Solo 206 (Fostex FE206E)

Started by Foo, December 29, 2005, 20:38:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Foo

Hallo allemaal,

Ik ben zo'n jaar of 6 geleden begonnen met het bouwen van speakers. Eerst een set Vifa Carat speakers, daarna de Carat Center. Toen begonnen aan een avondopleiding en geen tijd (genoeg) meer voor de hobby. Wel in een samenwerkingsprojekt 2 Gainclone's gemaakt. Nu m'n opleiding eindelijk achter de rug is, kan ik eindelijk weer speakers bouwen.

De Gainclone speelt nu met JMR XO Mk2 speakers. Nu wilde ik altijd al eens een set "backloaded horns" bouwen voor de Gainclone, en begin november kwam ik de Fostex FE206E drivers tegen op marktplaats. Deze gekocht en op zoek gegaan naar bouwtekeningen, via veel forums afstruinen bij Tony Gee terecht gekomen. Die was zo vriendelijk om mij na een mailtje de tekening voor de Solo 206 op te sturen. Na deze tekening in Autocad wat optische aanpassingen te geven op zoek gegaan naar de te gebruiken materialen. Nu hebben we op het werk mooie platen 40mm populieren multiplex liggen, dus de keuze was snel gemaakt. Alle zichtdelen uit populieren multiplex en inwendig 22mm MDF, alles blank aflakken en klaar is Kees. Zulke grote kasten moeten niet te donker zijn, in m'n kleine woonkamer komen die op je af.

Afgelopen dinsdag (verplichte snipperdag) de CNC freesmachine maar eens opgestart om de delen te bewerken. Op de foto's staan alle delen nog los, ik moet de bodemplaat nog frezen en het "binnenwerk". Zo krijgen jullie (en ik trouwens ook) een beetje een idee hoe het er uit gaat zien.

Foo
Foo

ome subtilieco

Quotede CNC freesmachine maar eens opgestart om de delen te bewerken


wil ik ook !!!!!!!!

maar so far so good

fgroen

Mooie bonken hout man!!!!  :o

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen!

Qua bouwen kan het niet mis gaan, weer zo'n hout-professional hier op het forum.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Movievault

Zie er goed uit.
Ga je eerst een testmodel maken of meteen de goede?
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

dre73

dus jij had ze net voor me gekocht!
ik ben zeer benieuwd,de start ziet er in ieder geval perfect uit.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Foo

Quote from: fgroen on December 30, 2005, 09:28:42
Qua bouwen kan het niet mis gaan, weer zo'n hout-professional hier op het forum.  O0

Metaal profesional.  ;)

Quote from: FrankG on December 30, 2005, 09:31:59
Ga je eerst een testmodel maken of meteen de goede?

Hopelijk meteen de goede, zal alleen wat met de demping spelen, verder is het een beproefd concept.  O0

Quote from: Fineermannetje on December 30, 2005, 10:21:32
Gaaf ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar het einresultaat. Heb nog nooit de fostex gehoord.

Groetjes en veel bouwplezier.

Dennis



Ik heb ook nog nooit fostex gehoord, ben net zo benieuwd als jullie. Volgende week weer verder frezen.

Quote from: dre73 on December 30, 2005, 11:29:40
dus jij had ze net voor me gekocht!
ik ben zeer benieuwd,de start ziet er in ieder geval perfect uit.

Sorry man  :-[
Maar wie weet bevallen ze wel helemaal niet, kun jij ze weer van mij overnemen. ;D
Foo

Foo

Even een vraag tussendoor.

Is het mogelijk (verstandig) om de bracing in de hoorn mond weg te laten?
Ik heb het idee dat dit wel mogelijk is, omdat ik i.p.v. 22mm wanden 40mm wanden gebruik.
Ik hoor graag jullie mening, ik vind het zelf dat het er strakker uitziet zonder.  8)
Foo

geenius

Bij 40mm wanddikte kan ie wel vervallen denk ik. Ik had zelf 22mm wanddikte en daar voelde je de zijwanden sterk trillen zonder het plankje. Je zou hem er later nog altijd tussen kunnen schuiven mocht het toch nog teveel wapperen. ;)

Foo

Heren bedankt voor de reactie, zonder bracing dus. Zoals Geenius al meld, later plaatsen kan altijd nog. ;D
Komend weekend maar weer lekker verder klussen.
Foo

Foo

Goed, ben weer een stapje verder.
Alle grotere delen zijn op maat, nog 3 delen van het binnenwerk en ik kan beginnen met lijmen.
Nog even een plaatje dan.  O0
Foo

geenius

#10
Ziet er wel stoer uit met die 40mm dikke zijwanden! 8)
Ga je er nog een facette rand af fresen als de kast klaar is?

Foo

Ja, ik zit alleen nog te twijfelen om een radius aan te brengen van ongeveer 10mm, of een schuine kant van 5x45 graden. Eventueel een slankere aanblik geven door grote schuine kanten aan de voorzijde van de zijpanelen te frezen (zie foto).
Suggesties zijn welkom.  :-\
Foo

geenius

Let er op dat als je berkenmultiplex schuin doorzaagt of freest, de lijnen van de opbouw van het materiaal breder worden. Je zou het afgeschuinde eventueel ook met een strookje berken fineer kunnen afwerken als je de lijnen van het materiaal te aanwezig vindt.



Foo

Tja, daar zat ik dus ook al een beetje mee, wordt wel erg druk, toch maar gewoon 5x45 graden dan.  :-\
Foo

Foo

Dank je, maar is niet nodig, ik rommel wel wat.  ;D
Foo

TimKoene

#15
Oh man, ik ben jaloers. Dit is wat ik al heel lang wil bouwen. Ik ga je thread dan ook zeker in de gaten houden.
Ik kan je aanraden om je speakers te testen met een T-Amp, TNT-Audio is daar lyrisch over. En hij kost maar 30 dollar ofzo.
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html

Is er nog ergens in de benelux waar je fostex kunt kopen? (Btw ook een CNC frees gebouwd? Ben er ook met een bezig met 25mm THK rails :P)
Waar woon je? Als je ze af hebt wil ik komen luisteren ;)

Foo

#16
Hoi Tim,

Welkom, ik ga me zeker even verdiepen in zo'n T-Amp.
Ik ben CNC-draaier/Frezer van beroep, ben deze speakers ook op m'n werk aan het bouwen. Enige nadeel is, dat er net even ruimte op een bepaalde machine moet zijn om verder te kunnen.
Als ze af zijn ben je van harte welkom ! (in de buurt van Haarlem)

edit: Hier leveren ze nog Fostex, ze kunnen vast wel leveren wat je wilt.
Foo

indoubt

Foo,

Ik heb een nette Amp3, die al eens uitgetest is op een Solo 206 van een vriend van me want ik wilde weten hoe het ruisniveau was bij high efficiency speakers. De amp is (nog) standaard en zijn buizenamp kon nog maar net voorblijven. Ik was er zelf niet bij maar voor hem was het een verbazende ervaring. Het is dus zeker de moeite waard. Ik vind overigens niet dat de amp3 beter is dan een (goedgebouwde) GC, alhoewel aan mijn GC meer aandacht is besteed. Misschien dat met verbeteringen aan de amp3 de toch al niet zo grote verschillen nog kleiner worden.

Je mag hem wel eens lenen als je het wilt uitproberen voor je aan het t-amp bouwen slaat (indien je een beetje in de buurt woont)

Foo

Ik denk dat ik inderdaad eerst maar met m'n Gainclone ga spelen.
Nu ik het een en ander gelezen heb over die T-Amp, verwacht ik niet dat die (veel) beter zal zijn.
Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod, Indoubt.  :-*
Foo

indoubt

Uitstekend,
Ik weet niet zeker of hetgeen ik wilde zeggen daadwerkelijk is overgekomen. De Tripath amps zijn zeker niet verkeerd, ze zijn zelfs erg goed. Maar ik herken je GC en weet een beetje hoe die is opgebouwd (samenwerking met Maarten?).
Ik bedoel dat met zo'n gainclone de winst in geluidskwaliteit die je van een t-ampje zou verwachten niet aanwezig is. Naar mijn mening wordt het dan meer een kwestie van signatuur van de versterker en je eigen voorkeuren.  Ik ga mijn amp 3 nog eens voorzien met ander ingangs condensatoren en andere condensatoren op het bord zelf. Mischien dat ik ze dan nog eens vergelijk. het zal wel een tijd duren want het word op z'n minst project no 6 op de to do list. Mijn GC is overigens de versie met caddock's, rikken's en Black gates en getweaked met snubbers, zobels en 10.000Uf aan BC condensatoren in de voeding (ook niet helemaal standaard dus) Totdat de tripath getweaked is is de vergelijking misschin niet helemaal fair.

