Hoe is jouw HT tot stand gekomen, en waar haal je de inspiratie vandaan?

Started by Bionica, December 15, 2005, 15:11:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bionica


Hallo,

Hoe is jullie HT ontstaan? Wat waren de bottlenecks en waar heb je de inspiratie vandaan(aankleding, kleur, materialen etc.

Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

marcelvandekamp

Nou,

We wilden meer ruimte in de woonkamer, en met de zolder deden we niks. Grootste probleem was de barco op z'n
plaats krijgen. Aangezien het dak niet evenwijdig loopt, zit de nokbalk niet in het midden. Aangezien alles verder was afgewerkt op de zolder, moest ik vanuit de nokbalk dus een L-vormige constructie maken zodat ik toch in het midden , en lager, uit kwam. Daarom moet ik mezelf beperken tot een 700-serie barco. Want 50 kg kan er aan, maar
bij 80 kg of meer, wordt het twijfelachtig. Voor de rest heb ik de vrije hand.
met vriendelijke groet,

marcel

patrick_vdb

Hi,

Mijn HT is nog niet af, dus ik kan helaas niet vertellen hoe het ontstaan is ;D

Het idee voor een dedicated HT was eigenlijk vrij simpel, ik wilde een ruimte welke volledig ten dienste kon staan voor de filmbeleving. En dit gaat nu eenmaal gemakkelijker in een dedicated ruimte dan in een kamer welke gemeenschappelijke doelen heeft zoals bv een traditionele woonkamer. Ook de kleur zal ten dienste staan van de beleving.....zwart dus.

@Marcel,

Ik heb ook een nieuwe ophangconstructie moeten maken voor mijn CRT aangezien ik 'm veel te hoog vond hangen aan de nokbalk. Maar de nieuwe constructie is een beetje overgedimensioneerd, kan met gemak >250Kg aan hangen..Als je ipv van L-vormige constructie met een driehoeksconstructie had genomen, was je ook niet 'beperkt' geweest tot die 50 kilo.

mvrg

Patrick


Rappie

Steeds kleine stapjes, zoals ook in mijn topic hier op het forum te zien is :) Steeds weer nieuwe ideeen, hej ik kan de muren wel zwart maken met stof, hej zwarte vloerbedekking zou wel mooi zijn, hej ik hoor achter eigenlijk nooit wat. etc. etc. :) En dan vele euros verder zit je nog op een punt waarop je steeds verbeteringen ziet ....
Eigenaar van Paulthé

simonW

hallo Bionica

mijn HT is eigenlijk om de zelfde reden ontstaan als die van Patrick.
maar ook mijn ruimte was niet idiaal ik had een wat L vormige kamer en  moest een Balk tussen 2 Muren zetten  waar v an 1 muur gelijk op de buiten muur stond.
deze muur is gaan scheuren   ::) en hebben we toen gedeeltelijk weer  moeten repareren. met en steun balk  moeten ondersteunen.
toen de construktie eindelijk klaar was kon er 130 kilo aan hangen  ;D ;D
en kon de rest klaar worden gemaakt.
niet kort daar na gingen mn Ex en ik uit elkaar en  moest ik het huis verkopen en heb dus nooit eigenlijk de kans gehad om het af te maken
nu ik sinds één jaar een andere vriendin heb zijn we druk op zoek naar een eigen huisje. maar daar bij ga ik zeker opletten naar een funtioneele ruimte voor het gebruiken voor een volgend HT zo dra ik deze heb gevonden gaat er zeker een start post van start!!  >:D >:D


Simon



Bionica

Quote from: blackball147 on December 16, 2005, 22:52:22
zie de allereerste post van mijn HTtopic ( onderaan in sig. )......

Dit topic is er niet voor niks hoor  >:D >:D
Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

blackball147

DUH.....




Mijn Ht_verhaal:


Het is allemaal begonnen, zo'n 2.5 jaar terug. Als fervente bioscoopgangers ( ik en het vrouwtje, gemiddeld 1 keer per week ) werden wij ons bewust met het oog op zwangerschap en gezinsuitbreiding, dat deze hobby niet meer zo frequent zou kunnen worden beoefend. In die tijd begon het Home Cinema gebeuren meer en meer de kop op te steken in de vorm van de all-in-1 5.1 setjes. Niet beter wetende ben ik toen verschillende winkels afgegaan, en was op een bepaald moment gecharmeerd door een sonysetje, DAV-800 welke me kon boeien zowel door prestaties als uiterlijk ( het latere WAF ). De toenmalig prijs van +/- 1000 euro schrok me wel een beetje af, maar goed, ik ging ervan uit dat kwaliteit zijn prijs vroeg.

In de tussentijd ook het World Wide Web ontdekt dat de zoektocht naar systemen iets vergemakkelijkte,......en toen kwam ik per toeval op het HT-forum terecht, en ging er een wereld van verschil voor mij open! De info die ik daar ontdekte veranderde heel mijn visie op het HT-gebeuren en alles wat daar rondhing. Ik besefte dat kwaliteit idd zijn prijs had, en dat de sky de limit was. Op een bepaald moment ging het zelfs zo ver dat ik eigenlijk niet meer wist wat ik nu eigenlijk wou, het aanbod bleek zo groot en gevarieerd te zijn en dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Gelukkig ben ik hierbij flink geholpen op het forum en heb ik langzaam maar zeker mijn pad gevonden wat ik wou volgen.

Om toch maar een goed idee te hebben van wat een HT nu eigenlijk was, heb ik duizenden km gereden naar alle uithoeken, van zowel België als Nederland naar alle mogelijke systemen van ' normaal ' naar high-end om zo voor me zelf te kunnen bepalen waar ik de grens zou trekken. Mijn eerste bezoek die ik bracht, was direct een klepper van formaat, nl Thommy ( de meesten hier wel bekend denk ik ). Toen besefte ik maar al te goed hoe ver het kan gaan......ik denk dat ik tot nu toe een 12tal systemen van allerlei slag aan het werk heb gehoord en gezien, en ook voor mezelf kunnen uitmaken wat mij lag en wat niet. Aangezien dit heel subjectief is, maakte dat het zeker niet gemakkelijker op. Wat ik me wel besefte was dat het beter was iets meer te sparen en uit te geven, en geduld te hebben.

In deze periode woonden we nog in een klein, maar gezellig huisje waar de mogelijkheden enigszins beperkt lagen op vlak van HT. Een aparte kamer zat er niet in, en de woonkamer op zicht stelde ook niet veel voor, dus voorlopig maar een all-in-1 setje van een onbekend merk dat voldeed voor hetgeen het maar kostte. In tussentijd trotse papa geworden kriebelde het toch meer en meer, en was ik echt alle mogelijkheden aan het wikken en wegen om toch maar deftig systeem op poten te krijgen. Verschillende keren raad gevraagd op het forum naar ideeën en  mogelijkheden, maar concreet kwam er toch niet echt iets uit de bus tot.....we de kans hadden tot de aanschaf van een ander huis!! Een huis ongeveer 4 zo groot als wat we toen hadden, met veel meer mogelijkheden op alle vlak. Zonder lang te twijfelen hebben we gekocht en had ik een kamer voor mezelf!! Natuurlijk ging er nu een waaier van mogelijkheden open, en gezien we net wat winst hadden overgehouden op de verkoop van ons eerste huis, heb ik mijn lusten ( met toestemming van de wederhelft ) kunnen botvieren. Toch was het voor mij zo dat ik niet zomaar geld om geld wou uitgeven, en een beetje rekening houden met mogelijkheden en budget ( iedereen wil wel parasound en B&W, maar toch...)

Daarom ben ik er dan ook bijzonder trots op dat ik bijna alles tweedehands heb kunnen kopen!! weken en maanden aan een stuk heb ik de tweedehandssecties van zowel het htforum als andere sites in de gaten gehouden, soms wel 10 keer op een dag, om toch maar net die buitenkans te pakken te kunnen krijgen. Ik had toen al voor mezelf al uitgemaakt dat ik B&W wou als luidsprekers ( omwille van design, kwaliteit en prijs ), dus dat maakte het al iets gemakkelijker. En zo heb ik op ongeveer een 8 maanden tijd het systeem kunnen samenstellen wat ik nu heb, en waar ik heel tevreden mee ben. Even een chronologisch overzicht:
-   sub interlink QED
-   sony breedbeeld KV-32FX65 82 cm ( nieuw )
-   pronto ru 940 + docking station
-   philips dvdspeler
-   pioneer receiver
-   apogee wide open ( nieuw )
-   4 X B&W 601 + LRC60 + atacama nexus stands
-   QED silver anniversary voor de fronts
-   THX , DTS, DD plaques
-   Rocket UFW-10 ( nieuw via powerbuy )
-   QED silver anniversary voor de rears en center

dit staat allemaal in een kamertje van 4*3, 1 groot raam dat is afgeplakt met zwart papier (ideetje van de vrouw! ) zodat er amper licht kan binnenkomen en zo ook overdag kan genoten worden.

De keuze van materiaal is voor een overgroot deel gebaseerd op reviews en ervaringen van andere personen ( aangezien mijn eigen persoonlijke ervaring zo goed als nihil was  ), en wat er zich natuurlijk op dat moment aanbood op de tweedehands markt. Zoals ik reeds stelde is de markt en het aanbod zo groot dat het soms moeilijk is om te kiezen. Een hoofd factor is, vermoedelijk ook voor de meesten, budget. En dan is het een kwestie van het juiste evenwicht te vinden tussen prijs en kwaliteit. Voor mezelf durf ik gerust zeggen dat ik voor hetgeen ik uiteindelijk heb uitgegeven, waar voor mijn geld heb, en mijn prioriteiten juist heb opgesteld.
Ik besef ook wel dat alles voor verbetering vatbaar is, maar ik ben nu op een punt gekomen dat ik tevreden ben. Wil dit zeggen dat er geen upgrades mogelijk zijn? Tuurlijk wel!! Maar wederom met het oog op budget en mogelijkheden ( het is bv een beetje gek om 802's op een kamertje van 4*3 te duwen, niet omdat het financieel niet haalbaar zou zijn, maar gewoon omdat de ruimte zoiets niet toelaat en de 802's dan niet tot hun recht kunnen komen wat dan ook zonde is ). Voor de toekomst zijn er nog twee zaken die op het menu staan, nl het volledig akoustisch afwerken van de kamer, vooral naar geluidshinder toe, en met de tijd overschakelen op projectie. Ik ben nu al een beetje voorzichtig aan het aftasten wat de mogelijkheden zijn, maar zoals gezegd, ik ga niet over 1 nacht ijs. Ik wacht rustig af tot ik dat zie of vind wat me aanspreekt en dan grijp ik mijn kans.

Ik denk dat het dat zo een beetje is wat mijn HT-levens verhaal betreft, het is uiteindelijk een serieuze epistel geworden, ik schrik er zelf van, maar ik vind dat zoiets kan en mag gedeeld worden met anderen, en mss bijdraagt bij iemand anders tot een orienteren van zijn/haar mogelijkheden.




et voila..............  ;D ;D ;D

wolsinkpower

ik kreeg opeens in de zomer van 2004 de beamer kriebels en dat veranderde al snel in de projector kriebels :D

met een klein budget in gedachten ben ik toen lang op zoek geweest naar elk onderdeel (luisterde eerst gewoon stereo toen ik me pj net had) en het was gewoon zo verslavend er mee bezig te zijn..
dat ik nu het allemaal naar mijn studentenkamer ga verplaatsen..
en het leukste vind ik nog het uiteindelijke resultaat met minder dan 1000 euro  ::)

de inspiratie haal ik voornamelijk hiervandaan.. ik zit hier ook erg veel op het forum en vind het nu gewoon leuk over van alles en nog wat te praten wat met HT te maken heeft ;D

toekomst plannen zijn om een Barco 700HQ (vanwege kleine formaat en relatief laag gewicht) te nemen of een andere digitale
CRT.. ik wil me nog niet overgeven aan de LCD/DLP ;D

Ash: Klaatu verrata n... Necktie... Nickel... It's an "N" word, it's definitely an "N" word!
Epson EH-TW5900][Sony KD-49X8308 ][ Sony STR-DG820S ][Antec Fusion Remote Zwart I3 530 HTPC][Jamo S 426 HC3 Surroundset ][KEF 104AB][Cambridge Audio A1 MK3 Special Edition][Thorens TD-165