Tw600 ervaring t.o.v. AE700

Started by jeehaa, December 16, 2005, 15:22:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeehaa

Gisteren een TW600 binnengekregen. Ik had voorheen een Pana AE700, en 1 uurtje een AE900 (retour gedaan).

Alle beamers in theater modes en via HTPC DVI/720p (Geforce 6600). Ik ben geen video-purist, maar wel een vrij veeleisend eindgebruiker (geen zin in eindeloos tweaken, dus de instellingen zijn out-of-the box).

Mijn indruk van de TW600 in vergelijking met de AE700/900:
- Design: TW600 is lelijk met zijn organische vorm en witte kleur. Maar dat is uiteraard subjectief, en verder van ondergeschikt belang. :o)
- Scherpte: TW600 is véél scherper dan de Pana's. De Windows desktop kreeg ik nooit goed scherp, nu haarscherp. Hetzelfde geldt voor DVD's, en uiteraard vooral WMVHD. Dit was verbazingwekkend veel beter dan ik had verwacht. Voor mij nooit meer smoothscreen! De TW600 was ook goed in focus over het hele beeld, iets wat me met de Pana's nooit lukte (kan een individueel probleem zijn).
- Zwart is veel beter dan de 700, en ook dan de 900 voor zover ik die gezien heb. Ik zag hier details die ik nooit had gezien.
- Kleur: alle beamers OK, op dat gebied ben ik niet zo veeleisend.
- Screendoor: voor mij absoluut geen probleem vanaf 1.5 x schermafstand
- Vertical banding: geen probleem bij de TW600 en AE900 (b.v. mooi egaal blauwe luchten), in tegenstelling tot de AE700.
- Geluid: TW600 hangt ondersteboven op dezelfde plaats als de AE700, maar maakt veel meer lawaai! Volgens de specs zou dat 26dB moeten zijn, maar het klonk ongeveer als high-lamp mode van de Pana's (700 en 900 klonken ongeveer hetzelfde).

Kortom: ik ben heel erg tevreden met het beeld, maar dat geluid is voor mij een deal-breaker. Het vreemde is dat het geluid niet opviel toen ik hem los op tafel had staan. Het schijnt dat b.v. de Z4 andere fanspeeds hanteert in een ceiling-config (daar zijn de settings te tweaken via het service menu), en wellicht dat de TW600 iets soortgelijks doet. Wellicht dat ik hem in ga ruilen voor een Z4 als ik geen gemakkelijke oplossing kan vinden (maar ik maak me daar weer wat zorgen om dynamic iris/contrast).

Kan iemand bevestigen of er verschil is in geluidsproductie tussen "ceiling/table" mode bij de TW600?

Update: volgens Epson service draait de fan in ceiling mode idd sneller. Test wordt dus toch maar om 'm rechtop te houden en omlaag te shiften.

mvdzwaan

Ik heb begrepen dat de TW600 zoveel lens-shift heeft dat je hem zelfs aan je plafond kan monteren zonder hem om te draaien. Wellicht dat het geluidsniveau dan geen probleem is ?

jeehaa

Dat is een van de opties die ik in mijn achterhoofd had, maar alleen als ik zeker weet dat dat helpt. Eigenlijk heeft het ook niet mijn voorkeur, omdat ik het plateau dan moet verlagen om de beamer erop kwijt te kunnen (staat-ie weer dichterbij). Maar terugsturen en hopen dat een Z4 wel 100% bevalt is natuurlijk ook een risico. ;o)

Ik ben vooral benieuwd of anderen het verschil in geluidsproductie in ceiling/table config kunnen bevestigen?

Cheetah

Bij mij is er bij de TW-600 inderdaad ook een verschil qua geluid als je hem aan het plafond hangt t.o.v. op een tafel. De geluidproductie hangt een beetje tussen de highlamp mode en theater black mode (26db, op tafel) in

jeehaa

De beamer rechtop monteren helpt inderdaad genoeg voor het fan-geruis! Maar... helaas blijft er een (vrij zachte maar irritante) hoge piep aanwezig! Heeft iemand anders dat ook?

Ik vrees dat ik heb terug ga sturen en een Z4 ga laten komen. Erg jammer, want het beeld (m.n. zwarting in donkere scenes) is echt voortreffelijk!

J.A.F._Doorhof

Alsjeblieft voordat je dingen gaat omruilen.
Zet de projector eerst eens op de theater black stand 2.
de andere standen maken ENORM veel meer lawaai.

Daarnaast moet de TW600 gecalibreerd worden, uit de doos kan ik me niet indenken dat je hem mooier vind dan de pana900.
Die is namelijk uit de doos op cinema 1 een stuk beter dan de TW600.
Na de calibratie geef ik wel weer de voorkeur aan de TW600 door inderdaad de scherpte en het detail in zwart niveau.

Ik heb zowel de Z4 als TX200 als TW600 als pana900 gezien en alleen de 900 en TW600 krijgen van mij een absoluut koopadvies.
De Z4 vind ik beduidend minder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeehaa

Hi,

Thanks. Hij stond al in Theater Black (mode 1 in mijn geval, die vond ik persoonlijk mooier)! Het verschil tussen ceiling/table mode is zelfs in theaterblack nog steeds aanzienlijk in een rustige kamer (de ceiling mode was voor mij niet acceptabel). 

Zoals ik al zei ben ik absoluut geen kleur-purist (wat dat betreft ben ik snel tevreden). Ik geloof meteen dat daar ook nog flink wat aan te tunen valt.  Het strakke/scherpe van de TW600 sprak mij (persoonlijk, en een aantal anderen die kwamen kijken) gewoon veel meer aan. Met de AE700 (en het ene uurtje met de 900) was ik nooit echt tevreden met de scherpte (nogmaals: kan een exemplarisch probleem zijn geweest) en smoothscreen.

Maar het probleem dat nu resteert is die zachte maar irritante hoge piep, en ik vermoed niet dat dat door de calibratie verdwijnt. Dat is erg jammer, maar vermoedelijk is er niks aan te doen.

btw: Ik lees over de Z4 voornamelijk verhalen van mensen die erg tevreden zijn, ondanks de tekortkomingen van het apparaat. Wellicht dat het ook video-leken zijn, die net als ik vallen voor scherp en (te) sprekende kleuren. ;o)

J.A.F._Doorhof

Ik zou eerst eens proberen de unit om te ruilen eventueel want ik ken dat piepen niet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Athome

Quote from: Cheetah on December 16, 2005, 19:36:21
Bij mij is er bij de TW-600 inderdaad ook een verschil qua geluid als je hem aan het plafond hangt t.o.v. op een tafel. De geluidproductie hangt een beetje tussen de highlamp mode en theater black mode (26db, op tafel) in

Ik heb nog een TW200H. Ook hier vind ik de beamer op de kop (ceiling) duidelijk meer herrie maken dan rechtop op een tafel.

SuperDre

Tja, dattie op zijn kop meer lawaai maakt is natuurlijk misschien wel logisch.. want warmte stijgt nu eenmaal en alsie op zijn kop hangt dan zal die dus de warmte beter moeten verplaatsen om te zorgen dat de printplaten niet te warm worden die meestal aan de onderkant van een apparaat zitten (alsie dus in de normale stand staat).. Lijkt mij logisch, maarja dit zal wel niet altijd op gaan.. ;)

godbluff

Hier dan ook zo'n leek die zeer tevreden is over de z4. Wat betreft de stilte van de beamer ik heb zelf nog geen stillere gehoord (lijkt een rare zin maar is het niet...). Beter zou zijn helemaal niet horen maar 22 db gaat in de richting van fluisterstil. Hier staat de beamer ongeveer  1 1/2 meter achter me in het boekenrek en in de praktijk betekent dat geen hoorbaar geluid. Tenzij het in de rest van de kamer muisstil is.  Na het zien van de smoothscreen op de panasonic 300 heb ik besloten dat die techniek voor mij geen optie is: te onscherp.
Wat betreft de opmerkingen over de irissen bij de Z4. Ik gebruik de dynamic stand met wat persoonlijk getweak betreffende kleuren, lamp instelling. Daarnaast zet ik in het advanced menu de lamp iris af vande autostand. Naar smaak kies je dan hoog of laag. Na een aantal vergelijkingen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit de voor de waargenomen contrastbeleving nauwelijks uitmaakt. Belangrijker is dat na deze aanpassing het "irisprobleem" compleet verdwenen is. Ergo het "probleem" lijkt dus veroorzaakt door de lamp- en niet de lensiris. Verder viel me op dat dit alleen dan een "probleem" is bij films met veel lichtdonker wisselingen bij een meer gelijkmatige belichting valt het nauwelijks op. Ook dit wijst erop dat de "boosdoener" de lampiris is.

Scherpte en kleuren vind ik verder uitstekend zeker bij 720p materiaal. Ben je daaraan gewend dan lijkt dvd wat flauwtjes qua beeld maar dat was te verwachten natuurlijk!
:-)))
There is more of us ugly motherfuckers so watch out!

Frank Zappa

sandervg

Mmmm.... ik was van plan om een Epson 600 te kopen EN aan eht plafond te hangen boven m'n hoofd (heb gewoon een standaard plafond op 2,45m), maar ben nu dus wel even gaan twijfelen.

Heb je ook last van het geluid als er een film staat te spelen op normaal volume met dialogen oid (dus geen diepte bommen e.d.  ;D)   ???
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jeehaa

Ook ik heb nu sinds een paar weken de Sanyo Z4 en ben er zeer over te spreken. Er moet echt eea aan getweakt worden (hij is niet net als de Pana AE900 al erg goed out-of-de-box), maar hij is echt muisstil en het beeld vind ik ruim voldoende: erg helder, lekker scherp en met wat tweaks van http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=591989 subjectief een prima kleur (waarschijnlijk niet voor kleurpuristen, maar ik ben geen echte videofiel). Ik gebruik zelf een aangepast profiel gebaseerd op "Powerful" mode.

Ik vond de Epson in ceiling mount (ondersteboven) nog te luidruchtig in stilste Cinema mode. Staand ging het net, maar t.o.v de Z4 toch nog steeds behoorlijk wat meer herrie. De tw600 was een stuk minder fel in de "stille" modus (andere modi waren voor mij niet acceptabel qua herrie), maar kleur en contrast waren wel wat beter dan bij de z4.

Moeilijke overweging, maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik uiteindelijk de Z4 heb gehouden!

J.A.F._Doorhof

Het lijkt nu net alsof er een straaljager boven je hangt :D

De TW600 is gewoon stil ook op de kop, natuurlijk zijn er projectoren die stiller zijn (de HS50 bv) maar je moet kijken naar beeldkwaliteit, en het verschil tussen een Z4 en TW600 onder de FILM is amper merkbaar.
Ze zijn beide gewoon goed stil.
Maar goed ik heb een CRT boven me hangen en vind die matig qua volume (hushbox)
Dan is een TW600 op de hoogste stand stiller :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rickske

Ik heb ook totaal geen last van het geluid van de tw600..Ik heb hem ook op z'n kop hangen.

angelostefano

Ik ken niet wachten tot ik hem heb!!!!!!!!!
En waarom doen veel mensen hem op zijn koppie?
Je kunt toch wel iets maken dat hij gewoon staat en toch hangt.
Ik bedoel dat moet toch kunnen he'' ;)

SuperDre

misshien omdatie dan ook zonder afstandbediening makkelijker te bedienen is?

sandervg

Quote from: SuperDre on February  5, 2006, 06:49:06
misshien omdatie dan ook zonder afstandbediening makkelijker te bedienen is?
Werkt de AB wel gewoon als ie niet op de kop hangt? (ik weet niet waar de IR sensor is geplaatst) Kun je de Epson dan met de universele beugels van ITC nog ophangen, of moet je dan zelf iets verzinnen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

SuperDre

Veel beamers hebben zowel aan de voorkant als aan de achterkant een sensor zitten.. en de sensor werkt gewoon net zo goed als de beamer op zijn kop hangt... het is de afstandbediening die na een tijdje begint te falen van al dat vallen.. LOL..

HT-Joy

#19
Ik wordt toch wel een beetje zenuwachtig, van deze geluidsdiscussie. Ik heb net een TW 600 besteld om hem op zijn kop te gaan hangen xxxxxxxxxxxxx commerciele link verwijderd.

bart_nl


J.A.F._Doorhof

Je kunt gewoon dezelfde beugels gebruiken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bjorn

Die hele geluidsdiscussie is wel enigszins overdreven. In theaterblack mode produceert hij niet meer dan een zacht briesje. De natural mode is een stuk luider, maar blijft onder het niveau van bijvoorbeeld de meeste pc's. Hij is stiller dan b.v de oude playstation 2, ter vergelijk.

HT-Joy

THNX, guys.
Nu moet ik de heleboel nog aan sluiten. beamer>htpc>versterker. Weten jullie of en HDMI kabel door een electra pijp kan zonder te storen? 10 m is het gauw! ^-^