Shooutout Classé CAV-75, Audyn amp-200+amp-300 en Marantz MM-9000 bij asterduc

Started by Audiofiel, December 16, 2005, 08:49:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Shootout Classé CAV-75 Audyn AMP-200 Marantz MM-9000
(Met Erwin en asterduc)   vrijdag 16 december 2005


Afgelopen vrijdag was het weer eens tijd voor een ritje naar onze Zuiderburen. Reden was een vraag van Erwin over de kwaliteiten van de Classé CAV-75 eindversterker ten opzichte van zijn onlangs aangeschafte Marantz MM-9000. Hierop bood asterduc (Ed) aan om zijn ruimte te gebruiken voor een mini-shootout en tevens de Audyn AMP-200 (en 300) aan de tand te voelen. Tijd om de deelnemers van het gevecht eerst eens voor te stellen:

De Marantz MM-9000
De Marantz MM-9000 is de losse eindversterker van Marantz die de compagnon was van de Surround Voorversterker AV-9000. Met een vermogen van 5x 140 Watt RMS aan 8 ohm is het op papier een flinke tegenstander. Ook het gewicht van bijna 20 kg klinkt goed. Van binnen is het een beetje vreemd opgebouwd zonder enige vorm van symmetrie met linksvoor een grote trafo, rechtsachter de eindtrappen en linksachter de ingangen. Her en der lopen daarom vrij lange kabels om een en ander met elkaar te verbinden. Volgens Erwin is de MM-9000 in staat om lage impedanties aan te sturen en nog steeds stroom te blijven leveren. De lage dempingsfactor van 200 lijkt daar echter minder sterk in, maar Marantz zei trots in die tijd: "The MM-9000 can drive even difficult loudspeaker loads with ease". Op Amerikaanse sites kom ik een maximaal stroomverbruik van 400 W tegen, dus waarschijnlijk zijn de vermogenscijfers  wel erg flatteus. Nieuwprijs (1999) is mij niet bekend, maar ik vermoed tussen de 1500 en 1800 euro.





De Audyn AMP-200
Ed draait met de relatief nieuwe tweekanaals AMP-200 (1150 euro nieuw) en de driekanaals AMP-300 (1400 euro nieuw). Beide versterkers leveren 100 W RMS aan 8 ohm en worden in Nederland in elkaar gezet. Op 4 ohm wordt een vermogen van 180 W genoemd en op 2 ohm 300 W. Ik kan helaas het maximale stroomverbruik niet achterhalen, dus ik kan niet beoordelen hoe sterk die cijfers op 4 en 2 ohm zijn. Ik vermoed echter dat het vermogen aan 8 ohm expres wat lager is opgegeven voor een mooiere opgave (zoals meestal gebeurd, ook bij de high end merken). Details van de interne opbouw en plaatjes heb ik niet gevonden, maar ik vermoed dat er hij dual mono is opgebouwd met links en rechts een eindversterkerprint en in het midden een ringkerntravo. De Audyn versterkers zijn niet beveiligd en geven een vervelende plop door de speakers bij aan- en uitzetten.



De Classé CAV-75
Een beetje een vreemde eend in de bijt met 6 in plaats van 5 eindversterker kanalen ter beschikking, die bovendien kunnen worden gebrugd per 2 kanalen. Zo kun je een 5-kanaals versterker maken, met 1 extra zwaar kanaal voor bijvoorbeeld de center, een 4-kanaals of zelfs een 3-kanaals eindversterker. De vermogens worden alleen aan 8 ohm opgegeven door Classé en zijn respectievelijk 6x 75 W, 4x 75 W + 1x 150W, 2x 75W + 2x 150 W of 3x 150 W. Uit een op internet gevonden testrapport bleek dat de CAV-75 op de testbank met 3 kanalen tegelijk 81 W produceerd aan 8 ohm en 132 W aan 4 ohm.




Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Kennismaking
Na een beetje bijkletsen, het is voor ons drieën tenslotte de eerste keer dat we met elkaar kennismaken, moeten we besluiten hoe we gaan testen. Uiteraard is het van belang steeds slechts 1 component te veranderen. Als bron gebruiken we de meer dan uitstekende CD-speler van Proceed, de CDP.Deze is zeer gedetailleerd en precies, met een strak laag, heel ruimtelijk en toch ook heel muzikaal. Als luidsprekers wordt het laatste project van zelfbouwer Ed gebruikt: twee speakers van zo'n 1 meter 40 hoog met twee forse ScanSpeak 21 cm woofers en een delicate ScanSpeak15 cm middentoner, afgewerkt met de zeer prijzige ScanSpeak ringradiator. Alle conus-units hebben als basis papier wat meestal erg goed klinkt.

Voor de luidsprekerkabel wordt de aanwezige Spirit of High Silver 4,0 mm gebruikt, waarvan ik zelf de 2,5 mm variant gebruik in de HT-setup. Voor een verzilverde kabel is hij heel neutraal en zonder de scherpe randjes die je nogal eens ziet. Als interlink is er eventjes een kleine twijfel over welke kabel we zullen proberen, dus testen we eerst de twee interlinks tegen elkaar: een zelfbouw RG-59 variant en de door mij meegebrachte Madrigal HPC. Na een korte test zijn we het er alledrie over eens dat de HPC beter klinkt: neutraal waar de andere kabel te warm was en met meer definitie en strakker laag. En van laag, daar houdt Ed nogal van, zullen we later merken. De voorversterker is de Audyn PRE-6 van Ed, een analoge 6-kanaals voorversterker, dus zonder processing er in. Voor HT gebruik heb je hierbij dus een DVD-speler nodig met een goede decoder en 6 analoge uitgangen.

De eerste ronde: de eerste afvaller
De eerste ronde vangt aan. Op verzoek van Ed en Erwin gaan we niet eerst een paar CD's luisteren en daarna van eindversterker wisselen, maar gaan we na 1 nummer direct een andere versterker aansluiten. Voor de één is het prima te doen om eerst meerdere nummers te horen, maar voor mijn twee luistergenoten was het auditief geheugen vooralsnog beperkt tot 1 muzieknummer. We luisteren eerst naar Allen Taylor op het Stockfish label. Op de Marantz MM-9000 viel mij op dat er best een aardig plaatje te horen was. De luidsprekers en de CD-speler waren in deze setup duidelijk de betere, wat duidelijk werd toen we omschakelden naar de Audyn AMP-200. Deze was veel strakker in het laag, gedetailleerder in mid en hoog en ook veel breder in het geluidsbeeld. Bovendien was het geluid dynamischer, met flink wat power er in en de MM-9000 was in verhouding een beetje saaier, duffer.

Dan de Classé CAV-75 er op. Het eerste wat mij opvalt is het middenlaag wat bij de Audyn nog wat kil is, heeft nu een stuk meer body. En het geluidsbeeld is naast voldoende breed (misschien wel minder breed dan de Audyn) nu aanmerkelijk veel dieper. Galm in de ruimte is beter te horen en uitsterven van tonen is duidelijker waar te nemen. Gek genoeg lijkt er op het eerste gezicht iets minder diepe laagenergie in te zitten, wellicht door het iets meer laid-back karakter ten opzichte van de Audyn. De eerste ronde wordt door de Classé naar mijn mening gewonnen, direct gevolgd door de Audyn en pas op grotere afstand de Marantz. "Afkoppelen" grapt Ed tegen Erwin, doelend op de tegenvallende prestatie van de Marantz. Erwin verdedigt de 9000 met een prachtige uiteenzetting over de behoorlijk veel lagere tweedehands prijs en het aantal watts per euro wat veel voordeliger ligt. Het ijs is met die laatste opmerking flink gebroken, want we liggen alle drie dubbel.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De tweede ronde: Less is More
Hoewel de voorversterker van Audyn misschien best redelijk is, stel ik voor om het aantal componenten te verkleinen door de Proceed als CD-speler + voorversterker te gebruiken, want er zit namelijk een simpele stereo voorversterker ingebouwd. De instelling wordt van fixed in variable gewijzigd en de interlink van de CD-speler gaat direct op de voorversterker. Less is More: alle remmen los. Op dit moment komt ook de Vlaamse forumgenoot robbiedobbie (Robert-Jan, een vriend van Ed) binnen. Robert-Jan draait met zowel een Classé CA-300 als een CA-150 in zijn set!

Het verschil is direct waarneembaar op de Marantz die als eerste aan de beurt is. We hebben dan wel een heel andere CD genomen (Jennifer Warnes), maar het is zoveel ruimtelijker en muzikaler, dat ik enige verbazing niet kan onderdrukken. Het valt kennelijk toch wel mee met de Marantz. Die verbazing is direct weer verdwenen nadat we de Audyn aansluiten. Hier komt gewoon een hele dimensie bij: wat een opname! Ook nu is de Audyn vooral weer erg dynamisch, met een baslijn met veel energie er in, die tot in de bank is te voelen. Het middenhoog is naar mijn mening een beetje hard en vermoeiend. Ik zou hier geen film van 3 uur lang mee kunnen luisteren en de schijnbare afwezigheid van middenlaag geeft af en toe een wat 'dunner' geluid. Wat ook opvalt is dat het geluidsbeeld redelijk plat is in de derde dimensie: diepte.

Omschakelen naar de Classé lost die diepte wederom op. Hier is wel minder laagenergie dan bij de Audyn, wat je in de bank kunt voelen. Maar alles lijkt veel meer in balans. Het middenhoog en hoog is goed aanwezig, maar niet hard of vermoeiend, en het is ook niet te zijig, er vallen geen details weg in het hoog zoals bij sommige warm klinkende versterkers. Het middengebied en de ruimtelijkheid zijn duidelijke de grote winstpunten van de Classé in dit vergelijk. Nadat ik mij even geëxcuseerd had wegens een afgaande GSM, vond ik een verbaasde Ed in de luisterkamer. "Ik begrijp niet helemaal wat ik hoor", zei hij. Hij kon de basloopjes juist erg goed volgen met de Classé "en dat had ik niet verwacht", aldus Ed, "Het lijkt wel alsof er veel meer rust in het geluid is met de Classé". Erwin, Robert-Jan en ik konden zijn ervaring onderschrijven, naar de Classé is erg makkelijk te luisteren.

Concluderend
Na deze twee rondes hebben we nog een aantal nummers beluisterd en van versterkers gewisseld. Maar de Marantz heeft niet meer aangestaan. Simpelweg omdat het geen partij is voor de Audyn en de Classé. Ik proefde bij Ed een duidelijke waardering voor het geluid van de Classé, maar ook enige aarzeling. "Ik ben mijn geluid al heel erg gewend en heb moeite met het horen van verschillen in midden en hoog. In het laag hoor ik alle verschillen direct", aldus onze gastheer. Ed is dan ook heel tevreden met zijn Audyns, zoals later bleek onder het genot van een Vlaamse friet uit de nabijgelegen 'mega-frietkot'. En tevredenheid is naar mijn mening een groot goed.

Ik denk dat Ed een fraaie eindversterker zou hebben aan een Classé, maar waarschijnlijk heeft hij wel een zwaardere nodig. Zijn speakers zijn qua impedantie niet de makkelijkste met een dip onder de 3 ohm (qua rendement met 93 dB juist wel!). Ed is duidelijk een liefhebber van een droge, strakke bas, maar dan nog wel met een duidelijke knor er in. Een ScanSpeak bas dus. En die klinkt gewoon het lekkerste met flink wat power er in. Ik ben heel benieuwd hoe het bezoek van Robert-Jan met zijn CA-150, die binnenkort is gepland, gaat aflopen. Dat is alles wat hij nu hoorde van de Classé, maar dan met meer power en controle er in. Ik verwacht dat niet lang daarna er een paar Audyns te koop zullen staan.

Nadat Erwin en Robert-Jan waren verdwenen, zijn Ed en ik nog doorgegaan tot middernacht met kletsen, luisteren en meten. We hebben de twee meegebrachte Dynaudio Gemini's uitgebreid gemeten en daaruit zijn weer wat interessante zaken naar voren gekomen die nadere uitwerking vragen. Deze hobby blijft doorgaan. Ik vond het een leuke en gezellige meeting en hoop dat anderen weer wat aan onze ervaringen hebben. Zoals altijd bij shootouts en recensies geldt: dit zijn persoonlijke ervaringen.

Ik ben benieuwd naar de bijdragen van Ed, Erwin en misschien zelfs Robert-Jan naar aanleiding van de lusitersessie van gisteren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pieter-Jan

Leuke Shootout en review Arjen  8)

De Classé blijkt het zowat altijd te winnen. Het blijft een topper dus. Spijtig genoeg nog nooit gehoord  :'(

Nu wachten op de ervaring van je twee mede-luisteraars ;)

Pieter-Jan
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Audiofiel

Quote from: Pieter-Jan on December 17, 2005, 19:15:25
De Classé blijkt het zowat altijd te winnen. Het blijft een topper dus. Spijtig genoeg nog nooit gehoord  :'(

Nou, de Audyn was serieuze competitie, de Marantz verloor glansloos. :-X

Het is echt niet zo dat Classé altijd wint (hangt van de andere deelnemers af), maar het is wel een hele serieuze kandidiaat in diverse prijsklasses.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Hi Arjen,

Een prachtige review waar ik eigenlijk weinig kan aan toevoegen.  ;)  Ik ga het in elk geval proberen. Maar eerst zou ik de nieuwprijs van de Marantz willen corrigeren. Die lag drie jaar geleden rond de 1200 Euro voor een 5x170 Watt versterker. De dempingsfaktor van de Marantz is ook behoorlijk lager dan 200, hij ligt rond de 80 bij 8 Ohm. (Arjen: de specificaties op de Marantz website zijn niet korrekt en zijn verschillend van die in de Marantz MM-9000 handleiding.  ;)

In elk geval zou ik Ed en Arjen willen bedanken voor de interessante namiddag. Ik vond het heel jammer dat ik niet langer heb kunnen blijven. Ik had namelijk nog graag eens de Marantz (Audyn en Classe) op de kompakte zelfbouw speakers van Arjen willen testen.

En nu over naar de shootout. Over de Marantz kan ik redelijk kort zijn. Die speelde volgens mij heel behoorlijk zijn prijs in rekening brengend maar was vooral beperkt door de te hoge uitgangsimpedantie van de Marantz voor de laagohmige (2,4 Ohm onder de 100 hz ?) speakers van Ed. Dit had tot resultaat dat de bas redelijk rommelig en traag werd en dit had invloed op het volledige geluidsbeeld. Zeker omdat we alleen nummers hebben beluisterd met een stevige bas. Dus al bij al volgens mij niet slecht maar zeker niet geschikt voor deze speakers. Dat is de reden waarom ik de Marantz nog graag eens had getest op de kompaktere speakers.

Vervolgens de Audyn en de Classe. Ik was stevig onder de indruk van de voor mij heel onbekende Audyn en zeker voor de prijs (1200 Euro voor 2x100 Watt). Het geluid was open, dynamisch en met een heel strakke stevige bas. Een perfekte partner voor het laag van deze speakers. Tijdens het eerste nummer prefereerde ik de Audyn boven de Classe omdat ik vond dat de Classe het allemaal een beetje 'platter' voorstelde. Er ontbrak hier volgens mij een beetje dynamiek in vergelijking met de Audyn. De Audyn deed mij trouwens qua klankkleur heel sterk denken aan de Arcam P series eindversterkers.

Toen we het tweede nummer beluisterden, deze keer met de Proceed als voorversterker, vond ik de balans omslaan in het voordeel van de Classe. Die vertolkte het nummer op een voor mij meer realistische manier met een heel overtuigend midden en een heel aangenaam hoog. Ook het laag was hier heel strak en diep maar de Audyn presteerde hier nog net iets beter in het laag. De Audyn bracht dit nummer echter voor mij iets te kil en afstandelijk. Er was net iets minder emotie en de dynamiek leek ook iets minder.

Na nog een paar keer dezelfde nummers te hebben beluisterd, begon voor mij duidelijk te worden dat de Classe wel mijn voorkeur geniet. Dit is een versterker waar alles in grote mate aanwezig is en die zeker geen luistermoeheid zal veroorzaken. De Audyn was ook een heel positieve ervaring voor mij. Dit is een heel dynamische, open versterker met een heel stevige diepe bas. Wel bestaat de kans dat deze versterker in de verkeerde kombinatie iets te vermoeiend gaat klinken.

Voorlopig resultaat van deze shootout: ik zal op termijn zeker mijn Marantz MM-9000 upgraden, maar wat het zal worden en wanneer het zal gebeuren weet ik nog niet. Classe is in elk geval een sterke kandidaat.  ;D

Vriendelijke groeten,
Erwin

Sander Sassen

Ik zal geen commentaar geven op de review want ik was immers niet aanwezig tijdens de luistersessie maar dat de Audyn niet voorzien is van een inschakelvertraging of enige andere beveiliging en de luidsprekers dus permanent aan de versterker vastzitten vind ik vreemd, en eerlijk gezegd ietwat amateuristisch overkomen. Als er iets misgaat in de versterker dan geven je luidsprekers eerder de geest dan dat jij de netschakelaar om kunt zetten of de zekering eruit springt. Kortom, dit is een serieus minpunt in mijn optiek, er zijn namelijk zat oplossingen die absoluut geen invloed hebben op de prestaties maar wel de aangesloten luidsprekers ten alle tijden beschermen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 17, 2005, 20:42:20
Toen we het tweede nummer beluisterden, deze keer met de Proceed als voorversterker, vond ik de balans omslaan in het voordeel van de Classe. Die vertolkte het nummer op een voor mij meer realistische manier met een heel overtuigend midden en een heel aangenaam hoog. Ook het laag was hier heel strak en diep maar de Audyn presteerde hier nog net iets beter in het laag. De Audyn bracht dit nummer echter voor mij iets te kil en afstandelijk. Er was net iets minder emotie en de dynamiek leek ook iets minder.

Na nog een paar keer dezelfde nummers te hebben beluisterd, begon voor mij duidelijk te worden dat de Classe wel mijn voorkeur geniet. Dit is een versterker waar alles in grote mate aanwezig is en die zeker geen luistermoeheid zal veroorzaken. De Audyn was ook een heel positieve ervaring voor mij. Dit is een heel dynamische, open versterker met een heel stevige diepe bas. Wel bestaat de kans dat deze versterker in de verkeerde kombinatie iets te vermoeiend gaat klinken.

Erwin, dank je wel voor je bijdrage. Ik weet zeker dat de Marantz op mijn Dynaudio Gemini's ook zo laag was geëindigd. Misschien een makkelijkere speaker dan de forse vloerstaanders van Ed, maar ook de Gemini's zijn blij met een meer stabiele versterker. Ik denk zelfs dat je verbaasd zult zijn van het verschil op je eigen (makkelijke) speakers tussen een versterker als de MM-9000 en een stabielere versterker als de geteste Audyn of Classé.

Ik ben heel benieuwd wat we nog van Ed gaan lezen. Vooral zijn ervaring over de vergelijking tussen het laag van de Audyn en de Classé, waarin hij zei dat de eerste meer "onrust" had en de Classé juist minder. Dat vond ik een hele mooie omschrijving van wat er toen in het laag gebeurde.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blackball147

een hele interessante review om te lezen.

even een vraagje dat niet echt aan de orde is:

hoe verhoudt classé zich tov parasound?  ik heb al verschillende keren para gehoord in verschillende opstellingen, en was iedere keer onder de indruk van kracht, controle en detail, maar ik vraag me af hoe classé zich in deze verhouding mengt?

visitor

Quote from: Audiofiel on December 17, 2005, 21:39:15
Erwin, dank je wel voor je bijdrage. Ik weet zeker dat de Marantz op mijn Dynaudio Gemini's ook zo laag was geëindigd. Misschien een makkelijkere speaker dan de forse vloerstaanders van Ed, maar ook de Gemini's zijn blij met een meer stabiele versterker. Ik denk zelfs dat je verbaasd zult zijn van het verschil op je eigen (makkelijke) speakers tussen een versterker als de MM-9000 en een stabielere versterker als de geteste Audyn of Classé.

Hi Arjen,

Ik heb op mijn speakers al de Sherbourn 5/1500A gehad. Dat is een heel stabiele 5x200 Watt versterker met 5 volledig gescheiden kanalen (volledig eigen voeding). Daar kwam het geluid inderdaad nog meer mee open.  ;)
Ik ben wel zeker dat de MM-9000 meer dan voldoende stabiel is, dat hebben verschillende metingen al bewezen. Die hadden het vermogen van de MM-9000 gemeten als 5x150 Watt aan 8 Ohm en 5x250 Watt aan 4 Ohm en dit bij alle mogelijke fase-draaiingen van de speaker-impedantie. Ook impedanties van 2 Ohm en fase-draaiingen kan de Marantz nog heel goed aan volgens de metingen. Het opgegeven opgenomen vermogen van 400 Watt klopt trouwens ook niet. Maar ik ben er redelijk zeker van dat de MM-9000 een te lage dempingsfaktor had om de lage tonen degelijk onder kontrole te houden. Er was volgens mij helemaal geen sprake van stabiliteits-tekortkomingen.

Natuurlijk zou het eindresultaat op je Dynaudio hetzelfde geweest zijn, maar ik bekijk het ook vanuit het standpunt prijs-kwaliteit. Een gelijkaardige 5-kanaals Audyn kombinatie is 2 maal zo duur als de Marantz en de Classe 2,5 maal zo duur. Dan vind ik het resultaat van de Marantz nog helemaal zo slecht niet.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Quote from: blackball147 on December 17, 2005, 23:11:20
hoe verhoudt classé zich tov parasound?  ik heb al verschillende keren para gehoord in verschillende opstellingen, en was iedere keer onder de indruk van kracht, controle en detail, maar ik vraag me af hoe classé zich in deze verhouding mengt?

De Parasound heeft in mijn ervaring meer weg van de Audyn, vooral qua kracht en dynamiek. De Classé heeft in vergelijking wat grotere en vooral diepere soundstage en is vriendelijker en makkelijker om naar te luisteren. Dieper en strakker sublaag vind je overigens wel bij de grotere Classé's terug.

Ik heb de Parasound A51 gehoord (het grotere broertje van de A52) in vergelijking met de CAV-75. Mijn opmerking staat hier. En de opmerking van Boubou staat hier. Wij vonden tijdens de test de CAV-75 vooral muzikaler en ruimtelijker, de dikkere Parasound was strakker in het laag.

Een aantal verschillen in klank vind je ook in deze discussie op dit forum. Uiteraard is het uiteindelijk zowel een kwestie van smaak, maar vooral van 'matchen' (met je voorversterker en speakers).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blackball147

hey, alvast bedankt, het is nu al een beetje laat aan het worden om al dat leesvoer nog te mij te nemen, maar zal het zeker morgen eens goed bekijken.

ik vermoed dat classe tov para ongeveer wel dezelfde prijsklasse is? ( kwestie van mss ooit eens in een winkel toch een goed vergelijk te kunnen maken )

als blijkt dat 1 van de twee extreem veel duurder is dan de andere, maakt dat natuurlijk de keuze er zeker niet makkelijker op.

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 17, 2005, 23:19:25
Ik ben wel zeker dat de MM-9000 meer dan voldoende stabiel is, dat hebben verschillende metingen al bewezen. Die hadden het vermogen van de MM-9000 gemeten als 5x150 Watt aan 8 Ohm en 5x250 Watt aan 4 Ohm en dit bij alle mogelijke fase-draaiingen van de speaker-impedantie. Ook impedanties van 2 Ohm en fase-draaiingen kan de Marantz nog heel goed aan volgens de metingen. Het opgegeven opgenomen vermogen van 400 Watt klopt trouwens ook niet.
Wat is wel het juiste opgenomen vermogen? Staat het toevallig achterop de versterker, Erwin? Of weet je anders hoe groot de hoofdzekering is?

Wat betreft metingen en opgegeven specificaties: die zijn natuurlijk vrij gewillig. Je gaf zelf al aan dat de dempingsfactor van 200 die Marantz opgeeft, eigenlijk maar 80 is. Toch kan ik mij niet voorstellen dat alleen het gebrek aan dempingsfactor de Marantz parten speelde. Het is een totaal minder plaatje, zowel in ruimtelijke afbeelding, muzikaliteit als detaillering en laag. Alleen dat laag zou veel last kunnen hebben van een te lage dempingsfactor, de rest niet. Immers, de meeste buizenversterkers scoren nog veel lager dan die 80 maar munten in sommige andere punten wel uit.

QuoteNatuurlijk zou het eindresultaat op je Dynaudio hetzelfde geweest zijn, maar ik bekijk het ook vanuit het standpunt prijs-kwaliteit. Een gelijkaardige 5-kanaals Audyn kombinatie is 2 maal zo duur als de Marantz en de Classe 2,5 maal zo duur. Dan vind ik het resultaat van de Marantz nog helemaal zo slecht niet.  ;)
Daarin heb je helemaal gelijk. De (tweedehands) prijs van de Marantz staat niet in verhouding tot de Audyn en de Classé.

Maar als ik eerlijk ben... JIJ was het die graag die (oneerlijke) vergelijking aan wilde gaan:
Quote from: Erwin on December 10, 2005, 19:43:59
Niet om een discussie te starten, maar ik zou graag eens weten of de Classe CAV-75 een stuk beter is dan mijn huidige Marantz MM-9000 (5x150). Heeft iemand die al vergeleken?

Quote from: Erwin on December 10, 2005, 20:11:07
Dat de CAV-75 beter is, dat vermoed ik wel. Ik heb al een aantal andere Classe versterkers kunnen beluisteren en vond die altijd heel goed. Volledig mijn smaak en ik denk dat de CAV-75 bij mijn Lexicon MC-8 die heel neutraal is, ook het gepaste warme/muziekale tintje zal geven. Dat was trouwens een reden waarom ik voor de MM-9000 had gekozen: het licht warme/muziekale tintje. ;) Maar ik vroeg mij gewoon af of het hier over een minieme verbetering zou gaan of een echt duidelijke verbetering. Ik zou dat wel graag weten.

Quote from: Erwin on December 11, 2005, 14:45:02
Ik zou het willen weten (voor het grootste gedeelte) uit eventuele aankoop-interesse.  ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: blackball147 on December 17, 2005, 23:28:53
als blijkt dat 1 van de twee extreem veel duurder is dan de andere, maakt dat natuurlijk de keuze er zeker niet makkelijker op.

Ik ken zo niet de precieze nieuwprijs van de Para's, maar de CAV-75 was 3000 euro nieuw (en is niet meer nieuw te krijgen, alleen tweedehands).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Hoi Arjen,

Als we dan toch aan het vergelijken zijn,hoe verhoudt de Classé Seventy 2-kanaals eindversterker zich tot de CAV-75?
Ze zijn beiden 75Watt en trekken 750Watt uit het stroomnet max.
Is de CAV-75 een meerkanaals-uitvoering van de Seventy?

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Quote from: Ar on December 17, 2005, 23:43:46
Als we dan toch aan het vergelijken zijn,hoe verhoudt de Classé Seventy 2-kanaals eindversterker zich tot de CAV-75?
Ze zijn beiden 75Watt en trekken 750Watt uit het stroomnet max. Is de CAV-75 een meerkanaals-uitvoering van de Seventy?

Een hele goede vraag. Ik heb mij dat ook wel eens afgevraagd vanwege het maximaal opgenomen vermogen, maar er zijn toch wel vrij veel verschillen. Uiteraard de 6 kanalen in plaats van 2, maar vooral de manier waarop de voeding is opgebouwd.

Met meerdere kleinere elco's wordt meer snelheid gecreëerd in de CAV-75 dan met de grote elco's in de Seventy, wat nog meer rust in het geluid geeft. Met alleen een grote travo heb je in een versterker vooral veel duurvermogen voor muziek met weinig dynamiek, met andere woorden: je kunt een grote constante stroom leveren. Met behulp van vele kleine elco's zijn sneller de pieken in de muziek op te vangen. Met de pieken in de dynamiek zullen ze sneller 'leegraken' dan een travo, maar ook sneller kunnen leveren. Voor de volgende piek komt zijn ze dan allang weer opgeladen.

In iedere Classé na zeg maar de Seventy wordt om die reden deze techniek van meerdere kleine elco's in plaats van enkele grote toegepast.

Voor tweekanaals weergave zal de CAV-75 daarom met eenzelfde travo maar meerdere kleinere en snellere elco's de Seventy wel naar huis spelen. Voor meerkanaals weergave zal de Seventy met 2 kanalen waarschijnlijk een voorsprong hebben op de CAV-75 met 5 of 6 kanalen tegelijkertijd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiotwin

Quote from: Audiofiel on December 17, 2005, 23:59:10
Een hele goede vraag. Ik heb mij dat ook wel eens afgevraagd vanwege het maximaal opgenomen vermogen, maar er zijn toch wel vrij veel verschillen. Uiteraard de 6 kanalen in plaats van 2, maar vooral de manier waarop de voeding is opgebouwd.

Met meerdere kleinere elco's wordt meer snelheid gecreëerd in de CAV-75 dan met de grote elco's in de Seventy, wat nog meer rust in het geluid geeft. Met alleen een grote travo heb je in een versterker vooral veel duurvermogen voor muziek met weinig dynamiek, met andere woorden: je kunt een grote constante stroom leveren. Met behulp van vele kleine elco's zijn sneller de pieken in de muziek op te vangen. Met de pieken in de dynamiek zullen ze sneller 'leegraken' dan een travo, maar ook sneller kunnen leveren. Voor de volgende piek komt zijn ze dan allang weer opgeladen.

In iedere Classé na zeg maar de Seventy wordt om die reden deze techniek van meerdere kleine elco's in plaats van enkele grote toegepast.

Voor tweekanaals weergave zal de CAV-75 daarom met eenzelfde travo maar meerdere kleinere en snellere elco's de Seventy wel naar huis spelen. Voor meerkanaals weergave zal de Seventy met 2 kanalen waarschijnlijk een voorsprong hebben op de CAV-75 met 5 of 6 kanalen tegelijkertijd.

Bedankt voor de info,ben trouwens erg tevreden met de Seventy.

Ar
Tevredenheid!!!

Audiofiel

Quote from: Ar on December 18, 2005, 00:15:23
Bedankt voor de info,ben trouwens erg tevreden met de Seventy.

En terecht. Het is ook een hele mooie versterker! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jimmy Conway

Ik vraag me het volgende even af:
Waarom is er voor deze shootout geen meerkanaals geluid gebruikt?

visitor

Quote from: Audiofiel on December 17, 2005, 23:39:54
Wat is wel het juiste opgenomen vermogen? Staat het toevallig achterop de versterker, Erwin? Of weet je anders hoe groot de hoofdzekering is?

Wat betreft metingen en opgegeven specificaties: die zijn natuurlijk vrij gewillig. Je gaf zelf al aan dat de dempingsfactor van 200 die Marantz opgeeft, eigenlijk maar 80 is. Toch kan ik mij niet voorstellen dat alleen het gebrek aan dempingsfactor de Marantz parten speelde. Het is een totaal minder plaatje, zowel in ruimtelijke afbeelding, muzikaliteit als detaillering en laag. Alleen dat laag zou veel last kunnen hebben van een te lage dempingsfactor, de rest niet. Immers, de meeste buizenversterkers scoren nog veel lager dan die 80 maar munten in sommige andere punten wel uit.

Hi Arjen,

Die 400 Watt opgenomen vermogen is het (maximaal ?) vermogen opgenomen als 2 (L+R) kanalen 100 Watt uitsturen volgens de handleiding. De voeding van de Marantz is trouwens 'zwaarder' uitgevoerd dan die van de Classe denk ik. De MM-9000 heeft een ringkern van 1200 Watt en 2 Elcos van 47000 microF.

De Classe was natuurlijk beter dan de Marantz op alle vlakken, dat had ik ook wel verwacht. Maar op meer real-life speakers denk ik dat de verschillen toch wel heel goed meeevallen. We hadden hier qua speakers wel echt een super-opstelling die inderdaad alles haarfijn liet horen.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 09:56:56
Die 400 Watt opgenomen vermogen is het (maximaal ?) vermogen opgenomen als 2 (L+R) kanalen 100 Watt uitsturen volgens de handleiding. De voeding van de Marantz is trouwens 'zwaarder' uitgevoerd dan die van de Classe denk ik. De MM-9000 heeft een ringkern van 1200 Watt en 2 Elcos van 47000 microF.
Toch benieuwd naar die zekering... Als ik op de foto van de MM-9000 intern kijk, kan ik mij niet voorstellen dat dit een ringkern van 1200 watt zou moeten zijn. Als dat zo is, is het de kleinste die ik ooit heb gezien. Is die handleiding toevallig ergens online te vinden?

QuoteDe Classe was natuurlijk beter dan de Marantz op alle vlakken, dat had ik ook wel verwacht. Maar op meer real-life speakers denk ik dat de verschillen toch wel heel goed meeevallen. We hadden hier qua speakers wel echt een super-opstelling die inderdaad alles haarfijn liet horen.  ;)
Die ScanSpeak zelfbouwers waren zo real-life als je je maar kunt voorstellen. En afgezien van de impedantiedip in het laag, zeker geen moeilijke speaker. ScanSpeak units gedragen zich juist meestal vrij makkelijk. Op mijn Dynaudio's was het verschil net zo groot geweest.

Maar als jij daar zo over twijfelt, waarom vroeg je Ed dan niet om andere speakers even aan te sluiten. Hij had wel 5 sets speakers staan als ik me niet vergis... Kijk, die Marantz met de Classé vergelijken, dat is uiteindelijk appels met peren. En dat heeft niets te maken met moeilijke speakers, het is gewoon een paar klasses verschil.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Jimmy Conway on December 18, 2005, 00:45:06
Ik vraag me het volgende even af:
Waarom is er voor deze shootout geen meerkanaals geluid gebruikt?

Omdat dat niet de insteek van de shootout was. Een vergelijk in alleen meerkanaals zegt minder over de verschillen in kwaliteit en karakter tussen de eindversterkers dan een vergelijk in enkel stereo. En we hebben nu eenmaal een beperkte tijd om samen te luisteren, dus beide mogelijkheden was te veel.

Overigens is een vergelijk in stereo voor eindversterkers een prima test. Alle eigenschappen die je daar hoort, zullen zich ook in meerkanaals openbaren. Om dat vergelijk beter uit te voeren, hebben we ook een goede bron genomen, de Proceed CDP, en niet de eenvoudige Denon DVD-speler als CD-speler.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 09:56:56
Hi Arjen,

Die 400 Watt opgenomen vermogen is het (maximaal ?) vermogen opgenomen als 2 (L+R) kanalen 100 Watt uitsturen volgens de handleiding. De voeding van de Marantz is trouwens 'zwaarder' uitgevoerd dan die van de Classe denk ik. De MM-9000 heeft een ringkern van 1200 Watt en 2 Elcos van 47000 microF.

De Classe was natuurlijk beter dan de Marantz op alle vlakken, dat had ik ook wel verwacht. Maar op meer real-life speakers denk ik dat de verschillen toch wel heel goed meeevallen. We hadden hier qua speakers wel echt een super-opstelling die inderdaad alles haarfijn liet horen.  ;)

Vriendelijke groeten,
Erwin

Hi Arjen,

Oeps, vergissing. De 400 Watt opgenomen vermogen is het opgenomen vermogen als 1 kanaal 100 Watt moet leveren.

Vriendelijke groeten,
Erwin

Audiofiel

Quote from: Erwin on December 18, 2005, 10:40:56
Oeps, vergissing. De 400 Watt opgenomen vermogen is het opgenomen vermogen als 1 kanaal 100 Watt moet leveren.

Dat wordt steeds interessanter. :o

Hij gebruikt dus meer vermogen dan mijn Classé CA-400 die aan 1 kanaal 100W zou leveren... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: Audiofiel on December 18, 2005, 10:18:00
Toch benieuwd naar die zekering... Als ik op de foto van de MM-9000 intern kijk, kan ik mij niet voorstellen dat dit een ringkern van 1200 watt zou moeten zijn. Als dat zo is, is het de kleinste die ik ooit heb gezien. Is die handleiding toevallig ergens online te vinden?

Hi Arjen,

Het zou volgens alle reviews toch rond de 1200 Watt moet liggen. Ook het gewicht van de MM-9000 wijst op een transfo van minstens 1000 Watt.
De zekering weet ik niet maar zal ik eens proberen terug te vinden.

Vriendelijke groeten,
Erwin