Marantz SR6200 VS. SR7200

Started by Bart_M, February 3, 2002, 06:43:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Wie weet wat de verschillen zijn tussen deze modellen? Ze hebben namelijk evenveel vermogen, dus ik ga ervan uit dat het dezelfde versterkers zijn, alleen dat de SR 7200 een paar extra functionaliteiten heeft: Multi room enz.
Of zit er ook nog klankverschil in?

ego

#1
Hoi Krunk,


Het grootste verschil, buiten de multi -room die je al noemde is DAC;Een apparaat voor het omzetten van digitale signalen naar analoge signalen. De geluidskwaliteit gaat omhoog naarmate de bitresolutie hoger wordt.
sr 6200 - 24-bits  96 kHz DAC
sr 7200 - 24-bits 192 kHz DAC

Ik adviseer je om eens te gaan kijken op www.marantz.com, daar kun je deze producten het makkelijkst vergelijken.

Vergeet ook niet onderstaande thread ff door te nemen; :o

http://www.xsorbit1.com/users/J.A.F._Doorhof/index.cgi?board=alge&action=display&num=1008676224

Groet,

Ego

Bart_M

#2
Dit zijn inderdaad andere funcionaliteiten.
Maar is het klandbeeld van deze verstekers ook hetzelfde?

garmtz

#3
Technische gegevens zeggen bijzonder weinig over de klank van een apparaat. Ik zou ze gewoon allebei gaan beluisteren en je eigen conlusies trekken. Er is helaas geen alternatief... Het klankKARAKTER van beide versterkers zal redelijk gelijk zijn, de kwaliteit zal alleen wat verschillen. Maar dat hoeft zeker niet door de gebruikte DACs te zijn.

Bart_M

Deze vraag stel ik eigelijk om de volgende reden.
Ik kan via het werk een versteker bestellen (met veel korting dus)

Een SR6200 kan ik beluisten via een kennis.
Maar ik ken niemand die een SR7200 heeft. En om uitgebreidt te gaan luisteren in een winkel naar beide modellen, met in het achterhoofd er niets te gaan kopen, heb ik niet zo'n goed gevoel over. Vandaar dat ik graag wilde weten of er klankverschil was.

J.A.F._Doorhof

#5
Je kunt er van nature eigenlijk wel vanuit gaan dat er in een duurder model klankverschil zit.

Meestal heeft EEN merk een EIGEN geluid dat zich vaak doorzet in hun types. Naarmate het type duurder wordt zullen er extra mogelijkheden, meer vermogen en een betere detailiring etc. plaatsvinden.

Als je dus de Marantz klank mooi vindt, kun je er vergif op innemen dat je hun duurdere beter vindt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#6
Bedankt,

ik ga dan denk ik toch voor de 7200 of eventueel toch de 8200. Ik zal mijn bevindingen laten weten.

grtn

J.A.F._Doorhof

#7
We wachten in spanning af  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#8
Bedankt voor alle tips, maar het is een Harman/Kardon AVR 7000 geworden.   :)
Besteld, en over een klein maandje staat tie thuis.  ;D
Dus dat wordt weer in de weer met de DB meter.
Koos en Paul, bij deze een uitnodiging.
Ik zal de koffie heet zetten, en het bier koud leggen.  ;)

cinepaulis

#9
Mooi! Dan mag Koos mij komen ophalen  :P dan kan ik aan het bier.
Proficiat met je aankoop! Wat heeft je doen besluiten om voor de Harman Kardon te gaan i.p.v. de Marantz ?

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Bart_M

#10
Luisteren, veel luisteren.
Het viel me vooral op dat de HK zo verschrikkelijk stabiel is. Pioneer vond ik iets aan de scherpe kant klinken, maar wel heel veel detail. Bij surround vond ik de HK ook stabieler dan de Marantz. Bij stereo deed de Marantz het weer ietsje beter dan de HK. Ik vind de Marantz iets "sprankelijker". Maar dit maakte niet zo heel veel uit.
Maar omdat ik straks voor audio toch een aparte versterker wil vond ik dit iets minder zwaar wegen.

Maar wel eerst met de metertjes aan de gang, en daarna pas bieren onder het genot van een fimpie of muziekje. Anders krijg je de meest rare instellingen.  ;D

cinepaulis

#11
Ah, kijk da's een analyse waar we wat mee kunnen. Thanks!

Hoezo, eerst met de metertjes aan de gang en daarna pas aan het bier ? Bij calibratie is het juist van belang dat je dat doet onder 'representatieve kijk/luisteromstandigheden'. Ofwel: als jij toevallig vaak met bier op film kijkt, dan moet die situatie worden naagebootst tijdens de calibratie.  ;D En daar wil ik me best voor op offeren.  :P  Komt allemaal goed.

Als ie binnen is, hoor ik het wel.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Bart_M

#12
Zullen we gelijk onder invloed mijn CRT opnieuw afstellen?  ;D ;D ;D
Als je onder invloed bent van bier betekent dit dat je dubbel beeld krijgt, helemaal onscherp en aan het eind van de avond op de kop, omdat we dan naast de bank op de rug liggen.  ;D