"Snelheid"

Started by reMC, December 12, 2005, 12:55:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reMC

Op een ander forum poog ik een beschrijving te geven van het begrip "snelheid". Ik weet wel wat het is, hoe ik het ervaar, wat de oorzaken kunnen zijn etc. maar beschrijven blijkt altijd moeilijk.

Maar de meeste mensen kijken me scheef aan als ik er over begin dus zou het wel handig zijn als ik met een begrijpelijke beschrijving kan komen. Nu doe ik het door middel van geluidjes maken, en dat zijn geen woorden ;D Iemand opmerkingen/aanvullingen op het volgende?

QuoteSnelheid is erg moeilijk te definiëren. Voor mij uit het zich in ritme en het er INEENS zijn van de muziek. Je hoort niet bij elke noot dat het opkomt (miliseconden) maar de muzikanten staan gewoon te spelen. Transienten klinken niet ongewenst na, maar stoppen ook gewoon wanneer dat hoort. (Dat weet je meestal pas als je 'snelheid' met een ander component hebt gehoord)

In het laag betekent dit bijvoorbeeld dat een drum 'klap' zegt, de lucht van die klap laat verdwijnen (uitklinken) en dan stopt. Bij trage apparatuur is die klap en het naklinken (dan vaak ook ongewenst) de hele tijd aanwezig. Het is dan niet dynamisch en niet snel. Het verrast niet wanneer er opnieuw instrumenten met lage frequenties inzetten, want lage tonen zijn er toch al de hele tijd.

sandervg

Geheel mee eens... Heb gisteren nog eens goed kunnen ervaren wat het begrip 'snelheid' doet met muziek: een goedkope versus dure digitale interlink... Bij de goedkope interlink klonk alles mooi. Pas als je de duurdere interlink tussen loopwerk en DAC stopte, snap je wat 'snelheid' bijdraagt aan muziek. Een stukje met een solo op akoestische gitaar werd compleet getransformeert. Klonk het eerst mooi en als een prima akoestische gitaar / gitarist, werd de gitarist met de 'snellere' kabel getransformeert in een virtuoos! Het begon te sprankelen, je voelde gewoon de aanslag van de snaren en je zag daardoor de gitarist voor je neus staan. Het swingde veel meer. Als muzikant zou ik zeggen dat de timing er weer was. Het verschil tussen een gitarist die gewoon z'n ding doet en een gitarist die er echt zin in heeft. Wat kon die vent spelen! Dàt gevoel, dat is voor mij een resultaat van snelheid.  8)

Andere punt voor dit topic: mijn oma vertelde me altijd dat 'te' nooit goed is, behalve 'tevreden' ( ;D).. Kun je ook een installatie hebben die té snel is? Zo snel dat het te droog wordt, te steriel misschien?  ???
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

audionut

Ik heb  ooit eens heel mooi het verschil in "snelheid" in 2 sets gehoord.
Een percussiegroep van een man of 20 speelde op djembé's en dat klonk op de set van een vriend van me alsof ze exact gelijk speelden. Elke klap leek gelijk en klonk als 1 grote klap. Op mijn eigen set kon je horen dat de 20 man toch niet exact gelijk speelden en hoorde je naast de grote klap ook de losse afwijkende slagen.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

JürgenW

Quote from: sandervg on December 20, 2005, 09:57:07
Andere punt voor dit topic: mijn oma vertelde me altijd dat 'te' nooit goed is, behalve 'tevreden' ( ;D).. Kun je ook een installatie hebben die té snel is? Zo snel dat het te droog wordt, te steriel misschien?  ???

Lijkt me van niet. Dan zou de installatie tot hogere snelheden moeten leiden dan geluidsbronnen in het echt klinken: snelheidsversneller. ;D
(Hoewel ik niet kan ontkennen, me de vraag zelfs een gesteld te hebben. ;))

Hecht overigens ook erg veel waarde aan 'timing' en 'presentie' van een installatie. Maar zo'n mooi voorbeeld als dat van audionut, heb ik niet bij de hand.dat van

FrankB

Ik zie het begrip snelheid als het ontstaan van klanken. Bij een "snel" systeem ontstaat het geluid niet, het is er gewoon. Dat maakt het ook heel echt voor mij. Snelheid heeft naar mijn idee ook niet direct met ritme en timing te maken.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Quote from: FrenkB on December 20, 2005, 12:53:28
Snelheid heeft naar mijn idee ook niet direct met ritme en timing te maken.

Hmm, ook niet dat timing/ritme het gevolg van snelheid is?

FrankB

Quote from: reMC on December 20, 2005, 12:55:41
Hmm, ook niet dat timing/ritme het gevolg van snelheid is?

Ik denk dat een niet zo snel systeem nog wel een goed ritme neer kan zetten. Timing hangt wel meer samen met snelheid, maar nogmaals een klank ontstaat of is er. Dat heeft naar mijn idee niet heel veel invloed op timing of ritme. Wel met de echtheid.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

sandervg

Quote from: reMC on December 20, 2005, 12:55:41
Hmm, ook niet dat timing/ritme het gevolg van snelheid is?

Ja, denk het wel. M'n huidige versterker is sneller dan m'n vorige (die je zelfs sloom kon noemen --> Van Medevoort MA220) en zeker jazz muziek swingt meer. Het 'ik tap met m'm voet en knik met m'n hoofd mee effect' noem ik het maar.  Ik heb ook geluisterd in m'n zoektocht naar een versterker naar de Pathos TT. Zeker niet goedkoper dan de Gaincard, maar veel minder snel. Miles Davis werd wat saai en sloom. Kortom: slechte timing en ritme door een gebrek aan snelheid (dat laatste is dus mijn interpretatie  ;D )


Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Quote from: FrenkB on December 20, 2005, 12:57:52
Ik denk dat een niet zo snel systeem nog wel een goed ritme neer kan zetten. Timing hangt wel meer samen met snelheid, maar nogmaals een klank ontstaat of is er. Dat heeft naar mijn idee niet heel veel invloed op timing of ritme. Wel met de echtheid.

Ok. Ik heb zelf het idee dat wanneer een systeem traag is, alles een beetje op elkaar gaat lijken. Individuele instrumenten 'ontstaan' dus minder individueel maar lopen meer in elkaar over. Het wordt een soort sleur waarin ik dan minder ritme kan ontdekken (alles lijkt toch al op elkaar).

FrankB

Quote from: reMC on December 20, 2005, 13:01:37
Ok. Ik heb zelf het idee dat wanneer een systeem traag is, alles een beetje op elkaar gaat lijken. Individuele instrumenten 'ontstaan' dus minder individueel maar lopen meer in elkaar over. Het wordt een soort sleur waarin ik dan minder ritme kan ontdekken (alles lijkt toch al op elkaar).

Misschien heeft het ook wel met benoemen van wat je hoort te maken. De echtheid die ontbreekt als de snelheid laag is ben ik helemaal eens. Dan lijken alle instrumenten op elkaar en dan luister je echt weer naar een systeem.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Quote from: FrenkB on December 20, 2005, 13:04:47
Misschien heeft het ook wel met benoemen van wat je hoort te maken.

Ja, dat zit er dik in.

myself

misschien is het te visualiseren dmv een sinuswave.

bij een snel systeem, zal de opgaande golf snel ontstaan (aanslag op instrument is er snel, afgebakend) en het uitsterven van de aanslag is ook snel, goed afgebakend. Als de volgende aanslag meteen start als de vorige is uitgestorven dan zul je die aanslag los van de andere kunnen volgen. Dat is dan een snel systeem.

als je dit vergelijkt met een trager systeem, dan kun je horen dat nog voordat de 1e aanslag uitgestorven is, de daaropvolgende aanslag alweer begint aan te zwellen. Je krijgt dan niet meer een mooie sinusgolf maar beginnen de verschillende tonen in elkaar over te lopen. Dat is hetgeen ik bij het bepalen van snelheid altijd in de gaten hou
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

El Nino

Recentelijk zelf ondervonden, echter wellicht een nuance. Een trager systeem (of een systeem dat veel rust brengt in de muziek) hoeft zeer zeker niet te resulteren in dat alles op elkaar gaat lijken. Dit is nl. afhankelijk van de detaillering en scheiding van instrumenten. Een systeem kan zeker ook te snel worden, te nerveus.

Een goed gebalanceerd systeem kan er overigens wel toe bijdragen dat de pianist of gitarist een virtuoos wordt. Voor meer details zie shootout van Myself en ondergetekende inzake kabels Nordost / Sign Audio / Nirvana / 47 ed. Hier wordt meervoudig het begrip snelheid beschreven (en da's lastig). ;)
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

myself

Quote from: El Nino on December 20, 2005, 22:39:54
Voor meer details zie shootout van Myself en ondergetekende inzake kabels Nordost / Sign Audio / Nirvana / 47 ed. Hier wordt meervoudig het begrip snelheid beschreven (en da's lastig). ;)
;D ::) ;D idd  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

FrankB

Quote from: El Nino on December 20, 2005, 22:39:54
Recentelijk zelf ondervonden, echter wellicht een nuance. Een trager systeem (of een systeem dat veel rust brengt in de muziek) hoeft zeer zeker niet te resulteren in dat alles op elkaar gaat lijken. Dit is nl. afhankelijk van de detaillering en scheiding van instrumenten. Een systeem kan zeker ook te snel worden, te nerveus.

Ik denk dat jij snelheid dan duidelijk anders definieert. Voor mij kan het niet snel genoeg zijn, nerveusiteit komt niet voor uit snelheid. Snelheid heeft voor mij puur te maken met of klanken ontstaan of er ineens zijn. In een traag systeem ontstaan klanken, terwijl in een snel systeem de klanken er gewoon zijn. Hangt ook samen met zwartheid. Een snel systeem heeft een zwartere achtergrond dan een traag systeem.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

patrick_vdb

Hi,

Quote from: FrenkB on December 21, 2005, 09:56:20
Voor mij kan het niet snel genoeg zijn

Misschien een speler kopen met pitch-control, kun je de snelheid iig bijregelen mocht het te langzaam gaan ;D

Snel vs traag, het heeft mijns inzien alles te maken met de pace, rhythm & timing in de weergave waarbij de subjectieve indruk van de tempo het sleutelwoord is tot het snel of traag bevinden van de weergave. Loopt het tempo niet gelijk met het ritme dan kan de weergave als te traag of te snel (nerveus) ervaren worden, terwijl een synchroom lopende tempo en ritme, juiste timing, de spanning en drive van de muziek op de luisteraar weet over te dragen.

mvrg

Patrick



El Nino

Quote from: patrick_vdb on December 21, 2005, 13:10:57
Loopt het tempo niet gelijk met het ritme dan kan de weergave als te traag of te snel (nerveus) ervaren worden, terwijl een synchroom lopende tempo en ritme, juiste timing, de spanning en drive van de muziek op de luisteraar weet over te dragen.

Dat is denk ik een hele mooie en duidelijke begripsomschrijving van het woord "snelheid"!  :)
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom