PSM-1, Skyworth of toch HT-PC?

Started by Cypher, January 17, 2002, 01:22:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cypher

Hallo,

Ik heb dus nu ook een HT-PC aan mijn pj hangen en op zich ben ik wel tevreden. Alleen moet ik mijn PC elke keer verplaatsen omdat het ook mijn werk PC is. Aangezien mijn Buro op mijn slaapkamer staat gaat de PC van slaapkamer naar woonkamer en weer terug. Ook heb ik gemerkt (ik weet niet of dit een Windows XP probleem is) dat mijn Radeon 32 DDR nogal wat (micro) staircasing laat zien op 1280x720. Ik ben het gewoon beu om elke keer te tweaken dus ook ik wil een dedicated speler.

Ik zit te twijfelen tussen een Skyworth en een PSM-1. De Skyworth is goedkoop en levert een goed plaatje af. 576p vind ik niet zo erg want op mijn BD800 (met goede buizen) zie ik 576p toch niet (hoop ik). Het probleem is met NTSC. Daar zie ik ze wel en dat stoort me toch wel een beetje. Ik kan er misschien aan wennen maar toch... Ook heb ik begrepen dat je lang moet wachten op de Skyworth...

De PSM-1 lijkt me een betere oplossing. Alleen de prijs. Niet zozeer voor de module, maar wel voor de speler. Nieuw (+/- € 1400) is hij te duur. Misschien dat iemand op dit forum iemand kent (of hijzelf) die een tweedehands Pioneer/toshiba met PSM-1 heeft voor een mooi prijsje? :)

Wat moet ik doen? Ik hoor graag wat tips en meningen van jullie. Ik heb natuurlijk al wat dingen gelezen over de Skyworth/PSM-1 op het DVDforum en hier natuurlijk. Maar toch, wat vinden jullie??

Grtz,
Jasper

garmtz

#1
Ik vind de mooiste oplossing een PSM-1, maar er zijn mensen (zoals Koos en Paul) die de Skyworth goed genoeg vinden. Wellicht dat je eens langs moet gaan bij een van beiden (als zij dat geen probleem vinden uiteraard), dan kun je zelf een oordeel vellen.

Persoonlijk vond ik 480p te weinig op mijn projector (ik gebruik een resolutie van 720p, binnenkort 768p), maar heb ook goede resultaten gezien met "slechts" 480p op andere projectoren. Wat bovendien erg jammer is, is dat de Skyworth letterboxed DVDs niet anamorphic kan maken. De PSM-1 kan dit wel en doet dit erg goed. Een collega van mij heeft een BarcoD 801 en ziet toch wel duidelijk scanlines op 480p en letterboxed DVDs.

J.A.F._Doorhof

#2
Je kunt de PSM-1 zo duur maken als je zelf wilt.

De mod zelf kost € 685,00, je kunt zelf een speler aanleveren. Deze speler moet dan wel compatible zijn. Kijk bv eens of je een 2e hands Toshiba 500 of een Pioneer 737 kan krijgen.

De PSM-1 en de HT-PC zijn inderdaad de 2 beste oplossingen voor projectoren. Helemaal door het anamorphic kunnen maken van LTBX DVD's is een leuke feature. Beeldtechnisch zijn beide ook superieur aan andere progressive scan spelers.

De Skyworth gebruikt een zeer goede chip voor progressive scan en geeft een net plaatje. Alleen audio technisch vindt ik de speler niet zo intressant. Als 576P of 480P genoeg is, zou je de speler kunnen overwegen. Je kunt altijd eens testen door je PC op 720x480 te zetten en dan een tijdje te kijken. Zelf wordt ik gek van scanlines, maar op mijn projector zie ik ze zelfs op 1024x768  ;D, als jouw projector op 480P een acceptabel plaatje neerzet kun je geld besparen. Aan de andere kant moet je ook aan de toekomst denken, en een eventuele volgende projector. Met de HT-PC en de PSM-1 ben je flexibeler dan nodig is.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een dedicated HT-PC bouwen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#3
Hoi,

Ik mag niet voor een ander spreken maar misschien is het een tip,Profisound schijnt zijn Toshiba 500/PSM1 nog niet verkocht te hebben ondanks het topic te koop iets anders vermeldt.
Misschien is dit een optie.

                               m.v.g searcher



cinepaulis

#4
Hoi Cypher,

Tja, lastig he ? Je mag best komen kijken naar mijn HT-PC die nu op 480p / 576p draait. Inmiddels heb ik er een andere videokaart in (Geforce2 i.p.v. Matrox G200).

Bij letterbox NTSC zie ik ook scanlines, bij anamorphic valt het nauwelijks op en bij PAL zie je ze niet. Omdat ik zelf slechts enkele letterbox DVD's heb (95% is anamorphic) zie ik dus eigenlijk nooit scanlines.

Omdat ik het 'gezeur' met een PC zat ben heb ik een Skyworth besteld. Inmiddels weet ik dat deze speler voor mij in 95% van de gevallen uitstekend is: alleen non-anamorphic wordt dus niet verbeterd/ge-upscaled.

Waarom heb ik geen PSM-1 besteld ? Zal ik je heel eerlijk zeggen: voor mij persoonlijk is ie te duur. Niet dat het apparaat duur is, maar ik haal het er niet uit. Ik zie op 720p dat mijn beeld te soft wordt (voor mijn smaak) dus het blijft toch bij 480p. Dus dan zijn de enige voordelen die overblijven (voor mij) voor een PSM-1:
- mogelijkheid om letterbox op te waarderen tot anamorphic
- mogelijk betere multi-channel geluidskwaliteit (via digital out)
- mogelijk beter beeldkwaliteit (in de zin van de analoge specs.)


groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Cypher

#5
Nou, het wordt er niet makkelijker op.

Paul: Ik heb bij jou de Skyworth gezien en vond het beeld echt mooi (576p). Ik stoorde me een beetje aan 480p. Ik denk dat ik misschien spijt zal krijgen als ik een Skyworth aanschaf. De PSM-1/DVD-speler combinatie vind ik ook vrij duur. Maar hier zit een scaler in zodat ik een mooi plaatje neer kan zetten in zowel NTSC als PAL.

Searcher: Ik zal eens informeren bij Albert. Alleen had ik begrepen dat de Toshiba nogal last had van line-jitter. Dat was dacht ik ook de reden dat hij hem wegdeed. Maar zoals ik al zei, ik zal hem eens mailen.

Frank, Garmtz: Bedankt voor de info. Maar Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen. Ik zal mijn PC eens op 576/480 zetten en kijken hoe het eruit ziet. Ik vind het eigenlijk balen dat mijn Radeon micro staircasing heeft op elke resolutie behalve vanaf 1600x1200. Ik hoop eigenlijk dat dit een Windows XP probleem is. Misschien heeft iemand een tip? Ik vind de Nvidia ook een mooi beeld geven alleen zit daar *helaas* geen gamma correctie op (voor de overlay).

Goed, ik ga nu ff albert mailen en misschien dat jullie iemand kennen met een 2e hands Pioneer 737? :)

Grtz,
Jasper

J.A.F._Doorhof

#6
Albert heeft zijn Toshiba te vroeg weggedaan.

We kunnen met de nieuwe programmeringen de line jitter van de Toshiba nog verder onderdrukken, en op veel titels is het nu helemaal niet meer te zien.

We zijn nog verder aan het testen.

1600x1200 bij een Radeon is niet mogelijk, de Radeon halveert die resoluties (dus kijk je naar 800x1200). Probeer eens 1080x720 of kijk naar de posts van Rob, die heeft alles getest met de Radeon.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cypher

#7
Hoi frank,

Albert heeft zijn toshiba nog niet weggedaan. Alleen vraagt hij er €1100,- voor en dat kan ik net niet betalen. Jammer, want ik zou hem wel willen hebben.

Dat is dus eigenlijk zo raar aan mijn Radeon. 1600x1200 ziet er goed uit (ondanks dat dit dus 800x1200 is). Beelden zijn scherp en helder. Helemaal geen (micro) staircasing.

Ik had ook nog de volgende resoluties gestest:
- 1280x768
- 1280x1024
- 1280x720
- 800x600
- 1024x768

Allemaal hadden ze (micro) staircasing. Ik moet wel zeggen, ik keek via mijn PC monitor. Heeft iemand er wel eens op gelet? Misschien zie je het niet op een pj maar wel op een monitor? Ik baal daarvan want ik wil graag op 1280x720 draaien. Ff een nieuw OS installeren (w98se) gaat zomaar niet bij mij (windows XP met NTFS), dus ik kan niet testen of het aan het OS ligt.

Vanavond ga ik film kijken en ik zal er dan eens op letten of ik die (micro) staircasing zie op de pj.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Grtz,
Jasper

J.A.F._Doorhof

#8
€ 1100,00 is aan de hoge kant voor een 2e hands PSM-1 Tosh. 500. Dat had ik al eerder aangegeven.

Nieuw kost de speler € 1338,00, het is verder wel een goede speler, ik heb er zelf de één na laatste software in gezet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#9
Hoi Cypher,

Wat betreft monitor VS projector:
Zelf heb ik wel gemertk dat ik op de monitor soms een soort moiree kan zien (misschien ervaar jij het als micro-staircasing ?). Dit komt omdat de monitor een gaatjesmasker gebruikt en een projector niet. Ofwel: het kan er op je monitor staircaserig uitzien, maar dat zou weg kunnen zijn op je projector. Experimenteren met je projector kan duidelijkheid verschaffen.

Het is niet mijn bedoeling om je naar 480p te praten, maar ik zit inmiddels een meter verder naar achteren in mijn appartement en ik denk dat je 480p aanzienlijk minder storend zult vinden dan in mijn oude ruimte: dat was een scherm van 240cm op afstand van 3m. Eigenlijk veel te dichtbij. Nu is het dus op 4m afstand. Maar goed, als je langs wilt komen, dan hoor ik het wel. Voel je niet verplicht of zo  :)
Natuurlijk kom je er vanzelf achter of 480p genoeg is als je deze res. op je PC instelt.

Je zou misschien nog een andere DVD player kunnen proberen op je PC ?

Misschien kun je iemand met een PSM-1 vinden die bereid is om eens bij jou langs te komen. Dan kun je op je eigen projector kijken hoe het eruit ziet.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

CineBarkoos

Cypher,

Zoals je (en anderen op dit forum) weet ben ik tevreden met mijn Skyworth. Ook ik zie scanlines op 480p, bij anamorphic of PAL zie ik ze niet meer (waarschijnlijk nog wel, alleen storen ze me niet meer). Die non-anamorphic NTSC transfers verliezen iets van hun aantrekkelijkheid, maar zijn naar mijn mening nog goed te genieten.

Ik krijg pas echt een probleem als ik een nieuwe, betere projector koop (bijv. een BG 808s of vergelijkbaar). Dan zal het punt van ergeren de overhand nemen en moet ik op een hogere resolutie draaien om dezelfde filmervaring te beleven als ik nu doe op mijn BD 801s. Ik heb dus besloten om geen betere projector te kopen, aangezien ik dan beter de beperkingen van DVD's ga ervaren.

Voordat je een beslissing neemt zou ik je PC een weekje, voor NTSC-titels, op 480p zetten, kijk het aan en beslis voor jezelf of je ermee kan leven of niet.

Succes,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

garmtz

#11

QuoteIk krijg pas echt een probleem als ik een nieuwe, betere projector koop (bijv. een BG 808s of vergelijkbaar). Dan zal het punt van ergeren de overhand nemen en moet ik op een hogere resolutie draaien om dezelfde filmervaring te beleven als ik nu doe op mijn BD 801s. Ik heb dus besloten om geen betere projector te kopen, aangezien ik dan beter de beperkingen van DVD's ga ervaren.
Ik zie dat echt compleet anders: hoe beter de projector, hoe scherper het beeld en hoe hogere resoluties je kunt draaien. Hoe hoger de resolutie, hoe meer film... Je ziet met een betere projector/hogere resolutie niet beter de beperking van DVDs, maar gewoon meer wat er nou echt op die DVD staat. Je ziet WEL meer de beperking van 480p op een goede projector...

CineBarkoos

#12
Hetgene waar ik mee zit is scaling. Ik vind het nog steeds niet 'the way to go' om DVD te upscalen (grootste probleem heb ik met scaling-artifacts en het softer worden vh beeld. -> maar dat is al in een ander topic besproken).
Ik ben meer een voorstander van 'puur' bekijken wat er aan materiaal op staat. (bij de bron blijven) en neem bij sommige titels de (naar mijn idee minimale) scanlines voor lief.

Ik wil graag op een hogere resolutie DVD beleven, maar helaas zou dit pas gebeuren op het moment dat we een betere DVD-standaard hebben. ( HD-DVD?)
Tot die tijd kan ik goed leven met de 480p of 576p, juist omdat mijn projector niet vreselijk high-end is.

Groeten,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

J.A.F._Doorhof

#13
Koos,

Kom AUB een keer kijken naar de nieuwe programmeringen van de PSM-1 op 1024x768, je weet ECHT niet wat je ziet.

Dit beeld is in GEEN geval soft, maar ragscherp en heeft GEEN ENKELE scaling artifact.

Het is gewoon zoals ik al vaker riep, je moet de sweetspot weten te vinden, van de PSM-1 hebben we die nu. Ik ben ook veel oude gebruikers van de PSM-1 aan het herprogrammeren.

Je moet het gewoon zien.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineBarkoos

#14
Frank,

Ik kom graag nog een keertje kijken (je mag natuurlijk ook een keer naar Eindhoven afzakken, kan je ook langs bij CinePaulis).

Laat maar weten wanneer het uitkomt! ([email protected])

Groeten,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

J.A.F._Doorhof

#15
Ik kom zeker nog een keer naar beneden  ;D, moet binnenkort toch een keer op vakantie, zal dan wel wat daar in de buurt plannen.

Als je langs wilt komen, mail me dan, ik zou alleen even een paar weken wachten totdat we onze nieuwe showroom openen.

Als je de PSM-1 op 1024x768 hebt gezien, dan wil je echt niet anders meer, alle microartifacts zijn verdwenen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineBarkoos

#16
Frank,

Ik ben benieuwd!
Laat maar weten wanneer je in de buurt bent.

Groeten,

Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!

Rob_Dingen

#17
Hoi Allemaal

Ik ben het met frank eens dat 1024x768 er goed uitziet op de psm-1 het enige is heel af en toe bij snelle bewegingen een paar kleine zwarte streepjes niet storend
Ben ook weer met de pc bezig geweest en zie duidelijk een vooruitgan in het verschil in resolutie tussen 1080x720 en 1440x960 de laatste heeft meer diepte en is scherper maar je moet er wel de projector voor hebben en niet te vergeten waar ik laatst achter ben gekomen een interface om langere kabels aan te sturen daar heeft de pc nogal wat moeite mee ben ik achter te komen
Ik denk overigens dat het ook met de psm-1 nodig is en werkt daar die de zelfde soort chips gebruikt als pc based kaarten

Rob

J.A.F._Doorhof

#18
Die interface is zeker het proberen waard, ik ben namelijk zelf er achter gekomen dat ik al sinds het begin al een soort gelijke versterker gebruikt (de Extron Switcher).

We zijn op zoek naar een goedkoop alternatief.
Bv de Cinematrix Cineswitch die binnenkort uit moet komen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

Hoi Cypher,

Ik denk (persoonlijk) wel dat je bij de overweging tussen Skyworth (of andere 480p spelers) / HT-PC / PSM-1 rekening zou moeten houden met de projector die je nu hebt en of je eventueel op korte termijn van plan bent om serieus te upgraden (naar een ECHT goede projector zoals bijv. BG808s, BG1209s, G70, G90, Sony 1292).
Bij een upgrade moet je sowiezo meer geld hebben, omdat je projector duurder zal zijn en je dus niet meer genoeg zult hebben aan 480p, dus je MOET wel een PSM-1 of een (dedicated) HT-PC. Beide zijn duurder dan een Skyworth.

Als je er nog niet uit bent, dan kun je tot die tijd ook je huidige PC blijven gebruiken.

Op dit moment zat ik ook even te twijfelen tussen een projector upgrade en het verder ontwikkelen van mijn audio. Ik heb nu voor het laatste gekozen. Dus op korte termijn zal ik geen andere (en betere) projector aanschaffen. Daarom vind ik voor mezelf dat de aanschaf van een Skyworth volledig verantwoord is. (en uiteraard omdat 480p bij mijn kijksituatie toereikend is).

Misschien heb je er iets aan...in ieder geval succes met je overweging.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Robbo

#20
Alle Skyworth fanaten:

Zag het volgende bij de Makro in het foldertje staan

http://www.makro.nl/folder/Images/GIF/3522987.gif

Geen idee of het inderdaad een Skyworth OEM speler is maar het lijkt er verdacht veel op. Als je in de folder goed kijkt staat er voorop de speler ook PDVD, wat voor progressive DVD zou kunnen staan.


Het onderzoeken wel waard lijkt mij...

Zou leuk zijn, zeker voor die 160 euro (incl.) !


Rob

Profisound

#21
'Akai DVP-2340'. Weergave van VCD, Cd, MP3, CD-R en CD-RW. Taal- en ondertitelings keuze selectie. Div. dvd-functies. 1 jaar garantie.135.- (160.65 incl.)



Profisound

#22
Hij lijkt er inderdaad wel heel erg veel op!

CineBarkoos

Deze Akai mist onder de twee microfoon-inputs de tekst "Progressive Scan-DVD".
Voor de rest is lijkt hij exact hetzelfde. Altijd leuk om even te gaan kijken natuurlijk, maar ik denk dat dit het 'uitgeklede Skyworth-broertje' is.

Gr.
Koos
CineBarkoos went digital FullHD! New -> Epson TW2000

Bezoek CineBarkoos!
Mijn Triumph Spitfire!