1280x720 alleen op 60Hz mogelijk ?

Started by THX-UltraII, December 8, 2005, 07:39:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Ik gebruik een ATI X600 kaart. Mijn nieuwe pj heeft een native resolutie van 1280x720 (ben eindelijk gelukkig  :D). Ik heb zowel met powerstrip als met de ATI software zelf de volgende resoluties aan proberen te maken: 1280x720 @75Hz (voor R2 films) en 1280x720 @72Hz (voor R1 films). Helaas is het niet mogelijk op een of andere manier. Ik kan alleen maar 1280x720 @60Hz aanmaken. Met mijn vorige projector had ik via powerstrip twee setups: 800x600 @75Hz en 800x600 @72Hz. Op deze manier 'klopte' het altijd bij het afspelen van films en gaf reclock altijd 'groen licht' (bekend bij reclock gebruikers).

Waarom is dit met 1280x720 niet mogelijk/wat doe ik fout?????

THX-UltraII

kom er net achter dat mijn pj alleen 50 en 60Hz ondersteund op 1280x720. Waarom is dit??? Zo kan reclock toch nooit syncen met de refeshrate??!?! Dacht dat je altijd een veelvoud van de fps van je dvd moet nemen om de minste stutter ed. te hebben. Op deze manier kon reclock altijd perfect syncen en liep alles vlotjes bij mij.
Hoe moet dat nu dan?????

mradem

Ik draai ook op 60hz op deze resolutie. Op een LCD tv dan wel.

THX-UltraII

zelfde principe. Jou TV is dus 1280x720 native?
Gebruik je reclock en zo ja, krijg je m gesynced?

mradem

1366*768 is de resolutie van de lcd ja. En films speel ik via Theatertek en FFDSHOW af op 720P.

THX-UltraII

maar goed, nu nog een antwoord op mijn vraag met het 50/60Hz vraagstuk....... Iemand?

bart_nl

heel veel fixed panels syncen alleen op 50/60 Hz en draaien daar intern ook op. Bij dergelijke beeldschermen / beamers heeft het ook geen zin om eerst naar 72 Hz te gaan omdat je beeldscherm dan intern weer terug gaat schalen naar 50/60Hz. De voordelen van 72 Hz gelden met name voor CRT systemen die wel gewoon dergelijke frequenties weer kunnen geven.

THX-UltraII

Quote from: bart_nl on December  9, 2005, 09:16:11
Bij dergelijke beeldschermen / beamers heeft het ook geen zin om eerst naar 72 Hz te gaan omdat je beeldscherm dan intern weer terug gaat schalen naar 50/60Hz

hoe bedoel je:''omdat je beeldscherm?? dan intern weer terug gaat scalen naar 50/60Hz????
Mij lijkt het bij ALLE beamers cq. displays een pré dat ze 72 en 75Hz aankunnen op 1280x720. Want op deze manier heb je een veelvoud van je fps van je ofwel R1 of R2 dvd die op deze manier kan syncen met het gevolg dat je geen stutter of lipsync problemen meer zal hebben.

bart_nl

#8
Feit is dat LCDs en Plasmas, die als TV zijn bedoeld, native op een vaste frequentie van 50 of 60 Hz draaien. Dit kan ook omdat de gangbare video en HDTV normen daar ook van uit gaan. Dat er HT-PC gebruikers zijn die liever een veelvoud van de film framerate draaien is aan de huidige displays niet besteed. Waarschijnlijk is er voor je display behalve de native resolutie ook aangegeven wat de native refreshrate is? De ingangen op moderne TVs accepteren vaak maar een klein deel van de mogelijke resoluties en refreshrates.
De hogere refreshrates vragen ook een hogere bandbreedte en het ligt voor de hand dat fabrikanten daarin uit kosten overweging een beperking hebben. Dwz een TV die gegarandeerd 720p/60hz draait is in theorie goedkoper dan een zelfde TV die 720p/72Hz kan.
Samenvattend is wat jij ervaart niet zo vreemd maar met de huidige displays eerder normaal.

THX-UltraII

maar een NIET-HTPC-er met een standalone speler die een R1 (24fps) wil kijken krijgt dan toch ook sync problemen?
En hoe kan ik nu ooit normaal (lees gesyncd) een R1dvd gaan bekijken met mijn pj???

bart_nl

nee want een DVD speler maakt er 50Hz of 60Hz van. Met een standaard speler is dat dan 720x576 voor PAL en 720x480 voor NTSC. Deze resoluties en refreshrates ondersteunt je projector ook. Upscaling spelers maken er 720p of 1080i van bij 50 of 60Hz wat ook weer gangbare standaard formaten zijn.  Afhankelijk van de kwaliteit / implementatie van de framerate omzetting in je DVD speler en soort bronmateriaal (NTSC / PAL) kun je dan ook last hebben van stutter.

THX-UltraII

dus conclusie:

van een dergelijke DLP pj die ik gekocht heb (waar er nog veel meer van zijn, bijv. de Panasonic) weet je op voorhand al dat je problemen gaat krijgen met het afspelen van R1 dvd's?!!

bart_nl

nee het verschilt per setup wat het beste werkt.  Een DVD speler speelt normaliter die DVD op 60Hz goed af en dat geeft je projector ook goed weer. Er zijn wel allerlei problemen mogelijk waardoor soms bijvoorbeeld de component ingang op dit punt beter werkt dan een digitale ingang op dezelfde projector.

THX-UltraII

een HTPC speelt dus niet op 60Hz af. Dit blijkt wel uit reclock die niet kan syncen op de 60Hz die de pj weergeeft. Dus nogmaals: IEDEREEN met een HTPC zou geen dergelijke pj aan moeten schaffen indien hij/zij ook R1 dvd's in het bezit heeft. Dit is vooralsnog de theorie die klopt (nogmaals: bij htpc-ers) en wat dus gewoon &^%#$@) is

fireman

Ik volg het niet helemaal. Maar bedoel je dat je je PC niet hoger krijgt dan 60 Hz?

Dan moet je de maximale refresh rate hoger instellen. Staat nu (denk ik) op max 60 Hz. Laat even weten of je het al aangepast hebt. zoja, waar precies.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

J.A.F._Doorhof

Je kan een HTPC op alles uit laten sturen wat je wilt, zelfs interlaced (powerstrip of de nieuwe ATI/Nvidia drivers).

Je moet alleen wel goed checken dat je onder monitoren aanvinkt dat je alles wilt laten zien en geen dingen laat hidden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi


fireman

Ik denk dat zijn max refresh op max 60 staat.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

)p(

Bart_nl heeft gelijk, op displays die native alleen 50 en 60hz doen heeft het geen enkele zin om met je htpc 48, 72, of 75 hz uit te sturen ook al kan de projector die soms wel syncen..intern wordt er toch weer gewoon 50/60 hz van gemaakt. Ik kan mijn pana met powerstrip zowel 48hz als 72hz laten doen maar de judder test ziet er precies hetzelfde uit als wanneer ik domweg 60hz gebruik. Als je erg gevoelig bent voor motion judder als gevolg van 3:2 pulldown kan je beter een dergelijke projector niet nemen!

peter

redfox001

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 17, 2005, 14:31:03
Je kan een HTPC op alles uit laten sturen wat je wilt, zelfs interlaced (powerstrip of de nieuwe ATI/Nvidia drivers).

Je moet alleen wel goed checken dat je onder monitoren aanvinkt dat je alles wilt laten zien en geen dingen laat hidden.

Zeg Frank ik krijg soms vragen van mensen die heel hoge frequenties naar een digitale projector willen sturen. Kun je daar een digitale projector mee stuk maken? Je kunt zo wel monitoren stuk maken maar dat is natuurlijk een heel andere technologie.