19 inch rack in kast als centrum van alle media (beamer/TV/2 x PC/hddrec etc

Started by Wowly, November 22, 2005, 21:21:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wowly

Hallo mede-hobby-isten!!!

Zo nu en dan begin ik een project, zoals de UcD-versterker od de fors verbeterde kast van de scanspeak reference monitor by Wowly  :).

Deze projecten komen er eigenlijk alleen als er enige noodzaak voor is. Dat was zo bij de UcD-versterker (ik had niets omhanden ;D) en de Reference monitor (mijn Axton 80's klonken niet meer bij zo'n goede versterker).

Nu is pas geleden mijn kiss dp450 speler kapot gegaan, welke ik gebruikte voor een quick filmpje pakken op de barco data 800. Vervelender is dat mijn mannen (casper en mees, 3,5 en 1,5 jaar oud nu :D) nu niet meer naar bob de bouwer of Bambi kunnen kijken of ik moet alles klaarzetten voor te kunnen kijken met de beamer, wat sowieso al niet lekker gaat overdag (850 lumen lichtopbrengst, weet je wel :-\). Ik gebruik namelijk mijn pc om nu te kijken met de beamer. Dit opende meteen ook mijn ogen, want wat een fantastisch beeldje geeft de pc zeg, crisp zullen we maar zeggen, daarbij kan deze ook High definition (1920x1080i) aan, wat erg mooi schijnt te zijn (is me namelijk nog niet gelukt, maar dat is iets voor een ander topic..).

Ik zit al een tijdje te denken over een aantal optie's:
- een tweedehandse kiss kopen en doorgaan op de oude voet
- een ps2 kopen met netwerkmod. nadeel: geen hd mogelijkheden
- een nieuwe XBOX360 kopen, welke ook HD aankan, maar het is me nog niet duidelijk of dit ook in een netwerk kan.
- een HTPC bouwen, wat ik eigenlijk jammer vind, want boven staat al een PC met prima specs, en het lijkt me nog steeds niet zo handig als een losse dvd-speler.

Ik bedacht me opeens een bezoek aan Rob Dingen tijdens de CRT-masterclass. Rob heeft over zéér veel zaken nagedacht en veel zaken uitgekristalliseerd, zonder al te veel compromissen te moeten sluiten. Met als resultaat een verbluffend HT :o

Hij had vrijwel al zijn apparatuur in een 19 inch rack gezet en dit in de muur verwerkt. Dit was echt waanzinnig luxe, want behalve dat het er super uitzag (mooi tussen zijn DVD- en CD-verzameling in achter een smoke-glass) was het ook hardstikke praktisch! Alles stond er, cd-speler, 5.1 ( of meer, was een casablanca kan ik me herinneren :o), HDVHSspeler en ga zo maar door. mooi vanaf een plaats te bedienen, geen verzameling apparatuur in het zicht, alleen de stoelen, speakers, eindversterkers, scherm en Beamer waren aanwezig. Zoals ik al zei, ik was onder de indruk.....

Nu zit ik dus ook te denken aan zo'n 19 inch rack.
Hierin zou mijn huidige PC, videorecorder, barco rcvds05 switcher, stereo-voorversterker, tuner, cd-speler in moeten komen. Mijn PC moet dan ahw een server worden, zodat ik:
- boven in de werkkamer gewoon kan computeren, cd-tjes en DVD-tjes kan branden en genieten van 5.1 geluid via de 5.1 creative set, mischien zelfs kan VOIP-en
- beneden via de TV met een soort MCE kan internetten, mailen en VOIP-en
- beneden de beamer kan aansturen
- beneden via de tv dvd's kan bekijken
- TV-programma's op kan nemen via de kabel
- beneden evt 5.1 geluid kan maken en uitsturen.

Ik wil dus nogal wat, en weet niet of dit allemaal mogelijk is........ ik kan jullie hulp dus goed gebruiken!!!
De Voordelen lijken me aanzienlijk:
- financieel: de huidige PC wordt maximaal gebruikt en andere apparaten worden uitgespaard, de pc kan namelijk;
     2 gebruikers tegelijkertijd bedienen,
     programma's opnemen op de harde schijf met de mogelijkheid deze te branden op DVD of evt later te bekijken,
     internetten en emailen op meerdere lokatie's (werkkamer en beneden voor de tv, later zelf via WIFI en en laptopje in de tuin  8),
     VOIP-en op meerdere lokatie's,
     als scaler voor de barco,
     als "playstation"voor de TV en voor de Barco
     Als server voor mijn nieuwsgroepen (moet toch ergens aan content voor HD komen.....)

Dit spaart een spelcomputer, dvd-speler, scaler, 5.1 voorversterker, losse server voor nieuwsgroepen, welke ik allemaal niet heb, uit, zodat ik het gespaarde geld een klein beetje kan uitgeven aan de bouw van dit ultieme 19-rack/kast om het allemaal werkende te krijgen.

Ook kan ik dan de enorme kabelbundels uitsparen die nu door mijn huis lopen en alles mooi via de kruipruimte laten lopen.

Wat denken jullie, is dit allemaal mogelijk met één pc of zal ik een aparte server moeten opzetten.
De PC boven wil ik met een soort "thin-client"gaan bedienen,
de barco via de rcvds-switcher en de videokaart van de pc,
de TV via een tv-tunerkaart, videokaart en rcvds-switcher,
de eindversterker van de boxen via de 5.1 uitgang van de geintegreerde audio-uitgang van het moederbord (schrik niet , maar op mijn moedeerbord, een chaintach 9cjs, zit een envy24HT chipset :o, een van de beste destijds voor 7.1 geluid),


Ik hoop dat jullie met me mee willen denken, zodat grote problemen van te voren worden getackeld, en we dit project kunnen gaan verwezenlijken!!!!


Ik zal morgen verder gaan hiermee, de vrouw des huizes wil nu bij de PC >:( (dit probleem zal dus hopelijk in de toekomst niet meer voorkomen ;D)

Groetjes Wowly

TheSeparator

Hallo Wowly,
Klinkt als een spannend project.

Vanuit mijn perspectief kan ik je alvast wat informatie geven over het gebruik van je PC op afstand middels Thin Client technologie.

Vergeet het serieuze gebruik van multimedia, 3D-spellen en het spelen van MP3 over een Thin Client/RDP/Extern Bureaublad verbinding. Technisch kan het allemaal maar in de praktijk zijn er veel obstakels. Dropouts in beeld en geluid, zwarte schermen bij spellen, langzame schermopbouw etc.

Thin clients zijn uiteraard wel geschikt voor het starten van een film, bedienen van 'recorders' etc, zolang de actuele weergave maar door de 'server' geschied.

Voor programma's als Word, Excel Internet Explorer en systeem beheer activiteiten is RDP/Thin Client/Extern Bureaublad geweldig.

Tot zover mijn bijdrage, ik zal deze thread in de gaten houden.
Hopelijk kunnen andere forumleden nog veel meer bijdrages leveren. Mocht iemand bijvoorbeeld een goede leverancier van 19 inch racks weten dan ben ook ik geinteresseerd.

Groeten,
Gerard
Who cares about separation, continuous climbs, direct routes, profile adherence, Barco TFT panels 2048x2048, roller-coasters, CPDLC, Flight Level 490, 5.0 NM, Boeing 787 and A388 ??

Wowly

Kijk mooi zo, een eerste opbouwende reactie is binnen!!

Ik ben nog niet zo thuis in thin clients, ik had gehoopt dat je ahw een soort netwerkje kon maken. De pc boven zou ook een zéér kale pc zou worden met minimale vereisten, bijvoorbeeld:

Instap moederbord met goedkoop celeron processortje, simpel vga-kaartje, combi dvd/cdbrander, en simpel onboard geluidskaarje in een kleine platte behuizing, liefst allemaal passief gekoeld, 128 MB intern, 40 gig HD en een 100 Mbit netwerkkaartje hoeft niet al te veel te kosten toch?

een echte thin client is dus blijkbaar niet zo'n goede optie?

een 19 inch rack, dat zou ik het liefste verrijdbaar voor/achter willen zien, omdat ik dan goed bij de bekabeling kan komen en ik hem mooi in een kast kan inbouwen. Deze kast krijgt onder een ventilatierooster en boven idem, zodat de warme opstijgende lucht mooi door convectie kan wegstromen. Als ik de spullen in de kast rijd dan ben ik meteen verlost van alle geluid van de ventilatoren.

Ik was van plan alles zeer low-budget te doen, voor de sport maar vooral van moeten, omdat het budget erg beperkt is. Dit kan in de loop der maanden natuurlijk stilaan worden uitgebreid natuurlijk. ;D

Dus, als iemand een locatie weet waar ze afgedankte 19" rack's hebben staan voor een prikkie: plaese, geef me een hint!

Separator, alvast bedankt voor de eerste reply, ik denk dat er nog vele meer zullen komen!!!!

Ik denk dat meerdere mensen wel met deze gedachten hebben gezeten, om al je spullen in een kast op te bergen.

Nog enkele aandachtspunten: wat en welke bekabeling (afgeschermd, hoelang maximaal, utp, signaalkabel etc etc).

Greetz Wowly

Wowly

Nog een vraagje over thin cleint,

De beeldverwerking vind plaats door de thin client, niet door de grafische kaart van de server??

In dat geval zou ik dus boven, waar de thin client komt te staan geen games meer kunnen spelen???

Dan kan ik beter een minisysteempje boven neerzetten met een goeie grafische kaart?


Ik kan bij mijn buurman misschien aan een geschikte 19 kast komen incl 600 w dual voeding.(heeft een pc-zakie)

Gr Wowly

TheSeparator

Hey Wowly,

Eigenlijk moet je ThinClients in drie categorieën in delen.
De Pc-achtigen, de PC-na-apers en de dedicated clients.

De PC-achtigen draaien in een windows besturingssysteem en profiteren, tot een bepaalde hoogte, van de aanwezige (Intel) hardware configuratie.
De PC- na-apers zijn commercieële besturingssystem waarop een (al dan niet ) Microsoft client draait die ook andere ( Apple/Linux...) systemen toegang geeft tot Microsoft besturingssystemen. Daarmee ben ik helaas niet zo goed bekend.

De derde categorie bestaat uit echte ThinClients. Deze hebben een eigen hardware ontwerp en een besturingssysteem wat past bij de ThinClient. Bijvoorbeeld Wyse is een producent hiervan. Zij leveren ThinClients met een 'eigen' besturingssysteem, met Linux, met Windows CE en met Windows XP embedded. In een kantoor omgeving zijn al deze terminals prima te gebruiken.

Voor gebruik in een Multimedia omgeving moet je zeer voorzichtig zijn. Helaas is het erg moeilijk om te testen. De hardware/software combinatie is weliswaar niet 'duur' maar toch wel moeilijk te vinden bij een dealer.

Hopelijk heb ik weer wat meer informatie beschikbaar gesteld.

Groeten,
TheSeparator.

Who cares about separation, continuous climbs, direct routes, profile adherence, Barco TFT panels 2048x2048, roller-coasters, CPDLC, Flight Level 490, 5.0 NM, Boeing 787 and A388 ??