vraagje over maakbaarheid Lumen White Diamondlight

Started by Scheu Premier2, November 26, 2005, 09:29:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scheu Premier2

Hoi

Ik vraag me af of het mogelijk is een speaker als de nieuwe Diamond light van Lumen White te bouwen. Het is een speaker concept wat ik nog niet op de diy sites ben tegengekomen.

De vorm van de speakerkast lijkt me erg moeilijk te reproduceren.
De kast is opgebouwd uit berkenmultiplex. OPgebouwd uit meerdere lagen van 4 mm. Die onder hoge druk verlijmd worden met elkaar in een mal. Hier zit dus volgens mij een probleem. Hoe krijg ik een druk die hoog genoeg ligt. Conventionele lijmklemmen gaan niet werken. Zelf dacht ik al aan stempels uit de bouw tussen vloer en plafond.

Er zijn doorsnede foto's bekend van de speaker. Ik heb een foto van een lumen white filter.

Is dit iets om in gedachte te houden of kan ik beter van iets anders gaan dromen? Ik heb 2 keer naar Lumen white's mogen luisteren en ik was erg onder de indruk hiervan. Een keer door Ayon buizenversterkers aangestuurd de andere weet ik niet meer helaas. Maar beide keren werd ik ook emotioneel in de muziek getrokken, geweldig. Alles was voor de rest natuurlijk ook in orde maar ik raak niet door elke high end luidspreker emotioneel geraakt (sonus faber amati idem). Deze speaker is ook door een mooie set versterker aan te sturen.

info over de speaker (voor een test de nieuwe image hifi (duits))

http://www.lumenwhite.com

time coherent, phase coherent, resonance coherent
5 driver, 3 way, ultra precision monitors
frequency response: 18 hz - 60 khz /-3db
sensitivity: 92,5 db
impedance: 5 ohm
rec. amplification: 20 - 500 watt

driver array
1.2" pure diamond inverted dome tweeter
7" ceramic inverted dome midrange
3 x 9"ceramic inverted dome woofers

basket, spider and magnet design
flow optimized, all drivers resonance tuned

cabinet
instrument-grade design, bonding and construction,
premium woods, no mdf, synthetics or damping
midrange driver in proprietary
bi-concave, sealed cabinet

finish: premium figured maple or piano black,
multi layer, high gloss
multiple premium verneers and color options
available on request

terminals and wiring
single wire, custom tuned ebony tone wood terminals,
resonance optimized
premium wbt platinum hardware

internal wire harness: edge-of-the-art, proprietary design and technology,
custom manufactured and patented




  dimensions
hight: 137 cm
width: 34 cm
depth: 64 cm
weight: 90 kg


Rick

Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

Vigier

Quote from: Scheu Premier2 on November 26, 2005, 09:29:49
Hoi

Ik vraag me af of het mogelijk is een speaker als de nieuwe Diamond light van Lumen White te bouwen. Het is een speaker concept wat ik nog niet op de diy sites ben tegengekomen.

De vorm van de speakerkast lijkt me erg moeilijk te reproduceren.
De kast is opgebouwd uit berkenmultiplex. OPgebouwd uit meerdere lagen van 4 mm. Die onder hoge druk verlijmd worden met elkaar in een mal. Hier zit dus volgens mij een probleem. Hoe krijg ik een druk die hoog genoeg ligt. Conventionele lijmklemmen gaan niet werken. Zelf dacht ik al aan stempels uit de bouw tussen vloer en plafond.

Er zijn doorsnede foto's bekend van de speaker. Ik heb een foto van een lumen white filter.

Is dit iets om in gedachte te houden of kan ik beter van iets anders gaan dromen? Ik heb 2 keer naar Lumen white's mogen luisteren en ik was erg onder de indruk hiervan. Een keer door Ayon buizenversterkers aangestuurd de andere weet ik niet meer helaas. Maar beide keren werd ik ook emotioneel in de muziek getrokken, geweldig. Alles was voor de rest natuurlijk ook in orde maar ik raak niet door elke high end luidspreker emotioneel geraakt (sonus faber amati idem). Deze speaker is ook door een mooie set versterker aan te sturen.

Om even snel een paar antwoorden te geven:
- Nabouwen: is helemaal niet zo moeilijk, maar het kost veel voorbereidingstijd
- Qua klemmen kun je twee mogelijkheden gebruiken: lijmklemmen (goede lijmklemmen met schroefdraad zijn goed genoeg) of spanbanden. Beste is inderdaad een mal, en dan zjin de lijmklemmen niet superbelangrijk.
Hoe je dat met zo'n mal doet: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1028
Maar dan is het wel verstandig om de vormen te laten frezen (computergestuurd) in plaats van met de hand.

Groet, Joris

Erik van Voorst (in memoriam)

#2
Ik ben van mening dat het niet na te bouwen is...

Je kunt misschien met veel pijn en moeite (als je handig bent met houtbewerking) iets bouwen wat erop lijkt maar gelijkwaardig geluid kun je vergeten.
Er zitten nl.  behoorlijk wat technologische "foefjes" in het ontwerp en de kast doet getuned mee en heeft ook nog eens een bijzondere poort......

Misschien wel een idee om eens kontakt op te nemen met de bouwer van de Sonatina (gelijke vorm)..mogelijk dat hij hulp kan verlenen (via het bedrijf Audio-cube)...of misschien vind je zijn concept wel mooi en komen jullie tot ideeen....

Anyway succes en ik blijf het volgen.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Scheu Premier2

Dit is een van de foto's met doorsnede van binnen.

[ img ]http://www.living-sound.com/images/muenchen_2005/HiEndShowMunich05_016.jpg[ /img ]

Er zijn ook genoeg foto's bekend waarop de luchtspleet staat afgebeeld waar je breedte en hoogte kunt afleiden. Mede door de foto's met doorsnede. Hierop kun je zien dat de speaker gecompartimenteerd is.

[ img ]http://ayonaudio.com/ayon/images/factory/loudspeaker/Hydra_Andromeda_020.jpg[ /img ]

foto's van de bouw van ayon. Wordt in de zelfde fabriek gebouwd. Voor meer foto's
http://ayonaudio.com/ayon/english/f-fact-speaker.htm

Joris bedankt voor de link ik ga deze thread lezen dit weekend.

Erik, ik ben zelf ook nogal sceptisch of het mogelijk is. De poort lijkt nu nog te doen. Ik ben wel benieuwd wat de overige "foefjes" zouden kunnen zijn. In de stereo mei 2004 staat een test van een lumen white met een foto van de bouwdelen van de speaker voor assemblage. Het onderschrift zegt duidelijk dat ze iets cruciaals uit de foto hebben gehaald.

Ik neem aan dat je Cees Pel bedoelt, ja hij maakt ook gebruik van het stromingsprinciepe. wellicht dat hij een goede tip of oordeel kan geven.


In elk geval bedankt foor jullie feedback

Rick

Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

Scheu Premier2

Hoi Fineermannetje

Ik zou niet de arrogantie willen bezitten op te claimen dat ik het zou kunnen om ze 100% nat te bouwen. Een mooie benadering (99% ;-) ) zou ik al mee tevreden zijn. Volgens mij zijn de curves af te leiden uit de diverse foto's met wat toegepaste wiskunde is al een eind te komen.

In elk geval bedankt voor de toegezegde hulp.

wat heb ik fout gedaan met de foto's?

Rick
Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

Erik van Voorst (in memoriam)

#5
Cees ja...sorry..haal altijd heel de Audio-cube door de war... :-[
Cees is een vakman en ik denk een must als je een serieuze gooi wilt doen en ik noem jouw 99 procent serieus.... ;D

Die Stereo-foto is volgens mij volkomen onbetrouwbaar....ik ken hem...je kunt je bijna niets cruciaals daarbij voorstellen...hooguit een tussenstuk met gaten op de verkeerde plek gezet of iets dergelijks
....ik kan me niet voorstellen dat ze in die werkplaats hun geheim laten/lieten fotograferen....
Ik zie er ook een vierkante doos in ...terwijl ze in de unitkamer zelf ook alles rond laten lopen...en daarom geen enkele demping meer hoeven te gebruiken....(wordt straks ook behoorlijk ingewikkeld met de filtering die Thiel jongens in ongedempte kamers)

Ook het hout wat zij bv. gebruiken moet je niet onderschatten..." gewoon"  berkentriplex geeft een compleet ander effect ...enfin...zal nog wel maanden research geven....blijft een hobby... ;)

De poort is ontwikkeld door een Stromingsleer engineer...beetje vrij vertaald... :P...ga er maar aanstaan op je zoldertje... ;D :-X

Diep respect als je eraan begint hoor....lijkt mij een geweldige gave speaker om te bouwen !!!!!! ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

FFF

Tja, wil je echt dezelfde hebben, of dit ontwerp.

Als ik deze speaker zou moeten bouwen zou ik alleen het design nemen (wat ik zelf op het eerste gezicht niet zo mooi vindt)

Het design is makkelijk te maken uit massief mdf, plaatjes in model frezen en deze op elkaar lijmen tot een grote stapel, en dan de buitenkan bekleden.

Echter om hem hetzelfde te laten klinken wordt moeilijk, dan moet je erg veel info weten te krijgen, vaak worden de units ook nog gemodificeerd, en idd de vele foefjes zorgen er voor dat het niet mee valt.

Scheu Premier2

Ik wil graag dit ontwerp met dit materiaal. het is de combinatie van materiaal en ontwerp wat ervoor zorgt dat er geen dempingsmateriaal nodig is me waardoor het hogere rendement nodig is. Uit MDF gaat ie in elk geval niet worden, ik verwacht dat het dan te ver van het origineel klinkt. Vooralsnog wil ik ergens in 2006 beginnen met een proef voor de kasten te maken. Eenmaal een goede mal dan kan het experimenteren beginnen. Ik heb wel wat marge denk ten op zichte van een kant en klare de diamondlight adviesprijs is iets van E 86.000 (slik). Ik zal natuurlijk geen gemodifeiceerde drivers erin gebruiken. Ben wel van plan om de 30 mm diamond tweeter te gebruiken.

Inderdaad het kamertje lijkt vierkant maar hier zit weer een rond binnekant in. Als ik wist hoe dan zette ik de foto van het filter van de whiteflame zonder diamond tweeter op het forum. Maar het linken lukt mij niet eens (of zien jullei wel wat?). Ik tel 7 oncerdelen.

Rick
Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

Vigier

Heej,

even een aanvulling op mijn posting: ik hoop dat het voor alle lezers duidelijk is dat mijn vorige posting (eerste reactie in deze thread) ALLEEN ging over het bouwen zelf, niet over het geluid....

@FFF: het is makkelijker om hem uit platen triplex te maken die je buigt, dan uit laagjes MDF die je op elkaar lijmt.
Mocht je willen weten hoe leuk het is om met laagjes te werken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1020
Mijn oven staat al een paar uur zilverzand te "bakken" om 2 compartimenten van deze luidsprekers op te vullen (ze zijn dus voorlopig nog niet klaar :) )

Groet, Joris

jan-rotterdam


Scheu Premier2

Hoi Jan

bedankt voor het plaatsen van de foto. Kan iedereen zien waar we het over hebben. Ik vind hem in ieder geval bijzonder mooi. Onder andere door de lichte afwerking.


Rick
Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

geenius

Mooie speaker inderdaad, even ter info: hij schijnt van van esdoorn mutliplex gemaakt te zijn en niet berken ;)
Ik neem aan dat je dit al hebt gelezen:http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31835.25

Robbo

Natuurlijk is zoiets na te bouwen  :)

De aanpak is alleen heel anders dan 'traditionele' speakerbouw.   Ik zou bij echte muziekinstrumentenmakers ten raden gaan hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Scheu Premier2

Hoi Tony

bedankt voor de tip esdoorn multiplex. Ook bedankt voor de link.

Robbo
Yep instrument bouwers zouden over dit project wel eens wat zinnigs kunnen vertellen denk ik. Vraag me wel nog af wat voor "foefjes" er meer inzitten dan op het eerste ook duidelijk is.

Rick

Copland cda-288, Scheu Premier 2, Copland, CTA 301, Car 805C en Milestones in aanbouw.

Wijx wondere wereld

ik snap niet waarom iedereen dit aan instumenten doet denken? Het is gemaakt van meerdere lagen multiplex en een gebogen vorm dus het zal niet zoveel trillen, daarbij weegt de speaker 90 kilo dus er zal vast een heleboel hout in verwerkt zijn.

Waar zit dan de moeilijkheid (buiten het filteren)? Misschien kijk ik ergens overheen dat zou kunnen natuurlijk
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

fgroen

Het zit hem in de vorm van de behuizing, en wat voor invloed dat heeft op de drukopbouw van de acoustische energie. Het managen van de kastacoustiek is afgekeken van de instrumentbouw. (zie ook hun website) Het is verder wel een stevige kast, dus geen gedonder met opleuken van het geluid door meeresonerende luidsprekerkasten.

