Shooutout Classé CAV-75, Audyn amp-200+amp-300 en Marantz MM-9000 bij asterduc

Started by Audiofiel, December 16, 2005, 08:49:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visitor

Quote from: Audiofiel on December 18, 2005, 10:44:56
Dat wordt steeds interessanter. :o

Hij gebruikt dus meer vermogen dan mijn Classé CA-400 die aan 1 kanaal 100W zou leveren... ;D

Tsja, de Nederlandse vertaling in de handleiding is blijkbaar een beetje ongelukkig.  :-[
Het lijkt er op dat het toch over 2 kanalen gaat die 100 Watt moeten leveren. Dit verbruikt dan maximaal 400 Watt.
De metingen van 5x150 Watt aan 8 Ohm en 5x250 Watt aan 4 Ohm werden wel door al de reviewers zo gemeten. En het ging hier over 5 kanalen tegelijkertijd aansturen.

Vriendelijke groeten,
Erwin

visitor

Quote from: Audiofiel on December 18, 2005, 10:18:00
Die ScanSpeak zelfbouwers waren zo real-life als je je maar kunt voorstellen. En afgezien van de impedantiedip in het laag, zeker geen moeilijke speaker. ScanSpeak units gedragen zich juist meestal vrij makkelijk. Op mijn Dynaudio's was het verschil net zo groot geweest.

Hi Arjen,

Met real-life bedoelde ik meer de gemiddelde speaker en niet de toch wel referentie speakers die we hebben kunnen gebruiken.  Een beetje verkeerd uitgedrukt.   :-[

Vriendelijke groeten,
Erwin

visitor

Hi Arjen, Ed,

Aangezien ik de MM-9000 nu toch heb, denken jullie dat het interessant is om die eventueel wat te tweaken vooraleer ik overstap naar een Classe?  ;) Ik denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van de pot-meters die op elk kanaal zitten, het vervangen van de Elcos door betere, bekabeling verbeteren, ... . Ik denk dat de MM-9000 een heel goede basis is voor wat beters door middel van een paar tweaks.
Zijn er hier forum-genoten die mij eventueel kunnen adviseren of helpen ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

visitor

Quote from: Audiofiel on December 17, 2005, 23:39:54
Wat is wel het juiste opgenomen vermogen? Staat het toevallig achterop de versterker, Erwin? Of weet je anders hoe groot de hoofdzekering is?

Hi Arjen,

Aha, gevonden. In de handleiding staat dat de MM-9000 een zekering van 5 Ampere heeft. Dat is dus goed voor een maximaal opgenomen vermogen van ongeveer 1200 Watt. Dit komt dan ook redelijk overeen met de vermoede transfo van 1200 Watt.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

Jimmy Conway

Quote from: Audiofiel on December 18, 2005, 10:22:13
Omdat dat niet de insteek van de shootout was. Een vergelijk in alleen meerkanaals zegt minder over de verschillen in kwaliteit en karakter tussen de eindversterkers dan een vergelijk in enkel stereo. En we hebben nu eenmaal een beperkte tijd om samen te luisteren, dus beide mogelijkheden was te veel.

Overigens is een vergelijk in stereo voor eindversterkers een prima test. Alle eigenschappen die je daar hoort, zullen zich ook in meerkanaals openbaren. Om dat vergelijk beter uit te voeren, hebben we ook een goede bron genomen, de Proceed CDP, en niet de eenvoudige Denon DVD-speler als CD-speler.

Duidelijk verhaal, weer wat geleerd  :)

asterduc

Jullie zijn hier al een aardig eindje aan het discussieren merk ik.

Hierbij mijn inbreng.
Van Houten naar Schilde zijn 110 km.
Als je dat er voor over hebt om een shootout te houden, een bestelwagen vol materiaal meebrengt en daarna nog een ongelooflijk gedetailleerd verslag erover maakt dan ben je ernstig met je hobby bezig en daar kunnen we jou niet genoeg voor bedanken Arjen.
Maar ik denk dat je er voldoende plezier aan hebt gehad, anders was je geen 12 uur blijven plakken  ;D.

Erwin zei mij voorafgaand aan de hoorsessie dat hij vond dat er slechts weinig verschil te horen valt tussen eindversterkers binnen eenzelfde prijsklasse. Zelf heb ik weinig ervaring met dergelijke vergelijkingen.  Deze sessie heeft mij echter geleerd dat de verschillen eerder enorm kunnen zijn.

Tot voor enkele maanden had ik een volledige Rotel 10-serie set. Toen ik de Audyn even mocht lenen om de basspeakers actief aan te sturen van mijn huidig Concave project (http://www.moerman.org/~lelievel/forum/viewtopic.php?t=1102&sid=3d24713773b6e16dd14c4098ee2f1f28) merkte ik dat die Audyn op alle vlakken de Rotel ruim voorbij stak.  Aangezien ik nergens enige test of opinie kon vinden van de Audyn is deze shootout een leuke kans om zijn kwaliteiten te vergelijken met een andere amp binnen dezelfde prijsklasse.

Arjen, je hebt een keurig verslag geschreven dat dicht bij de werkelijkheid aansluit maar er zijn toch wel een aantal punten die ik hier wil rechtzetten of toevoegen.

Het is voor mij moeilijk om audioapparatuur tijdens een dergelijke korte test te beoordelen op mid en hoog omdat ik mij beroepshalve steeds op de lage frequenties concentreer. Ruimtelijkheid, dynamiek en directheid is dan weer een andere zaak, dat hoor je direct.

Tijdens de eerste sessie kwam het basgebied van de Classé voor mij storend over. Ik hoorde steeds diezelfde 'oaww' klank (niet te verwarren met 'ong') en dat in de allerlaagste frekwenties, iets wat bij de Audyn niet het gaval was.  De Marantz had dit ook niet, maar goed, daar was dat lage basgebied gewoon afwezig. Nu heeft "the beat hotel" geen al te strakke baspartij, maar toch. De Audyn gaf de bas mooi analitisch weer, bij de Classé klonk elke bastoon hetzelfde.  Verder kon ik niets negatiefs melden, het nummer klonk afgezien van dit laagkarakter mooi op beide versterkers waar de Classé duidelijk meer laid-back was dan de Audyn, maar toch elk detail toonde.
De Marantz hoorde hier eigenlijk niet thuis. Ruimtelijkheid bestond gewoon niet. Het geluidsbeeld ging praktisch van 3D naar minder dan 2D en laag en hoog waren ver te zoeken. Oneerlijke concurrentie? beslist wel. Anderzijds is de Marantz MM-9000 toch ook geen supermarkt versterker. 

Het tweede nummer (Jennifer Warnes) dat we gebruikte was veel speelser en up tempo dan 'beat hotel' van Allen Taylor. De plots levendigere CD was hier volgens mij meer de  reden van de ervaren dynamieksprong. 
In dit nummer toonde de Audyn echt zijn tanden en gooide de muziek knallend de ruimte in. Elke toon was analiseerbaar. Genoeg bas en hoog en toch niet teveel.  De Classé zette deze dynamiek een stapje terug zonder daarbij echter detail te verliezen.  Wel vond ik het hoog lekker fragiel maar toch net iets te eenzijdig klinken op de Classé. 
De Classé geeft je beslist het minste luistervermoeidheid, discreet op de achtergrond en toch niets verzwijgend. De Audyn die wil voluit gaan en gehoord worden, kan daardoor bij hogere volumes iets nasaler gaan klinken.

Mijn persoonlijke favoriet blijft hier nog steeds de Audyn, anders had ik die Classé gekocht want het is en blijft een prachtversterker en met de set waar hij nu mee speelde toch mooi in balans. Binnenkort mag ik Robbiedobbie zijn CAV 150 misschien wat langer beluisteren, wie weet kom ik dan in de ban van een Classé, maar ik hou voorlopig toch teveel van dat impulsieve directe dynamische van de Audyn.

Groeten,
Ed.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 11:22:33
Hi Arjen, Ed,
Aangezien ik de MM-9000 nu toch heb, denken jullie dat het interessant is om die eventueel wat te tweaken vooraleer ik overstap naar een Classe?  ;) Ik denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van de pot-meters die op elk kanaal zitten, het vervangen van de Elcos door betere, bekabeling verbeteren, ... . Ik denk dat de MM-9000 een heel goede basis is voor wat beters door middel van een paar tweaks.
Erwin

Erwin,
ik ben van mening dat het verschil zoals we gehoord hebben zo groot is dat je best uitgrade naar een andere versterker.  Het tweaken gaat je volgens mij meer geld en tijd kosten als het resultaat dat het gaat opleveren.
Neem bvb de Classé, die heeft een subgebied dat bij de Marantz gewoon afwezig is.  Ook in het hoog zit er geen enkel detail en de ruimtelijk is een hele dimensie verschil.
Iets begrijp ik hier eigenlijk niet en in feite is het mijn zaak niet, maar ik moet het toch even kwijt.
We hebben de shootout gehouden uit jouw aankoopinteresse voor de Classé waarbij je oorspronkelijk aan Audiofiel had gemeld sterk potentieel te zijn voor deze versterker als hij beter scoort als je Marantz. Iets wat deze shootout duidelijk heeft bewezen, en dan ga je proberen de versterker die absoluut geen partij was voor de beide andere kandidaten up te graden om op dat hogere niveau te komen.

Mocht je toch voet bij stuk houden en de Marantz gaan tweaken, probeer dan Ken Ishiwata te pakken te krijgen, die woont in Antwerpen niet ver van jouw kantoor.

Groeten,
Ed.


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: Sander_Sassen on December 17, 2005, 21:25:37
dat de Audyn niet voorzien is van een inschakelvertraging of enige andere beveiliging en de luidsprekers dus permanent aan de versterker vastzitten vind ik vreemd, en eerlijk gezegd ietwat amateuristisch overkomen. Als er iets misgaat in de versterker dan geven je luidsprekers eerder de geest dan dat jij de netschakelaar om kunt zetten of de zekering eruit springt. Kortom, dit is een serieus minpunt in mijn optiek, er zijn namelijk zat oplossingen die absoluut geen invloed hebben op de prestaties maar wel de aangesloten luidsprekers ten alle tijden beschermen.

Hallo Sander,

dit waren aanvangkelijk ook mijn argumenten waardoor ik eerder terughoudend tegenover deze versterker stond, maar na hem beluisterd te hebben was ik snel gewonnen.
Volgens de ontwerper is het ontwerp met opzet puristisch gehouden om hem zo high-end en dynamisch mogelijk te houden.
Elke toevoeging heeft volgens hem een invloed op het eindresultaat.

Die in- en uitschakelplop daar heb ik al mee leren leven.
Er is geen stroombegrenzing voorzien, daardoor gaat hij ook lekker voluit bij gelijk welke speakerbelasting. Een Scan Speak unit heeft trouwens ook geen rem op de ophanging (lees: geen compressie) waardoor hij tov andere units iets gemakkelijker uit de spreekspoel kan. Daar heb ik echter nog nooit iemand over horen klagen.
Ik vergelijk het een beetje met een TVR en een Corvette. De TVR is ook zo een purist, maar wel onbetwistbaar de echte sportwagen van de twee!
Of dit volledig opgaat voor dit versterker verhaal ga ik niet beweren.

Aangezien jij meer verstand hebt van versterkers als ik zou ik je hierbij graag willen vragen welke beveiliging je echt nodig acht en op welke manier die zou kunnen verwezenlijkt worden. Misschien dat ik hem indien nodig dan zelf aanpas en de geluidsverschillen ontdek.

Groeten,
Ed.


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



robbiedobbie

ook maar even mijn duit in het zakje doen.

Eerst wil ik natuurlijk Asterduc bedanken voor de gastvrijheid. Ondanks dat ik niet lang heb kunnen blijven ben ik toch enigzins gerustgesteld thuis gekomen.  :D

Ik zal uitleggen waarom.

Sinds een maand of vijf zijn Asterduc en ik (vooral Asterduc) bezig met ons Concave project. Sinds de bouw van deze speakers heb ik een tweetal Classé versterkers gekocht (Ca300 en Ca150). Echter bij Asterduc -waar de boxen gebouwd worden- wordt er dus gedraaid met Audyn. Op die Audyn set die hij heeft klinken onze Concave (nu nog Kwadrant) al zo goed dat ik bang was met mijn Classe's een miskoop gedaan te hebben. Gelukkig is dit niet zo.

Asterduc's argumentatie kan ik perfect volgen. En zelf ben ik ook liefhebber van het geluid dat zijn set produceert. De Classe sound spreekt mij echter nog meer aan. Binnenkort zal ik mijn 150 eens meenemen dan kan Ed die 's een paar dagen lenen en vergelijken met zijn Audyn. Misschien dat ik Ed dan kan overtuigen  ;)

Voor wat betreft de Marantz ben ik het wel eens met Erwin. Voor een 5-kanaals versterker die 2ehand 450 euro heeft gekost kan je over het geluid eigenlijk wel tevreden zijn denk ik. Vanzelfsprekend KAN deze versterker niet opboksen tegen de Audyn noch de Classe. Deze zijn tenslotte ook een stuk duurder. (wat daarom niet altijd beter is). Als één van de doelstellingen van de shoot/out was om te zien of de Classé een zinvolle upgrade zou zijn, dan denk ik dat we het daarover met zijn allen wel eens waren: Ja.

Tot de volgende shoot-out! (Classe 150 - Audyn Amp200)


HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

visitor

Quote from: asterduc on December 18, 2005, 14:48:09
De Marantz hoorde hier eigenlijk niet thuis. Ruimtelijkheid bestond gewoon niet. Het geluidsbeeld ging praktisch van 3D naar minder dan 2D en laag en hoog waren ver te zoeken. Oneerlijke concurrentie? beslist wel. Anderzijds is de Marantz MM-9000 toch ook geen supermarkt versterker. 

Hi Ed,

Dit vind ik nu wel HEEL sterk uitgedrukt en redelijk stevig overdreven.  ;) Ik kan u verzekeren dat bij mij thuis het beeld zeker in alle dimensies groot genoeg is en het hoog of laag niet ver te zoeken is. Toen we trouwens het tweede nummer eerst op de Marantz beluisterden via de Proceed als voorversterker was iedereen toch wel redelijk onder de indruk. Pas toen we dat hoorden op de Audyn en Classe merkten we dat het nog beter kon. Dus die heel positieve indruk (zie review van Arjen) op dat ogenblik is plots verdwenen na vergelijken met de Audyn en Classe ?  ???
Voor mij is het duidelijk dat de Classe een upgrade is voor de Marantz. Dat had ik ook wel verwacht. Maar de Marantz daardoor afschilderen als kompleet onbruikbaar vind ik heel sterk overdreven en kompleet ten onrechte.  >:D

Vriendelijke groeten,
Erwin

asterduc

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 21:03:24
Hi Ed,
Dit vind ik nu wel HEEL sterk uitgedrukt en redelijk stevig overdreven.  ;) Ik kan u verzekeren dat bij mij thuis het beeld zeker in alle dimensies groot genoeg is en het hoog of laag niet ver te zoeken is.

Sorry Erwin,
het was ook niet vernederend bedoeld, maar ik heb proberen verwoorden wat ik tijdens de shootout ervaren heb en niet wat jij bij jou thuis hoort.
Ik had dit enorm verschil gewoon niet verwacht en heb dat dan ook navenant willen overbrengen.
Als dat bij jou kwetsend is overgekomen, en dat kan ik begrijpen, dan wil ik mij daarvoor hierbij verontschuldigen.

Met vriendelijke groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



visitor

Quote from: asterduc on December 18, 2005, 15:01:48
Iets begrijp ik hier eigenlijk niet en in feite is het mijn zaak niet, maar ik moet het toch even kwijt.
We hebben de shootout gehouden uit jouw aankoopinteresse voor de Classé waarbij je oorspronkelijk aan Audiofiel had gemeld sterk potentieel te zijn voor deze versterker als hij beter scoort als je Marantz.

Hi Ed,

De Classe is inderdaad een mogelijke kandidaat maar niet de enige.  ;)
Met de Marantz ben ik gewoon aan het zien wat de mogelijkheden zijn omdat nog altijd vind dat dit toestel een heel goede kwaliteit/prijs verhouding heeft. Dat ik de CAV-75 nog niet koop wil misschien zeggen dat ik nog niet 100% tevreden was met wat ik heb kunnen horen.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Bedankt voor je bijdrage, Ed. Uiteraard was mijn bijdrage niet volledig, want dat waren slechts mijn persoonlijke ervaringen. Daarom stel ik het ook zeer op prijs dat je je ervaringen met ons deelt.

Quote from: asterduc on December 18, 2005, 14:48:09
Erwin zei mij voorafgaand aan de hoorsessie dat hij vond dat er slechts weinig verschil te horen valt tussen eindversterkers binnen eenzelfde prijsklasse. Zelf heb ik weinig ervaring met dergelijke vergelijkingen.  Deze sessie heeft mij echter geleerd dat de verschillen eerder enorm kunnen zijn.
Ook ik vind de verschillen juist heel groot. En hoe duurder de apparatuur, hoe groter de (karakter)verschillen, lijkt het wel vaak.

QuoteTijdens de eerste sessie kwam het basgebied van de Classé voor mij storend over. Ik hoorde steeds diezelfde 'oaww' klank (niet te verwarren met 'ong') en dat in de allerlaagste frekwenties, iets wat bij de Audyn niet het geval was.  De Marantz had dit ook niet, maar goed, daar was dat lage basgebied gewoon afwezig. Nu heeft "the beat hotel" geen al te strakke baspartij, maar toch. De Audyn gaf de bas mooi analitisch weer, bij de Classé klonk elke bastoon hetzelfde.  Verder kon ik niets negatiefs melden, het nummer klonk afgezien van dit laagkarakter mooi op beide versterkers waar de Classé duidelijk meer laid-back was dan de Audyn, maar toch elk detail toonde.
Klopt helemaal. Bij dit nummer hoorde je een laag wat een beetje te nadrukkelijk aanwezig was met de Classé. Nou is dat nummer ontzettend aangezet in het laag, maar de Audyn had er in ieder geval geen last van. Opvallend vond ik wel dat het laag van hetzelfde nummer zonder de Audyn pre-amp (dus rechtstreeks met de Proceed op de eindversterkers) een stuk strakker en dieper was. Bij de Classé was die 'nadrukkelijkheid' daar vrijwel weg.

QuoteDe Marantz hoorde hier eigenlijk niet thuis. Ruimtelijkheid bestond gewoon niet. Het geluidsbeeld ging praktisch van 3D naar minder dan 2D en laag en hoog waren ver te zoeken. Oneerlijke concurrentie? beslist wel. Anderzijds is de Marantz MM-9000 toch ook geen supermarkt versterker. 
Dat was ook mijn ervaring. Die MM-9000 zou een prima kandidaat zijn hadden we een vergelijk gemaakt met dezelfde prijsklasse, zoals Rotels o.i.d. De Marantz kostte nieuw slechts 40% van de andere twee versterkers.

QuoteMijn persoonlijke favoriet blijft hier nog steeds de Audyn, anders had ik die Classé gekocht want het is en blijft een prachtversterker en met de set waar hij nu mee speelde toch mooi in balans. Binnenkort mag ik Robbiedobbie zijn CAV 150 misschien wat langer beluisteren, wie weet kom ik dan in de ban van een Classé, maar ik hou voorlopig toch teveel van dat impulsieve directe dynamische van de Audyn.
Volgens mij heb jij precies een zwaardere Classé nodig zodat de eigenschappen van deze Canadese deelnemer gecombineerd met strakker laag met meer definitie. Ik ben heel benieuwd hoe de CA-150 van Robert-Jan bij jou gaat presteren. Dat is toch echt wel een heel stuk méér! ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 11:22:33
Aangezien ik de MM-9000 nu toch heb, denken jullie dat het interessant is om die eventueel wat te tweaken vooraleer ik overstap naar een Classe?  ;)
Je krijgt van mij een simpel antwoord: nee!

Goed, je kunt die potmeters verwijderen, je kunt betere elco's plaatsen, maar wat verwacht je er mee te bereiken? Het ontwerp is en blijft geen Classé of Audyn of Parasound (etc.) en dat kun je er ook niet van maken. Persoonlijk vind ik alle geld wat je er in investeerd zonde van het geld. Potmeters kun je 'gratis' verwijderen, maar zal geen wereldschokkend verschil geven. Zelfs bij de betere Parasound HCA-1000 of 1205/1206 is het verschil niet wereldschokkend. Een doodlopende weg, lijkt mij dus. Beter doorsparen en direct goed doen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 21:03:24
Toen we trouwens het tweede nummer eerst op de Marantz beluisterden via de Proceed als voorversterker was iedereen toch wel redelijk onder de indruk. Pas toen we dat hoorden op de Audyn en Classe merkten we dat het nog beter kon. Dus die heel positieve indruk (zie review van Arjen) op dat ogenblik is plots verdwenen na vergelijken met de Audyn en Classe ?  ???
Dat klopt. En die positieve indruk verdween ook niet, maar het bleek erg veel te maken te hebben met de opnamekwaliteit van de CD. Het absolute verschil tussen de Marantz en de Audyn/Classé bleef immers even groot.

QuoteVoor mij is het duidelijk dat de Classe een upgrade is voor de Marantz. Dat had ik ook wel verwacht. Maar de Marantz daardoor afschilderen als kompleet onbruikbaar vind ik heel sterk overdreven en kompleet ten onrechte.
Dat bedoelt Ed niet. Volgens mij zei hij er heel duidelijk bij:
Quote from: asterduc on December 18, 2005, 14:48:09
Oneerlijke concurrentie? beslist wel. Anderzijds is de Marantz MM-9000 toch ook geen supermarkt versterker. 

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 22:55:16
Met de Marantz ben ik gewoon aan het zien wat de mogelijkheden zijn omdat nog altijd vind dat dit toestel een heel goede kwaliteit/prijs verhouding heeft. Dat ik de CAV-75 nog niet koop wil misschien zeggen dat ik nog niet 100% tevreden was met wat ik heb kunnen horen.  ;)
Alle waar naar zijn geld. Voor het (tweedehands) geld is de MM-9000 een prima versterker. Voor het (tweedehands) geld is de Audyn en de Classé echter ook een prima versterker. Ik persoonlijk vind de prijs/kwaliteitsverhouding (dus kwaliteit per euro) van de CAV-75 duidelijk hoger dan de MM-9000. Dat het misschien voor jou nog niet genoeg is, betekent misschien wel dat je nog langer moet gaan sparen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

robbiedobbie

Quote from: Audiofiel on December 19, 2005, 11:29:35

Volgens mij heb jij precies een zwaardere Classé nodig zodat de eigenschappen van deze Canadese deelnemer gecombineerd met strakker laag met meer definitie. Ik ben heel benieuwd hoe de CA-150 van Robert-Jan bij jou gaat presteren. Dat is toch echt wel een heel stuk méér! ;)

Ik moet zeggen, hij doet het ook erg leuk op mijn surround kanalen  ;D
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Audiofiel

Quote from: robbiedobbie on December 19, 2005, 18:56:10
Ik moet zeggen, hij doet het ook erg leuk op mijn surround kanalen  ;D

Erg leuk is het understatement van deze kerst. ::) :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: asterduc on December 18, 2005, 14:48:09

Erwin zei mij voorafgaand aan de hoorsessie dat hij vond dat er slechts weinig verschil te horen valt tussen eindversterkers binnen eenzelfde prijsklasse. Zelf heb ik weinig ervaring met dergelijke vergelijkingen.  Deze sessie heeft mij echter geleerd dat de verschillen eerder enorm kunnen zijn.


Hi Ed, Arjen,

Na alles nog eens in overweging te hebben genomen, denk ik dat ik mijn statement van "eindversterkers maken niet zo een groot verschil op voorwaarde dat ze voldoende vermogen hebben om de speakers aan te sturen", toch wel wat nuanceren.  ;)

De meeste testen die ik de laatste 3 jaar heb gedaan waren iedere keer in kombinatie met mijn Marantz SR-9300 of een Rotel RSP-1068 als voorversterker. Bij die twee toestellen hoorde ik relatief weinig verschil tussen de verschillende eindversterkers (Sherbourn, Bryston, LCAudio, Rotel RMB-1095, ... ) die ik er had aangehangen. Maar dat kwam dus omdat de gebruikte voorversterking in die situatie de beperkende faktor was. In kombinatie met de veel transparantere Audyn Pre6 of Proceed CDP als voorversterker, was er dus wel degelijk een groter verschil tussen de eindversterkers.  ;)
Dus voila, dat is wat ik er nu van denk.  ;)

@robbiedobbie, Arjen: hoe zouden jullie het verschil tussen de Classe CAV-75 en bijvoorbeeld de CA-150, CA-300 of de CA-400 omschrijven ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 19, 2005, 19:24:04
Na alles nog eens in overweging te hebben genomen, denk ik dat ik mijn statement van "eindversterkers maken niet zo een groot verschil op voorwaarde dat ze voldoende vermogen hebben om de speakers aan te sturen", toch wel wat nuanceren.  ;)

De meeste testen die ik de laatste 3 jaar heb gedaan waren iedere keer in kombinatie met mijn Marantz SR-9300 of een Rotel RSP-1068 als voorversterker. Bij die twee toestellen hoorde ik relatief weinig verschil tussen de verschillende eindversterkers (Sherbourn, Bryston, LCAudio, Rotel RMB-1095, ... ) die ik er had aangehangen. Maar dat kwam dus omdat de gebruikte voorversterking in die situatie de beperkende faktor was. In kombinatie met de veel transparantere Audyn Pre6 of Proceed CDP als voorversterker, was er dus wel degelijk een groter verschil tussen de eindversterkers.  ;)
Dus voila, dat is wat ik er nu van denk.  ;)

Als dat met dezelfde speakers is als nu dan denk ik dat er 2 zaken kunnen spelen. Ofwel je speakers zijn inmiddels de zwakste schakel. Ofwel je bent in de loop der tijd veel meer ervaren geworden in het kritisch luisteren...

Quote@robbiedobbie, Arjen: hoe zouden jullie het verschil tussen de Classe CAV-75 en bijvoorbeeld de CA-150, CA-300 of de CA-400 omschrijven ?

Als volgt:
Quote from: Audiofiel on December 19, 2005, 11:29:35
Volgens mij heb jij precies een zwaardere Classé nodig zodat de eigenschappen van deze Canadese deelnemer gecombineerd met strakker laag met meer definitie.

Quote from: Audiofiel on December 19, 2005, 17:08:51
Mee eens. Controle is er overigens wel degelijk in zelfs de kleinste Classé's, maar meer fundament en strakke bas-energie vind je vooral in de wat zwaardere jongens. Naar mate je naar boven gaat in de reeks, wordt alles meer gecontroleerd, rustiger ('meer zwart') en gedetailleerder.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: Audiofiel on December 19, 2005, 19:39:22
Als dat met dezelfde speakers is als nu dan denk ik dat er 2 zaken kunnen spelen. Ofwel je speakers zijn inmiddels de zwakste schakel. Ofwel je bent in de loop der tijd veel meer ervaren geworden in het kritisch luisteren...

Hi Arjen,

Ik heb het getest met mij vorige B&W Nautilus 803, 804, 805 en met mijn huidige ATC SCM12, dus dat is niet zo slecht denk ik.
Ik ben er wel zeker van dat de zwakke schakel mijn SR-9300 was, die is nu vervangen door de sterkere Lexicon MC-8 schakel. Ik kan dus verder met het versterken van de ketting.

Vriendelijke groeten,
Erwin

visitor

Quote from: asterduc on December 18, 2005, 21:44:14
Sorry Erwin,
het was ook niet vernederend bedoeld, maar ik heb proberen verwoorden wat ik tijdens de shootout ervaren heb en niet wat jij bij jou thuis hoort.
Ik had dit enorm verschil gewoon niet verwacht en heb dat dan ook navenant willen overbrengen.
Als dat bij jou kwetsend is overgekomen, en dat kan ik begrijpen, dan wil ik mij daarvoor hierbij verontschuldigen.

Met vriendelijke groeten,
Ed.

Hi Ed,

Verontschuldiging aanvaard.  ;)
Weet jij trouwens of Audyn van plan is om ooit een 5-kanaals eindversterker uit te brengen ?

Vriendelijke groeten,
Erwin

asterduc

Quote from: Erwin on December 23, 2005, 14:32:57
Hi Ed,
Weet jij trouwens of Audyn van plan is om ooit een 5-kanaals eindversterker uit te brengen ?

Hoi Erwin,

Dat valt waarschijnlijk wel te regelen. Er is net genoeg plaats in de kast om er een extra voeding en de nodige eindmodules bij te steken.

Zelf ben ik eerder voorstander van de aparte Amp-200 en Amp-300 want dan hoef je bij Stereogebruik slechts 1 unit te activeren. Tevens heb ik de Stereo-inputs allemaal op meerkanaals ingesteld staan. Je kunt dan eenvoudig van Stereo naar Meerkanaals gaan door gewoon de Amp-300 aan te zetten.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



tristanmelano

Verrassing! Na lange tijd dit topic weer omhoog :)

Ik heb me nog niet voorgesteld in een voorstel ronde, maar wilde wel graag alvast hier een vraag stellen als dat kan.

Vorig jaar tijdens de eerste Corona maatregelen was mijn reis door speakers en versterkers begonnen na een lange tijd geïntegreerde satelliet en subwoofer systemen genoten te hebben.

Dit topic heeft me tijdens het upgraden vrij snel aan classé laten hangen.

Nu zit ik met t volgende: de power button werkt niet meer (cav 75). De knop 'pakt' de stroom niet op.

Weet iemand hier een goed adresje waar mn apparaat met liefde gerepareerd kan worden?

Groet en dank 🙏🏽

vik

https://www.audioservice.nl/brands#C

https://www.theaudioclinic.nl/

https://www.hanexservice.nl/contact

:)
Quote from: tristanmelano on February  3, 2021, 11:27:34
Verrassing! Na lange tijd dit topic weer omhoog :)

Ik heb me nog niet voorgesteld in een voorstel ronde, maar wilde wel graag alvast hier een vraag stellen als dat kan.

Vorig jaar tijdens de eerste Corona maatregelen was mijn reis door speakers en versterkers begonnen na een lange tijd geïntegreerde satelliet en subwoofer systemen genoten te hebben.

Dit topic heeft me tijdens het upgraden vrij snel aan classé laten hangen.

Nu zit ik met t volgende: de power button werkt niet meer (cav 75). De knop 'pakt' de stroom niet op.

Weet iemand hier een goed adresje waar mn apparaat met liefde gerepareerd kan worden?

Groet en dank 🙏🏽
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike