Wie heeft er zin/tijd voor het afstellen van mijn ht?

Started by SIM@, November 30, 2005, 23:45:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SIM@

Hoi,

Heb tot nu toe steeds heb gevoel dat ik iets mis qua geluid.
Ik ben in het bezit van een Denon 3805 een Denon dvd 2200 en een 5.1 opstelling van Hepta (Harmony lijn)
Wat ik bijzonder lastig vind om af te stellen is de Barriton subwoofer.
1. Misschien is de plaatsing van de subwoofer niet helemaal juist!
2. De subwoofer eerst maar eens fatsoenlijk afregelen met een db-meter!

De Denon is zelf in staat middels de meegeleverde microfoon het geheel in te stellen. ( ja, dat wisten jullie nog niet  ;D)
Met het kijken van een film zet ik altijd de subwoofer op de receiver +15 db omdat dit naar mijn mening beter klinkt. Met muziek luisteren heb ik altijd het idee dat ondanks dat dan de subwoofer op de receiver gewoon op nul staat er gewoon iets niet klopt met wat ik hoor. Zet ik tijdens het luisteren van muziek de subwoofer op +5/+10 of zelf op +15 dan vind ik dat weer te boomerig.

Wie kan mij hiermee helpen?

Woon zelf in de buurt van nijmegen en misschien is er iemand die zin en tijd heeft en eventueel ook nog in het bezit is van een db-meter om samen de set goed af te stellen.

Mark.

Vincent

Hi

Dat je de sub op +15 moet zetten lijkt me toch wel behoorlijk extreem.. Zou niet hoeven..

Wat voor kamer heb je?

en heb je al eens geprobeerd de subwoofer te verplaatsen?

Wat mis je aan het geluid?

Grtz

Vincent

SIM@

De woonkamer is ongeveer 30 m2.
Verder zijn de muren van de woonkamer redelijk kaal en er ligt siergrind op de vloer.
Wat ik mis het het totale geluidbeeld is een strakke maar niet overheersende bas.
De zuilluidsprekers hebben een Frequentiebereik van 50 Hz. tot 100kHz en de crossover van de subwoofer staat op de receiver ingesteld op 120 hz. Op de subwoofer zelf rond de 100/110 hz.
De hoofdzuilen staan op de receiver ingesteld op large en de subwoofer op lfe+main.
De subwoofer zou verplaats kunnen worden al is er niet zo heel veel plaats over en dit alles gaat helaas ook in overleg met mijn vriendin (WAF).
Misschien staat de subwoofer gewoon qau volume te zacht.
Is het nodig om de subwoofer fatsoenlijk af te stellen middels een db-meter?

Als er verder nog iemand is met een goed idee dan hoor ik dat graag.

Mark.


Hanky Panky

Heeft je sub een volumeknop of een instelling voor het volume? (mijn sub heeft een eigen volumeknop)
+15 Db is redelijk extreem hoor.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

GPO

Quote from: SIM@ on December  2, 2005, 16:37:12
...
De zuilluidsprekers hebben een Frequentiebereik van 50 Hz. tot 100kHz en de crossover van de subwoofer staat op de receiver ingesteld op 120 hz. Op de subwoofer zelf rond de 100/110 hz.
De hoofdzuilen staan op de receiver ingesteld op large en de subwoofer op lfe+main.
...

Dat begrijp ik niet; je lijkt te zeggen dat er een crossover ingesteld is voor de fronts, maar je hebt je zuilen als "large" ingesteld. Dat wil dus zeggen dat ze het gehele frequentie-bereik krijgen, ook alle bas.

De subwoofer staat vervolgens ingesteld op een crossover frequentie van pak em beet 120 Hz, maar je speakers lopen door tot 50 Hz. Dat moet je dus zowieso op elkaar gaan afstemmen: zet je crossover van je subwoofer op ongeveer 60 Hz, daar beginnen je zuilspeakers ongeveer af te vallen. Andere manier is de subwoofer frequentie zo laten en in je receiver instellen dat je zuilluidsprekers 'small' zijn. Op die manier regelt de receiver de overgangsfrequentie.

gr

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

SIM@

Oke, hier nogmaals hoe het nu is ingesteld:

Zuilen: frequentiebereik van 50 Hz. tot 100kHz

Subwoofer: frequentiebereik van 18 tot 150 Hz

De instellingen op de subwoofer zelf:
Crossover zuilen 50 hz
Crossover subwoofer rond de 100 a 110
Bassboost frequentie 35 hz
Bassboost level 3 db


Instellingen receiver:
Zuilen ingesteld op large
Crossover frequentie 120 hz
Subwoofer lfe + main.

Ben er nog niet zo heel goed in thuis dus als iemand zoiets heeft van hoe heb je dit kunnen doen, dit is wat beter is. laat het maar weten.

Mark.

Audiotwin

Quote from: SIM@ on December  3, 2005, 20:38:58
Oke, hier nogmaals hoe het nu is ingesteld:

Zuilen: frequentiebereik van 50 Hz. tot 100kHz

Subwoofer: frequentiebereik van 18 tot 150 Hz

De instellingen op de subwoofer zelf:
Crossover zuilen 50 hz
Crossover subwoofer rond de 100 a 110
Bassboost frequentie 35 hz
Bassboost level 3 db


Instellingen receiver:
Zuilen ingesteld op large
Crossover frequentie 120 hz
Subwoofer lfe + main.

Ben er nog niet zo heel goed in thuis dus als iemand zoiets heeft van hoe heb je dit kunnen doen, dit is wat beter is. laat het maar weten.

Mark.

Zet de crossover op de receiver op 80hz(eventueel 60hz),zet de crossover op de sub op max.
Dit geldt voor als je sub via de pre-out v/d receiver aangesloten is.
Probeer eens de REQ uit te zetten en alles zonder de meetmicrofoon in te stellen,de meetmic. en REQ functie geeft niet altijd verbetering,in mijn geval bij de 3805 verslechtering.

Ar
Tevredenheid!!!

SIM@

Oke dan komt dus de crossover van de sub op 150 hz te staan en de crossover op de receiver op 60 of 80.
Krijg je met deze instelling niet een boomerige bas?
Ben nu eerst even bezig met de theorieen van jullie, heb nog niet de tijd gevonden om het eens goed te beluisteren.

Maar toch alvast vriendelijk bedankt.

Audiotwin

Quote from: SIM@ on December  6, 2005, 01:43:30
Oke dan komt dus de crossover van de sub op 150 hz te staan en de crossover op de receiver op 60 of 80.
Krijg je met deze instelling niet een boomerige bas?
Ben nu eerst even bezig met de theorieen van jullie, heb nog niet de tijd gevonden om het eens goed te beluisteren.

Maar toch alvast vriendelijk bedankt.

Je fronts lopen tot 50HZ en je sub neemt het beneden de 60HZ of 80HZ  over,ik denk dat de boemerige bas wel meevalt dan mits je het volume van de sub goed instelt.Ik gebruik mijn sub alleen voor surround,bij stereo heb ik de sub uitgeschakelt in het menu van de 3805.
Succes met het uitproberen.

Ar
Tevredenheid!!!

SIM@

Nog een vraag over de instellingen op de subwoofer.

De instellingen op de subwoofer zelf:
Crossover zuilen 50 hz
Crossover subwoofer max 150 hz
Bassboost frequentie 35 hz
Bassboost level 3 db

Instelling crossover op de receiver is nu 80 hz.

De crossover van de zuilen moet die nu nog steeds op de 50 hz staan of is het beter deze rond de 60 hz in te stellen? Verder heb ik de instelling van de speakers van large naar small gezet.

Mark.


Audiotwin

Quote from: SIM@ on December  6, 2005, 22:51:29
Nog een vraag over de instellingen op de subwoofer.

De instellingen op de subwoofer zelf:
Crossover zuilen 50 hz
Crossover subwoofer max 150 hz
Bassboost frequentie 35 hz
Bassboost level 3 db

Instelling crossover op de receiver is nu 80 hz.

De crossover van de zuilen moet die nu nog steeds op de 50 hz staan of is het beter deze rond de 60 hz in te stellen? Verder heb ik de instelling van de speakers van large naar small gezet.

Mark.



De crossover van je zuilen staat vast op 50HZ(filter zit in de zuilen).Large of small is uitproberen.
De sub is toch alleen met een cinch-kabel verbonden met de sub-out op de Denon?
Hoe bevalt de klank nu?
Helaas wonen we te ver vanelkaar anders had ik je wel willen helpen.

Ar
Tevredenheid!!!