Koyaanisqatsi/Powaqqatsi

Started by Henk, October 3, 2002, 01:48:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henk

In Regio-1 land zijn eindelijk de eerste twee delen uit de qatsi trilogie van Godfrey Reggio op DVD verschenen (Koyaanisqatsi was voorheen alleen voor $185 op DVD te koop en Powaqqatsi was alleen op een matige Duitse R2 beschikbaar). Deel drie (Naqoyqatsi) zal binnenkort in de bioscoop te zien zijn (alhoewel ik geen idee heb wanneer de film de Benelux zal bereiken).

Voor wie de films niet kent: het zijn geen normale films met een verhaal, maar meer een aaneenschakeling van beelden, ondersteunt door minimalistische composities van Philip Glass. De beelden varieren van prachtige natuuropnames tot sterk versnelde scenes uit het normale leven. Koyaanisqatsi heeft als thema 'Life out of Balance', i.e. de krankzinnigheid van het dagelijkse bestaan. Powaqqatsi heeft als bijschrift 'Life in Transformation' en gaat over het leven van mensen (en dan met name in een aantal derde wereldlanden).

De DVD's
Beide DVD's bevatten een Dolby Digital 5.1 geluidstrack en een anamorphic-enhanced 16:9 beeld. Over deze beeldverhouding zijn momenteel wat controverses: het beeld op de DVD is een gecropte versie van het 'origineel'. Als je de DVD vergelijkt met eerder uitgebrachte full-screen videobanden/laserdiscs is te zien dat er boven en onder een stuk weggeknipt is. Dit process is (waarschijnlijk) vergelijkbaar met de soft-matte die bij bioscoopprojecties van de film is toegepast, maar veel mensen zijn toch boos over het feit dat ze beeld missen (in vergelijking met bovengenoemde videobanden/laserdiscs).

De beeldkwaliteit van Koyaanisqatsi vind ik zelf een beetje tegenvallen: ik heb een beetje het idee dat ik naar TV-uitzending zit te kijken. De geluidskwaliteit had mijns inziens ook ietsjes beter gekunt, maar dat komt wellicht doordat mijn belangrijkste vergelijkingsmateriaal de (opnieuw opgenomen) DVD-Audio disc is.
Desondanks geef ik als cijfer een 7.5

De beeld-en geluidskwaliteit van Powaqqatsi is een beter (deze film is ook vijf jaar later, in 1988, uitgebracht). Deze krijgt van mij als cijfer een 9.

FrankL

Bedankt voor de recensie. Ik heb ze afgelopen zaterdag besteld. Ze zullen dus binnenkort wel binnenkomen. Ik heb deze films nog nooit gezien, dus ben zeer benieuwd.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

garmtz

Ik heb ze net vandaag binnengekregen. Ben ook erg benieuwd. Baraka vond ik geniaal, dus ben benieuwd naar de "originelen".


AbZ

#4
Koyaanisqatsi is mooi maar toch wel echt iets voor groot bioscoopscherm vind ik.
Tevens de beste manier om kennis te maken met Philip Glass!
(of gewoon de beste toepassing van de minimal stijl?)
De film is ook geweldig als je knetterstoned bent, meen ik me te herinneren  :alien: