Bescherm jij je gehoor?

Started by Joep, December 9, 2005, 11:54:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ben je in het bezit van gehoorbescherming?

Ja, ik heb ze vaak in!
Ja, ik heb ze...maar waar?
Wa zeggu?
Nee, niet nodig.
Nee, nog niet.
Nee, ik vind ze te duur!

Joep

Besten,

Ik heb sinds een jaar twee op maat gemaakte oordoppen die harde geluiden dempen. Ik heb deze oordoppen gekocht omdat ik veel naar concerten en disco's ga en mij toch wel zorgen maak over mijn gehoor, daar ik deze gebruik om naar mijn cd's te luisteren en daarmee mijn hobby van doel voorzie (heus geen lange zin hoor :) ).

Ik heb dus weinig tot geen last van oorsuizen. Helaas vergeet ik ze wel eens en dan sta ik toch effe 5 minuten te balen. :( Maar ALS ik ze dan ik heb ben ik ontevreden over de werking van mijn otoplastieken. Ze dempen praktisch AL het hoog (96 dB demping van de hoogste tonen) wat p zich goed is, maar zorgen dus voor een onbalans in de geluidsbeleving. Het laag overheest vaak en laatst was het zelf zo erg dat het laag enorm stond te resoneren in mijn oren en daarmee de saxofoon volledig onhoorbaar maakte! Ik was geschokt!! :o

Daarom ga ik nu nieuwe kopen. Ik ga gehoorbescherming kopen die over het hele frequentiegebied lineair dempt. Het zal wel niet helemaal vlak zijn, maar goed, voor het grootste deel van de frequenties wel. Kosten zijn in eerste instantie wel wat hoog met 224 Euro, maar ik ben me bewust van de waarde van mijn oren en de bescherming daarvan. Muziek luisteren met gehoorapparaatjes zoals mijn oma die heeft, zie ik toch echt niet zitten! Daarmee zijn eigenlijk ook meteen de kosten niet meer zo hoog. Het blijft wel veel geld, dat wel. Maar het is niet meer duur.

Ik ben benieuwd wie mijn mening deelt en wie ook gehoorbescherming heeft en draagt!


Audiofiel

Ik ga om die reden niet meer naar concerten waar het hard staat. En disco's kom ik ook niet meer. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joep

Quote from: Audiofiel on December  9, 2005, 11:56:58
Ik ga om die reden niet meer naar concerten waar het hard staat. En disco's kom ik ook niet meer. ;D

En disco's MAG je niet meer in, haha ;D

Maar serieus, dan kan je toch bijna nergens meer naar toe (qua concerten)?

Kerstmanno

Als ik naar de discotheek ga, neem ik altijd oordopjes mee. Overigens gewoon van die hele standaard gele rubbertjes. Muziek klinkt daarna ruk, maar liever dat, dan een dagje suizen.
Ik doe ze overigens alleen in als ik het volume als onprettig ervaar.

Joep

Quote from: Menno-ert on December  9, 2005, 12:04:20
Als ik naar de discotheek ga, neem ik altijd oordopjes mee. Overigens gewoon van die hele standaard gele rubbertjes. Muziek klinkt daarna ruk, maar liever dat, dan een dagje suizen.
Ik doe ze overigens alleen in als ik het volume als onprettig ervaar.

Maar je gehoor is dan hoogstwaarschijnlijk al onherstelbaar beschadigd!

Audiofiel

Quote from: Proprius on December  9, 2005, 12:00:37
Maar serieus, dan kan je toch bijna nergens meer naar toe (qua concerten)?

Wel naar concerten die niet extreem versterkt worden. ;)

Maar, eerlijk gezegd, ga ik niet vaak naar concerten. Net als naar de bioscoop. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kerstmanno

Quote from: Proprius on December  9, 2005, 12:05:54
Maar je gehoor is dan hoogstwaarschijnlijk al onherstelbaar beschadigd!

???

Als ik de discotheek binnenkom en ik vind de muziek onprettig hard staan, dan doe ik mijn oordoppen in. Lijkt me sterk dat mijn gehoor dan al onherstelbaar beschadigd is...

Audiofiel

Quote from: Proprius on December  9, 2005, 11:54:44
Ik heb sinds een jaar twee op maat gemaakte oordoppen die harde geluiden dempen. Ik heb deze oordoppen gekocht omdat ik veel naar concerten en disco's ga en mij toch wel zorgen maak over mijn gehoor

Dan is jouw gehoor ook al naar de kl*t*. Of wou je beweren dat je pas 1 jaar naar de disco mag? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Joep

Quote from: Audiofiel on December  9, 2005, 12:13:09
Dan is jouw gehoor ook al naar de kl*t*. Of wou je beweren dat je pas 1 jaar naar de disco mag? ;D

Is ook zo... :-\

Maar: beter laat dan nooit! :D

Joep

Quote from: Menno-ert on December  9, 2005, 12:11:22
???

Als ik de discotheek binnenkom en ik vind de muziek onprettig hard staan, dan doe ik mijn oordoppen in. Lijkt me sterk dat mijn gehoor dan al onherstelbaar beschadigd is...
Oh ok, dan niet. Geel staat wel heel stoer!
;D

Kerstmanno

Absoluut. Zeker omdat ik ze er niet heel ver ingestopt krijg en er dan nog 2 van die dingen uit mn oren steken ;D

garmtz

Ik heb ook aardig wat party's en concerten achter de rug, maar ben de laatste tijd een stuk zuiniger op mijn gehoor. Heb muzikanten-oordoppen (met filter, dus sluiten je oor niet helemaal af).

Joep

Goed man, die ga ik dus ook kopen!  :)

sandervg

Waar koop je dit soort 'muzikanten-oordoppen' en hoe zien die eruit? Ik ga dus ook niet naar elektronisch versterkte concerten vanwege de té harde muziek. Dit klinkt wel goed, maar ja... je wilt ook niet totaal voor wormvormig aanhangsel lopen! :-\
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

garmtz

De oordoppen kun je in een muziekzaak kopen en hebben vaak twee filters (dempen met verschillende hoeveelheid db's):



Hier kun je ze kopen.

R

Goede link garmt. en lekker goedkoop.

Ik werk veel met zware gereedschappen en machines. Ook dan ben ik erg zorgvuldig op mijn gehoor. Natuurlijk ook omdat het vanuit de VCA en ARBO wordt voorgeschreven, maar zeker ook voor mezelf.

sandervg

Quote from: Ruben on December  9, 2005, 13:55:50
Goede link garmt. en lekker goedkoop.

Ik werk veel met zware gereedschappen en machines. Ook dan ben ik erg zorgvuldig op mijn gehoor. Natuurlijk ook omdat het vanuit de VCA en ARBO wordt voorgeschreven, maar zeker ook voor mezelf.

Met deze dopjes wordt het geluid van je zware gereedschappen tenminste mooi lineair gedempt...  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

R

Quote from: sandervg on December  9, 2005, 14:00:07
Met deze dopjes wordt het geluid van je zware gereedschappen tenminste mooi lineair gedempt...  ;D
Tja, je bent audiofiel of niet. Toon/frequentie verschillen zijn essentieel bij het gebruik van bijvoorbeeld frezen of zagen. Dan kun je horen/voelen wat er met je materiaal gebeurt.

sandervg

Quote from: Ruben on December  9, 2005, 14:08:40
Tja, je bent audiofiel of niet. Toon/frequentie verschillen zijn essentieel bij het gebruik van bijvoorbeeld frezen of zagen. Dan kun je horen/voelen wat er met je materiaal gebeurt.

Goed om te weten. Zoals je al in m'n topic over de gaincard kon lezen, heb ik twee linker handen. Dus aan frezen en zagen begin ik maar niet, want voor je het weet heb ik geen handen meer  ;)

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Roland

Die Alpine Musicsafe heb ik ook.
Helaas heb ik ze bijna altijd nodig bij concerten/festivals  :'(

Café's met waardeloos geluid probeer ik te mijden, maar dat lukt niet altijd  :-\

robertolgers

ik werk in een discotheek, al zon 5 jaar. We hebben altijd luide muziek. Soms is het idd wel lastig. Ik ben in afgelopen 5 jaar wel iets verslechterd kwa gehoor.maar niet erg.

blackball147

omdat ik op mijn werk in machinekamers moet werken waar enorm geluid wordt geproduceerd, heb ik aangepaste gehoorbescherming van het merk variphone (http://www.variphone.com/ ). met een soort gel wordt een mal gegoten in je oren aan de hand waarvan dan de oordoppen volledig op maat worden gemaakt en die instelbaar zijn al naargelang het geluidsvolume, en toch nog voldoende doorlaten om een normaal gesprek te voeren.( voor elk oor en persoon verschillend) ( zie ook http://www.variphone.com/downloads/Variphone_nl.pdf ).

uiterst proffessioneel materiaal, dat, dacht ik, rond 250 euro kost voor een paar, maar dat weet ik niet zeker.

ik ga niet naar discotheken of concerten dus daar heb ik dan ook geen last van.

Geert (gvc)

Op concerten gebruik ik ook op maat gemaakte oordopjes met (relatief) lineair filter. De demping is 20dB, dus je bent niet volledig afgesloten van de omgeving. In de wagen heb ik altijd een zakje goedkope oordopjes liggen uit de zelfbouwmarkt. Dit voor gebruik in discotheken en cafes.
Voorkomen is beter dan genezen. Gehoorschade is echter niet te genezen...

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

indy500

Ik gebruik ze al jaren,het bevalt me goed en vooral concerten te bezoeken. ;D

Raymen

Ik heb ze op mijn  werk wel,daar gebruik ik ze ook (slijptol en bandschuurmachines.

Maar voor muziek te luisteren(vindt ik een beetje onzin).

Het gehoor wordt zonder die herrie toch wel minder,dus waarom die dingen indoen..

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld