"phase shift" ?

Started by Thompson, December 30, 2005, 16:36:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thompson

Wie kan mij in begrijpelijk ABN uitleggen wat een "phase shift" inhoud.  ::)
Versterkers, waaronder de Primare I30, bieden deze optie.
Uit de primare handleiding:

C H A N G I N G T H E P H A S E
The phase button on the front panel can be used to change the phase from 0°
(non-inverted) to 180° (inverted), to restore absolute phase on source materials
that have been recorded with the incorrect phase.
• Push the button in to select 180° or release it to select 0°
The correct phase setting will give a more open and spacious reproduction of
the music, which is especially audible as the sound decays.

Hoe merk ik het, wat kan ik horen, enz?

Ben zeer benieuwd.  :o
Does upgrading a stereo ever end?

hifiman

Quote from: Thompson on December 30, 2005, 16:36:43
The correct phase setting will give a more open and spacious reproduction of
the music, which is especially audible as the sound decays.
;D

Thompson

Geloof dat dus niemand een benul heeft hoe je deze optie kan gebruiken... ???
Is er een indicatie op de CD ofzo op het moment dat de phase onjuist zou zijn...
Does upgrading a stereo ever end?

Ettepet

Is het iets om je linker- en rechterkanaal terug "in fase" te krijgen, dus net alsof je één van je speakerkabels andersom aansluit? ;)

dre73

#4
er zit dus op de versterker een knop 0/180 graden
http>//www.primaresystems.com/documents/00021.pdf
het gaat dus om de knop aangeduidt met D
hoe is de combi met de b&W`s?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Thompson

absolute top, zie andere topic...Arcam/MF/Primare.
Does upgrading a stereo ever end?

Thompson

Toch is mij niet geheel duidelijk wat in de muziek mij er op zou attenderen dat ik van Phase shift gebruik moet maken...speciale/oude opnames...of juist hele slechte...ik bedoel...welke studio neemt iets op met zijn kabels in de war  ::)
Does upgrading a stereo ever end?

hifiman

#7
Phase shift is gewoon het 180 graden draaien van de fase (voor beide kanalen tegelijk).  Lijkt me sterk dat je het verschil hoort maar dat wordt dus in jouw openingspost beweerd.

hifiman

Quote from: Thompson on January 15, 2006, 13:28:49
Toch is mij niet geheel duidelijk wat in de muziek mij er op zou attenderen dat ik van Phase shift gebruik moet maken...speciale/oude opnames...of juist hele slechte...ik bedoel...welke studio neemt iets op met zijn kabels in de war  ::)
Het kan natuurlijk zijn dat in het hele proces van opnemen, bewerken , enz.. ergens de fase een keer geinverteerd wordt en om dat te compenseren is die phase shift dus.

Audiofiel

180 graden fasedraaiing is zeker te horen, met noemt het ook wel 'absolute fase'. Alleen is niet iedereen er gevoelig voor. Het komt op hetzelfde neer als je luidsprekerkabels aansluiten met op alle speakers de + en - omgedraaid. Onderling staat het nog in fase, maar een toon begint dan in plaats van met de woofer naar voren, met de woofer naar achteren. Sommige voorversterkers hebben deze faseknop om te kunnen checken of corrigeren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ettepet

Quote from: Audiofiel on January 15, 2006, 15:03:01
180 graden fasedraaiing is zeker te horen, met noemt het ook wel 'absolute fase'. Alleen is niet iedereen er gevoelig voor.

Geldt dat "gevoelig hiervoor zijn" voor mensen met een absoluut gehoor? :)

Thompson

Thx Audiofeel...je doet je naam eer aan.  ;D
Ga er maar eens voor zitten dan...speakerkabels verkeerd aangesloten hebben merk ik vrijwel direct...ben benieuwd of ik iets tegenkom wat qua geluid er op lijk en dan...kijken of ik het met één knopje weer in orde kan krijgen  ;)

Laterz

Does upgrading a stereo ever end?

Audiofiel

Quote from: Thompson on January 15, 2006, 15:40:16
Thx Audiofeel...je doet je naam eer aan.  ;D
Ga er maar eens voor zitten dan...speakerkabels verkeerd aangesloten hebben merk ik vrijwel direct...ben benieuwd of ik iets tegenkom wat qua geluid er op lijk en dan...kijken of ik het met één knopje weer in orde kan krijgen  ;)

Weet je zeker dat je aan mijn voorwaarde had voldaan?:
Quote from: Audiofiel on January 15, 2006, 15:03:01
Het komt op hetzelfde neer als je luidsprekerkabels aansluiten met op alle speakers de + en - omgedraaid. Onderling staat het nog in fase, maar een toon begint dan in plaats van met de woofer naar voren, met de woofer naar achteren.

Gewoon twee speakers uit fase (1 verkeerd aansluiten) hoort vrijwel iedereen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Ettepet on January 15, 2006, 15:34:27
Geldt dat "gevoelig hiervoor zijn" voor mensen met een absoluut gehoor? :)

Nee, niet bepaald. Alleen zullen zij het misschien wel sneller horen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Don_Paul

Quote from: Audiofiel on January 15, 2006, 15:03:01
Onderling staat het nog in fase, maar een toon begint dan in plaats van met de woofer naar voren, met de woofer naar achteren.

Interessant punt. Heb je er trouwens dan ook een verklaring voor waarom dit 'anders' klinkt? Zo uit het niets beredenerend zou ik verwachten dat dit geen verschil uitmaakt, want het gaat tenslotte om de resultante van de trillingen van de woofer, en niet om de absolute beginpositie. Als ik alles vertaal naar golfvormen zou dit niets uit mogen maken voor de beleving.

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen als het om een mechanische beperking in de conus oid?
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360

Audiofiel

Het is ongeveer hetzelfde verschil als eerst uitademen en dan inademen of andersom. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Thompson

Geloof dat de spanning nu aan het stijgen is in deze topic  O0
Does upgrading a stereo ever end?

Don_Paul

Quote from: Audiofiel on January 16, 2006, 15:47:47
Het is ongeveer hetzelfde verschil als eerst uitademen en dan inademen of andersom. ;D

Precies - dat maakt ook alleen voor je eerste ademteug uit, daarna maakt het niet zoveel uit hoe je begonnen bent :)
Prj: Sanyo Z2 / Amp: Marantz SR9300 / Dvd: Pioneer 868/ LD: Pioneer DVL 919 / Spk: Totem Dreamcatcher / Sub: SVS PB-Ultra / Sat: Dreambox /
Con: Xbox/Xbox360