Buizen of transistoren/fets

Started by Penguin, December 3, 2005, 10:24:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Penguin

Hi allen

Ik ben een verwende buizen freak en wil graag weten waar je voor gekozen hebt en waarom
Buizen of versterkt met transistors/Fets?

Persoonlijk ga ik voor de buis, eens een buis gehoord en ik was meteen verkocht  ;D
Mag een buis misschien wel meer vervorming tonen dan een transistor, het zachte heldere hoog en midden wordt niet of nauwelijks scherp
Positive harmonischen producerend, nadelen van uitgangstransformatoren die transistoren niet nodig hebben.
Ik vind transitoren wannneer er maar iets niet deugt aan de voeding (meestal te krap bemeten) dat ook de versterker zelf matig presteerd
Fel hoog en vervormingen die snijdend klinken
Ahg het is ook een persoonlijke mening, ik wil graag weten of er ook buizen freaks zijn en of transistor liefhebbers ...
(ik weet dat buizenversterkers meestal wel duurder zijn dan de trasistor broers, dat zal invloed hebben op de aanschaf)
Laat me het weten ik ben benieuwd  :D

Dit is 1 van de 2 mono delen die ik zelf 15 jaar geleden hebt gebouw en nog steeds klinkt zoals hij toen was
Alleen er zitten nieuwere uitgangstransformatoren in en oh wee dat maakt zoveel uit ik schrok er van :o  ;D

Tube-freak

Ik had eerst buizen stereo versterker en was ik erg blij mee.  Maar nu ben ik overgestapt op Hybride.
Ofwel buizen voorversterking en mosfets eindversterking.



Ik vind deze hybride versterker nog net weer even wat beter klinken met muziek als mijn oude Unison Research S6
buizenversterker.  Maar ja we praten dan ook wel over 2 x 35 watt tegenover 2 x 450 watt in stereo (2 x 900 watt bij 4 ohm).  Niet dat ik dat nodig heb maar de versterker doet alles nu op zijn sloffen terwijl de S6 natuurlijk iets harder moest werken.

In surround heb ik ook nog steeds niet te klagen met 5 x 110 watt bij 8 ohm en 5 x 220 wat bij 4 ohm.

Waarom heb ik voor deze versterker gekozen. 
1) mooie surround versterker die zich echt goed kan meten met mijn oude stereo buizen versterker.
2) Unieke configuratie.  De versterker schakelt automatisch naar stereo of surround,  afhankelijk va de gekozen bron.  Dus eigelijk twee versterkers in een.  De stereo freak zal niet teleurgesteld zijn met dit ding.
3) mooi muziekaal geluid
4) mooi uiterlijk

Nadelen?
- De prijs


Groetn
marc
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Penguin

#2
Mooi ontwerp (qua looks  :o) Xbox 3? Lol ik ken het geluid niet maar denk dat je een mooie keuze hebt gemaakt immers Mosfets klinken meer naar buis dan naar transistor.
Zal best goed klinken zo jouw te horen .. :D
Ik vind alleen 1 nadeel ik heb bv alleen de cdspeler en pre-amp continue aan (lekker stabiel) eindbakken uit
kan je dan de hoogspanning los aan en uitzetten gescheiden van de gloeispanning?
Ik maak gebruik van een zeer zwaar relais die na inschakelen na 5 min pas de hoogspanning op de buizen zet ( denk aan te snelle opwarming of afkoeling v/d buis)
Dus een schakelklok (industrieel) zet de relais aan die de spanning onderbreekt van de Hoogspanning, na 5 min hoogspanning afgeeft.
Wel lekker snelle diodes in de gelijkrichting BYV96E type Parels van Philips ultra fast recovery 200nSec
Met volume net op de grens in/uit Klasse A zakt de hoog spanning maar 1 volt in van de 400V= :D
lekker grote trafo die 2,5 keer meer power kan leveren dan dat de versterker vraagd  hihihihihihi

hifiman

Ik ben erg tevreden over mijn buizen cd speler, in de toekomst misschien ook eens overstappen op een buizen eindversterker..  ;D

Penguin

Quote from: tingtong5 on December  3, 2005, 14:56:08
Ik ben erg tevreden over mijn buizen cd speler, in de toekomst misschien ook eens overstappen op een buizen eindversterker..  ;D
Je mag wel eens komen luisteren hoor naar buis , maar wees gewaarschuwd !!!!  >:D
Je bent zo verkocht hihihi
Cd speler met buizen, zeker het analoge gedeelte, is altijd beter dan die elendige opamps ( ja ik weet het zeer weinig ruis etc etc high slew rate )
Klinken al beter op nicad batterijen enorm stabile voeding :D
maar er gaat niets boven de steilheid van versterking wat een buis met weinig poespas kan produceren erg belangrijk met active filtering.
in de transistor techniek moet je veel componenten hebben wil je dit stabiel kunnen maken.
ik zeg maar zo hou de versterking zo simpel mogelijk des te minder componenten des te meer muziek :D
en daar ga ik voor .....

Gydotron

De discutie buizen of transistoren is al zo vaak naar voor gebracht. Ik wil geen uitspraak doen want BEIDEN kunnen erg goed zijn. Uiteindelijk gaat het om de totale set en met name hoe ze muzikale emotie kan overbrengen!


MVG  Guido

Penguin

Dat is wel waar dat het vergelijk eigenlijk niet te doen is
maar je mag juist hier wel je voorkeur uitspreken, :d het gaat tenslotte ook om jouw ervaring ....  ;D
Je valt voor buis of niet dat is zo klaar als een klontje
net zoals dat yamaha versterkers naar mijn oren koud klinken .. puur mijn mening uiteraard

Erik van Voorst (in memoriam)

.....hoor ik daar OTL...... 8)

Ik heb veel gehad maar de buizenversterkers zijn gebleven....de magie is er voor mij gewoon met een buis.....ik hoor zelden een mooie transistor versterker....altijd weer
wat doodser en haast geen uitklinken van instrumenten....ik raak niet bij de muziek betrokken.....

Laatst zelfs op het laag de Krell overtroefd met een 80 Watt OTL....gewoon de betere versterker vele male sneller en muzikaler.... :o
Gewoon in een objectief vergelijk (ik heb ze allebij)...als je het fase-voordeel even wegdenkt in mijn set hou je een supersnel laag over...

Helaas  is het een kostbare zaak buizenversterkers ....maar...als je het budget hebt....zou ik hem zeker eens naast een transistor in je set vergelijken.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Penguin

#8
ik zou zeggen ga eens kijken bij zelfbouwers je kunt erg leuke buizenversterkers bouwen voor een redelijke prijs
Ik was kaal rond de 1750 gld kwijt destijds voor een standaard El34 in balance.
Hij is dan wel 10x onderhanden genomen door steeds onderdelen te vervangen die met mindere kwaliteit geleverd waren naar betere
1 ding is wel een must je moet wel goed kunnen solderen, tekeninglezen en afwerken zonder af te raffelen.
Als je dan ook nog de moeite neemt om elke print na montage geheel te ontdoen van die flux van de solderingen
Vergeet je dat dan heb je binnen een jaar een verstopte versterker qua klank
nadeel van zelfbouwen is je moet redelijke kennis en ervaring hebben wil je zo`n pakket goed kunnen bouwen.
En is niet voor een ieder weg gelegt.
Zo`n versterker kan je niet in een week afmaken daar doe je (ik ) langer over
Wat ik een beetje mis bij sommige zelfbouw ontwerpen is dat de stroom voor de buizen vaak niet goed instelbaar is.
beter is een ontwerp die werkt met een negative rooster spanning daarmee kan je de buizen goed instellen immers niet elke buis heeft de zelfde interne weerstand.

ik kocht vroeger ook zo een set uit een audio zaak, sinds ik zelfbouw .. zeer zelden ik bouw het liever en bespaar veel geld

Wijx wondere wereld

Klasse A transistors, geen specifieke voorkeur maar transistoren vragen wat minder onderhoud
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

reMC


Penguin

2 uur inspelen (nieuwe eindbuizen) naregelen na 1/2 jaar nog eens  2x 5 minuten werk pff veel meer onderhoud heb ik niet
;D

Penguin

#12
Quote from: reMC on December  3, 2005, 18:10:45
Op-amp! :D
klinken goed op accu voeding zeer lage ruis mooie technische diagrammen maar duurt zo erg lang voordat deze stabiel klinken  ::)

reMC

Quote from: Penguin on December  3, 2005, 18:13:54
klinken goed op accu voeding zeer lage ruis mooie technische diagrammen maar duurt zo erg lang voordat deze stabiel klinken  ::)

Lange inspeeltijd bedoel je? Yep, dat heb ik gemerkt met de versie van 47labs. Gebruiken echter geen accu maar een netvoeding met zeer kleine voedingselco's.

Penguin

en wat capaciteiten verwijderd, bagger keramische C`s Mkp in de voeding wil altijd wel  ;D

hifiman

Quote from: Penguin on December  3, 2005, 15:08:16
Je mag wel eens komen luisteren hoor naar buis , maar wees gewaarschuwd !!!!  >:D
Je bent zo verkocht hihihi
Haha dat is ook de reden dat ik voorlopig nog maar even niet kom luisteren , heb nu even niet de middellen voor upgrades  ;D

Quote from: Penguin on December  3, 2005, 15:08:16
Cd speler met buizen, zeker het analoge gedeelte, is altijd beter dan die elendige opamps ( ja ik weet het zeer weinig ruis etc etc high slew rate )
Klinken al beter op nicad batterijen enorm stabile voeding :D
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de buizen zitten in deze speler (Ultra Tjoeb 4000) NA de opamps  ::)

Quote from: Penguin on December  3, 2005, 15:08:16
maar er gaat niets boven de steilheid van versterking wat een buis met weinig poespas kan produceren erg belangrijk met active filtering.
in de transistor techniek moet je veel componenten hebben wil je dit stabiel kunnen maken.
ik zeg maar zo hou de versterking zo simpel mogelijk des te minder componenten des te meer muziek :D
en daar ga ik voor .....
Helemaal mee eens, simpeler is (meestal) beter!

garmtz

Ik heb vaak moeite met de kleuring van een buizenversterker, hoewel OTL mits met de juiste speakers gebruikt erg neutraal en snel is. Ik vind de natuurlijke klankkleuren, ruimtelijkheid en vanzelfsprekendheid van de buis erg mooi, maar het is mij vaak toch wat te lief. Ik draai nu met lavardin, dat veel voordelen van de buis combineert met de kracht, neutraliteit en veelzijdigheid van een transistorversterker (wat het ook is). Deze versterker kan absoluut enorm veel muzikale emotie overbrengen. Ik geloof ook in goede klasse D ontwerpen en denk dat sommigen zowel de buizen- als transistorversterker kunnen overtreffen, zeker als het gaat om simpelweg ongecomprimeerd weergeven van de bron met zo min mogelijk vervorming en kleuring. Men moet nog wel wat werken aan het behoudt van de natuurlijke klankkleur en homogeniteit/plasticiteit.

Penguin

el84 OTL wooow eenmalig gehoord ik was er niet weg te slaan whehehehehehe
voorbeeldje op deze site weleens waar een radio ontwerp maar gaat om principe van "geen uitgangs trafo"
Tja de transformator maakt de buizenversterker dat is een feit, slechte trafo betekend een slecht geluid.
Ook een El84 idee is vele buizen paralel schakelen totdat de uitgaande weerstand klein genoeg is voor b.v. electrostaten, voor het hoog/midden.
Wellicht de voor de bas een hybride aansluiting met dikke fet`s in Classe A op woofers.
smul smul smul maar ja wie wil er 20 buizen per kanaal stoken :D ik niet ben maar een simpele arbeider hihihihi 40x el84 buizen voor stereo sound
Maar pas .... voor je energie rekening

O0

Joep

Ik heb nu een op-amp versterker (47 Labs 4717) maar, ik wil in de toekomst naar een buizenversterker in combinatie met hoog-rendement speakers.

De Sun Audio 2A3 vind ik heel erg mooi in een gemodificeerd jasje (heb hem eigenlijk ook alleen maar gemodificeerd gehoord... :P)


Penguin

#19
Weinig poespas leuke bak, mooie buisvoeten



note: dit is de PE versie 1 buis minder zit niet veel in, zo mag ik het zien :D 1 buis extra maakt niet veel meer componenten.