Soup bouwproject nummer 1 is klaar!

Started by FFF, December 15, 2005, 09:56:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

michelt

Quote from: FFF on February 11, 2008, 09:28:51
Bedankt voor het uitgebreide antwoord...
Ik ben nu aan het lusiteren en zou zeggen dat het super klinkt.  :-X
Zo even de test sweeps erop als ik ze kan vinden.

Probleem is dat het zacht gewoon super klonk, maar als het harder ging dan leek het geluid uit zijn verband. En de tweeter ging clippen voordat ik het gevoel had dat hij hard aan stond  ::)
Wat je zegt is aannemelijk, mid en hoog omgedraait, het vreemde is echter, ik vind het hoog echt super klinken, (echt een prachtige unit die C12  >:D)
Hard zetten is op dit moment nog even geen optie. (ivm buren enzo)

Zo ff een flinke mid toon erop en kijken wat de mid doet, misschien mis ik gewoon de power van 2 speakers, ik speel nu mono.  >:D


Je moet wel zeker weten dat de Mid en Tweeter het goede gefilterde signaal krijgen anders kan de Ferrofluid vd C12 gaan koken.
In het verleden heb ik zelf deze fout gemaakt ondanks een double-check en had "fff" getest. De bruine ferrofluid spatte op het witte keramiek en vormde zo een bruine vlek. Dat kost je dan dus een setje tweeters.

FFF

#301
Quote from: michelt on February 11, 2008, 09:49:49
Je moet wel zeker weten dat de Mid en Tweeter het goede gefilterde signaal krijgen anders kan de Ferrofluid vd C12 gaan koken.
In het verleden heb ik zelf deze fout gemaakt ondanks een double-check en had "fff" getest. De bruine ferrofluid spatte op het witte keramiek en vormde zo een bruine vlek. Dat kost je dan dus een setje tweeters.


Ok,

Moet zeggen hij speeld nu echt de sterren van de hemel  >:D

Ik had op alle draden een stickertje geplakt met mid en hoog en plus etc.
Heb ook nog gechecked dat de tweeter echt de tweeter was toen ik hem de laatste dagen weer uit elkaar gehaald had.

Ik ga eerst de andere maar in elkaar zetten en dan kijken of het anders klinkt, ik neem aan dat je het verschil wel hoord  O0
(mid plus en hoog plus zijn dezelfde aansluiting als ik het filter mag geloven?)



De middelste draad is dus als het ware gesplit, en die loopt naar de plus van de tweeter en naar de plus van de mid, als ik het goed interpeteer.

PS: Als hij zo ook op harder volume speelt ben ik dik tevreden, maar het kan zijn dat hij zich dan pas ontpopt door gebrek aan dynamiek bij de mid.
Ik voel de unit niet blazen of iets dergelijks...

Raar is de de rega cursa nu half open staat en ik gewoon op achtergrond geluid speel, toen ik hem eerder op 3 kwart zetten klipte de tweeter (alleen met bepaalde nummers van celine dion...)
Ik heb ook het idee af en toe een rare blikkerige klank te horen, maar wellicht zit dat in de cd.




FFF

Hmmz als ik harder ga heb ik toch het gevoel naar vooral een tweeter te luisteren...

Hierbij hoe het nu is aangesloten, dit begrijp ik uit bovenstaand schema.

Ik hoop dat iemand me op een fout kan wijzen, in filters ben ik echt A-technisch...

fgroen

Oppassen: die middentoner van jou klinkt in het hoog waarschijnlijk ook niet al te verkeerd....

Ik heb mijn C2-79 wel eens een paar keer full range laten spelen, en dan sta je raar te kijken.

Wat ik daarmee wil zeggen: loop alle aansluitingen nog eens goed na. Als je twijfelt dat tweeter en mid zijn verwisseld zou ik wel oppassen.. Het feit, dat je aangeeft dat je tweeter bij wat hogere volumes begint te clippen doet mij wel vermoeden dat er iets verkeerd zit. Juist gefilterd is de C2-12 erg "pegelfest".
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

#304
Net even ontspannen in bad, kreeg ik ineens een helder moment...
Filter had ik echt heel zorvuldig opgebouwd, alles vaak gechecked enzo.
Maar het aansluiten ging redelijk snel, mijn vriendin wilde ze graag horen spelen en die moest weg (en die komt hooguit 1x per week ivm de afstand).

In de kast had ik ook alles gechecked, kon het ook niet zijn.

Blijkt dat ik de plus en de min van de aansluit terminals heb omgedraaid  ::) :P :-\

Is het nu opgelost dan?

Nou ja, even alles testen. Voor mijn gevoel gaat hij toch nog snel over zijn nek. Als het wat harder gaat en ik hou mijn oog bij de tweeter lijkt er een resonantie in te zitten als het echt hoog gaat.

iedereen bedankt voor de reactie's. De oplossing was simpel, echter was dat het plekje waar ik niet bij kon, de terminals waren vereeuwigd met een laagje kit  >:D

PaulSQ

De plus en min van de terminals omdraaien maakt nauwelijks verschil..... Das vooral goed merkbaar als je het bij 1 van je 2 speakers doet..



Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

FFF

#306
Quote from: PaulSQ on February 11, 2008, 12:10:21
De plus en min van de terminals omdraaien maakt nauwelijks verschil..... Das vooral goed merkbaar als je het bij 1 van je 2 speakers doet..

Nu heb ik wel volle bak mid, en laag?

Alleen nu twijfels over het hoog.

scrutinizer

#307
Quote from: FFF on February 11, 2008, 11:57:17
Net even ontspannen in bad, kreeg ik ineens een helder moment...
Filter had ik echt heel zorvuldig opgebouwd, alles vaak gechecked enzo.
Maar het aansluiten ging redelijk snel, mijn vriendin wilde ze graag horen spelen en die moest weg (en die komt hooguit 1x per week ivm de afstand).

In de kast had ik ook alles gechecked, kon het ook niet zijn.

Blijkt dat ik de plus en de min van de aansluit terminals heb omgedraaid  ::) :P :-\

Is het nu opgelost dan?

Nou ja, even alles testen. Voor mijn gevoel gaat hij toch nog snel over zijn nek. Als het wat harder gaat en ik hou mijn oog bij de tweeter lijkt er een resonantie in te zitten als het echt hoog gaat.

iedereen bedankt voor de reactie's. De oplossing was simpel, echter was dat het plekje waar ik niet bij kon, de terminals waren vereeuwigd met een laagje kit  >:D

Praten we hier niet gewoonweg over ' de elektronica in de problemen brengen ' .....en dit als gevolg van de wens een 'absurde' geluidsdruk te verkrijgen uit 1 luidspreker.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

Quote from: scrutinizer on February 11, 2008, 12:25:59
Praten we hier niet gewoonweg over ' de elektronica in de problemen brengen ' .....en dit als gevolg van de wens een 'absurde' geluidsdruk te verkrijgen uit 1 luidspreker.

Anton.

Nee.

Electronica raakt sowieso niet in de problemen, is een mark levinson eindtrap. Die gaat echt niet over zijn nek met deze speakers.
Ik draai op een kamer van 17 m2, geen concertzaal dus die ik van geluid wil voorzien (anders had ik ook een ander modelletje uitgezocht  >:D).
En nee, ik draai niet hard.

scrutinizer

#309
Quote from: FFF on February 11, 2008, 12:35:38
Nee.

Electronica raakt sowieso niet in de problemen, is een mark levinson eindtrap. Die gaat echt niet over zijn nek met deze speakers.
Ik draai op een kamer van 17 m2, geen concertzaal dus die ik van geluid wil voorzien (anders had ik ook een ander modelletje uitgezocht  >:D).
En nee, ik draai niet hard.

By the way.....elke versterker kan in problemen komen... incluis een Mark Levinson. ;)

Voor wat het waard is.....het effect wat jij omschrijft lijkt mij 'occilatie', aangezien Levinson daarvoor aan zijn ingang beveiligd is, zou dit wel eens filter gerelateerd kunnen zijn.

mijn drie grijze hersencellen!

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

Quote from: scrutinizer on February 11, 2008, 13:10:18
By the way.....elke versterker kan in problemen komen... incluis een Mark Levinson. ;)

Voor wat het waard is.....het effect wat jij omschrijft lijkt mij 'occilatie', aangezien Levinson daarvoor aan zijn ingang beveiligd is, zou dit wel eens filter gerelateerd kunnen zijn.

mijn drie grijze hersencellen!

Anton.



wat is 'occilatie', en belangrijker nog, hoe los ik dat op  ;D

Klinkt trouwen erg goed hoor, alleen na alle waarschuwingen hier ben ik bang me tweeter op de blazen.

De Ml kan zeker in de problemen komen, maar naar mijn mening niet met deze speakers, en zeker niet op een normaal luisterniveau.

fgroen

"oscillatie" is een vrije, ongedempte trilling. zie ook hier.

Het is in ieder geval iets, wat je in luidsprekers niet wilt, op geen enkele manier. (behalve als je van die speakers hebt die kasten hebben van flinterdun sigarenkistjeshout).

Desnoods zul je evn per sectie moeten kijken of elke unit het juiste frequentiegebied toebedeeld krijgt. Je zult dan even een paar 8Ohm vermogensweerstanden moeten kopen om de andere twee units te simuleren, anders werkt je seriefilter niet correct.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Quote from: fgroen on February 12, 2008, 09:58:11
"oscillatie" is een vrije, ongedempte trilling. zie ook hier.

Het is in ieder geval iets, wat je in luidsprekers niet wilt, op geen enkele manier. (behalve als je van die speakers hebt die kasten hebben van flinterdun sigarenkistjeshout).

Desnoods zul je evn per sectie moeten kijken of elke unit het juiste frequentiegebied toebedeeld krijgt. Je zult dan even een paar 8Ohm vermogensweerstanden moeten kopen om de andere twee units te simuleren, anders werkt je seriefilter niet correct.

Het is misschien een beetje overdreven om te zeggen dat ik een trilling heb. Ik moet alles eens goed gaan luisteren als ze allebei af zijn.

Ik hoor iets als ik mijn oor naast de tweeter houd. Ik heb echter een ruis in mijn set, vermoedelijk door de sterk vervuilde stroom net  :-\ Moet ik ook nog eens iets aan doen  >:D




scrutinizer

Quote from: FFF on February 12, 2008, 10:38:55

QuoteHet is misschien een beetje overdreven om te zeggen dat ik een trilling heb. Ik moet alles eens goed gaan luisteren als ze allebei af zijn.

QuoteNou ja, even alles testen. Voor mijn gevoel gaat hij toch nog snel over zijn nek. Als het wat harder gaat en ik hou mijn oog bij de tweeter lijkt er een resonantie in te zitten als het echt hoog gaat.

QuoteIk hoor iets als ik mijn oor naast de tweeter houd. Ik heb echter een ruis in mijn set, vermoedelijk door de sterk vervuilde stroom net  :-\ Moet ik ook nog eens iets aan doen  >:D

???....lights on, but no one is home!
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

FFF ik ben benieuwd naar je bevindingen mits je inmiddels zo ver bent dat je naar twee luidsprekers heb kunnen luisteren. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

FFF

Quote from: scrutinizer on February 15, 2008, 14:49:07
FFF ik ben benieuwd naar je bevindingen mits je inmiddels zo ver bent dat je naar twee luidsprekers heb kunnen luisteren. ;)

Anton.

haha,

Weinig tijd de laatste tijd.

Maar over 1 ben ik al heel erg tevreden, dus met 2 erbij kan het niet missen.  >:D

RennieB

Fantastisch FFF!

Erg mooie speakers, een ware inspiratie! Helemaal gezien de dikkere wanden een mooi voorbeeld om te volgen!

Ik zou je wel aanraden niet meer te luisteren tot je de andere ook klaar hebt. Stereo beoordelen uit één speaker is een beetje als... ach laat maar.... Het is een HT forum...  ;)

Ga je zeker PMen en als je uitnodiging staat om eens te komen kijken! Graag'!!

RennieB