PSM1 Dongle IR (nu te bestellen) + gamma discussie

Started by SiR-ROUND, April 6, 2002, 20:42:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Hi,

Ik vond deze op het web...

Hmmm... Het bedoelde plaatje werkte niet, kreeg om een of andere reden een %20 in eigenschappen die er niet staat met pasten...

Anyway

Hier...

en...

Hier te vinden...


Voor de liefhebbers...

En schijnbaar ook intern te verkrijgen...

shit_happens1

#1
Mijn Frans is wat minder vandaag :).

Wat kan je hiermee? de Resoluties van de psm-1 op afstand (infrarood) veranderen. En op anamorf mode zetten ofzo ..?
Want dat klinkt wel erg handig ja :)

Groet,

Sylvester

SiR-ROUND

#2
Yep... Frank was hier zelf ook al mee bezig... Maar ik geloof niet infrarood?

Anyway...

Wel handig inderdaad...

J.A.F._Doorhof

#3
We hebben inderdaad al een vervanger.
Maar om hem infrarood te maken lijkt me pure onzin.

Het enige waarvoor dat handig zou zijn is om de scaling te veranderen, maar aangezien je toch bij je speler staat om de DVD erin te leggen kun je dat beter direct doen, dat geknoei met de oude dongle was inderdaad wel eens irritant, helemaal als hij achterop de speler zat.

Maar met een joystick verlengkabel was dat al voor een groot gedeelte opgelost, en met de kastjes die we nu kunnen leveren is het helemaal kipsimpel.

Vandaar dat wij dus GEEN infrarood hebben gemaakt, maar aangezien Booster een bekende van me is kan ik op verzoek de IR's wel leveren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

shit_happens1

#4
Frank,

Die kastjes die jullie nu leveren ..?
Is dat een optie ofzo. Zijn daar plaatjes van? Heb je dan die dipswitches aan de voorkant zitten ofzo.

Oftewel, wat moet mij erbij voorstellen, want de dips op achterkant vind ik niet zo heel handig .

Groeten,

Sylvester

jaco

#5
Die dongle van booster is wel interessant.
Mijn Frans is bijna nul van kwaliteit, maar volgens mij kan die:
Kleur, contrast, black level, saturatie, Hue en Sharpness regelen.

Verderop lees ik zelfs iets over gamma etc.

Is dit een 1 april grap ? Als dat allemaal kan wil ik wel een, desnoods met een franse handleiding.

Nu is de PSM-1 een veelzijdige chip, dus ik kan me voorstellen dat het allemaal wel kan.


Die dongle vervanging die Frank kan leveren heb ik een proefmodel voor gemaakt, en daarna nog 2. Je krijgt een kastje met daarop 3 schakelaars met een + en - toets. Verder zie je cijfertjes in die schakelaars.
Door met + en - getallen te kiezen kies je voor:
1 resolutie
2 filters
3 sueeze opties

Helaas zijn die schakelaars al vrij duur, en als je dan je arbeid rekent kun je haast net zo goed die 140 Euro bij Booster neerleggen. Heb je gelijk remote control.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

shit_happens1

#6
Dit is beter te lezen.
Klik http://fets3.freetranslation.com:5081/?Language=French%2FEnglish&Url=boostercorp.com%2Farticle%2Fview%2F34&Sequence=core Voor de (bijna) engelse versie.

Jaco, hij kost 100 euro ipv 140
Ik denk dat ik er eentje ga tappen, klinkt erg handig in ieder geval..

Groetjes,

Sylvester

shit_happens1

Ohja ik zie het nu ook, die remote kost een extra 40 euro..... Maar ik heb zojuist de ccf gedownload, dus kan ik het leuk met mijn pronto besturen, dus voor de pronto bezitters slechts 100 euro. Misschien kunnen we wel collectief inkopen ;D

jaco

Frank moet maar eens bij Booster informeren. Die kent hij namelijk wel. Misschien inderdaad leuk om er een aantal tegelijk te laten komen. Dat scheelt vast in de transport kosten.

Bedankt voor de semi engelse vertaling  ;D


Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SiR-ROUND

#9
;D

Blij dat jullie er "misschien" iets aan hebben...

Plaatje is nu maar bijgevoegd als attachement...

 ;)

jaco

#10
Ik heb het vertaalde verhaal nagelezen. Meeste was wel te snappen. Vooral het leunen op de toetsen vond ik wel leuk.. (moeilijk in te drukken knoppen blijkbaar op die Booster afstandbediening)

De interne versie geeft je ook nog controle over Gamma. Dat is iets wat tot nu toe het voordeel van de HTPC was (met Radeon kaart) Mooi als dit ook zou werken nu.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#11
Ik heb er een paar besteld.

Persoonlijk zou ik niets aan de contrast en brightness van de PSM-1 veranderen, deze zijn namelijk via de scope helemaal gechecked en die zijn perfect ingesteld.

Kleur saturation zou handig zijn voor bv de 3M die iets kleur tekort komt, en Gamma zou ik eerst moeten zien om te kijken of dit helpt. De Radeon heeft inderdaad een net iets hogere Gamma dan de PSM-1, maar welke de juiste is weet ik niet, dat weet Rob vast wel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De interne versie MET gamma, EN inbouw kost € 130,00

We hebben er een paar besteld dus als je ook intresse hebt meld je dan aub.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RuudG

Hoe groot is de gammacorrectie die de PSM-1 gebruikt eigenlijk? En zou het kunnen dat de correctie voor NTSC en PAL verschillend behoord te zijn?

Ruud

Rob_Dingen

#14
Hoi Frank

Stuur mij maar een setje op die wil ik in iedergeval wel
Wat is de juiste gamma ?ik zou niet weten hoe ik dat uit moet vogelen dus heb ik een hele makkelijke manier
Het is degene die het beste er uit ziet
Je probeert een paar standen en calibreert brightness als je te hoog gaat krijg je te veel ruis en compressie te zien in donkere gedeeltes van het beeld

Rob

SiR-ROUND

#15
Hee, m'n topicsubject is aangepast!!!

Dus de post is wel de moeite waard?

 ;)

J.A.F._Doorhof

#16
Goeie tip Rob,

Als ze binnen zijn zal ik direct gaan proberen wat de beste stand is, maar dit kan dus per speler en projector wisselen, dus zelf testen lijkt me inderdaad de enige goede manier.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#17
Ik wil er ook 1!  :)

RuudG

#18
Ik ken het volgende artikel zelf niet, maar er wordt vaak naar verwezen voor een beschrijving van een meetmethode voor de niet-lineariteit van je CRT. Waarmee je dus de perfecte gammacorrectie per CRT kan vinden.

William B. Cowan:
"An inexpensive Scheme for Calibration Of a Colour Monitor in Terms of C.I.E Standard Coordinates" in
Computer Graphics, vol 17 nr 3 (July 1983), 315-321

Maar wat voor gammacorrectie gebruikt de PSM-1 nu?

Ruud

J.A.F._Doorhof

#19
De PSM-1 gebruikt een Gamma correctie, de exacte waarde zou ik zo niet weten, maar het is altijd intressant om hier mee te experimenteren, daar het per projector/speler en setup kan verschillen wat de beste instelling is.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

shit_happens1

#20
Frank voor mij ook eentje :)
Geen AB nodig, ik gebruik Pronto.
Kan gelijk met inbouw PSM-1  :D

Rob_Dingen

#21
Hoi Ruud

Als het goed is hebben we een gamma nodig van 2.2
Maar wat de gamma van het display is weet ik ook niet
Het doel is denk ik over de totale grayscale op het scherm een lineaire licht opbrengst te hebben en dat is standaart dus niet het geval waneer je een pc aansluit met een lineaire output (gamma 1)
Waneer je deze omhoog brengt zie je de output dus lineair worden
Maar moet hij dat ook zijn ?
Duik er maar eens in Ruud iets voor jou

Rob

RuudG

#22
Hoi Frank,
Quotemaar het is altijd intressant om hier mee te experimenteren, daar het per projector/speler en setup kan verschillen wat de beste instelling is.
 
Het lijkt me nu net zo fraai om de gammacorrectie net als brightness, contrast en kleuren met een meetmethode in te stellen en niet op het blote oog. Ik krijg de indruk dat het artikel wat ik noemde die methode geeft. En die methode moet natuurlijk bestaan, want het gaat simpel om de niet-lineare respons van de CRT op het signaal. En die wordt veroorzaakt door de electrostatische interactie tussen kathode en rooster. Lijkt me een helder en meetbaar waarde die gammacorrectie.

Ruud

J.A.F._Doorhof

#23
Zou dan inderdaad met de analyzer kunnen.

Gewoon per IRE veld meten wat de lightoutput is, en deze zou dan linear moeten verlopen.
Alleen jammer dat er nog geen ECHT goede en betrouwbare manier is om dit met een analyzer te doen.

Op TV's is het geen probleem, maar met projectoren zijn de metingen voor intensiteit vaak onbetrouwbaar, een lineariteit zal er echter mischien wel uit te halen zijn.

Zal dit eens gaan checken als de units binnen zijn.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#24
Hoi

De lineariteit is gewoon te meten met de color analizer alleen komt er geen getal te staan maar een grafiek die volgens mij recht moet lopen

Rob