welke tv moet ik nu nemen?

Started by emile, December 15, 2005, 20:15:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

emile

Beste mensen,

een boel interessante info op deze site en zo te zien een aantal deskundigen.

Ik ben voornemens een nieuwe TV te kopen en mijn 100hz sony crt naar de slaapkamer te verkassen. Wie kan me adviseren welke type scherm te kopen (lcd, crt, plasma, projectietv, projector e.d.), en welk merk/type? Dit op basis van de volgende wensen:

- Goed beeld c.q. HD ready (720P) vanwege pas aangeschafte Xbox360 (aan te sluiten met vga of component);
- Goed beeld bij kijken DVD's (DVD speler/recorder aan te sluiten met RGB/scart, S video of Component)
- Redelijk tot Goed beeld bij kijken TV; 'digitale 'TV aanschaffen is geen punt, mits zo'n TVHome tuner (van samsung) een beetje fatsoenlijk werkt met mijn Sony HD recorder en toegevoegde waarde heeft t.o.v. analoge tv
- Kijkafstand 3 tot 3.5 meter
- budget 2.000-3.000, als het kan meer richting de 2.000

Ik neeg naar een LCD zoals de sony bravia klv v32a10e (de v serie, kost zo'n 1900 euro) samen met digitale tv maar twijfel nog na allerlei verhalen over ghosting, tearing, solarizing, dithering en weet ik wat allemaal...

Wat moet ik kopen?
Moet ik wachten?
Wat is waarde van de HDMI ingang?

Wie kan me helpen uit dit informatiemoeras.... Frank wellicht?

J.A.F._Doorhof

Wil je het beeste beeld neem dan een projector, LCD of DLP maakt weinig meer uit (elk heeft voor en nadelen).

Als je PERSE een TV wilt kies dan plasma, bv de nieuwe 6G van Pioneer.
HDMI is ZEER belangrijk op DIT moment, er is sprake van dat HD receivers alleen nog HDMI gaan ondersteunen en dan is alleen component toch zonde.
Hoewel ik er nog steeds moeite mee heb dat het zo zal gebeuren zou ik als je de keuze hebt toch voor HDMI gaan.

Voor je genoemde budget zou ik echter voor projectie gaan.
Voor rond de 2500,00 heb je een goede projector met scherm.
Voor 2000,00 koop je geen TV die een beter beeld neerzet.
Nadeel projectie is dat je moet verduisteren.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Hi Frank,

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 16, 2005, 21:06:58
HDMI is ZEER belangrijk op DIT moment, er is sprake van dat HD receivers alleen nog HDMI gaan ondersteunen en dan is alleen component toch zonde.

Hoe rijmt dit met het gegeven dat de EICTA nu de statement maakt dat HD ook via component beschikbaar dient te zijn, hetzij rechtstreeks of via een adaptor die voor de Europese markt vrij beschikbaar gemaakt dient te worden?

Indien later besloten wordt dat HD enkel digitaal doorgevoerd gaat worden, is het HD ready logo van nu een grote misleiding voor heel veel consumenten.

mvrg

Patrick

kohns

Quote from: patrick_vdb on December 17, 2005, 08:01:29
Hi Frank,

Hoe rijmt dit met het gegeven dat de EICTA nu de statement maakt dat HD ook via component beschikbaar dient te zijn, hetzij rechtstreeks of via een adaptor die voor de Europese markt vrij beschikbaar gemaakt dient te worden?

Indien later besloten wordt dat HD enkel digitaal doorgevoerd gaat worden, is het HD ready logo van nu een grote misleiding voor heel veel consumenten.

mvrg

Patrick

Verklaar... waar moet men dan vandaag op letten?
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

knolselder

Quote from: kohns on December 17, 2005, 10:52:15
Verklaar... waar moet men dan vandaag op letten?

om het HD ready logo te mogen dragen moet een weergeven inderdaad HD over component te ondersteunen.
Is onder andere veel over te doen geweesd met Philips, aangeizen deze geen component-aansluitingen voorzien maar wel een verloopstuk van DVI naar component. Dit is uiteindelijk aanvaard door de EICTA, omdat de toestellen uiteindelijk wel toelaten component aan te sluiten.
Maar ieder HD Ready toestel moet (evt via verloopstuk) HD over component ondersteunen.

Dus ik zie niet snel component van het toneel verdwijnen.

Neemt niet weg dat hdmi (of DVI met HDCP is ook voldoende) zeer aan te raden is.

emile

#5
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 16, 2005, 21:06:58
Wil je het beeste beeld neem dan een projector, LCD of DLP maakt weinig meer uit (elk heeft voor en nadelen).

Als je PERSE een TV wilt kies dan plasma, bv de nieuwe 6G van Pioneer.
HDMI is ZEER belangrijk op DIT moment, er is sprake van dat HD receivers alleen nog HDMI gaan ondersteunen en dan is alleen component toch zonde.
Hoewel ik er nog steeds moeite mee heb dat het zo zal gebeuren zou ik als je de keuze hebt toch voor HDMI gaan.

Voor je genoemde budget zou ik echter voor projectie gaan.
Voor rond de 2500,00 heb je een goede projector met scherm.
Voor 2000,00 koop je geen TV die een beter beeld neerzet.
Nadeel projectie is dat je moet verduisteren.

Dag Frank,

allereerst dank voor je reactie en de info. Verduisteren zie ik niet zo zitten eigenlijk, evenmin als het werken met projector (beamer) en scherm. 

Indien projectie-tv minder last van lichtinval heeft dan sta ik daar wel voor open. 

Het beeld van plasma schijnt door velen als beter te worden ervaren dan het beeld van lcd. Mijn vraag hierbij is:

Gaat dit ook op bij een HD bron als de xbox360? En hoe zit het dan met burn in van een scorebalk of HUD (hoe 'erg' is burn-in nu eigenlijk?). Is dit een reeel risico?



J.A.F._Doorhof

@Patrick, tot een paar maanden geleden riep ik ook dat Component ondersteund moest blijven ivm de ENORME hoeveelheid displays die component hebben.
De ontwikkelingen gaan echter hard de verkeerde kant op, component begint heel hard grond te verliezen.
Een extra kastje is een goede oplossing maar als je nu nieuw koopt en je hebt de keuze zou ik toch voor HDMI gaan.
Ik zou echter niet een mindere display kopen omdat er HDMI opzit tegen over een betere met alleen component.

@Emile.
Burn is HEEL erg, ik zie op de tours legio plasma's met RTL4 logos ingebrand.
De vraag is alleen hoe erg til je er zelf aan, sommige klanten zien het niet eens.
Als je je contrast gewoon laag laat staan valt het allemaal wel mee, maar het is er wel.
De extra beeldkwaliteit van plasma vind ik het echter waard.
Daarnaast zijn de moderne games al zeer berekend op burn, maw we zien weinig grote witte vlakken meer die kunnen inbranden.
Maar ik zou geen 5 uur achterelkaar een spel spelen met een grote balk onder of bovenin.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

knolselder

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 18, 2005, 11:10:57
@Patrick, tot een paar maanden geleden riep ik ook dat Component ondersteund moest blijven ivm de ENORME hoeveelheid displays die component hebben.
De ontwikkelingen gaan echter hard de verkeerde kant op, component begint heel hard grond te verliezen.
Een extra kastje is een goede oplossing maar als je nu nieuw koopt en je hebt de keuze zou ik toch voor HDMI gaan.
Ik zou echter niet een mindere display kopen omdat er HDMI opzit tegen over een betere met alleen component.

@Emile.
Burn is HEEL erg, ik zie op de tours legio plasma's met RTL4 logos ingebrand.
De vraag is alleen hoe erg til je er zelf aan, sommige klanten zien het niet eens.
Als je je contrast gewoon laag laat staan valt het allemaal wel mee, maar het is er wel.
De extra beeldkwaliteit van plasma vind ik het echter waard.
Daarnaast zijn de moderne games al zeer berekend op burn, maw we zien weinig grote witte vlakken meer die kunnen inbranden.
Maar ik zou geen 5 uur achterelkaar een spel spelen met een grote balk onder of bovenin.

Component moet ook gewoon ondersteund zijn om hd ready als logo te mogen voeren.
Maar inderdaad dat logo is uiteraard niet verplicht. Maar voor mij was ondersteuning van component toch een belangrijk pluspunt, aangezien er toch nog veel component toestellen in omloop zijn.

Wat burn in betreft: ik zou inderdaad niet aanraden om 5 uur aan een stuk te spelen (en niet alleen omwille van burn in ;)), maar ik heb toch geen problemen met logo's van kanalen ed. Ook af en toe een uurtje gamen heeft voorlopig geen sporen nagelaten.
Maar mijn contrast staat inderdaad een heel eind lager ingesteld dan de standaardwaardes (extended panel life geactiveerd)