Advies gezocht voor upgrade (stereo) versterking, budget max 2000 euro

Started by hifiman, December 18, 2005, 11:03:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Hoi allemaal,

Als je in mijn signature kijkt dan zie je wat ik voor apparatuur heb. Ik heb een hybride HT/Stereo set, maar in dit topic gaat het even puur om stereo. Aan HT stel ik een stuk lagere eisen en ben ik voorlopig dik tevreden met wat ik heb.

Toch nog even een opsomming van de Stereo set:
- Ultra Tjoeb cd speler
- NAD 116 pre amp
- Arcam P85 eindversterker Krell Kav-300i geintegreerde versterker
- Paradigm Reference Studio 60 luidsprekers

In 2006 wil ik mijn Ultra Tjoeb nog gaan upgraden naar een Tjoeb Reference.   :) Deze upsampler wordt dus de eerstvolgende upgrade.

Maar natuurlijk hou ik mij al bezig met wat dan de volgende upgrade zou kunnen worden. De volgende stap zou dan zijn om de versterking te upgraden.  ;D

Ik ben erg tevreden over zowel de Tjoeb als de Paradigm Reference Studio 60 luidsprekers die ik heb dus deze componenten wil ik behouden. Als luidsprekerkabels gebruik ik overigens de Wyrewizard Spellbinder en als interlinks de Wyrewizard Dreamcaster Madrigal HPC.

Waarom wil ik de versterking upgraden?
1. Ik heb het idee dat hier nog winst te behalen valt
2. Alhoewel het huidige geluid zeker niet slecht is zoek ik een wat muzikaler sound dan ik nu heb
3. Ik heb nu een NAD 116 pre-amp en een Arcam P85 eindversterker, een wat rare combinatie die ik liefst wil vervangen voor 1 geintegreerd apparaat. Waarom heb ik voor deze combo gekozen? De Arcam is een bewuste keuze geweest, de 9 jaar oude NAD was omdat ik deze goedkoop kon kopen en geen centen had voor iets anders.
4. Pre en eind zijn 2de hands apparaten en ondertussen ietwat gedateerd en ik wil graag een nieuw apparaat.
5. De combintie Arcan/NAD is nogal lelijk om te zien.

Punt 2 is eigenlijk de belangrijkste beweegreden voor een upgrade! Ik vind het geluid nu lekker open klinken maar iets aan de kille kant, iets te klinisch misschien. Ik zoek wat meer muzikaliteit, wat meer het "kippevel" gevoel.

Wat zijn mijn wensen (functionaliteit) voor een nieuwe versterker:
1. geintegreerd
2. nieuw, geen 2de hands
3. afstandsbediening
4. balans knop
5. liefst geen toonregeling of anders uitschakelbaar
6. minimaal 5 ingangen
7. bij voorkeur 1 ingang met vast instelbaar nivo (doorlussen surround receiver front kanalen)
8. koptelefoon uitgang
9. line out niet persee nodig

Ik scrhrijf hierboven bewust wensen en geen eisen , omdat ik eventueel concessies wil doen aan deze punten als dat een betere geluidskwaliteit betekent.

Wat is mijn budget? Nou op dit moment eigenlijk nul  ;D Maar even zonder gekheid, ik denk nog ongeveer 600 euro terug te kunnen krijgen door verkoop van de Arcam en de NAD. Ik wil dan max 600 euro bijleggen. Laten we dus zeggen een budget van 1200 euro. Echter als ik voor 100 euro meer een veel betere koop doe dan zal ik dat zeker doen.

En natuurlijk heb ik ook al 2 lievelingetjes (puur op basis van reviews, ervaringen van anderen en mijn voorkeur voor de gebruikte technieken) uitgezocht, die ik beiden nog nooit gehoord heb maar die mij zeer aanspreken:

1. Primaluna Prologue One of Two (buizen)
2. Van Medevoort MA240 (pulse code modulatie)

Twee totaal verschillende beestjes dus  ;D  Een buizenversterker en een klasse D versterker. Een ding hebben ze gemeen , ze zijn beiden geen conventionele (analoge transistor) versterkers en die keuze is dus vrij bewust, ik denk namelijk dat het kille wat ik eerder beschreef de typische halfgeleider (transistor) sound is.

Ik verwacht dat keuze 1 mij erg gaat aanspreken qua geluid. Echter ik vind een aantal nadelen aan deze keuze zitten:
- buizen moeten om de zoveel uur vervangen worden
- slechts 4 inputs
- geen afstandsbediening
- geen balansregeling

Daarom spreekt keuze 2 mij op die punten een stuk meer aan, alhoewel ook deze geen balansregeling heeft. Wel lekker is weer HT ingang die ik graag wil.

Naast algemeen commentaar van jullie heb ik de volgende vragen:
- De nieuwe versterker moet wel een upgrade zijn t.o.v. de Arcam P85. Zijn deze twee versterkers dat?
- Welke zouden jullie kiezen van mijn 2 pre-selecties?
- Welke andere versterkers zouden hier in aanmerking kunnen komen?

Natuurlijk weet ik dat ik moet gaan luisteren, maar zie dit als een "vooronderzoek"  ;)

Groetjes,

Ronald

hifiman

#1
Even een paar foto's van mijn huidige set. Voor alle duidelijkheid, de SVS doet niet mee met de stereo set.

Van boven naar onder zitten in het rack:
Pioneer DVD speler (voor infrequent TV gebruik)
BKK dvi DVD speler (voor zeer frequent projector gebruik)
De Ultra Tjoeb 4000

Marantz SR-7400 surround receiver

NAD 116 pre-amp
NAD 114 radio tuner

Dreambox sat-ontvanger
Arcam P85
DVD recorder

Automatische SCART switch



hifiman


DA BoSS

Ehmmm, even samenvattend  ;D:

Je bent dus op zoek naar de mooiste stereo-match voor je Paradigm Reference Studio 60 speakers.... ;D
Je hebt al een bron die erg goed bevalt: de Tjoeb >:D (buizenspeler).
Je zoekt iets dat zich verre houd van  de zogenaamde 'kille' (transistor)sound ^-^
en eventueel nog:
Je hebt voorheen met deze speakers een probleem in het laag gekend ( ::))

Uitkomst:

Ik hoop dat er meer ervaren lid van dit forum opstaat om je van echt gedegen advies te voorzien.... ;D........ maar:
Heb je al eens een Classé versterker geprobeerd?
8)


High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

 ;D ;D ;D--> tikje off-topic, maarreh:

Ik zie net  een review over je speakers van Stereoplay;
de Classé Omincron Mono is een zwaar mooie match ....en laten die nu net te koop staan op dit forum.... :
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33367.0
:o :o :o



Heb jij even mazzel 
;D :P >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on December 18, 2005, 13:03:52
Je hebt voorheen met deze speakers een probleem in het laag gekend ( ::))
Correctie: ik heb met de opstelling van de luidsprekers/luisteraar inderdaad een probleem in het laag gekend, ze klinken nu lekker en daarom ben ik dus ook niet op zoek naar andere luidsprekers  ;D

Verder klopt je samenvatting wel aardig  ;D

hifiman

Quote from: DA BoSS on December 18, 2005, 13:13:08
;D ;D ;D--> tikje off-topic, maarreh:

Ik zie net  een review over je speakers van Stereoplay;
de Classé Omincron Mono is een zwaar mooie match ....en laten die nu net te koop staan op dit forum.... >:D:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=33367.0
:o :o :o
Heb jij even mazzel
;D :P >:D
Haha je schijnt het stukje over "budget" even gemist te hebben in mijn verhaal  ;D

hifiman

Quote from: DA BoSS on December 18, 2005, 13:13:08
;D ;D ;D--> tikje off-topic, maarreh:

Ik zie net  een review over je speakers van Stereoplay;
Ik citeer even een stukje uit de eindconclusie van deze review:
In this range, several other speakers have outstanding and desirable traits, but no speaker costing anywhere near $1600/pair has a better integration of all performance parameters than Paradigm's Reference Studio/60 v.3.

:)

DA BoSS

Quote from: tingtong5 on December 18, 2005, 13:15:30
ik heb met de opstelling van de luidsprekers/luisteraar inderdaad een probleem in het laag gekend, ze klinken nu lekker en daarom ben ik dus ook niet op zoek naar andere luidsprekers  ;D
Dat snap ik :P
Ik bedoel dat het een extra overweging is in de match met je speakers.
Een versterker met veel controle in/over het laag is dan natuurlijk wel mooi meegenomen. Waarschijnlijk ligt er in het laag een grote kans op mismatch versterker speaker ???.
Het zou me niet verbazen als je uiteindelijk naar huis gaat met een versterker met toch aardig wat vermogen, 't zijn gewoon geen kinderachtige jongens, die speakers van je... :-X
:)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on December 18, 2005, 13:21:40
Ik bedoel dat het een extra overweging is in de match met je speakers.
Een versterker met veel controle in/over het laag is dan natuurlijk wel mooi meegenomen. Waarschijnlijk ligt er in het laag een grote kans op mismatch versterker speaker ???.
Het zou me niet verbazen als je uiteindelijk naar huis gaat met een versterker met toch aardig wat vermogen, 't zijn gewoon geen kinderachtige jongens, die speakers van je... :-X
:)
A ok, ja dat is een goede opmerking, de match tussen speakers en versterker is uiteraard zeer relevant  8)

Nou dat vermogen zal wel meevallen hoor, de gevoeligheid is namelijk hoog. Controle (gekoppeld aan dempingsfactor) is wel een aandachtspunt inderdaad, temeer daar ik 15 meter lange luidsprekerkabels gebruik. Misschien is dat al een reden om niet voor een buizenversterker te kiezen?

R

Als ik jou was zou ik eerste gaan sparen en dan in een keer een goede upgrade doen. In plaats van (no offense) deze kleine incrementele stapjes. Als je de sound van de p85 bevalt, zou de A32 wel eens mooi in je set passen. Voldoet aan alle eisen. Daarnaast zijn er genoeg  andere mogelijkheden.

hifiman

Alhoewel je opmerking zeker hout snijdt, denk ik dat ik niet meer geld wil uitgeven (er zijn ook nog andere dingen in het leven) dan die ongeveer 1200 euro. Mocht blijken dat ik voor dat bedrag geen echte upgrade kunnen doen dan zal ik dus  waarschijnlijk niks kopen.

De sound van de P85 bevalt dus niet helemaal, ik zoek een muzikaler geluid die me meer betrekt bij de muziek en me vaker (is nu grote uitzondering) kippevel bezorgt. Misschien zoek ik dus eigenlijk meer een "ander" geluid dan persee een upgrade.

Wat denken jullie in zijn algemeenheid van het verschil in geluid tussen conentionele transistor versterkers, klasse D versterkers en buizenversterkers?

Zijn er mensen die deze van Medevoort MA240 gehoord hebben?

Groetjes,

Ronald

)p(

Quote from: tingtong5 on December 19, 2005, 09:03:08
?

Zijn er mensen die deze van Medevoort MA240 gehoord hebben?

Groetjes,

Ronald

Ja op kef xq1's. Dat is op zich een naar het analytisch neigende speaker. De luisterruimte zelf was vrij warm. Het resultaat met de Medevoort ertussen vond ik erg mooi in die ruimte. Wat mij het meest opviel was de prachtige controle in het laag bij Bartok. Het droge wegsterven van de pauken en daarna de inzet van de strijkers was adembenemend. Stemmen klonken zeer helder en los in de ruimte, precies zoals ik het wil horen. Ik was dus zeer zeker onder de indruk!

peter

DA BoSS

Hoi Tingtong5,

is dit wellicht nog een versterker om eens te beluisteren???
Copland CTA 501

In ieder geval een reciever binnen budget, met buizen-sound, & van een merk met een ijzersterke reputatie.... O0
(en z.g.a.n)

PS Waar blijft het advies van BBG eigenlijk  ??? :P ;D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

wil

Quote from: DA BoSS on December 18, 2005, 13:21:40
Ik bedoel dat het een extra overweging is in de match met je speakers.
Een versterker met veel controle in/over het laag is dan natuurlijk wel mooi meegenomen. Waarschijnlijk ligt er in het laag een grote kans op mismatch versterker speaker ???.
Het zou me niet verbazen als je uiteindelijk naar huis gaat met een versterker met toch aardig wat vermogen, 't zijn gewoon geen kinderachtige jongens, die speakers van je... :-X
:)
DaBoss heeft gelijk. Met jouw voormalig laag-probleem heb je beslist behoefte aan een versterker met veel vermogen. Een buizenversterker kán, een transistor klasse-A kán ook. Overigens vind ik de Van Medevoort ook lelijk om te zien, maar - met alle respect - je set bestaat uit zóveel verschillende componenten dat het visuele aspect bijna onmogelijk eenvormig te krijgen tenzij je álles er uit gooit en voor een volledig nieuwe set kiest.
Maar goed, een nieuwe geïntegreerde versterker dus. Misschien zijn hybride-versterkers wel iets voor je. De - en nu heeft DaBoss een cross-post geplaatst ;D - Copland die ooit te koop stond is mogelijk ook een mooie optie. Ook een hybride Unison Research kan heel fraai zijn. Maar omdat je voor "nieuw" wilt gaan, waarom ga je niet lekker met jouw vraag naar een heel goede dealer en laat je uitgebreid voorlichten mét de mogelijkheid tot thuis proberen?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Mariusz

Is een Marantz PM-15  niks voor je? Helder en toch warm, veel vermogen en controle en heel veel muzikaliteit!
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

hifiman

Quote from: vpv on December 19, 2005, 09:32:05
Ja op kef xq1's. Dat is op zich een naar het analytisch neigende speaker. De luisterruimte zelf was vrij warm. Het resultaat met de Medevoort ertussen vond ik erg mooi in die ruimte. Wat mij het meest opviel was de prachtige controle in het laag bij Bartok. Het droge wegsterven van de pauken en daarna de inzet van de strijkers was adembenemend. Stemmen klonken zeer helder en los in de ruimte, precies zoals ik het wil horen. Ik was dus zeer zeker onder de indruk!
Klinkt goed  :D

Het is eigenlijk een beetje jammer, want: Ik denk dat ik qua klank het liefst een buizenversterker zou kopen, maar aan de andere kant valt een buizenversterker gelijk weer af. In tijd gezien zou de versterker namelijk voor 70 a 80% van de tijd TV geluid of HT geluid aan het versterken zin en slechts 20% van de tijd voor muziek gebruikt worden. Dat vind ik zonde ivm de beperkte levensduur van de buizen. Ander punt is dat ik een afstandsbedienbaar volume toch eigenlijk wel een harde eis vind.

Kijk dan ook even naar beperkte aantal inputs en het feit dat ik lange luidsprekerkabels heb en de conclusie is eigenlijk al getrokken. Mijn interesse gaat dus vanaf nu erg uit naar klasse D versterkers zoals de Van Medevoort. Ik ga ook eens aandachtig het topic over de DIY UCD versterker lezen (hypex modules).



hifiman

Quote from: wil on December 19, 2005, 10:15:01
DaBoss heeft gelijk. Met jouw voormalig laag-probleem heb je beslist behoefte aan een versterker met veel vermogen. Een buizenversterker kán, een transistor klasse-A kán ook. Overigens vind ik de Van Medevoort ook lelijk om te zien, maar - met alle respect - je set bestaat uit zóveel verschillende componenten dat het visuele aspect bijna onmogelijk eenvormig te krijgen tenzij je álles er uit gooit en voor een volledig nieuwe set kiest.
Maar goed, een nieuwe geïntegreerde versterker dus. Misschien zijn hybride-versterkers wel iets voor je. De - en nu heeft DaBoss een cross-post geplaatst ;D - Copland die ooit te koop stond is mogelijk ook een mooie optie. Ook een hybride Unison Research kan heel fraai zijn. Maar omdat je voor "nieuw" wilt gaan, waarom ga je niet lekker met jouw vraag naar een heel goede dealer en laat je uitgebreid voorlichten mét de mogelijkheid tot thuis proberen?
Hoi Wil,

Dat verband tussen laag en veel vermogen nodig zie ik totaal niet, kun je dat eens uitleggen misschien?

Het visuele aspect van mijn set is helaas al niet veel soeps, ik heb duidelijk prijs/kwaliteit boven visuele harmonie gesteld  ;D

Naar een dealer gaan zou de volgende fase zijn. Punt is een beetje dat ik dat pas wil doen als ik het kan betalen, ik wil het dan gelijk mee kunnen nemen zeg maar als ik iets naar mijn gading gevonden heb. Dit topic is meer bedoeld als voorpret voor ik echt ga luisteren  8)

hifiman

Quote from: Mariusz on December 19, 2005, 11:58:35
Is een Marantz PM-15  niks voor je? Helder en toch warm, veel vermogen en controle en heel veel muzikaliteit!
Mwaaahh, ik vind de warme Marantz sound zeker niet slecht, maar het is niet helemaal wat ik zoek. Al heb ik de PM-15 nog nooit gehoord moet ik toegeven.

garmtz

Helaas doe ik nog geen Lyngdorf (heel binnenkort wel denk ik), maar de Lyngdorf SDAi 2175 zou perfect zijn voor je.



The SDAI 2175 has the following main features:

2 channel integrated amplifier
6 stereo phono (RCA) inputs + 1 stereo XLR balanced input. Pre-amp output balanced and un-balanced
User programmable 6 dB input attenuation for each input
Max input voltage +- 5 volt
Individual level and balance adjustment for each input with 0.1 dB steps
Channel balance +- 0.05 dB at any level down to -80 dB
Treble is sweet and accurate, Bass is tight and controlled
Complete lack of noise
Fully balanced design - all the way to the speaker terminals
75% less heat than class AB amps
No relays or fuses in signal path
High Quality speaker terminals
Chassis made entirely from precision machines aluminium
Virtually immune to speaker back-emf, Vice-like control of speaker cones
Cosmetics match TacT range
4 step Display dimmer with programmable time-out
IR remote control
RS 232 connection for software upgrades

...en 2x 375W op 4 Ohm...  :o

Link: http://www.tactaudio.dk

Prijs is wel iets boven je budget (€1675 ongeveer meen ik  €1790.-), maar iedere cent waard, lees bijv. hier wat reviews:

http://www.audioforum.be/article-393--0-0.html
http://www.tactaudio.dk/reviews/sdai2175_hfw_nov05.pdf

DA BoSS

Quote from: tingtong5 on December 19, 2005, 15:53:44
.....Mijn interesse gaat dus vanaf nu erg uit naar klasse D versterkers zoals de Van Medevoort.

Nogmaals, Classé sluit volgens mij errug goed aan op je wensen. Alleen word 't dan waarschijnlijk een tweedehandsje... :-X
;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

R

Quote from: garmtz on December 19, 2005, 16:03:55
Helaas doe ik nog geen Lyngdorf (heel binnenkort wel denk ik), maar de Lyngdorf SDAi 2175 zou perfect zijn voor je.



The SDAI 2175 has the following main features:

2 channel integrated amplifier
6 stereo phono (RCA) inputs + 1 stereo XLR balanced input. Pre-amp output balanced and un-balanced
User programmable 6 dB input attenuation for each input
Max input voltage +- 5 volt
Individual level and balance adjustment for each input with 0.1 dB steps
Channel balance +- 0.05 dB at any level down to -80 dB
Treble is sweet and accurate, Bass is tight and controlled
Complete lack of noise
Fully balanced design - all the way to the speaker terminals
75% less heat than class AB amps
No relays or fuses in signal path
High Quality speaker terminals
Chassis made entirely from precision machines aluminium
Virtually immune to speaker back-emf, Vice-like control of speaker cones
Cosmetics match TacT range
4 step Display dimmer with programmable time-out
IR remote control
RS 232 connection for software upgrades

...en 2x 375W op 4 Ohm...  :o

Link: http://www.tactaudio.dk

Ook qua budget?


R