Advies nodig omtrent B&W 802 + versterker

Started by DigitaL RebeL, December 20, 2005, 23:06:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DigitaL RebeL

Dag All,

graag wil ik de volgende vraag kwijt bij jullie, verzoeke enkel te reageren op de haalbaarheid niet op de ethiek  ^-^

Ik ga verhuizen en daarom heb ik nieuwe speakers nodig, na lang wikken en wegen gaat een droom uitkomen en wel de B&W 802D in stereo opstelling. Nu zoek ik daar, om aan te vangen, een fatsoenlijke reciever bij en de vraag is dus simpelweg: JA/NEE; kan de Pioneer VSX-AX4AVi-S deze speakers aansturen? Ze leveren in de basis voldoende vermogen lijkt me en ze kunnen ook bi-ampen.

Voor de "neuroten" onder ons ;D , in een later stadium komt er echt wel weer iets moois te staan aan voor/eind versterkers, maar ik moet ergens beginnen.

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden.

El Nino

Er zal best wel geluid uitkomen, maar ik denk niet dat de 802 zal gaan leven. Deze luidspreker vraagt in principe een mono eindversterker. Waarom met iets beginnen wat je op (korte/lange) termijn toch weer gaat vervangen? ???
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Audiofiel

Als je alleen geluid wilt, zal een receiver wel voldoende zijn voor deze grote jongens. Maar wil je muziek, dan zul je toch echt wat zwaarder werk in moeten zetten, zoals bijvoorbeeld een Classé of Parasound. Van dat bi-ampen van een receiver zou ik niet al te veel verwachten, een zwaardere versterker zal veel meer effect hebben.

Maar om een goed advies te geven is het handig te weten wat het budget is en wat je er mee wil gaan doen. Receiver klinkt alsof je er ook in surround mee wilt draaien. Of is stereo het belangrijkste?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Vincent

HI

Kies aub dan ee nandere versterker dan de Pioneer deze zakt bij moeilijke
belastingen helemaal in . Kijk dan eerder naar een HK 635 of ee n8500 van
Marantz..

Grtz

Vincent

bmateijsen

Quote from: Vincent on December 21, 2005, 10:35:00
HI

Kies aub dan ee nandere versterker dan de Pioneer deze zakt bij moeilijke
belastingen helemaal in . Kijk dan eerder naar een HK 635 of ee n8500 van
Marantz..

Grtz

Vincent

Ook met die versterkers zou ik geen N802 aan willen sturen.. Ga dan gewoon naar een 2dehands stereoversterker of 2dehands eindbak.

Je droom komt alleen maar uit als je hem nu ook direct goed aanstuurt.. anders ga je je alleen maar ergeren!

Groet Bjorn

DigitaL RebeL

Quote from: El Nino on December 21, 2005, 09:12:01
Er zal best wel geluid uitkomen, maar ik denk niet dat de 802 zal gaan leven. Deze luidspreker vraagt in principe een mono eindversterker. Waarom met iets beginnen wat je op (korte/lange) termijn toch weer gaat vervangen? ???

misschien omdat ik niet direct een 15-20 K heb liggen?!  8)

Quote from: Audiofiel on December 21, 2005, 09:23:31
Als je alleen geluid wilt, zal een receiver wel voldoende zijn voor deze grote jongens. Maar wil je muziek, dan zul je toch echt wat zwaarder werk in moeten zetten, zoals bijvoorbeeld een Classé of Parasound. Van dat bi-ampen van een receiver zou ik niet al te veel verwachten, een zwaardere versterker zal veel meer effect hebben.

Maar om een goed advies te geven is het handig te weten wat het budget is en wat je er mee wil gaan doen. Receiver klinkt alsof je er ook in surround mee wilt draaien. Of is stereo het belangrijkste?


das dus duidelijk, jammer van het bi-ampen, daar had ik misschien wel wat "hoop" op gelegd.
In beginsel wil ik stereo luisteren, maar op termijn toch doorgaan naar surround.
Ik weet zelf niet eens wat mijn budget is  ;D behalve mijn humeur is alleen mijn budget maar veranderlijker.... ::)

Het is een simpel verhaal, ik heb nu Halo A21+T3+P3 en 2 Piega's P5MK2 (en wat andere shit). Dit is een geweldige combi helemaal niets mis mee, enkel gaan we straks verhuizen en krijgen we een woonkamer van het formaat "balzaal" van circa 65-70 M2. Omdat de Piega's alles zijn wat ik omschreven heb (in de advertentie) wil ik dus over naar een ander geluid. Daarom dus de 802D's.

Nu is het kiezen of delen, of ik heb al de juiste combi maar geen goede speakers, of ik doe nu een consessie met de combi en verkoop de hele hap en hoef daarvoor enkel een "VSX" aan te schaffen (reden dat ik dat wil is de integratie met de pioneer dvd-recorder, dvd-speler en plasma) en de 802's.

Of bedenk ik mij nu, kan ik de A21 gebruiken als eindtrap op de VSX "pre-out" en dan in beginsel de A21 gebruiken om de 802's aan te sturen en als ik weer geld heb de front's gebruiken van de VSX om te bi-ampen voor midden/hoog?!? De A21 is krachtig genoeg om de 802's aan te sturen en het vermogen van de VSX voor midden/hoog lijkt me ook afdoende, toch...

Audiofiel

Quote from: DigitaL RebeL on December 21, 2005, 11:23:21
Nu is het kiezen of delen, of ik heb al de juiste combi maar geen goede speakers, of ik doe nu een consessie met de combi en verkoop de hele hap en hoef daarvoor enkel een "VSX" aan te schaffen (reden dat ik dat wil is de integratie met de pioneer dvd-recorder, dvd-speler en plasma) en de 802's.
Kiezen of delen klinkt wel leuk, maar kiezen uit twee slechten is een slechte keuze. Je set moet in de eerste plaats in balans zijn, anders is het een soort sportwagen met een zware aanhanger er aan: "vleesch noch visch".

QuoteOf bedenk ik mij nu, kan ik de A21 gebruiken als eindtrap op de VSX "pre-out" en dan in beginsel de A21 gebruiken om de 802's aan te sturen en als ik weer geld heb de front's gebruiken van de VSX om te bi-ampen voor midden/hoog?!? De A21 is krachtig genoeg om de 802's aan te sturen en het vermogen van de VSX voor midden/hoog lijkt me ook afdoende, toch...
De A21 kun je prima gebruiken, maar als je succesvol wilt bi-ampen is er 1 simpele regel: gebruik gelijke versterkers. Je kunt beter 1 goede versterker gebruiken dan 2 verschillende. Ik zou de A21 en P3 als minimum zien als je de 802's wilt aansturen. Beter nog kies je een betere versterker voor de B&W's, niet een slechtere. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DigitaL RebeL

#7
Thx,

en als ik nu eens, in beginsel, niet ga bi-ampen maar de A21 enkel gebruik als eind trap? de A21 heeft voldoende vermogen om de 802's aan te sturen, dunkt me.

Dan hou ik enkel nog de vraag over of ik de P3 + T3 hou, hoewel ik nu al merk dat de P3 al te weinig aansluitingen heeft voor al mijn apparatuur, maar technisch is het allemaal dik ok (en een C2 is geen optie, het houd eens op met het geld).

Of ik kies voor de vsx, technisch zeker wat minder dan de halo P3, maar aansluitingen in overvloed (en, en dat vind moeders de vrouw belangrijk), 1 apparaat minder (er staan er nu al 7 (en ik heb maar 5 aansluitingen)).

Leuk dat jullie meedenken met me, scheelt een hoop geld al deze info.

Audiofiel

Quote from: DigitaL RebeL on December 22, 2005, 09:50:00
en als ik nu eens, in beginsel, niet ga bi-ampen maar de A21 enkel gebruik als eind trap? de A21 heeft voldoende vermogen om de 802's aan te sturen, dunkt me.

Volgens mij had ik dat antwoord al gegeven:
Quote from: Audiofiel on December 22, 2005, 08:59:45
Ik zou de A21 en P3 als minimum zien als je de 802's wilt aansturen. Beter nog kies je een betere versterker voor de B&W's, niet een slechtere. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DigitaL RebeL

#9
Quote from: Audiofiel on December 22, 2005, 09:58:39
Volgens mij had ik dat antwoord al gegeven:

Excuses, klopt op het punt van de eind trap, mijn punt was ook meer bedoeld voor de "voortrap", had ik duidelijker in moeten zijn, of ik begreep het niet goed genoeg.
P3 + T3 inruilen voor de vsx en die dus enkel gebruiken als pre, realiseerde me enkel niet of het kon, daar ging het punt om.

Als dat namelijk kan zou het een mogelijke oplossing zijn die werkt, 1 apparaat minder, voldoende aansluitingen (vooral hdmi, maar ook ipod), integratie met hdd/dvd recorder en plasma van pioneer.

WickedGame

Het lijkt een beetje het fenomeen wat ik in het versterker gedeelte heb gepost. Wij zitten met een Marantz SR9300 en ook die staan op een Nautilus 802 (alleen geen D). De Marantz SR9300 trekt die nautilus niet goed, en het geluid leeft totaal niet. De Pioneer VSX gaat dat ook zeker niet doen.

Audiofiel heb mij al op wat punten adviezen gedaan, en ik denk dat je toch een beetje naar zijn opties moet kijken. Wij zelf hebben een Rotel RB1080 eindtrap erop gezet, en dit leefde al wat meer, maar was het nog net niet. Nu is de zoektocht wederom begonnen naar of een goede eindtrap, of zelfs een hele nieuwe set.

Toevallig gaan we vanavond bij Studio Wilbert in Utrecht langs om de 802 te beluisteren op een set van Primare. Daarnaast komen er meer luistersessies binnenkort, waaronder een sessie met Parasound en we verwachten nog een telefoontje voor een classe delta set. Classe is wel mooi, alleen de prijs staat ons alleen wat tegen.

check hier eens bijvoorbeeld: Klikkie doen

Del member

#11
Ik zou ook niet voor Rotel gaan op zulke high-end speakers, er zijn zaken die beide in Belgie tesamen demo'en maar das louter om commerciele redenen : de importeur doet nu ook Rotel vandaar. Ik heb een gewone N803 gehad en dat was al een ramp om een goede versterker te vinden.

Maar kortweg :

- receivers : no go ... weggesmeten geld
- rotel 1090 en 1095 : gordijn voor het geluidsbeeld
- parasound halo : ok maar duur
- acoustic reality : ok maar te duur
- LC Audio ZAP : ok maar niveau niet hoog genoeg voor deze speaker
- Chord : meer dan ok
- NuForce reference 8 : reuze meevaller, zeer transparant en zeer betaalbaar

Kortom, voor mij blijft er nu de NuForce over, ism Hyperion speakers - gezien de amp geen kleur toont is de combinatie met sommige speakers geen enkel probleem.

Peerless Monster

QuoteKortom, voor mij blijft er nu de NuForce over, ism Hyperion speakers - gezien de amp geen kleur toont is de combinatie met sommige speakers geen enkel probleem.

Ja en Garmt zal Lavardin aanprijzen...
;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

bmateijsen


Audiofiel

Quote from: WickedGame on December 22, 2005, 11:11:28
Toevallig gaan we vanavond bij Studio Wilbert in Utrecht langs om de 802 te beluisteren op een set van Primare. Daarnaast komen er meer luistersessies binnenkort, waaronder een sessie met Parasound en we verwachten nog een telefoontje voor een classe delta set. Classe is wel mooi, alleen de prijs staat ons alleen wat tegen.

Misschien is deze versterker nog interessant voor jou, WickedGame? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Robbo

Ik gebruik Sphinx Project 12 monoblokken voor mijn N802's

Bevalt echt prima (heb Parasound en Rotel gehad) en is ook nog eens betaalbaar (2e hands:1000-1200 per paar)


DigitaL RebeL

#16
ok, leuk topic, maakt wel wat los bij mensen.

@wickedgame:
//no flame intended// niet dat de Marantz niet goed is of zo, maar het lijkt me dat het vermogen en opgenomen vermogen van de Parasound een stuk hoger ligt dan de Marantz en daardoor de 802's veel beter kan aansturen.
ik ben er trouwens nog niet uit of het nieuwe 802D's of 2e hands N802's gaan worden (sinds heel erg kort weet ik dat ik vader wordt  ;D dus mijn budget is net naar beneden gekelderd  >:(

@audio-consult:
thx voor je input, ik heb nu langzamerhand door dat ik de A21 als eindtrap niet weg moet doen.

@robbo:
maar 2 mono's zijn juist weer meer boxen op de plank, en geloof me dat krijg ik er never doorheen, vertrouw op me dat de 802's al heel lang "onderhandelen" is geweest

@de rest:
daarom blijft voor mij enkel de vraag nog open (subjectief en persoonlijk dat realiseer ik me), hou ik de Parasound P3 pre en T3 tuner of doe ik die beiden weg en hang er een VSX tussen die ik via de pre-out enkel gebruik als pre en de A21 dus als eindtap gebruik naar de LS.
Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk wel wat in kwaliteit kost (alhoewel het niet wereldschokkend zal zijn), maar het heeft ook voordelen (zie mijn vorige post: 1 apparaat minder, voldoende aansluitingen (vooral hdmi, maar ook ipod), integratie met hdd/dvd recorder en plasma van pioneer

Vincent

Quote from: DigitaL RebeL on December 22, 2005, 12:03:09
ok, leuk topic, maakt wel wat los bij mensen.

@wickedgame:
//no flame intended// niet dat de Marantz niet goed is of zo, maar het lijkt me dat het vermogen en opgenomen vermogen van de Parasound een stuk hoger ligt dan de Marantz en daardoor de 802's veel beter kan aansturen.
ik ben er trouwens nog niet uit of het nieuwe 802D's of 2e hands N802's gaan worden (sinds heel erg kort weet ik dat ik vader wordt  ;D dus mijn budget is net naar beneden gekelderd  >:(

@audio-consult:
thx voor je input, ik heb nu langzamerhand door dat ik de A21 als eindtrap niet weg moet doen.

@robbo:
maar 2 mono's zijn juist weer meer boxen op de plank, en geloof me dat krijg ik er never doorheen, vertrouw op me dat de 802's al heel lang "onderhandelen" is geweest

@de rest:
daarom blijft voor mij enkel de vraag nog open (subjectief en persoonlijk dat realiseer ik me), hou ik de Parasound P3 pre en T3 tuner of doe ik die beiden weg en hang er een VSX tussen die ik via de pre-out enkel gebruik als pre en de A21 dus als eindtap gebruik naar de LS.
Ik realiseer me dat dit waarschijnlijk wel wat in kwaliteit kost (alhoewel het niet wereldschokkend zal zijn), maar het heeft ook voordelen (zie mijn vorige post: 1 apparaat minder, voldoende aansluitingen (vooral hdmi, maar ook ipod), integratie met hdd/dvd recorder en plasma van pioneer

Heel erg gefelciteerd dat is nog eens een leuk kerstcadeautje ... (het vader gedeelte dan ;) )

Peerless Monster

QuoteNiet met een N802D

Nee natuurlijk niet ;).
Wie zou zoiets verzinnen...
Een muziekale versterker op een B&W ;D

Classé schijnt erg goed te werken op B&W...
Plinius lijkt erg qua klank op classé, maar is wat minder "warm". Is misschien ook een optie boven al die "bekendere" namen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

remon123

Quote from: robbie_ on December 21, 2005, 23:34:09
je vraagt om een kort antwoord die is dus neeeee  ::) ::) ::) ::) ::) ::)
helemaal mee eens neeeeeeee
Livingroom: Pioneer LX 81  B&W 804'S blackash ps3 mit shotgun750
ht zolder http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66381.

WickedGame

We zijn gisteren naar Studio Wilbert geweest voor een luistersessie van de nieuwe Primare A32 eindversterker. Deze werden gedemonstreert op de N800D van B&W. Ik was zeer verrast over de kwaliteit de zuiverheid en de power die deze toch zeer betaalbare eindversterker te weeg bracht.

De versterker leverde op de speakers een stevige strakke bass af, ook op lage volume's. Het hoog is strak gedetaileerd en heel schoon. De stemmen werden erg goed geplaatst en voelde heel natuurlijk aan. Ik denk dat Primare met de A32 een hele goede eindversterker heeft neergezet die een perfect klankbeeld levert op de 800 serie.

We hebben hem daar ook nog naast een Pass Labs eindversterker gezet die het dubbele kosten, maar de Primare won het op souplesse en detail. En dat is opzienbarend te noemen. Het is dus nu heel goed mogelijk dat primare de kanshebber gaat worden, zeker gezien zijn prijs kwaliteitsverhouding. Aankomende dinsdag komt hij in de thuissituatie te draaien op de 802 met de Marantz SR9300 als voorversterker.

Tevens gaan we testen of de Kimber 8TC misschien ook een bottleneck is, en of we niet beter naar de MIT kabel kunnen gaan. Maar dat gaat de test uitwijzen. Ik hou jullie op de hoogte.

Robbo

Ik zou de bottleneck eerder zoeken in de voorversterker en het transport  ;)

Wat gebruikte ze bij Wilbert ?

WickedGame

Quote from: Robbo on December 23, 2005, 13:05:33
Ik zou de bottleneck eerder zoeken in de voorversterker en het transport  ;)

Wat gebruikte ze bij Wilbert ?

Primare CD-speler en Primare voorversterker.

kohns

#23
Quote from: WickedGame on December 23, 2005, 12:57:50
We zijn gisteren naar Studio Wilbert geweest voor een luistersessie van de nieuwe Primare A32 eindversterker. Deze werden gedemonstreert op de N800D van B&W. Ik was zeer verrast over de kwaliteit de zuiverheid en de power die deze toch zeer betaalbare eindversterker te weeg bracht.

De versterker leverde op de speakers een stevige strakke bass af, ook op lage volume's. Het hoog is strak gedetaileerd en heel schoon. De stemmen werden erg goed geplaatst en voelde heel natuurlijk aan. Ik denk dat Primare met de A32 een hele goede eindversterker heeft neergezet die een perfect klankbeeld levert op de 800 serie.

We hebben hem daar ook nog naast een Pass Labs eindversterker gezet die het dubbele kosten, maar de Primare won het op souplesse en detail. En dat is opzienbarend te noemen. Het is dus nu heel goed mogelijk dat primare de kanshebber gaat worden, zeker gezien zijn prijs kwaliteitsverhouding. Aankomende dinsdag komt hij in de thuissituatie te draaien op de 802 met de Marantz SR9300 als voorversterker.

Tevens gaan we testen of de Kimber 8TC misschien ook een bottleneck is, en of we niet beter naar de MIT kabel kunnen gaan. Maar dat gaat de test uitwijzen. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb thuis mijn B&W N804 (vorig model) al draaien op mijn gloednieuwe Primare A32 :-*  :-*  :-*  :-*
Ik heb nog geen seconde spijt dat ik mijn Rotel heb buitengegooid voor Primare.
En wie weet komt er bij mij ooit nog eens een groter broertje van de B&W 800 reeks en dan is het leuk te horen dat de rest van de reeks ook nog goed klinkt op de A32. Niet dat ik daar ooit aan twijfelde... het is echt een monster.  Hieronder een fotoke... de rest van mijn componenten lijken opeens zo klein  ;)
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M