Superbit DVD, beter of niet?

Started by asterduc, November 29, 2005, 19:57:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

asterduc

Film is nieuw voor mij, en dus ook de term Superbit.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Superbit en een gewone DVD.

Ik neem aan dat ze beide 576p zijn.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



wh-vanderpost

Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

BernHardN

Quote from: asterduc on November 29, 2005, 19:57:52
Film is nieuw voor mij,
Ed.

Dus je hebt nog nooit een film gezien.... :o





geintje,

heb zelf net een superbit DVD en zie eigenlijk nauwelijks verschil.
maar draai ook nog maar via component staks via scart RGB hoop ik toch wel verschil te zien.
in zwarting en block-nois oa.

Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

patrick_vdb

Hi Asterduc,

Een superbit is feitelijk een gewone DVD. Het verschil zit 'm dan ook niet in de gebruikte opslagmedium maar meer in de manier waarop de content op het medium wordt gezet.

In vogelvlucht:

Normaliter wordt beeldmateriaal zowel in horizontale alsook verticale dimensie gefilterd (lowpass filtering om de hoogste frequenties, maw de allerfijnste details, te verwijderen) om bv alliasing artifacts te verminderen. Het verlagen van de totale entropie heeft echter ook als voordeel dat met een lagere bitrate gewerkt kan worden zonder extra compressie artifacts te introduceren. Een bepaalde bitrate maal de tijdsduur van de content bepaalt de opslagcapaciteit die nodig is. Om verschillende redenen (denk bv aan de diverse surroundtracks in veelal verschillende talen en extra's) kan het zijn dat de opslagcapaciteit van het medium DVD te klein is. Men moet dan keuzes gaan maken en kan bv een variabele bitrate inschakelen of ervoor kiezen om meer filtering toe te passen (dus een lagere bitrate zonder een verhoogde kans op compressie artifacts). Columbia/TriStar bewandeld voor hun reguliere DVD releases ontzettend vaak het laatste pad resulterend in een beeld dat vaak wat softer oogt maar tevens ook vaak redelijk vrij is van compressie artifacts. Bij de superbit uitgaves echter is Columbia/TriStar in staat om een no-holds-barreled principe toe te passen....door de volledige opslagcapaciteit van de DVD te benutten voor enkel de film en een minima aan surroundtracks is er er grotere opslagcapaciteit voorhanden resulterend in de keuze voor een hogere bitrate resulterend in een weinigere noodzaak tot filtering. Vooral in de horizontale dimensie wordt er veel minder gefilterd tov de reguliere DVD release wat uiteindelijk resulteerd in een meer detailrijk plaatje zonder dat dit meer compressie artifacts oplevert.

Andere maatschappijen kunnen een andere route volgen waardoor het vergelijk van beeldkwaliteit tussen een superbit en een DVD van een andere maatschappij eigenlijk nietszeggend is. Uiteindelijk blijf ik een ietwat wrange nasmaak hebben bij de superbit releases....waarom hanteren ze deze werkwijze gewoon niet standaard voor al hun DVD releases?

mvrg

Patrick

asterduc

Bedankt jongens,

is nu heel duidelijk voor mij.

Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102