Arcam AVR300 i.c.m. Arcam CD73T

Started by ...dune..., November 26, 2005, 01:45:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

...dune...

Al vooraf m'n excuus als dit een echte onnozele leken-vraag is, maar ik heb nog een hoop te leren op dit gebied.

Het volgende:

Ik lees over de scheiding van loopwerk en DAC bij het afspelen van cd's. O.a. dat het soms zinvol kan zijn om de DAC van een versterker te gebruiken i.p.v. die van de CD-speler.

Ik heb een Arcam AVR300 versterker en een Arcam CD73T cd-speler. Deze CD-speler heeft een Wolfson DAC die op zich (voor mijn budget) een goed presterende DAC schijnt te zijn.

Nu heb ik de cd-speler digitaal aangesloten op m'n AVR300 en daarbij wordt dan volgens mij toch de DAC van de cd-speler gebruikt ?

Wat is voor mij, met deze apparatuur (!), de meest aantrekkelijke optie ?!

arjan


P.S. Ik luister via stereo-direct, de fronts zijn KEF Q7's welke gebi-ampt zijn.

Kerstmanno

Nee, als je de cd-speler digitaal aansluit op je versterker, dan wordt de DAC van de versterker verbruikt,
Logisch, want de DAC is de Digitaal-Analoog-Converter. Als het digitale signaal van de cd al naar analoog is omgezet, dan kan je dat niet meer via een digitale kabel versturen. Wil je de DAC van de cd-speler gebruiken, dan zul je een analoge interlink moeten gebruiken.

Ik weet overigens niet welke DAC's beter zijn...

R

Als je digitaal aansluit, gebruik je de dac's van je receiver. Ik denk dat je niet veel verschil zal merken tussen beiden. Ik zou lekker analoog blijven draaien, dus de dac's van je cd speler blijven gebruiken. Daar is niets mis mee, heb hem zelf ook gehad.

Audiofiel

Ik verwacht wel een aanzienlijk verschil, maar kan je op voorhand niet vertellen welke beter zal klinken. Probeer het eens uit door zowel analoog als digitaal tegelijk aan te sluiten en beoordeel het met je eigen oren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

...dune...

Quote from: Menno-ert on November 26, 2005, 01:50:44

Logisch, want de DAC is de Digitaal-Analoog-Converter. Als het digitale signaal van de cd al naar analoog is omgezet, dan kan je dat niet meer via een digitale kabel versturen.

Oepss... kijk, dat bedoel ik nou...  ;D  ...had ik toch eigenlijk zelf kunnen bedenken  ::)

Ik ga er idd maar eens een analoge link tussen zetten en kijken wat beter klinkt aangezien dus niet echt op voorhand is te zeggen welke DAC beter is.

Bedankt allemaal !

myself

Quote from: ...dune... on November 26, 2005, 11:24:13
Oepss... kijk, dat bedoel ik nou...  ;D  ...had ik toch eigenlijk zelf kunnen bedenken  ::)

Ik ga er idd maar eens een analoge link tussen zetten en kijken wat beter klinkt aangezien dus niet echt op voorhand is te zeggen welke DAC beter is.

Bedankt allemaal !
he enige verschil lijkt me niet in de DAC's te zitten (misschien zijn die van de AVR300 zelfs nog wel beter) maar als je hem analoog aansluit, kun je stereo direct gebruiken. Als je hem digitaal aansluit, kun je dat niet en moet je hem gewoon op stereo zetten. Stereo direct bypassed immers het gehele digitale gedeelte
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

...dune...

Quote from: myself on November 26, 2005, 12:02:44
he enige verschil lijkt me niet in de DAC's te zitten (misschien zijn die van de AVR300 zelfs nog wel beter) maar als je hem analoog aansluit, kun je stereo direct gebruiken. Als je hem digitaal aansluit, kun je dat niet en moet je hem gewoon op stereo zetten. Stereo direct bypassed immers het gehele digitale gedeelte

Ik dacht dat ik het niet nog erger kon maken, maar wel dus... de cd-speler blijkt toch analoog aangesloten te zijn  :-[ :-X

Was er vanuit gegaan dat ik 'm destijds digitaal had aangesloten, net als de DVD-recorder, maar de keuze zal idd vanwege dat stereo-direct gebeuren toen al voor analoog gemaakt zijn omdat stereo-direct kunnen luisteren voor mij een voorwaarde was.

Nou ja, thanks anyway, ik zal de volgende keer proberen mijn huiswerk beter te doen.  :-\

arjan


myself

maakt niet uit  ;D zo hou je ons ook scherp  ;)

het gaat erom dat je een zo mooi mogelijk geluid hebt  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip