instellen afstand speakers in receiver

Started by 990143, December 24, 2005, 13:59:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

990143

Hallo Allemaal

Mischien een stomme vraag maar na flink zoeken kon ik toch het antwoord niet vinden. Als je in de receiver de afstanden van je speakers instelt. stel je dan de afstand in van zitpositie tot de speaker, de afstand speaker naar receiver of de lengte van de kabel.

Ik neem aan het eerste van zitpositie tot speaker. Kunnen jullie mij het verlossende antwoord geven.

Alvast bedankt

Allard

OscarTango

let op ...verlossend antwoord...komt ie : Speaker - zitplaats !!!   ;D
Sim2 Domino20,
Marantz DV6600
Marantz SR7500
Wharfedale Diamond 8.4, centre en 8.1 als surround

Ettepet

Quote from: OscarTango on December 24, 2005, 14:01:20
let op ...verlossend antwoord...komt ie : Speaker - zitplaats !!!

Of preciezer:

driver - oor

(vooral bij een subwoofer is deze laatste definitie van belang)

hifiman

Quote from: Ettepet on December 24, 2005, 14:44:30
Of preciezer:

driver - oor

(vooral bij een subwoofer is deze laatste definitie van belang)
En meet dan wel vanaf de conus  ;D  :P  ::)  >:D

Mariusz

#4
de rolrand of de stofkap? ;D

Sorry flauw...
Ettepet heeft gelijk!
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

990143

Allemaal bedankt voor het verlossende antwoord. Ga ik daar is mee aan de slag

Groeten

Allard

Ettepet

Quote from: Allard 990143 on December 24, 2005, 16:53:31
Allemaal bedankt voor het verlossende antwoord. Ga ik daar is mee aan de slag

Na een paar jaar met automatische inregeling te hebben gewerkt kan ik zeggen dat het een hele zorg minder is.  Geen meetlint of spl-meter nodig, verandert er wat aan de kamer dan is het opnieuw meten zo gepiept.  Meer en meer versterkers/processors bieden deze functionaliteit.  Zeker een tip voor een toekomstige aanschaf.  Meet ze! ;)

Bart_M

Heb je je resultaten wel eens nagegaan en in hoeverre kloppen ze?

990143

#8
Mijn versterker heeft wel een microfoon erop Denon. Ik heb het ook hier mee gemeten maar ik was eens met het 4g topic bezig en ben even wezen nameten of mijn versterker klopt.  Had daar dus even de info voor nodig hoe ik nou moest nameten.

Vooral de sub stond een halve meter dichterbij na de automatische meter dan de werkelijkheid.

Ik ga ook nog eens met de decibel meter aan de slag om te kijken of de versterker zijn best heeft gedaan.

Weten jullie trouwens ook hoe het zou kunnen dat de gemeten waarde met de testtonen van de receiver en een test dvd (avia) andere uitkomsten geven. Welke kan je dan beter gebruiken. de dvd of de testtonen van de receiver.

Groeten

Allard

Ettepet

Quote from: Allard 990143 on December 24, 2005, 17:55:33
Vooral de sub stond een halve meter dichterbij na de automatische meter dan de werkelijkheid.

Hoe goed de automatische afregeling van de Denon is weet ik niet, maar bij mij was de subwoofer elke juist ongeveer een halve meter verder weg dan wat je op het eerste gezicht zou denken.  De echte afstand is die lijnrecht van je oren tot aan de woofer voorin/onderin +/- een beetje.  Een equalizer (BFD, enz.) voegt daar meestal nog wat decimeters aan toe. :)