Solo 206 (Fostex FE206E)

Started by Foo, December 29, 2005, 20:38:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

geenius

Quote from: Foo on March  7, 2006, 12:38:58
Bedankt !  8)

Een week drogen, da's veel te lang, ik word gek !  :o

Achteraf gezien had ik de holle ruimte's misschien beter eerst kunnen lakken voor ik ze in elkaar ging lijmen. Dan had een beetje vochtig zand niet zoveel uitgemaakt, nu kan ik er niet meer bij.  :(

Het kan wel sneller als je het op de verwarming legt of in de oven doet. Droog zand neemt een stuk minder ruimte in dan vochtig zand, dus als je vochtig zand had gebruikt dan had je na een paar maanden weer deels holle ruimtes gehad.  ;)

Foo

Duidelijk verhaal.  :-[

Dan maar in de oven, over brandend zand gesproken.  ;D

Foo

geenius

Niet te heet, dan wordt het glas! ;D

Foo

#53
Even een vraagje over de demping, in de testopstelling vind ik de speakers niet laag genoeg gaan.
Ik heb de magneet nog niet bekleed, en nog geen demping in de ruimte achter de driver gedaan.
Als ik de magneet bekleed en demping in de ruimte achter de driver plaats, zal de speaker dan lager gaan?

Ik vraag dit, omdat ik nu nog verder kan bekleden met vilt, en even geen demping heb.

Eerste klanken zijn veelbelovend!  ::)
Foo

sphere

Hang jij daar in de ringen boven, in horizontale stand, te luisteren  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Foo

 ;D  Nee, ik heb hem aan het plafond gelijmd, en lig zelf op de grond !  ;D
Foo

geenius

Quote from: Foo on March  9, 2006, 15:36:30
Even een vraagje over de demping, in de testopstelling vind ik de speakers niet laag genoeg gaan.
Ik heb de magneet nog niet bekleed, en nog geen demping in de ruimte achter de driver gedaan.
Als ik de magneet bekleed en demping in de ruimte achter de driver plaats, zal de speaker dan lager gaan?

Ik vraag dit, omdat ik nu nog verder kan bekleden met vilt, en even geen demping heb.

Eerste klanken zijn veelbelovend!  ::)

Echt super diep laag komt er zoiezo niet uit maar wordt ook pas beter als de drivers goed ingespeeld zijn. Het is waarschijnlijk niet dat als je meer demping in stopt je meer laag krijgt, maar als je meer demping in stopt en de magneet bekleedt, je minder midden heb wat versterkt uit de mond komt, daardoor lijkt met of je naar verhouding minder laag hebt. ;)

Foo

#57
Zoals gebruikelijk, weer een zeer begrijpelijk verhaal Tony.  8)
Ik denk dat ik het lekker zo laat als het is, wat bekleden met vilt betreft. Kasten zijn ook nog niet helemaal gesloten, denk dat het laag wel wat beter wordt als de kasten goed gesloten zijn.

Komend weekend heb ik ze wel "staand" spelen als er niets tegen zit.
Foo

Foo

Net met textiel lijm de vilten "hoedjes" voor de magneten gemaakt. Op de een of andere manier werkt de lijm nooit helemaal zoals in de gebruiksaanwijzing staat. Alles zit onder de lijm.  >:(

Nouja, het resultaat mag er zijn.  O0

Nu nog wat stukjes loodbitumen op het frame plakken.
Foo

mluyben

Quote from: geenius on March  9, 2006, 16:26:14
Echt super diep laag komt er zoiezo niet uit maar wordt ook pas beter als de drivers goed ingespeeld zijn.
Dat inspelen heb ik bij mijn luidsprekers onderschat, dit duurde toch meer uren dan ik dacht en in die tijd was het bas gedeelte niet echt goed.
Ondertussen kan er waarschijnlijk zelfs meer demping in.
Dus heb geduld en laat het echt 'even' inspelen. Ik weet alleen niet hoelang een Fostex erover doet..

Foo

#60
Dat inspelen merk ik wel, vergeet niet dat ik ze 2e hands gekocht heb. De vorige eigenaar had ze (als ik het goed herinner) een uurtje of 30 in een testopstelling gebruikt.
Maar goed, wat ik nu gehoord heb klinkt al beter dan m'n JMR speakers.

Had ik afgelopen weekend lijmklemmen gekocht, zijn  er 2 niet lang genoeg.  >:(
Gelukkig had ik nog wat gewichten in de woonkamer staan.  ;D
Foo

Foo

Gisteravond tot de conclusie gekomen dat de kasten weer naar m'n werk verplaatst moesten worden, in verband met het schuren en frezen. Dat is geen doen in de woonkamer, verder heb ik geen ruimte om dit soort klussen te doen. Alles in de auto en op het werk uitgeladen. Meteen maar begonnen met vlak schuren en frezen.

Vanmorgen om 9.30 op m'n werk verschenen om verder te klussen, moest eerst nog een tubetje Gupa halen. Hier en daar was toch wel een klein naadje zichtbaar. Eerst de naadjes en kleine beschadigingetjes bijgewerkt met Gupa, tijdens het drogen de achterpanelen gefreest. Helaas hadden we geen echt scherpe frees met de hoek die ik wilde, dus de botte frees maar wat met de wetsteen bijgewerkt. Paneel ziet er prachtig uit al zeg ik het zelf, alleen zijn hier en daar wat stukjes uitgebroken, lang leve de Gupa.

Morgen het achterpaneel lijmen en dan alles netjes afwerken voor de eerste lak laag. Nu maar naar bed, morgen weer een lange dag voor de boeg.
Foo

ome subtilieco

ziet er al strak uit.

Gupa is zeker de uitkomst gisteren lieten we de zaag ook even te ver door lopen  :(
maar gupa fikst het zo  ;)

Foo

Het hele weekend druk, maar wel zeer vruchtbaar.  O0

Zaterdag:

1. De dag begon met het verder klussen aan de speakers.
2. 's Middags scherm met en voor een collega gemaakt t.b.v. beamer.
3. Nadat m'n collega me op het werk had gedropt om m'n fiets op te halen, van 17.00 tot 23.00 uur gewerkt om m'n collega uit de brand te helpen (wat overigens zeer goed verliep).

Zondag:

1. De dag wederom begonnen met de speakers.
2. Tussendoor kart raceklaar gemaakt.
3. Speakers thuis gekregen om in te spelen en te lakken (wat komende week gaat gebeuren).

Nu de rest van de avond maar even genieten. 100 uur niet luisteren gaat echt niet lukken.  >:D
Foo

sphere

Super  8)

Ben echt benieuwd hoe het klinkt!
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Foo

Zeer gedetaileerd, maar een beetje terughoudend.  :-[
Nu beide speakers staan te spelen is goed te horen dat ze nog echt los moeten komen.
Ik verwacht dat ze over een maandje wel, net dat beetje beter zullen klinken.  O0
Foo

fgroen

Schit-te-rend!!!!

Verschrikkelijk mooi houtwerk!!

Die units zullen wel los komen. In het begin klinkt het altijd als brandhout.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Foo

Dank je.  :D

Maar ze klinken niet echt als brandhout hoor, ze klinken zelfs al heel behoorlijk.
Ik heb gewoon het idee dat er meer in zit.  O0

Nog maar een foto dan.
Foo

TimKoene

Okee, hoe klinken ze nu? :)
Kun je ze aanraden aan anderen?

Foo

Hoe ze klinken?

Ze geven een zeer gedetaileerd geluidsbeeld, echter in het laag missen ze wel wat. Waarschijnlijk is dit met plaatsing van de speakers gedeeltelijk op te lossen, maar mij ontbreekt de ruimte om daar mee te zoeken. Met de CD "In between dreams" van Jack Johnson klinken ze zoals het hoort, deze CD heeft iets meer bas in zich. Aangezien ik geen toonregeling op mijn Gainclone versterker heb valt daar verder niets meer aan te doen.

Verder kan ik melden dat deze speakers niet voor alle soorten muziek geschikt zijn, bij wat drukkere muziek zoals van Radiohead wil er wel wat verloren gaan aan detail. Logisch natuurlijk, al het werk moet door 1 driver gedaan worden.

Conclusie:
Zoals al eerder gemeld, zeer gedetaileerd geluidsbeeld. De potentie om het laag weer te geven zoals het hoort hebben ze wel, maar ze matchen niet goed met mijn set. Met aanvulling van een subwoofer komen ze echt tot leven. Verder leuk project om een keer te bouwen.

Feit blijft natuurlijk dat smaken verschillen, wil je echt weten hoe ze klinken, zul je ze moeten beluisteren! ;D
Foo

Erik van Voorst (in memoriam)

Echt ik ben zeer onder de indruk...prachtig......vooral extra gaaf dat die lichte houtkleur terugkomt in de driver.....cool  8)

Zal best prachtig gedetailleerd klinken.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Foo

Ze zijn eindelijk wakker !  O0

Na enkele maanden spelen en een iets andere opstelling klinken de speakers eindelijk naar behoren.
Zoals in voorgaande berichten gemeld, vond ik het laag wat tegenvallen. Ik heb de speakers tevens op Audio selection dempers gezet, ik ben nu echt in m'n sas met deze speakers. Zo zie je maar, geduld is een schone zaak.  ;)
Foo

fireman

Wat is het grote verschil nu ze op die dempers staan?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Foo

#73
Er is niet echt een groot verschil vanwege de dempers, de meeste winst zat in de plaatsing van de speakers. De dempers zorgen er voor dat alles net iets beter in balans klinkt, beter kan ik het niet omschrijven.  :-[
Foo

Sabaki

Wauw zien er mooi uit die speakers! Ik heb zelf ervaring met Fostex FE164 en FE167 in zeer eenvoudig te bouwen TQWT kasten. De laatste set speakers heb ik overigens net vanavond in de geschuurd en in de olie gezet. Zie ook mijn website:

http://speakers.amplivibe.com/

Ik heb zelf met de binnenvoering zitten spelen, stukjes baf hier en daar. Uiteindelijk heb ik maar 1 klein stukje "voorin" gedaan, de route naar de bas opening is hierbij helemaal vrij. Samen met een extra schuine wand merk je toch wel verschil in het laag. Het klopt wel dat ze niet erg sterk zijn in het laag, maar dat is nog meer afhankelijk van de muziek die je draait en de opnamekwaliteiten daarvan!

groetjes,

Jack