Advies gezocht voor upgrade (stereo) versterking, budget max 2000 euro

Started by hifiman, December 18, 2005, 11:03:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: DA BoSS on December 19, 2005, 16:04:24
Nogmaals, Classé sluit volgens mij errug goed aan op je wensen. Alleen word 't dan waarschijnlijk een tweedehandsje... :-X
;)
Ik vind de bas van Classé altijd wat 'los'. Strak zou ik het niet echt willen noemen. De controle is er pas met de zwaardere versterkers. En hij moet integrated zijn. En nieuw, wat moeilijk voor die prijs te doen is.

wil

Quote from: tingtong5 on December 19, 2005, 15:56:42
Hoi Wil,

Dat verband tussen laag en veel vermogen nodig zie ik totaal niet, kun je dat eens uitleggen misschien?
Een versterker die te weinig vermogen levert zal een zwabberend laag geven. Je kan zeggen dat het "warm klinkt", maar in wezen is het ongecontroleerd. Bij laag volume klinkt het warm, bij hoger volume loopt alles vol. Is gewoon een eigen ervaring ;).
Als ik een gefundeerdere uitleg moet verzinnen :P: het in beweging laten komen van een spreekspoel kost energie. De conus heeft bepaalde elastische eigenschappen die voorkómen dat de spreekspoel beweegt; logisch anders zou ie maar eenmalig één kant op kunnen bewegen. Om te zorgen dat de conus (vaak een grote voor laagweergave) snel in beweging komt, moet er gedurende zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk energie in gepompt worden. Als die energie er onvoldoende is, zal de conusuitslag maar traag op gang komen en zal je veel minder een "gecontroleerd laag"krijgen omdat op het moment dat de toon moet stoppen de conus nog niet de volle uitslag heeft kunnen maken. Does this make sense? :)

Quote from: tingtong5 on December 19, 2005, 15:56:42
Het visuele aspect van mijn set is helaas al niet veel soeps, ik heb duidelijk prijs/kwaliteit boven visuele harmonie gesteld  ;D
Niks mis mee, alleen zou ik er dan bij een nieuwe move (voor-eind naar geïntegreerd) ook geen rekening mee houden. Zie:
Quote
5. De combintie Arcan/NAD is nogal lelijk om te zien.

Quote from: tingtong5 on December 19, 2005, 15:56:42Naar een dealer gaan zou de volgende fase zijn. Punt is een beetje dat ik dat pas wil doen als ik het kan betalen, ik wil het dan gelijk mee kunnen nemen zeg maar als ik iets naar mijn gading gevonden heb. Dit topic is meer bedoeld als voorpret voor ik echt ga luisteren  8)
Duidelijk. Voorpret = dubbele pret ;D

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

sandervg

Als ik jouw was zou ik toch 2e hands of demo's oid overwegen --> kun je met hetzelfde geld toch een stuk grotere stap zetten. En als iemand vraagt om een 'muzikaal klinkende versterker' denk ik altijd meteen aan 47labs (shigaraki kost nieuw rond de 2000 euro) of Sugden (meer in de richting van jouw budget en soms 2e hands te koop). Je mist echter bij beide versterkers de AB ik ken je boxen niet, dus ik weet niet hoe die match gaat worden. Beide versterkers kunnen volgens mij niet goed uit de voeten met 'lastige' boxen (lage impedantie, laag rendement, veel stroom etc.). De 47labs heeft een tijdje bij mij gelogeerd en dit was absoluut één van de meest muzikale versterkers die ik ooit gehoord heb. Ik heb ook de Primaluna overwegen (de 2 en de duurdere combinatie van 3 met 5), maar deze kon het voor mij niet opnemen tegen de 47labs...

Ik heb zelf een vM MA220 gehad, maar deze klonk dus niet echt muzikaal. Wat sloom. Wel heel gedetailleerd en mooi van klank. Bij m'n vorige luidsprekers geen probleem, maar bij de Elipsons die ik nu heb ging dit dus echt niet. Ik ken de digitale versterkers van vM niet, maar wel iets om op te letten misschien... 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Audiofiel

Quote from: garmtz on December 19, 2005, 16:21:40
Ik vind de bas van Classé altijd wat 'los'. Strak zou ik het niet echt willen noemen. De controle is er pas met de zwaardere versterkers.
Mee eens. Controle is er overigens wel degelijk in zelfs de kleinste Classé's, maar meer fundament en strakke bas-energie vind je vooral in de wat zwaardere jongens. Naar mate je naar boven gaat in de reeks, wordt alles meer gecontroleerd, rustiger ('meer zwart') en gedetailleerder (uiteraard is dat ook zo bij veel andere merken).

QuoteEn hij moet integrated zijn. En nieuw, wat moeilijk voor die prijs te doen is.
Nieuw is volgens mij het moeilijkste. Ik kan bij geïntergreerd roepen Classé CAP-151 en dergelijke, maar daarvoor kun je eigenlijk ook alleen tweedehands terecht. Als je wel tweedehands wilt, een leuke optie. Anders misschien Electrocompaniet (ook niet nieuw voor jouw budget).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: garmtz on December 19, 2005, 16:03:55
Helaas doe ik nog geen Lyngdorf (heel binnenkort wel denk ik), maar de Lyngdorf SDAi 2175 zou perfect zijn voor je.


Prijs is wel iets boven je budget (€1675 ongeveer meen ik  €1790.-), maar iedere cent waard, lees bijv. hier wat
Lijkt me een mooie versterker Garmt! Bedankt voor de tip. Inderdaad wel een stuk boven budget, maar ik zal het zeker in gedachten houden!

hifiman

Quote from: vpv on December 19, 2005, 09:32:05
Ja op kef xq1's. Dat is op zich een naar het analytisch neigende speaker. De luisterruimte zelf was vrij warm. Het resultaat met de Medevoort ertussen vond ik erg mooi in die ruimte. Wat mij het meest opviel was de prachtige controle in het laag bij Bartok. Het droge wegsterven van de pauken en daarna de inzet van de strijkers was adembenemend. Stemmen klonken zeer helder en los in de ruimte, precies zoals ik het wil horen. Ik was dus zeer zeker onder de indruk!

peter
Ik wordt toch wel erg nieuwsgierig naar dit type klasse D versterkers  ;D
Misshien ga ik toch binnenkort stiekum eens luisteren naar die MA240 van van Medevoort.

Ik las trouwens verschillende dingen over wat klasse D nu precies in houdt. Is het nu gebaseerd op AM modulatie of op PCM (pulse code modulatie) ?


hifiman

Quote from: wil on December 19, 2005, 16:28:04
Als ik een gefundeerdere uitleg moet verzinnen :P: het in beweging laten komen van een spreekspoel kost energie. De conus heeft bepaalde elastische eigenschappen die voorkómen dat de spreekspoel beweegt; logisch anders zou ie maar eenmalig één kant op kunnen bewegen. Om te zorgen dat de conus (vaak een grote voor laagweergave) snel in beweging komt, moet er gedurende zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk energie in gepompt worden. Als die energie er onvoldoende is, zal de conusuitslag maar traag op gang komen en zal je veel minder een "gecontroleerd laag"krijgen omdat op het moment dat de toon moet stoppen de conus nog niet de volle uitslag heeft kunnen maken. Does this make sense? :)
Niks mis mee, alleen zou ik er dan bij een nieuwe move (voor-eind naar geïntegreerd) ook geen rekening mee houden. Zie:Duidelijk. Voorpret = dubbele pret ;D

wil
Tsja ik blijf toch mijn bedenkingen houden want met mijn Arcam P85 (kan 20 ampere leveren bij 1 ohm!) Lijkt het me sterk dat wat jij beschrijft een issue is. Ik denk dat inwendige weerstand (dempingfactor!) er meer mee te maken heeft dan de hoeveelheid beschikbaar vermogen.

Ik probeer toch om bij een nieuwe aankoop een beetje rekening te houden met het uiterlijk, of in elk geval de kleur (alles zilver of alles zwart, mijn voorkeur is zilver). Eigenlijk is dit mis gegaan toen ik de Tjoeb aanschafte, die was er alleen in het zwart, daarna kwamen de twee zwarte NAD apparaten. Tjsa wat is nu wijsheid straks een zilveren versterker en dan met een zwarte Tjoeb blijven zitten (ik heb geen plannen de Tjoeb weg te doen), of een zwarte versterker en deze samen met de Tjoeb op 1 shelf zetten. Ik weet het nog even niet  :P

hifiman

Quote from: sandervg on December 19, 2005, 16:48:04
Als ik jouw was zou ik toch 2e hands of demo's oid overwegen --> kun je met hetzelfde geld toch een stuk grotere stap zetten. En als iemand vraagt om een 'muzikaal klinkende versterker' denk ik altijd meteen aan 47labs (shigaraki kost nieuw rond de 2000 euro) of Sugden (meer in de richting van jouw budget en soms 2e hands te koop). Je mist echter bij beide versterkers de AB ik ken je boxen niet, dus ik weet niet hoe die match gaat worden. Beide versterkers kunnen volgens mij niet goed uit de voeten met 'lastige' boxen (lage impedantie, laag rendement, veel stroom etc.). De 47labs heeft een tijdje bij mij gelogeerd en dit was absoluut één van de meest muzikale versterkers die ik ooit gehoord heb. Ik heb ook de Primaluna overwegen (de 2 en de duurdere combinatie van 3 met 5), maar deze kon het voor mij niet opnemen tegen de 47labs...

Ik heb zelf een vM MA220 gehad, maar deze klonk dus niet echt muzikaal. Wat sloom. Wel heel gedetailleerd en mooi van klank. Bij m'n vorige luidsprekers geen probleem, maar bij de Elipsons die ik nu heb ging dit dus echt niet. Ik ken de digitale versterkers van vM niet, maar wel iets om op te letten misschien... 

De MA220 schijnt heel anders te klinken dan de MA240....

Ik denk dat ik inderdaad toch ook maar 2de hands in overweging neem. Bij een buizenversterker zou ik nieuw willen omdat je anders niet weet hoeveel uren je buisjes er al op hebben zitten. Aangezien de keuze waarschijnlijk toch op een klasse D concept gaat vallen is dit dan geen issue.

Een andere reden dat ik zei geen 2de hands te willen is dat ik geen 9 jaar oud (zo als mijn NAD pre amp) apparaat wil hebben, dit ivm slijtage maar ook omdat je met verouderde techniek zit, maar als een apparaat 1 of 2 jaar oud is dan vind ik dat inderdaad niet zo erg. Wel vind ik het belangrijk dat het van een betrouwbaar persoon (winkel of iemand die je goed kent) komt.

Maar met andere woorden, wat mij betreft is 2de hands dus toch wel een optie.

hifiman

Zelfbouw (UCD modules van Hypex) laat ik ook maar weer vallen, je hebt dan uiteindelijk alleen een eindversterker en nog geen afstandsbediening en dergelijke. Ook is afwerking niet mijn sterkste punt  :P

Op dit moment neig ik ernaar (ook gezien budget) om om te beginnen eens een keer naar de Van Medevoort te gaan luisteren. Bijkomend voordeel is dat hifisolutions die deze versterker verkoopt ook mjn luidsprekers in de zaak heeft staan  ;D

Neemt niet weg dat ik nog steeds volledig opensta voor suggesties natuurlijk.

sandervg

Quote from: tingtong5 on December 20, 2005, 10:29:20
Bijkomend voordeel is dat hifisolutions die deze versterker verkoopt ook mjn luidsprekers in de zaak heeft staan  ;D

Ik zou de versterker ook zeker thuis in je eigen ruimte beluisteren voor je tot aanschaf overgaat
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

bmateijsen

Ik ben nog steeds ook voor thuis luisteren! Overigens heeft de Primaluna ook geen AB, dus waarschijnlijk valt die dan ook af?
En persoonlijk denk ik dat de Lyngdorf nog net even iets meer in zijn mars heeft dan de MA240..

Groet Bjorn

hifiman

Quote from: bmateijsen on December 20, 2005, 10:38:12
Ik ben nog steeds ook voor thuis luisteren! Overigens heeft de Primaluna ook geen AB, dus waarschijnlijk valt die dan ook af?
En persoonlijk denk ik dat de Lyngdorf nog net even iets meer in zijn mars heeft dan de MA240..

Groet Bjorn
Hoi Bjorn,

Tuurlijk, thuis luisteren is het beste, maar daaraan voorafgaand kan ik eens vrijblijvend in de winkel gaan luisteren om een indruk op te doen (in geval van de Van Medevoort). Precies de primaluna heeft geen AB en dat vind ik een groot nadeel, dit samen met het feit dat in tijd gezien de buisjes dan 70 a 80% staan te spelen voor andere zaken dan muziek (TV kijken, filmpje op de HT kijken) concludeer ik voorzichtig dat ik beter niet aan een buizenversterker kan beginnen.

Dat de Lyngdorf de meerdere is van de MA240 geloof ik graag, echter het verschil in prijs is ook bijna een factor twee..

Ondertussen nog even opgezocht, class D is dus pulswidth modulation. Grappig, ik heb ooit (15 jaar geleden denk ik) een classe D versterkertje gebouwd (schema electuur), alleen heb ik er toen nooit geluid uitgekregen  ::)

Groetjes,

Ronald

hifiman

Hoi hoi hoi, ik zie net dat ik nu ook tot de Highly Esteemed Member Group behoor.  O0
Dat betekent vast een dikke korting bij Beter Beeld en Geluid  ;)

DA BoSS

Quote from: tingtong5 on December 20, 2005, 10:46:33
Hoi hoi hoi, ik zie net dat ik nu ook tot de Highly Esteemed Member Group behoor.  O0
Dat betekent vast een dikke korting bij Beter Beeld en Geluid  ;)

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Audiofiel

Als ik onderstaande overwegingen lees, begrijp ik niet waarom je een klasse-D versterker zou willen:

Quote from: tingtong5 on December 18, 2005, 11:03:09
Punt 2 is eigenlijk de belangrijkste beweegreden voor een upgrade! Ik vind het geluid nu lekker open klinken maar iets aan de kille kant, iets te klinisch misschien. Ik zoek wat meer muzikaliteit, wat meer het "kippevel" gevoel.

QuoteTwee totaal verschillende beestjes dus  ;D  Een buizenversterker en een klasse D versterker. Een ding hebben ze gemeen , ze zijn beiden geen conventionele (analoge transistor) versterkers en die keuze is dus vrij bewust, ik denk namelijk dat het kille wat ik eerder beschreef de typische halfgeleider (transistor) sound is.

ALLE klasse D-versterkers die ik tot nog toe heb gehoord hebben juist geen muzikale klank in zich. Ze klinken vaak zeer gedetailleerd en ruimtelijk, maar zijn tevens naar mijn zin veel te analytisch en vooral klinisch van karakter. Dit lijkt wel inherent aan de techniek van pulscode te zijn.

Als je een versterker zoekt, dan lijkt mij buizen eerder de ene kant van het spectrum en klasse-D de andere kant. Met daartussen de door jou verfoeide 'gewone transistor'-sound. Ik vraag me af wat voor componenten volgens jou trouwens in de eindtrap van klasse-D zit...

Ik denk dat je niet alle transistor-versterkers over 1 kam moet scheren. Maar belangrijker nog: ga eerst luisteren naar een alternatieve versterker in je eigen set voor je te snel iets koopt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Vergelijken lijkt mij altijd goed inderdaad. Maar ik ben het er wel mee eens dat buizen en klasse D aan verschillende kanten van het spectrum liggen. Alleen niet in prestaties, maar in benadering.

Op de VAD een Lyngdorf set gehoord, wat ongeveer de enige set was die me echt wat heeft gedaan. Ik heb vandaag weer een Lyngdorf gehoord en vond dat zeker niet onmuzikaal. Wel erg neutraal, snel, zeer goed in het scheiden van melodielijnen en ritmestructuren, dynamisch, open... Het had niets te maken met eerder versterkers van het genre die ik heb gehoord (Zap, eAR). Lees eens het Hifi World review van de SDAi 2175. Daar wordt deze versterker geroemd om zijn muzikaliteit.

Net zoals je niet alle transistor-versterkers over 1 kam moet scheren, moet je dat ook niet doen met 'digitale' versterkers. Ik ken goede implementaties van beide soorten, idem bij buizen. Een en ander hangt enorm af van het gebruik en de persoon.

Audiofiel

Ik wil uiteraard ook geen zaken over 1 kam scheren en er zijn verschillen zat tussen 1 genre versterkers. Dat is ook precies waarom ik het aanstip: de 'transistor'-versterkers worden immers al op 1 hoop gegooid en mijn bijdrage lijkt mij een stukje tegengas was op zijn plaats is. ;)

Maar ook zonder een kam te gebruiken om mee te strijken: de andere kant van het spectrum is natuurlijk wel heel erg ver uit elkaar en daarom ben ik bang dat door die mening misschien een totaal verkeerde versterker zijn weg zou kunnen vinden naar de set van tingtong5.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ik vind dat je niet moet kijken naar het mechanisme, maar naar het resultaat. Ik denk dat we beiden wel diezelfde mening zijn toegedaan, toch? :)

Audiofiel

Quote from: garmtz on December 20, 2005, 15:47:06
Ik vind dat je niet moet kijken naar het mechanisme, maar naar het resultaat. Ik denk dat we beiden wel diezelfde mening zijn toegedaan, toch? :)

Absoluut! Daarom: niet eerst bepaalde technieken uitsluiten, maar gewoon gaan luisteren. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

)p(

Quote from: garmtz on December 20, 2005, 15:30:00

Op de VAD een Lyngdorf set gehoord, wat ongeveer de enige set was die me echt wat heeft gedaan. Ik heb vandaag weer een Lyngdorf gehoord en vond dat zeker niet onmuzikaal. Wel erg neutraal, snel, zeer goed in het scheiden van melodielijnen en ritmestructuren, dynamisch, open...

Garmtz, heb je ook de vdm ma240 gehoord? De termen die je gebruikt zou ik ook gebruiken voor de vdm. Zo ja, hoe zou je de verschillen aanduiden tussen die twee. Ik denk dat ik mijn volgende versterker namelijk in deze richting wil zoeken.

Ronald, ik denk dat jij opzoek bent naar een minder analytisch geluid dan ik. Je moet mijn positieve opmerkingen mbt tot de vdm denk ik ook het beste in dat kader zien.

peter

peter

hifiman

Quote from: Audiofiel on December 20, 2005, 14:50:08
ALLE klasse D-versterkers die ik tot nog toe heb gehoord hebben juist geen muzikale klank in zich. Ze klinken vaak zeer gedetailleerd en ruimtelijk, maar zijn tevens naar mijn zin veel te analytisch en vooral klinisch van karakter. Dit lijkt wel inherent aan de techniek van pulscode te zijn.
Hoi Audiofiel,

Ik moet natuurlijk gelijk bekennen dat ik nog nooit een klasse D versterker gehoord heb en er dus eigenlijk ook niet over kan oordelen. Klasse D spreekt mij aan vanuit het technische concept en omdat ik lees dat het (qua prestaties) verder gaat waar klasse A/B/AB tegen zijn technische grenzen aanloopt. De van Medevoort spreekt mij aan vanwege het concept, de lovende recenties en de prijs. Het kan best zijn dat ik hiermee een verkeerde "voorselectie" heb gemaakt.

Quote from: Audiofiel on December 20, 2005, 14:50:08
Als je een versterker zoekt, dan lijkt mij buizen eerder de ene kant van het spectrum en klasse-D de andere kant. Met daartussen de door jou verfoeide 'gewone transistor'-sound. Ik vraag me af wat voor componenten volgens jou trouwens in de eindtrap van klasse-D zit...
Technisch gezien wel ja. Qua klank kan ik er (nog) niet over oordelen.
Uiteraard heeft een klasse D eindtrap ook transistoren, maar dat is mijns inziens tov van een concentionele transistor appels met peren vergelijken, bij klasse D "switchen" de transitoren alleen maar en heb je dus niet te maken met de versterkende eigenschappen van die transistor.

Ik neem je opmerkingen ter harte in elk geval en zal zeker geen klasse D apparaat aanschaffen zonder deze geluisterd en vergeleken te hebben met zowel mijn huidige Arcam P85 als met een buizenversterker en eventuele andere conventionele versterkers.

Ik denk dat je niet alle transistor-versterkers over 1 kam moet scheren. Maar belangrijker nog: ga eerst luisteren naar een alternatieve versterker in je eigen set voor je te snel iets koopt.
[/quote]

hifiman

Quote from: garmtz on December 20, 2005, 15:47:06
Ik vind dat je niet moet kijken naar het mechanisme, maar naar het resultaat. Ik denk dat we beiden wel diezelfde mening zijn toegedaan, toch? :)
Ik zou jullie daar gelijk in moeten geven, maar iets in mij vind de concepten erachter ook erg boeiend. De Tjoeb had ik ook min of meer op concept uitgekozen en gelukkig bleek tie nog lekker te klinken ook  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on December 20, 2005, 16:00:48
Absoluut! Daarom: niet eerst bepaalde technieken uitsluiten, maar gewoon gaan luisteren. 8)
Klein misverstandje, alhoewel ik het in dit topic inderdaad alleen nog heb gehad over klasse D en buizen sta ik zeker open voor suggestie over goede concentionele torrenversterkers. Ik had alleen het idee dat ik met klasse D en/of buizen in die 1200 euro prijsklasse het meeste muzikale waar voor mijn geld zou kunnen krijgen, maar kan best zijn dat ik de plank daar volledig mis sla.

hifiman

Quote from: vpv on December 20, 2005, 16:39:35
Ronald, ik denk dat jij opzoek bent naar een minder analytisch geluid dan ik. Je moet mijn positieve opmerkingen mbt tot de vdm denk ik ook het beste in dat kader zien.
Ok bedankt voor de aanvulling!

sandervg

Quote from: tingtong5 on December 20, 2005, 17:09:48
Ik zou jullie daar gelijk in moeten geven, maar iets in mij vind de concepten erachter ook erg boeiend.

Niets mis mee! Punt is alleen dat het gevaarlijk is om concepten bij voorbaat uit te sluiten. Als je de concepten interessant vindt is dat juist een reden om heel veel soorten 'concepten' te gaan beluisteren. Zo was ik enthousiast over 'no feedback' en 'single ended' versterkers. Tot ik de Pathos TT hoorde... Wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere 'no feedback' en 'single ended' versterkers bestaan die me wel zouden bekoren.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian