UPDATE #3: nu: MIT Shotgun S1 Shootout Nordost / Sign Audio / Nirvana

Started by El Nino, December 13, 2005, 14:53:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Markaudio

Quote from: El Nino on December 20, 2005, 22:22:29
De netsnoeren van Sign Audio hebben idd een merkbare invloed op de geluidskwaliteit! Zou zeggen probeer de interlinks en LS ook eens. Ben overigens wel voorstander van om de hele set van hetzelfde merk te bekabelen.

Dat wil ik zeker nog een keer proberen. Helaas nu niet echt tijd voor en ook geen dealer in de buurt (zover ik weet). Waarom de hele set met een merk bekabelen? Dit hoeft niet zaligmakend te zijn. Persoonlijk probeer ik altijd een aantal kabels op een postitie uit en de beste combinatie mag blijven. Dit is vooralsnog nooit een merk geweest.

Mvg,



Mark
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

El Nino

Quote from: Markaudio on December 21, 2005, 09:20:54
Waarom de hele set met een merk bekabelen? Dit hoeft niet zaligmakend te zijn. Persoonlijk probeer ik altijd een aantal kabels op een postitie uit en de beste combinatie mag blijven. Dit is vooralsnog nooit een merk geweest.

Mvg,

Mark

Daarmee heeft de set hetzelfde karakter, zoals al eerder aangegeven heeft iedere kabel z'n eigen geluid. En verder is het puur een persoonlijke voorkeur, onder m'n auto zitten voor en achter ook dezelfde banden  ;D ;). Overigens sluit ik niet uit dat er andere en mogelijk betere combinaties zijn.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

De shootout is zo goed als afgerond en 1 van de twee Nirvana's zit weer terug in de overigens mooie doos. Zowel de Royal en de SL zijn beide geweldig mooie kabels. In de afgelopen dagen heb ik gewoon een aantal dagen met de SL gedraaid en van tijd tot tijd gewisseld met de Royal.

De verschillen: eerst dien ik op te merken dat er een duidelijke signature van Nirvana in beide kabels aanwezig is en hebben dus ook een overeenkomstig karakter. De Royal zet de stemmen helder en zuiver neer, plaatsing van instrumenten is goed, gecontroleerd laag, mooie balans in het midden. Kabel geeft voldoende rust en een mooi diep klankbeeld.

Dan de SL-series: die doet eigenlijk alles gewoon een KLASSE beter!  :-* Opvallend is dat met name de scheiding van de instrumenten duidelijk veel beter is en er veel meer diepte is, snelheid van de kabel een tikkeltje hoger is en de stemmen nòg meer los komen van de luidsprekers. Kortom dynamischer en muziekaler. Geweldige emotie in de muziek.  :o :o. Met name op lagere volumes wordt dit effect nog sterker. Je zit gewoon naar een heerlijk stukje muziek te luisteren en daar gaat het om. :)

@ Beunky: heb nog de powercord van Nirvana gewisseld met een standaard netsnoer en andermaal de bevestiging dat het ook zin heeft om te investeren in goede stroomkabels. Met name de totale controle over (scheiding) instrumenten, stemmen en balans tussen midden en laag is simpelweg veel beter. Had overigens alleen een powerchord aan m'n CD loopwerk hangen en heb helaas geen vergelijk kunnen maken de de Sign Audio's die een beetje vriendelijker geprijsd zijn en overigens ook erg goed een powerchord test kwamen.

Nu alleen nog de strijkstok van de importeur ter groote van een philharmonisch orkest tot die van een straatmuzikant reduceren en dan gaat El nino er een hele mooie set Nirvana's aan de TAG hangen.  ;) ;D ;D








Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

myself

Quote from: El Nino on December 25, 2005, 00:31:11
Nu alleen nog de strijkstok van de importeur ter groote van een philharmonisch orkest tot die van een straatmuzikant reduceren en dan gaat El nino er een hele mooie set Nirvana's aan de TAG hangen.  ;) ;D ;D

kost wat, maar dan heb je ook wat  ;D

wat vond je nou het grootste verschil tussen de SL en sign?? (behalve de prijs  ;))
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

El Nino

Controle van het laag is bij de Nirvana absoluut beter! Stemmen bij Sign en Nirvana liggen op gelijk niveau. Detaillering en scheiding van instrumenten ook. Echter doordat de totale balans laag / midden / hoog beter in verhouding is bij de Nirvana ontstaat een geweldige muziekbeleving: natuurlijk & dynamisch.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Audiofiel

Quote from: El Nino on December 25, 2005, 00:31:11
@ Beunky: heb nog de powercord van Nirvana gewisseld met een standaard netsnoer en andermaal de bevestiging dat het ook zin heeft om te investeren in goede stroomkabels. Met name de totale controle over (scheiding) instrumenten, stemmen en balans tussen midden en laag is simpelweg veel beter. Had overigens alleen een powerchord aan m'n CD loopwerk hangen en heb helaas geen vergelijk kunnen maken de de Sign Audio's die een beetje vriendelijker geprijsd zijn en overigens ook erg goed een powerchord test kwamen.

Trek je de conclusie dat een betere stroomkabel de investering waard is nu alleen maar uit de vergelijking tussen enkel een standaard netsnoertje van 5 euro en de peperdure Nirvana stroomkabel? :o

Hiermee wek je de suggestie dat je voor verbetering direct een dure kabel zou moeten kopen, terwijl je bij een vergelijk met een goede stroomkabel van 50-75 euro volgens mij dezelfde conclusie had kunnen trekken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

visitor

Quote from: Audiofiel on December 25, 2005, 09:02:01
Trek je de conclusie dat een betere stroomkabel de investering waard is nu alleen maar uit de vergelijking tussen enkel een standaard netsnoertje van 5 euro en de peperdure Nirvana stroomkabel? :o

Hiermee wek je de suggestie dat je voor verbetering direct een dure kabel zou moeten kopen, terwijl je bij een vergelijk met een goede stroomkabel van 50-75 euro volgens mij dezelfde conclusie had kunnen trekken. ;)

Hi Arjen,

Ik treed u hier 100% bij.   ;)

Prettige feestdagen !!!

Vriendelijke groeten,
Erwin

El Nino

Nee, dat stel ik ook niet, hoewel wellicht die indruk ontstaan zou kunnen zijn dus enige verduidelijking. Ik heb nl. ook de Sign Audio stroomkabel geprobeerd en deze gaf ook een duidelijk hoorbare verbetering. Zoals ik al schreef heb ik ze alleen niet als 1 op 1 vergelijk kunnen horen wat jammer is want de Sign Audio is in mijn beleving een erg goede stroomkabel. Goed ook die kost wel iets meer dan 75 euro, maar is zeker niet zo duur als de Nirvana.

Mijn conclusie was meer in algemene zin dat een stroomkabel de aandacht verdient, zeker bij dit niveau interlinks en luidspreker kabels, maar goed dat is wellicht voor de hand liggend.

Geniet van de Kerstdagen!  8)

El nino


Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

El Nino

Vandaag een demo set MIT Shotgun S1 ontvangen (luidspreker kabels en interlinks). M'n eerste indruk?: daar kun je een groot zeeschip mee vastleggen aan de kade  ;D  ;D. Help, wat een trossen zeg, wel indrukwekkend, maar voor het aansluiten onhandig. Kabels zijn errug dik en relatief stijf.

Set staat nu lekker te draaien en heb al wat eerste indrukken, maar ga eerst wat uitgebreider luisteren vooraleer ik met een uitgebreide review kom!

El nino
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

myself

Quote from: El Nino on January 14, 2006, 17:14:54
Vandaag een demo set MIT Shotgun S1 ontvangen :daar kun je een groot zeeschip mee vastleggen aan de kade  ;D  ;D. Help, wat een trossen zeg
;D ;D
Quote
Set staat nu lekker te draaien en heb al wat eerste indrukken, maar ga eerst wat uitgebreider luisteren vooraleer ik met een uitgebreide review kom!
ik ben erg benieuwd !! ben benieuwd wat je hoort en welke verschillen er zijn
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Johnny_Bravo

Quote from: El Nino on January 14, 2006, 17:14:54
Vandaag een demo set MIT Shotgun S1 ontvangen (luidspreker kabels en interlinks).

Deze heb ik vorige week ook besteld  ;)

Erg fraai

El Nino

Deel #3: MIT Shotgun S1 shootout

Dit zal het laatste deel gaan worden in de kabel shootout wat mij betreft.  De MIT zal het moeten gaan opnemen tegen de Nirvana S-L  8). Het beste voor het laatst bewaard  :o ?

De bekabeling set is werkelijk geweldig goed afgewerkt, mooie spades (lekker groot van formaat), hoewel de LS alsmede de interlinks wel erg groot zijn, met name door de impendantie filters.

Opstelling zoals bekend in de TAG set met de B&W 803S luidsprekers (voor degene die later inschakelen). De digitale interlink is van Audioquest  :-\. De muziek: zoals vanouds Peter Gabriel, Andrea Bocelli, Chris Jones, Tracey Chapman, Dire Straits, Cristina Aguilera etc. en had en passant nog een nieuwe CD van Zucherro gekocht. Enfin alles aangesloten en set goed opgewarmd en er eens goed voor gaan zitten.

Wat als eerste opvalt is het zeer neutrale karakter van de kabel. Mooie balans tussen laag, midden, hoog en rustige klank. Wat ook meteen opvalt is dat ie minder scherp in het hoog is tov de Nirvana dwz je hoort de instrumenten minder geaccentueerd! In de stemweergave kan de MIT een heel eind met de Nirvana meekomen, echter die worden door Nirvana gewoon op een ongenaakbare wijze weergegeven. Bij de MIT komen de stemmen mooi los van de luidspreker, bij Nirvana zingen die gewoon door je luisterruimte!! De MIT is denk ik nog een tikkeltje neutraler als de Sign Audio vwb de stemweergave die bij Sign ook erg goed was.

Het laag is mooi vol (in tegenstelling tot Nordost waar het laag dun was), wel iets minder strak als bij Nirvana, eea wordt veroorzaakt doordat de kabel in z'n geheel iets trager is (opkomen en wegsterven van het geluid). Detaillering van instrumenten is erg goed, hoewel anders als bij Nirvana. Daar is de scheiding/detaillering van de instrumenten door een betere accentuering veel duidelijker hoorbaar. Het geluidsbeeld bij Nirvana is duidelijk veel breder. MIT Shotgun S1 is een hele mooie rustige kabel, echter mist net dat beetje snelheid dat extra raffinement, wat de Nirvana zo muziekaal maakt.

Een kanttekening wil ik nog wel plaatsen en dat is die van de digitale interlink van audioquest? Tijdens de luistersessie van Nirvana had ik de beschikking over een Sign Audio digitale interlink. Kan geen zuiver vergelijk maken, omdat de set-up gewoon anders is met de MIT kabels, echter ik denk te kunnen stellen dat de Sign's gewoon erg goed zijn. Verder heb ik tijdens deze luistersessie geen behoorlijke powercord aan m'n CD speler gehad.

In de opening van m'n topic heb ik het al aangegeven, het criteria voor de shootout was de totale muziekbeleving en die is simpelweg met Nirvana in mijn opstelling gewoon erg goed  :) :D.






Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

myself

gefeliciteerd met je keuze !!  ;D
gaat je alleen flink wat geld kosten  ;) Maar het was een mooie vergelijking van de kabels en hun eigenschappen. Ik had dit al een beetje verwacht, alhoewel ik niet zeker was hoe de TAG hier invloed op zou hebben.

nu kan het grootte wachten op de kabel beginnen  :D
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

eric_audio

Hmm, ik had al eens een shootout tussen MIT Shotgun S1 en Nordost gedaan. Het lijkt erop dat ik Nirvana toch ook nog eens mee moet nemen in de vergelijkingen...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

advr

Quote from: eric_audio on January 16, 2006, 07:41:37
Hmm, ik had al eens een shootout tussen MIT Shotgun S1 en Nordost gedaan. Het lijkt erop dat ik Nirvana toch ook nog eens mee moet nemen in de vergelijkingen...
wanneer....  ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Johnny_Bravo

Quote from: eric_audio on January 16, 2006, 07:41:37
Hmm, ik had al eens een shootout tussen MIT Shotgun S1 en Nordost gedaan. Het lijkt erop dat ik Nirvana toch ook nog eens mee moet nemen in de vergelijkingen...

De MIT is een geheel andere kabel dan de Nordost of de Nirvana.

De Nordost is snel en (soms te) eerlijk voor sommige sets.
De MIT is een veilige keus die meestal wel goed zit.

Nirvana is wel vergelijkbaar met Nordost.
Niet qua prijs overigens  ;D


beunky

Het grote verschil tussen Nordost en Nirvana vind ik persoonlijk dat de Nirvana S-L (in vergelijking met diverse Nordost-kabels die ik heb gehoord, zowel interlinks alsook speakerkabels) wat evenwichtiger is in het laag met name, waar bij de Nordost het laag nogal slank is, is het bij de Nirvana niet slank maar ook niet aangezet, het is er gewoon in proportie :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

garmtz

Ik vind MIT erg set-afhankelijk. Kan geweldig ruimtelijk en rustig klinken, maar in een andere set ook heel doods worden.

eric_audio

Quote from: garmtz on January 16, 2006, 08:51:33
Ik vind MIT erg set-afhankelijk. Kan geweldig ruimtelijk en rustig klinken, maar in een andere set ook heel doods worden.

Bij mij wordt het zeker niet doods met MIT. Er is juist een enorme "tastbaarheid" van de instrumenten in de ruimte, en tastbaarheid van de ruimte op zich, die ik nog met geen ander merk heb gehad. Vreemd dat ik daar bijna niemand over hoor als het om MIT gaat. Maar misschien zijn dat wel kwaliteiten die juist in mijn set erg naar voren komen. In ieder geval wil ik ergens dit jaar nog wel eens een vergelijk MIT Shotgun S1 met Nordost Tyr/Frey en Nirvana doen. Mits ik de drie merken tegelijk in huis kan krijgen natuurlijk.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FrankB

Quote from: beunky on January 16, 2006, 08:30:28
Het grote verschil tussen Nordost en Nirvana vind ik persoonlijk dat de Nirvana S-L (in vergelijking met diverse Nordost-kabels die ik heb gehoord, zowel interlinks alsook speakerkabels) wat evenwichtiger is in het laag met name, waar bij de Nordost het laag nogal slank is, is het bij de Nirvana niet slank maar ook niet aangezet, het is er gewoon in proportie :)

Met welke Nordost kabels heb je vergeleken?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Quote from: FrenkB on January 16, 2006, 09:15:41
Met welke Nordost kabels heb je vergeleken?

Niet de nieuwe serie maar wel met onder andere de Red Dawn (ongeveer zelfde prijsniveau geloof ik toch?). Die andere waren (veel) goedkoper dus is het vergelijk niet eerlijk, echter ik heb wel een indruk kunnen krijgen hoe een Nordost 'klinkt' en wat zeg maar de 'klanksignatuur' van een Nordost is (zoals onder andere jij overigens ook al diverse malen hebt geschreven).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: beunky on January 16, 2006, 09:23:14
Niet de nieuwe serie maar wel met onder andere de Red Dawn (ongeveer zelfde prijsniveau geloof ik toch?). Die andere waren (veel) goedkoper dus is het vergelijk niet eerlijk, echter ik heb wel een indruk kunnen krijgen hoe een Nordost 'klinkt' en wat zeg maar de 'klanksignatuur' van een Nordost is (zoals onder andere jij overigens ook al diverse malen hebt geschreven).

De Red dawn is ook wel een stuk goedkoper dan de Nirvana S-L. Qua prijs zul je moeten kijken naar de FREY/TYR kabels. Die zitten rond die prijs (de Nirvana S-L zit er precies tussenin).
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Dan kom ik graag eens langs als je jouw kabel binnen hebt om een shoot-out te doen ;D :P
Ben heel benieuwd hoe dat in jouw set gaat :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Quote from: beunky on January 16, 2006, 09:32:43
Dan kom ik graag eens langs als je jouw kabel binnen hebt om een shoot-out te doen ;D :P
Ben heel benieuwd hoe dat in jouw set gaat :)

Me too ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Johnny_Bravo

Quote from: garmtz on January 16, 2006, 08:51:33
Ik vind MIT erg set-afhankelijk. Kan geweldig ruimtelijk en rustig klinken, maar in een andere set ook heel doods worden.

precies....

Het is een "veilige" kabel voor moeilijke sets.
Zoek je dynamiek, moet je voor een wat "eerlijkere" kabel gaan.

Bij MIT zal niet zo snel "luistermoeheid" optreden.