In feite doet B&W iets soortgelijks met hun Nautilus behuizingen. In alle gevallen heeft de behuizing zeer specifieke acoustische eigenschappen, die precies aansluiten op de gebruikte luidsprekers. Het is als het ware een precies uitgetuned ontwerp. Werkt dus prima in die ene situatie, en zal opnieuw moeten ontworpen zodra een van de parmeters (b.v. de gebruikte luidsprekerunit) anders is. Er bestaan tech notes over het ontwerp van de N801 middentoner behuizing. In hoeverre dat een bruikbare leidraad geeft voor het ontwerp van je eigen kasten weet ik niet, het geeft allicht een goede achtergrond.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Wat me opvalt bij dit ontwerp zijn de specs, vooral de gevoeligheid: 92 dB? Hoe wil dat kunnen met een Accuton tweeter? Max efficientie van de modellen is 90 dB! De midrages doen zelfs maar max 88.5 dB. Dus als dit correct is, zijn het aangepaste units. Kun je dat namaken? Alleen als je actief gaat filteren.

fgroen

Quote from: deepspace on December  2, 2005, 10:28:23
Wat me opvalt bij dit ontwerp zijn de specs, vooral de gevoeligheid: 92 dB? Hoe wil dat kunnen met een Accuton tweeter? Max efficientie van de modellen is 90 dB! De midrages doen zelfs maar max 88.5 dB.

Daar had ik ook al mijn bedenkingen bij. Zelfs als het gedefinieerd is als geluidsdruk bij 1V ingangsspanning moeten de units wel heel laagohmig zijn. (bij gelijkblijvende geluidsdruk bij 1 Watt)

QuoteDus als dit correct is, zijn het aangepaste units.

Dat lijkt me sterk, Accuton heeft duidelijk een compromis gemaakt vwb rendement, ten gunste van kwaliteit.

QuoteKun je dat namaken? Alleen als je actief gaat filteren.
8)

Is m.i. inderdaad een van de manieren om snel een goed resultaat te behalen.   ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: fgroen on December  2, 2005, 11:05:46

Dat lijkt me sterk, Accuton heeft duidelijk een compromis gemaakt vwb rendement, ten gunste van kwaliteit.
   8)



Lumenwhite heeft (staat volgens mij in die editie van Stereoplay----ik ben hem kwijt)
de units zelf aangepast.....je ziet dan een foto...before and after.... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

voodooless

Quote from: Erik van Voorst on December  2, 2005, 11:13:06
Lumenwhite heeft (staat volgens mij in die editie van Stereoplay----ik ben hem kwijt)
de units zelf aangepast.....je ziet dan een foto...before and after.... :o

Dat kan best, maar 3 tot 5 dB extra uit een unit persen vergt wel iets meer dan wat simpele modificaties.

geenius

#20
De tweeters bestaan ook in 4 ohm, die hebben dan een hoger rendement dan de 6 ohm versies als je 2,83V eraan hangt. Ook heeft bijvoorbeeld de nieuwe C² 24/6 standaard een gevoeligheid van 92 dB /2,83V. ;) Ook is er een hoop verkooppraat, bijgaand stukjes uit Stereophile:

"Although my 89dB(B)/2.83V/m estimate of the Lumen White Whiteflame's sensitivity was a couple of dB below the specified figure, this is still higher than average." en "Lumen White claims that the Whiteflame is time-coherent. However, as revealed by the step response on the tweeter axis (fig.7), the speaker is not time-coherent. "

"The gorgeous-looking Lumen White Whiteflame offers enigmatic measured performance.............. the anomaly at 850Hz and the severe enclosure resonance at 120Hz. It's always possible that high-Q problems like these will be hidden much of the time with many different types of music, but that doesn't mean that they won't be audible some of the time.—John Atkinson"

voodooless

Quote from: geenius on December  2, 2005, 11:50:15
De tweeters bestaan ook in 4 ohm, die hebben dan een hoger rendement dan de 6 ohm versies als je 2,83V eraan hangt. Ook heeft bijvoorbeeld de nieuwe C² 24/6 standaard een gevoeligheid van 92 dB /2,83V. ;)

Hmm, wordt misschien tijd dat accuton zijn website een keer update ;)

geenius

#22
Nieuwste typen: Nederlandse Importeur
4 ohm versies: Accuton

voodooless

Quote from: geenius on December  2, 2005, 11:58:26
Nieuwste typen: Nederlandse Importeur
[/quote]

Dat ze daar staan weet ik wel, maar het is nog steeds een schande dat accuton.de website niet geupdate is.

Quote4 ohm versies: Accuton

Staat geen efficientie bij, die zal natuurlijk iets hoger liggen, maar of je daarmee de 92 dB gaat halen betwijfel ik.

geenius

Quote from: deepspace on December  2, 2005, 12:05:15
Dat ze daar staan weet ik wel, maar het is nog steeds een schande dat accuton.de website niet geupdate is.

Inderdaad.

QuoteStaat geen efficientie bij, die zal natuurlijk iets hoger liggen, maar of je daarmee de 92 dB gaat halen betwijfel ik.

Re is ongeveer de helft, dus als al het andere gelijk is dan heb je circa +3dB meer gevoeligheid. ;)