4 Ohm midrange en 8 Ohm tweeter en laag

Started by NielsLu, December 28, 2005, 12:23:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Hallo,

Ik heb een setje luidsprekers waarvan de tweeters en midrange speakers kapot waren. Voor de tweeter heb ik een goed alternatief gevonden. Voor de midrange heb ik ook speakers gevonden welke 4 Ohm zijn. Daardoor zijn ze harder dan de rest.

Hoe kan ik deze midrange speakers dempen?

Groet,
Niels
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Vigier

Dag Niels,

naast impedantie (halve impedantie is 2x zoveel vermogen) is ook het rendement van de unit van belang.
Als je een unit met een andere impedantie erin zet, dan verandert ook de filtering. Het filter is berekend op een 8 ohm unit. Doordat de impedantie naar beneden gaat, gaat de filterfrequentie omhoog. Tussen bas en mid krijg je nu een dip en tussen mid en hoog een piek.

Dus met dempen alleen ben je er niet. De makkelijkste oplossing (die ook nog voor een beetje correctie in het filter zorgt) : pak 2 weerstanden van 10W, 8.2 Ohm, zet deze 2 parallel, en dit setje in serie met je mid-unit.

Groet, Joris