versterker plotseling stuk Raar probleem

Started by JVCAJ, April 28, 2022, 17:20:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JVCAJ

Yo,
Versterker en tuner, [merk:JVC A-X400 en T-X300] normaal aangesloten op een geaarde stekkerdoos en stond gewoon aan. [radio speelde dus gewoon]
Toen ik een ipad-oplader in de stekkerdoos deed ging plots de stroom eraf. [aardlek-schakelaar sloeg uit]
De radio hield op van spelen. [logisch stroom was eraf]
Stroom erop gezet d.m.v. aardlek-schakelaar. Versterker en tuner gingen aan.[lampjes brandden beide, maar speelde niet meer]. [nb de oplader zat nog in de stekkerdoos]
Versterker open gemaakt en dacht: Misschien zekering stuk, maar nee die was heel.

Nieuwe vesterker gekocht ook van JVC. Alles aangesloten en het werkt weer prima tot ik de ipad-oplader 10 dagen later nodig had en uit de betreffende stekkerdoos trok. Gevolg weer sluiting en  versterker ook weer kapot.                 

{NB; Stekkerdoos met veiligheidsdopjes op de plus en min zitten met veertjes voor de gaten, (veroorzaker van sluitingen), dat systeem is niet goed maar dat even daargelaten}

NU DE VRAAG: Hoe kan nu zonder kortsluiting in de versterker, in mijn geval 2 x de versterker, beide van JVC kapot zijn.

Ook nog gegeven het volgende: Bij inschakeling van de versterker gaan powerlampjes wel branden, maar verder gebeurt er niets. Normaal hoor ik dan nog een soort van 2 e circuit aangaan middels een soort relais  denk ik.
Wat is hier aan de hand dus!!??

Rowdy

Is de "nieuwe" versterker nieuw of tweedehands. Bij nieuw zal je hem eventueel kunnen omruilen, mits je hem niet langer hebt dan 6 maanden.

Hannibal_

Weird!

Ik zou sowieso die iPad oplader even links laten liggen.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

JVCAJ

De oplader is prima. De gaten van de stekkerdoos maakten de kortsluiting omdat de beveiligingsconstructie niet deugdelijk genoeg is. De veertjes achter die dopjes schieten los en veroorzaken kortsluiting.

JVCAJ

Quote from: Rowdy on April 29, 2022, 18:08:57
Is de "nieuwe" versterker nieuw of tweedehands. Bij nieuw zal je hem eventueel kunnen omruilen, mits je hem niet langer hebt dan 6 maanden.
Het is een tweedehands

JVCAJ

#5
Hoe kunnen twee versterkers op deze manier stukgaan, gewoon door sluiting in een stekkerdoos waarin de stekker van die versterker zat. Zonder dat de versterker open lag of zo.

Rowdy

Ik ken de versterkers niet, maar misschien is door de sluiting een defect ontstaan in de "hulpvoeding". Deze worden vaak gebruikt om de versterker in "stand-by" te zetten. Een eventuele defect kan een elco in de "hulpvoeding" zijn.