DVD-audio & SA-CD niet succes vol???

Started by MdB, September 27, 2002, 19:23:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MdB

Dank je wel voor de tip blue-eyes. Bij "tijdelijke apparaten" vraag ik altijd even in de familie of er iemand interesse heeft voor zo'n apparaat voordat ik de aankoop doe. Ik het apparaat tijdelijk en de andere persoon een goedkoper apparaat na een jaar gebruik. (tijd is relatief dus een jaartje kan ook twee jaar worden.)
Beter duur dan niet te koop.

blue-eyes

graag gedaan, geen moeite.

overigens is de denon 3300 meer dan de moeite waard om van dat jaar zeker 2 jaar te maken. Ik heb die bewuste 3300 een weekend hier gehad, heerlijke speler, ook een goed audio geluid. Dus verkoop je cd speler ook maar, hoef je weer wat minder te financieren ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Advocaat van de duivel (want jawel ik hoor bij de DVD-A fans), je kan SACD ook meenemen in de auto, hoewel je wel een idioot moet zijn om dat met je audiofiele opnames te doen, maar goed het kan.

MP3 (of andere compressie norm) heeft een gouden toekomst, maar dan voornamelijk voor auto, portable, internet.

Als serieus audio genot, NOOIT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

In de VS wordt door sommigen multi-channel muziek in de auto als 'killer-application' voor DVD-Audio gezien... Men rijdt daar uiteraard doorgaans in wat luxere voertuigen rond als hier.

QuoteMP3 (of andere compressie norm) heeft een gouden toekomst, maar dan voornamelijk voor auto, portable, internet.

Als serieus audio genot, NOOIT.

Dan is Dolby Digital (en in mindere mate dts) dus niet geschikt als 'serieus audio' formaat... Een Dolby Digital 2.0 geluidstrack is tenslotte meestal iets van 128 of 192 kbit/s (met een enkele uitschieter naar 256). DD 5.1 zit op 384 of 448 kbit/s (ik heb er eentje van 512 kbit/s, maar die is op de meeste spelers niet af te spelen...). Toch kan ik heel erg genieten van mijn collectie Muziek DVD's.

Zelf vind ik DVD-Audio de moeite waard (en SACD zal dat ook wel zijn, ik heb echter geen speler die het SACD formaat aankan). Er komen regelmatig nieuwe titels uit, al hoewel het van mij allemaal nog wel wat sneller mag. Zo komen Reveal van R.E.M. en 'Under Rug Swept' van Alanis Morisette pas ruim na de originele CD op DVD-Audio beschikbaar. Hopelijk komt de nieuwe Peter Gabriel wat sneller op DVD-Audio en SACD uit.

De 'killer' disc is, naar mijn bescheiden mening, de Quad mix van 'Dark Side of the Moon' (van Pink Floyd) die misschien op DVD-Audio gaat verschijnen.

Helaas lijkt het slecht gesteld te zijn met de marketing van de schijfjes. Warner heeft onlangs 60 titels op de Europese markt uitgebracht, maar daar zie je weinig van. Waarom staat er niet een speciale display in de platenwinkels met alle titels. Als men de discs al heeft staan ze verstopt tussen de DVD-Muziek titels, alwaar ze (door het kleine doosje) neit echt opvallen!

MdB

QuoteDe 'killer' disc is, naar mijn bescheiden mening, de Quad mix van 'Dark Side of the Moon' (van Pink Floyd) die misschien op DVD-Audio gaat verschijnen.
Alles van Pink Floyd in quatrofonie zou mooi zijn als ze dit uitbrengen op dvd maar eerst zien dan geloven.

Als de software fabrikanten echt interesse hadden in het verkopen van muziek dan hadden ze allang dit uitgebracht op DVD met ondersteunende video-clips. Bijv. Henk koop jij nog cd's? Ik denk het niet, je wacht tot dat het op dvd komt? Waarom gaat het slecht met de cd-industrie? kopieren? Ze hebben altijd op de jeugd gemikt maar die hebben meerdere interesse's dan alleen maar cd's dus hebben ze minder geld over om cd's te kopen! Het zou beter zijn als ze op de 20, 30, 40, 50 en 60-ers zouden mikken en de goedkope cd's uit roulatie halen en uitbrengen op dvd met toegevoegde waarde aub.

Er is wat dit betreft voldoende te verdienen in de muziek handel maar ja "ze weten het nog niet welk systeem ze moeten omarmen."
Beter duur dan niet te koop.

Henk

#30
Minstens drie albums van Pink Floyd (Atom Heart Mother, Dark Side of the Moon en Wish You Were Here) zijn ooit Quadraphonisch uitgebracht (o.a. op 8-track tapes). dts versies hiervan zwerven rond op het internet en zijn m.i. de moeite waard (qua muzikaliteit dan, voor audiofielen zijn ze niet perfect).

Gelukkig komt er nog wel ander Pink Floyd gerelateerd materiaal uit op DVD (onlangs nog 'In the Flesh' van Roger Waters, een dezer dagen komt 'David Gilmour - In Concert' en in november 'Pulse').

Zelf koop ik best nog wel vaak CD'tjes (gemiddeld zo'n 2 per maand, dat is wel eens lager geweest...). Dit is zowel nieuw materiaal (die ik vaak eerst via .MP3 beluisterd heb) als 'oud' spul wat in de goedkope bakken ligt. Ik luister eigenlijk alleen naar MP3'tjes via mijn PC. Als ik een album de moeite waard vind ga ik het alsnog kopen (als ik MP3's op mijn woonkamerset afspeel valt de kwaliteit vrijwel altijd tegen :P ). Ik ben een tegenstander van het kopieren van Audio-CD's (en trouwens ook van DVD's, zelfs naar VCD en DivX), zeker als verkeerde partijen daar geld aan verdienen!

Ik vind dat men bij DVD-Audio (en deels ook bij SACD) juist teveel de nadruk legt op materiaal voor 'oude lullen'. Het is leuk dat oud materiaal wordt opgepoetst en opnieuw wordt uitgebracht (waardoor ik een album als 'Hotel California' intussen drie keer heb: op LP, CD en DVD-Audio), maar ik wil graag ook meer nieuw materiaal zien.

Het is te hopen dat er snel een nieuwe 'generatie' artiesten komt die de mogelijkheden van meer-kanaals muziek op een originele manier uit weten te buiten!

FrankL

Quote from: Henk on September 29, 2002, 23:14:17Hopelijk komt de nieuwe Peter Gabriel wat sneller op DVD-Audio en SACD uit.
In januari op beide formaten:

http://launch.yahoo.com/read/news.asp?contentID=210559
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

DD en DTS zie ik inderdaad ook niet als serieus audio formaat, hoewel ik wel eerder zal kiezen voor een LIVE DVD dan voor LIVE CD.

Mijn ogen willen ondertussen ook wat.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: MdB on September 29, 2002, 17:55:49
MP3 heeft als sterke punt dat de informatie gecomprimeerd is en daarna op iedere HUIDIGE goedkope grote medium kan opslaan dus bijv. een harddisk jukebox van 20Gb met 200 nummers. Zeg maar met welk apparaat dit kan met eenvoudige bediening

Er zijn een aantal muziek servers. Bijvorrbeeld heeft Meridian een 880 unit aangekondigd op de Cedia. Daar zit volgens mij 240 GB in. Je kunt dan data oplsaan met MLP compressie, en die vanaf CD's inporteren. Heel veel uren muziek mogelijk.. Helaas alleen een wat hoge prijs ($17.000 was de verwachting) De onderliggende techniek is gebaseerd op imerge: http://www.imerge.co.uk/products/improductshtml/ipmain.html

Verder schijnt op de Cedia een aantal PC fabrikanten support voor DVD-A toegezegd te hebben. Onder andere Creative zou komen met een DVD-A drive en een 6 kanaals analoge uitgangskaart.

Wie weet is dat een steuntje in de rug vor DVD-A.
Dat er 2 systemen zijn is volgens mij alleen maar te doen om de rechten om het mdeium heen. DVD is in handen van een consortium van een redelijk groot aantal bedrijven. SACD is dacht ik alleen van Sony en Philps qua patenten.
Sony en Philips zullen dus van elk verkocht SACD product (speler en materiaal) veel meer verdienen dan aan een DVD-A.

Het lijkt me dat beide kampen er nu nog geld aan verliezen, maar dat men gewoon gokt op het worden van het enige systeem zodat men dan een geweldige cashcow krijgt.

Zelf zie ik ook meer in DVD-A. Niet zozeer om de klank, want dat er nou echt materiaal is waarbij ik in optimale kwaliteit voor beide media dezelfde titel kan horen betwijfel ik. Verder heb ik niet een systeem wat echt geschikt is voor SACD, aangezien alles in mijn Meridian processor als  PCM afgehandeld wordt.
(SACD moet dus PCM gemaakt worden)
Wel omdat de meeste nieuwe spelers in het midden en hoge segment standaard DVD-A hebben/krijgen. Steeds meer mensen zullen dus als ze een multi kanaals installatie hebben, en een DVD-A speler wel eens een disc kopen. Als ze dan gecharmeerd zijn van het multikanaals geluid (niet beoordeeld op absolute klank, maar meer op het geluid wat van alle kanten komt) heb je kans dat ze er meer kopen. Je ziet dat de gemiddelde DVD met een concert erop bijna even duur is als een CD. Dan heb ik in principe liever ook beeld erbij.
Dit zal wel opgaan voor veel mensen denk ik.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

martin

Quote from: jaco on October  6, 2002, 08:44:35
Niet zozeer om de klank, want dat er nou echt  Je ziet dat de gemiddelde DVD met een concert erop bijna even duur is als een CD. Dan heb ik in principe liever ook beeld erbij.
Dit zal wel opgaan voor veel mensen denk ik.

Jaco

Dit zou een mooie gelegenheid zijn voor de Blu Ray, om een muziek concert uit tebrengen met 24/96 geluid  en beeld erbij, zo sla je 2 vliegen in 1 klap.
Op deze manier wordt er veel ruimte benut op het Blu Ray disc'je.