NIEUW: Digitale Music Server/player direkt op Hifi. Squeezebox 3. Reviews

Gestart door kit-kat, december 12, 2005, 11:57:44

Vorige topic - Volgende topic

Ettepet

Ik ben benieuwd wat een directe vergelijking met high-end cd-spelers gaat doen.

..voor verbazing zorgen bij een aantal van degenen hierboven vermoed ik. ;D

Audiofiel

Citaat van: Ettepet op december 19, 2005, 15:35:52
Ik ben benieuwd wat een directe vergelijking met high-end cd-spelers gaat doen.

..voor verbazing zorgen bij een aantal van degenen hierboven vermoed ik. ;D

Je bedoelt dat ze er achter komen hoe goed een loopwerk + DAC kan klinken? 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

markvl

Citaat van: beunky op december 19, 2005, 12:57:37
Oké, dus even simpel gezegd:
Je neemt een cd. Je stopt die in een fantastisch loopwerk (CEC, Wadia, Levinson, noem het maar op) en je speelt deze af via een voor jou fantastische dac.

Vervolgens neem je diezelfde cd, ript hem en speelt hem middels dit ding af op diezelfde fantastische dac. Volgens jou zou de tweede dus beter klinken... een extra conversie (waarbij ongetwijfeld extra jitter wordt geïntroduceerd) en een mindere kwaliteit loopwerk zorgen er voor dat een rip beter klinkt dan het origineel... heel duidelijk :-X :-X
Er is een fundamenteel verschil tussen een CD loopwerk voor audio en een CD drive in een PC.
De PC-drive is bedoeld om de bits zo precies mogelijk van de schijf af te halen.
Het audio loopwerk heeft als eerste prioriteit dat ze er op tijd moeten zijn.

Het is dus zondermeer mogelijk om een perfecte copie van een CD op harde schijf te zetten.
Als een computer een bestand niet perfect kan lezen zou over het gebruik ervan kansspelbelasting geheven worden  ;D

Als je daarna dat bestand gaat versturen over ethernet is jitter absoluut uitgesloten.
Voor een TCP stream bestaat dat concept niet: je zet gewoon een blok data over.
En als er onderweg iets mis gaat stuur je het nog een keer.
Een box die een TCP stream snel genoeg kan bufferen heeft tijd genoeg om ervoor te zorgen dat iedere data pakketje perfect overkomt.

Dus op dat punt heb je een perfecte copie van je CD in een buffer zitten.
Je moet dan alleen je bitjes goed geklokt over een S/P-DIF of toslink naar buiten sturen.
Daarbij heb je totaal geen mechanische trillingen van een loopwerk, nog de onregelmatige drain daarvan op je voeding.
Het is dus voor een Airport of Squeezebox een heel stuk simpeler om dat goed te doen dan voor een doorsnee loopwerk.

Inderdaad niet zo moeilijk  ;)
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Audiofiel

Citaat van: markvl op december 19, 2005, 19:25:43
Het is dus zondermeer mogelijk om een perfecte copie van een CD op harde schijf te zetten.
Als een computer een bestand niet perfect kan lezen zou over het gebruik ervan kansspelbelasting geheven worden  ;D

Als je daarna dat bestand gaat versturen over ethernet is jitter absoluut uitgesloten.

Met versturen over ethernet ontstaat niet extra jitter. Helemaal mee eens.

De extra jitter is al veel eerder ontstaan. Zowel door het uitlezen als door het rippen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

markvl

Citaat van: Audiofiel op december 19, 2005, 19:43:34
Met versturen over ethernet ontstaat niet extra jitter. Helemaal mee eens.

De extra jitter is al veel eerder ontstaan. Zowel door het uitlezen als door het rippen. ;)

Je kunt daar wel jitter hebben, maar die doet er niet toe omdat je de data weer statisch op harde schijf zet.
En als je de data aan de bron vergelijkt met die aan het einde van de copieslag kun eventuele fouten door jitter tijdens het transport reparen.
Daarvoor dient foutcorrectie. In een PC kun je de tijd nemen om een sector een aantal malen opnieuw te lezen tot je hem perfect overgezet hebt; precisie is belangrijker dan snelheid.
Dat is juist het hele doel van een PC: bits foutloos bewerken.

En als dat met een PC niet lukt heb je een zware klus om mij ervan te overtuigen dat om het even welk loopwerk dat wel kan.
Maar wie weet ben ik na de shoot-out helemaal om. Ik beloof me geheel open op te stellen. :)
Disclaimer:
Any views or opinions presented in this post are solely those of the author. The author accepts no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Ettepet

markvl

Citaat van: Ettepet op december 19, 2005, 22:50:34
Proest! ::) ;D
Nee, ik meen dat serieus.
Als er nog veel meer uit een normale CD te halen valt dan ik met de SB in mijn set hoor, dan zal ik daar echt niet treurig om zijn.
Dat betekent namelijk dat ik mogelijk nog veel meer kan gaan genieten van muziek dan ik nu al doe.

Beleven van muziek is voor mij het belangrijkst; een set hoort dat zo goed mogelijk te ondersteunen.
De apparatuur beoordeel ik daarom op:
1. prestatie
2. prijs
3. uiterlijk
De naam die erop staat is van ondergeschikt belang, dat speelt alleen mee als het gaat om zaken als betrouwbaarheid en zo.

Daarom heb ik ook geen enkel probleem om een Meridian processor + eindversterking te combineren met een Squeezebox als bron en relatief goedkope speakers van een onbekend Amerikaans postorderbedrijf  ;D
Voor mij is prestatie (gerelateerd aan prijs) de reden om iets goed te vinden en niet merk, hype, voorkeur van anderen of wat dan ook.
Daarom geeft ik ook geen oordeel over een loopwerk dat ik niet zelf heb gehoord.

Ik zal wel een mening geven (en dat doe ik in de voorgaande posts ook), maar ik ben hopelijk duidelijk genoeg in het onderscheid tussen mijn mening en verifieerbare feiten.
Of een audio component een goed signaal geeft is te meten en kan dus als feit gesteld worden.
Of diezelfde component goed klinkt is subjectief en dus een mening.

Daarom kan ik het als feit beschouwen dat een PC minstens zo goed is in het lezen van bits van een CD als een loopwerk.
Maar daarom laat ik het ook open hoe dat loopwerk in de praktijk klinkt totdat ik het zelf heb gehoord.
Disclaimer:

Audiofiel

Citaat van: markvl op december 20, 2005, 19:42:59
Ik zal wel een mening geven (en dat doe ik in de voorgaande posts ook), maar ik ben hopelijk duidelijk genoeg in het onderscheid tussen mijn mening en verifieerbare feiten.
Of een audio component een goed signaal geeft is te meten en kan dus als feit gesteld worden.
Of diezelfde component goed klinkt is subjectief en dus een mening.

Daarom kan ik het als feit beschouwen dat een PC minstens zo goed is in het lezen van bits van een CD als een loopwerk.
Maar daarom laat ik het ook open hoe dat loopwerk in de praktijk klinkt totdat ik het zelf heb gehoord.

En nu ga ik proesten. ::) :P :-X

markvl

Hoezo?

Dit is nu juist wat precies te verifieren is: vergelijk de bits die uit de drive komen met wat er aan bits op de CD staan en kijk of er fouten tussen zitten.
Let wel: ik heb het niet over het weergeven van de in die bits gecodeerd geluid; dat laat ik hier bewust buiten.

Disclaimer:

Ettepet

Citaat van: markvl op december 20, 2005, 19:42:59
Nee, ik meen dat serieus.
Oh, daar twijfelde ik geen moment aan.  Het waren de 'zware' bewoordingen: "helemaal om". :)

Alsof je meteen een 6000 euro kostende cd-speler zou gaan overwegen.  De verschillen zullen in veel opzichten miniem zijn, zeker voor een niet doorgewinterde audiofiel.  Als je ooit een stel high-end speakers in huis haalt schat ik dat je eerder wat tweaks uit gaat halen of een opvolger van de SB overweegt. ;)

Ettepet

Audiofiel is ook precies degene die straks verbaast ("geschokt" ;D) zal zijn denk ik als ie hoort hoe goed dat kleine apparaatje al is. :o ;)

markvl

Citaat van: Ettepet op december 20, 2005, 20:08:48
Oh, daar twijfelde ik geen moment aan.  Het waren de 'zware' bewoordingen: "helemaal om". :)

Alsof je meteen een 6000 euro kostende cd-speler zou gaan overwegen.  De verschillen zullen in veel opzichten miniem zijn, zeker voor een niet doorgewinterde audiofiel.  Als je ooit een stel high-end speakers in huis haalt schat ik dat je eerder wat tweaks uit gaat halen of een opvolger van de SB overweegt. ;)
Ik bestempel mezelf zeker niet als audiofanaat (laat staan als deskundige op audiogebied), hoogstens als muziekliefhebber.
Daarom is voor mij prijs ook altijd een belangrijk onderdeel van de afweging bij de aanschaf.

Maar als die speler van 6000 euro echt veel beter klinkt dan weet ik dat er nog ergens winst te halen is.
En dat houdt de hobby interessant.  :)
Disclaimer:

Ettepet

Citaat van: markvl op december 20, 2005, 20:18:02
Maar als die speler van 6000 euro echt veel beter klinkt dan weet ik dat er nog ergens winst te halen is.
En dat houdt de hobby interessant.
Het is altijd interessant om dit soort vergelijkingen (top cd-speler tegen SB-achtige) in de praktijk te maken, en te zien waar eventuele winst zit.  Maar gezien de door jou gedane vergelijkingen tot nog toe en die op het web (met o.a. een Mark Levinson), verwacht je dat er nog een aanzienlijke sprong vooruit mogelijk is voor het afspelen van een redbook cd? :)

Audiofiel

Citaat van: Ettepet op december 20, 2005, 20:12:07
Audiofiel is ook precies degene die straks verbaast ("geschokt" ;D) zal zijn denk ik als ie hoort hoe goed dat kleine apparaatje al is. :o ;)

Hoeveel ga je daar op inzetten, Ettepet? ;D

Maarre... heb je je wel verdiept in de spulletjes waar ik zelf mee draai? Ook ik heb hier een systeem met Apple Lossless bestanden (voorheen alles AIFF) via een draadloos netwerk gestreamed naar dezelfde high-end DAC als mijn loopwerk op is aangesloten. En het verschil is voor eenieder die ik het heb laten horen evident geweest. 8)

Ik ga niet voorspellen dat het 'apparaatje' veel slechter zal zijn. Ik heb zelf al een soortgelijk 'apparaatje' en weet precies waar de voor- en nadelen liggen. Maar na de shootout zal een en ander duidelijk worden.

Hoewel ik nu al kan voorspellen dat enkelen zeer teleurgesteld zullen zijn dat high-end niet voor een schijntje te koop is. En ik zie het commentaar al voor me: de rips van de CD's zijn niet goed gemaakt, of de omstandigheden waren niet optimaal, het verkeerde kabeltje is gebruikt, etcetera. Voor wie twijfelt over de kwaliteit van rippen: je mag me tot een week voor de shootout een 'super-rip' aanleveren van Diana Krall's 'Temptation' en dan zullen we die ook gaan beluisteren op de twee 'apparaatjes'.

markvl

Citaat van: Audiofiel op december 20, 2005, 20:37:22
Hoewel ik nu al kan voorspellen dat enkelen zeer teleurgesteld zullen zijn dat high-end niet voor een schijntje te koop is. En ik zie het commentaar al voor me: de rips van de CD's zijn niet goed gemaakt, of de omstandigheden waren niet optimaal, het verkeerde kabeltje is gebruikt, etcetera.
Over dat soort zaken zul je mij absoluut niet horen klagen, en teleurgesteld zal ik ook zeker niet zijn.
Wat dat betreft heb ik niets te bewijzen of te verliezen: ik beschouw het namelijk niet als een wedstrijd.
Kate heeft me uitgenodigd om een Squeezbox te demonstreren en dat kom ik doen.

Daarnaast ben ik gewoon zeer geinteresseerd in een vergelijking met de andere apparaten.
Disclaimer:

Ettepet

Citaat van: Audiofiel op december 20, 2005, 20:37:22
Maarre... heb je je wel verdiept in de spulletjes waar ik zelf mee draai? Ook ik heb hier een systeem met Apple Lossless bestanden (voorheen alles AIFF) via een draadloos netwerk gestreamed naar dezelfde high-end DAC als mijn loopwerk op is aangesloten. En het verschil is voor eenieder die ik het heb laten horen evident geweest.
De SB is wel beter dan die Mac-oplossing wordt beweert.  Een vergelijking met jouw dure loopwerk en dan wat 'modderen' met een betere voeding op de SB om het verschil te horen lijkt me machtig interessant.  Het is zo'n goedkoop, eenvoudig en krachtig kastje (display, afstandsbediening, stootvast, weegt haast niets) dat het fascinerend is om de toekomst nu al aan het werk te zien. :)

Wedden doe ik alleen met inzet van het loopwerk, lol.... al zal ik de SB meteen 3 maanden lang moeten laten modden in de VS om een kans te maken de vergelijking te winnen, en kost ie daarna meer dan wat jij hebt uitgegeven.. ;)

Audiofiel

Citaat van: markvl op december 20, 2005, 20:49:38
Over dat soort zaken zul je mij absoluut niet horen klagen, en teleurgesteld zal ik ook zeker niet zijn.
Wat dat betreft heb ik niets te bewijzen of te verliezen: ik beschouw het namelijk niet als een wedstrijd.
;D ;D Die opmerking was ook absoluut niet aan jou gericht. ;) ;D
Wij gaan gewoon een gezellige en interessante luistersessie houden. ;)

De opmerking was meer gericht tegen degene die steeds boude beweringen doet zonder eigen ervaring:
Citaat van: Ettepet op december 20, 2005, 20:49:53
De SB is wel beter dan die Mac-oplossing wordt beweert.
:P ::) :-X

:-*

Ettepet

Citaat van: Audiofiel op december 20, 2005, 21:31:45
De opmerking was meer gericht tegen degene die steeds boude beweringen doet zonder eigen ervaring:

Ik zet me graag af tegen mensen die aan hetzelfde euvel leiden, maar dan meestal ongefundeerd en/of 'uit de hoogte'. :P

Maar, ondanks mijn volgens sommigen onwaarschijnlijke of tegendraadse uitspraken heb ik met mijn Pioneer, SVS'en, Rockets en Squeezebox een indrukwekkende reeks succesaankopen gedaan.  Telkens een keuze gemaakt zonder steun of luistermogelijkheid om me heen, behalve dan in het geval van de SB.  Ik mag niet klagen. ;)

Audiofiel

Citaat van: Ettepet op december 20, 2005, 22:03:35
Ik zet me graag af tegen mensen die aan hetzelfde euvel leiden, maar dan meestal ongefundeerd en/of 'uit de hoogte'. :P

Ik voel mij niet aangesproken. Mijn opmerking gaat over ervaring. Jij doet uitspraken over hoe de SB even goed (of beter?) is dan een high end loopwerk en zegt dat ik verbaasd c.q. geschokt zal zijn door de uitkomst. Terwijl ik een dergelijk apparaat (AE) wel zelf heb vergeleken met een high end loopwerk en jij niet.

Wie er nu ongefundeerd in zijn mening? :o

Ettepet

Citaat van: Audiofiel op december 20, 2005, 22:59:25
Ik voel mij niet aangesproken. Mijn opmerking gaat over ervaring. Jij doet uitspraken over hoe de SB even goed (of beter?) is dan een high end loopwerk en zegt dat ik verbaasd c.q. geschokt zal zijn door de uitkomst. Terwijl ik een dergelijk apparaat (AE) wel zelf heb vergeleken met een high end loopwerk en jij niet.

Wie er nu ongefundeerd in zijn mening? :o
1.  Ik had het niet persé over jou, dat jij je blijkbaar aangesproken wilt voelen is aan jou.
2.  Je hebt de SB in het geheel niet gehoord, ik wel.  Zowel op een G68 en een Tag av32dp.
3.  Ik heb de SB gehoord in vergelijking met mijn dv27a (digital out), en dat was een makkie wat betreft de lage frequenties.  De rest van het frequentiegebied klonk zeer overtuigend op een standaard SB en Mark zijn set.

Tinus_

Ik heb de mijne ook binnen. :D Ik zal wel eens wat proberen te testen.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Ettepet

Citaat van: tinus20vt op december 22, 2005, 11:19:29
Ik heb de mijne ook binnen. :D Ik zal wel eens wat proberen te testen.
In Nederland besteld? :)

Ik voorzie een grote rage..

visitor

Tinus_

rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |

Ettepet

Citaat van: Erwin op december 22, 2005, 12:41:09
Heeft iemand al de SB3 getest met een andere externe voeding.
Nog niemand op dit forum, zover bekend.  Ik hoor wel geluiden dat het voor "digitaal uit" mogelijk niet zoveel (niks?) uitmaakt.  Kijk anders ook op hun forum, daar staat ondertussen erg veel info.  Een actieve groep gebruikers... precies wat je wilt. ;)