Review van de Sony Ruby

Started by Starred, December 20, 2005, 16:55:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Dus valt wel mee met die levertijden..

Eerste indruk?
Of ga je nog een reviewtje schrijven? Je input is zoals bekend erg van harte welkom

Criterionlover

#26
en ?  al een eerste indruk van jouw kant ?   :)

sorry starred jij was eerst  ;D
T+A ; Sonos

Starred

***UPDATE***
Cine4Home heeft een test van de productieversie:
http://www.cine4home.de/tests/projektoren/VPL-VW100-Preview/RubySerie.htm

QuoteUnser Test der Seriengeräte hat uns angenehm überrascht. In obigen Aspekten wurde das ohnehin schon hervorragende Gerät noch einmal verbessert und auf Perfektion getrimmt, wie man sie im Heimkino bisher nur selten bis gar nicht zu Gesicht bekam. Alle anderen Aspekte unseres Tests blieben unverändert, so dass dieser jetzt als endgültiges Ergebnis zum Ruby anzusehen ist. Wir können nur jedem Heimkinofreund empfehlen, einen eigenen Eindruck von diesem hervorragenden Projektor zu gewinnen.

manco401

Dus als ik het goed lees zijn de verlichte hoeken een stuk verbeterd en is het clippend wit op te lossen met de "Image Director".

donaldk

Quote from: Starred on December 23, 2005, 16:51:41
Dus valt wel mee met die levertijden..

Eerste indruk?
Of ga je nog een reviewtje schrijven? Je input is zoals bekend erg van harte welkom

Grobi.tv meldt op de site dat hij meer binnen hadden gekregen dan het bij hem bestelde aantal en dat hij dus uit voorraad nog een aantal kon leveren, dus blijkbaar zijn ze niet superschaars.

donaldk

Quote from: Rob_Dingen on December 21, 2005, 18:58:37
Hoi FrankL

Ik heb er een gekocht en ga er wat mee spelen.
Tot nu toe heb ik iedere hype gekocht namelijk de Sony VW10 JVC Dila G15 en dan nu de Sony VW100.
Maar ik verwacht niet dat de Cine 9 van het plafond gaat dat lukte al niet met de Qualia 004.

Rob

En met de SRX-R105 (of 110 welke waarschijnlijk te groot is)? Zit een beetje in dezelfde prijsklasse als een nieuwe Cine 9.

Starred

Quote from: donaldk on December 25, 2005, 22:25:50
En met de SRX-R105 (of 110 welke waarschijnlijk te groot is)? Zit een beetje in dezelfde prijsklasse als een nieuwe Cine 9.

Die is toch niet geschikt voor HT?

donaldk

Tuurlijk wel, waarom zou ie niet geschikt zijn voor Home Theater, traditioneel zijn er ook hometheaters met een professionele 35mm projector. 5K ansi lumens is op zich niet echt veel te ruim bemeten, 10K waarschijnlijk wel (Rai forum werkt ie heel goed;-)). Als je eenmaal bereid en in staat bent om 35 K voor een 3 chip dlp (inmiddels zijn er duidelijk goedkoper modellen, maar begin dit jaar was dat nog de prijs van een Runco, de Panasonic was wat goedkoper maar list met lens ook 30K+ en de rest zat ook boven de 30K) of een Qualia 004 neer tellen dan is een factor 2 ook nog wel te doen. List price is nog wat hoog en door de beperkte beschikbaarheid zal de korting beperkt zijn, maar reken maar dat zeker de projectprijs een stuk onder de listprijs komt te liggen. De D-cinema markt is nog relatief onderontwikkeld en iedereen probeert nu marktaandeel te verwerven. De D-cinema DLP (project) prijzen liggen nu ook al flink onder de listprijs, dus Sony kan het zich niet veroorloven om veel duurder te zijn dan Christie (Christie heeft de laatste tijd wat meer succes in het verwerven van key high-profile contracts, dan Barco).

donaldk

Voor mijn eventuele HT zal die niet geschikt zijn, dat weer wel;-).

Starred

Quote from: donaldk on December 29, 2005, 03:44:13
Tuurlijk wel, waarom zou ie niet geschikt zijn voor Home Theater, traditioneel zijn er ook hometheaters met een professionele 35mm projector. 5K ansi lumens is op zich niet echt veel te ruim bemeten, 10K waarschijnlijk wel

Jij loopt waarschijnlijk continu met een extra zwarte zonnebril op?  :o Of heb je gewoon een zeer groot huis?  ::)

Deze projectoren zijn geschikt voor grote zalen en niet voor een doorsnee HT-schermpje van 2 meter breed:

QuoteThe 5,000-lumen model is recommended for screen widths of up to 25 feet, while the 10,000-lumen model is recommended for screens of up to 40 feet. Sony is also planning to introduce a higher brightness model for larger screens.

Het kleinste scherm wat je hieruit kunt toveren (met een speciale lens) is nog altijd 6 meter breed

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb de Sony VW100 al een paar dagen in gebruik.
Op verzoek kan ik nog zaken bekijken waar intresse in is wat dan ook.

Rob

Martin_M

#36
Wat algemene indrukken zou ik al leuk vinden ;).
Wat vind je van 'm in vergelijking met andere 'hypes'?
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Starred

Quote from: Rob_Dingen on December 29, 2005, 17:39:55
Hoi

Ik heb de Sony VW100 al een paar dagen in gebruik.
Op verzoek kan ik nog zaken bekijken waar intresse in is wat dan ook.

Rob

Kwaliteit bij afspelen DVD t.ov. de Themescene H79
Verlies aan bitdiepte tov DLP bij snelle pans
Ruis in het beeld (onrust) tov DLP
Kwaliteit van 1080i deinterlacing
Kwaliteit van 1080i/p tov Cine9

Erik

#38
Hoi Rob, ik ben wel eens benieuwd naar zijn zwakke punten, heeft jouw model ook de punten die FrankL opmerkte?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FrankL

Wat Erik schrijft  ;)
QuoteBij het bekijken van een zwart-wit DVD bleek dat er geen uniforme grayscale was in het beeld. Terwijl het beeld onderin mooi grijs was, had het beeld bovenin een duidelijk groentint. We hebben door het beeld digitaal te 'flippen' bevestigd dat dit aan de Ruby lag, en niet aan de bron. En thuis ook op de S3 gevalideerd, die wel die mooie uniforme greyscale heeft.
Het blijkt maar weer dat zwart-wit DVDs afwijkingen genadeloos aan het licht brengen.
Mogelijk is dit nog te corrigeren met de geavanceerde shading optie in de Ruby.

Verder bleek de Fifth Element R1 superbit DVD een nogal onrustig beeld te hebben. En de eerste winkelscene van de Buffy musical-aflevering Once More With Feeling (PAL) was echt schokkend: dit beeld was helemaal niet goed. De witte blouse van Buffy zag er erg raar en onnatuurlijk uit, en het blauwe shirt van Dawn had een erg foute blauwe kleur.
Thuis op de S3 nog even gecontroleerd. Op de S3 is 5th element beduidend fraaier, heeft veel meer rust in het beeld. En Buffy ziet er prima uit. De DVD is niet perfect, maar de kleuren zijn goed, en het shirt van Buffy is ietwat overstuurd in het wit, maar verder vrij normaal.

En verder: de indruk uit de demo die versterkt wordt door de diverse posters op het AVS, is dat de interne scaler niet zo bijzonder is.
Kun jij dit met een en dezelfde bron testen? Bijv. een DVD speler die op 480i/480p uitstuurt en op 1080i?
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

FrankL

Oh ja, er stond nog een vraag van me open, misschien dat jij daar naar kunt kijken?

"De S3 heeft helaas geen user-instelling om bij cinemascope het beeld onderin te projecteren. Hiervoor moet ik dus elke keer de fysieke lens-shift gebruiken. (Dit doe ik om alleen aan de bovenkant te hoeven maskeren).
Ik wil dus graag een preset hebben voor het verticaal verplaatsen van het beeld over het paneel.
De Ruby heeft zo te zien een 'shift functie' die vastgelegd kan worden. Werkt dat goed (met voldoende precisie en range), zodat je een 2.35:1 beeld volledig naar beneden kan verplaatsen?"

Het gaat dus om een digitale shift via het menu, niet de lensshift.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

donaldk

Quote from: Starred on December 29, 2005, 06:48:31
Jij loopt waarschijnlijk continu met een extra zwarte zonnebril op?  :o Of heb je gewoon een zeer groot huis?  ::)

Deze projectoren zijn geschikt voor grote zalen en niet voor een doorsnee HT-schermpje van 2 meter breed:


Het kleinste scherm wat je hieruit kunt toveren (met een speciale lens) is nog altijd 6 meter breed

Dus de gebruiksmarge van de 105 is slechts 4 ft?

Het komt allemaal terug op welke definitie je hanteert van Home Theather. Voor velen is een setje met speakers en een dolby decoder van 99,- tot 199,-  van Kruitvat, Blokker of Appie Heijn met hun 25-28 inch tv-tje, Homecinema of Hometheater. Voor de meeste bezoekers van dit forum zal dat een gotspe zijn. En ja er zijn home/private theaters die een breed scherm hebben (als je het breed hebt...). Zelf heb ik er zeker niet de ruimte voor, alhoewel als we de caravan uit de schuur halen, dan kan ik 8 meter breed;-). Maar ja een van de redenen dat we die schuur hebben is juist die caravan. Moet ik wel aan een echte shortthrow lens.

Op basis van wat ik van de 10K heb gezien denk ik niet dat die 5K in een grote ruimte overeind blijft, een middelgrote ruimte, daar is deze voor bedoeld.

Starred

Als de info van dit draadje klopt, dan wordt DLP weer erg prijzig: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=623939

17000E voor single chip 1080DLP  ::) ::) ::)

Starred

Quote from: Rob_Dingen on December 29, 2005, 17:39:55
Hoi

Ik heb de Sony VW100 al een paar dagen in gebruik.
Op verzoek kan ik nog zaken bekijken waar intresse in is wat dan ook.

Rob

Hoi Rob, ik ben wel erg benieuwd naar je indrukken

FrankL

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Kjelt

Quote from: FrankL on December 23, 2005, 09:12:37
Het enige wat me echt stoort aan mijn S3 is zijn de motion artifacts bij pans. De laatste info die we hebben is dat de hoofdoorzaak hiervan is de beperkte capaciteit van de chip die de DMD aanstuurt, waardoor er, wanneer er veel verandert in het beeld (bij pans dus), niet voldoende data naar de DMD kan. En deze capaciteit wordt verdubbeld bij de 1080p DMD, dus hopelijk is dit probleem dan opgelost of in ieder geval flink verminderd

Ik ben bang dat je een denkfoutje maakt. De databus bandbreedte die voor een 1080p chip nodig is, is zowiezo al 2,25 x hoger dan van een 720p chip. Dus als ze de bandbreedte verdubbelen (2x) dan wil dat zeggen dat er juist nog meer artifacten gaan optreden  :( 

Starred

Quote from: Kjelt on January  6, 2006, 17:17:24
Ik ben bang dat je een denkfoutje maakt. De databus bandbreedte die voor een 1080p chip nodig is, is zowiezo al 2,25 x hoger dan van een 720p chip. Dus als ze de bandbreedte verdubbelen (2x) dan wil dat zeggen dat er juist nog meer artifacten gaan optreden  :( 

Ik denk het niet. Ze hebben er over nagedacht bij TI, de eerste geluiden wijzen daar ook op

Kjelt

Dat zou mooi zijn maar dan hadden ze toch voor al die 720p generaties ook wel een nieuwe chip kunnen ontwerpen?  ::)

FrankL

Quote from: Kjelt on January  6, 2006, 17:17:24
Ik ben bang dat je een denkfoutje maakt. De databus bandbreedte die voor een 1080p chip nodig is, is zowiezo al 2,25 x hoger dan van een 720p chip. Dus als ze de bandbreedte verdubbelen (2x) dan wil dat zeggen dat er juist nog meer artifacten gaan optreden  :( 

De cijfers lijken dat in eerste instantie wel aan te geven.
Maar aan de andere kant: als je nu 2x zoveel informatie naar de DMD kan sturen, moet dat een zichtbare verbetering geven.

Ik weet ook niet of ze het precies verdubbelen. Ik heb gelezen dat ze nu 2 chips gebruiken voor de aansturing. Ik weet niet of dit precies dezelfde chips zijn, of dat die ook ondertussen verbeterd zijn.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Kjelt

Quote from: FrankL on January  6, 2006, 22:30:50
De cijfers lijken dat in eerste instantie wel aan te geven.
Maar aan de andere kant: als je nu 2x zoveel informatie naar de DMD kan sturen, moet dat een zichtbare verbetering geven.
Ik weet ook niet of ze het precies verdubbelen. Ik heb gelezen dat ze nu 2 chips gebruiken voor de aansturing. Ik weet niet of dit precies dezelfde chips zijn, of dat die ook ondertussen verbeterd zijn.
Aha als ze dus twee chips gebruiken en die sturen de DMD's zowiezo tweedimensionaal aan (kolommen en rijen) dan is de bandbreedte daardoor verviervoudigt en dat zal inderdaad heel mooi zijn!  :)