Foo

Quote from: indoubt on January 24, 2006, 12:00:34
Maar ik herken je GC en weet een beetje hoe die is opgebouwd (samenwerking met Maarten?).
Klopt!  8)
En na gisteravond moet er zeker wel een heel goede amp komen om de GC weg te spelen.

Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.
Sinds de GC speelt heb ik nooit echt ervaren waar de meeste GC bouwers het over hadden, mooi stereo beeld, diepte en noem al die krachttermen maar op. Eigenlijk heb ik daar nooit zo in geloofd. De aangesloten speakers zijn momenteel de JMR XO II (gereviseerd), en de PC via I-Tunes fungeerde als speler. Ik vond dat beter klinken dan de Denon DVD 2500 met Monster interlink 250. Al met al redelijk tevreden, het idee dat het zelf gebouwd was gaf meerwaarde aan het geluid.
Afgelopen weekend toch maar een apparte CD speler gekocht, Marantz CD-62, deze ook weer met de monster interlink aangesloten. Niet veel verschil met de PC, ik bedoel het linker signaal kwam uit de linker speaker en het rechter signaal uit de rechter, tussen de speakers was dan ook meestal de zanger(es) hoorbaar.
Nu moet ik toch even uitleggen dat ik vrij nuchter van aard ben, en nooit veel op had met die zemelaars over kabeltje zus meer diepte, kabeltje zo meer blablabla. Maar ik dacht laat ik ook eens een gokje wagen en de interlink die Maarten voor me gemaakt had, even tussen m'n thorens en Denon AVR 1803 vandaan halen en tussen de CD-62 en de GC zetten (je weet tenslotte nooit hoe een koe een haas vangt).
Afijn, plugjes erin, kabeltje zit, CDtje (Roger Waters - Amused to death) erin en op de bank plaats genomen. Press play op de remote en ogen dicht, zal mij benieuwen.
Rustig komen de eerste klanken tot mij, maar anders dan voorheen. Het geluid komt niet meer uit de speakers zoals voorheen, maar het bevind zich in de kamer (ik kan het niet anders omschrijven). Ik hoor diepte, duidelijk geplaatste instrumenten, mijn nekharen gaan overeind staan, ik krijg kippevel, wat gebeurd hier allemaal. Dit heb ik nog nooit eerder ervaren, ik heb (ongemerkt) tot half 1 's nachts zitten genieten. En dat allemaal door 2 kabeltjes, i stand corrected!  :-X

Ik ben met een glimlach van oor tot oor in slaap gevallen, om kwart over 5 in m'n slaap de wekker uit gezet en om kwart voor 10 op m'n werk verschenen (moest om kwart voor 6 beginnen).  :-[

PS. Alle audiofielen die ik in gedachte voor gek heb verklaard (en dat zijn er heel wat), wil ik langs deze weg mijn excuses aanbieden!  ;D

PPS. morgen weer nieuwe foto's van de Solo's
Foo

Foo

#21
Foto update.  :D
Foo

Foo

Er gaat wel wat tijd over heen, jammer dat ik zo vaak moet werken.  ???

Nu de set zo mooi speelt worden mijn verwachtingen van de Solo's steeds hoger, nu maar hopen dat ze deze verwachtingen waar kunnen maken.  :-\
Foo

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

TimKoene

Schiet eens op, ik wacht met smart op de resultaten  ;D
Ik heb trouwens wel interesse in een houtkit van je speaker, en volgens mij ben ik niet de enige. Jij hebt toegang tot een CNC. Ik zie een mooie combinatie van die twee factoren ;)