DVD-audio & SA-CD niet succes vol???

Started by MdB, September 27, 2002, 19:23:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MdB

SUPER AUDIO CD? DVD AUDIO?

Nieuwe mediaprodukten worden in de regel uitgevonden door de hardwarefabrikanten. Om nieuwe produkten succesvol in de markt te zetten, hebben ze met name ondersteuning van software nodig om de apparaten te gebruiken. Het is tevens gebruikelijk om bij introduktie volop valse beloftes te maken om de acceptatie van het nieuwe produkt te versnellen. Software blijft echter vaak achterlopen. Ook met de introduktie van de DVD in Nederland blunderden de softwareuitgevers in grote mate. De independents lieten het produkt links liggen, aangezien men het woord 'investeren' een vies woord vindt. De grote studios (majors) in Nederland hadden net als de independents geen verstand van de nieuwe drager, maar moesten wel wat aanmodderen vanuit internationale hoofdkantoren. Gelukkig voor Nederland waren er een aantal speciaalzaken, die de consument via import wel genoeg titels met de gewenste kwaliteit konden aanbieden en verstand van zaken hadden om de consument goed in te lichten. Op zo'n manier wisten zij de kar nog te trekken. Overigens dezelfde speciaalzaken, die na het uiteindelijk offcieel doorbreken van DVD hardhandig door de majors aangepakt werden om import te willen verbieden...

Ook met op zich mooie uitvindingen vanuit de hardwarekant als Super Audio CD en DVD-Audio gaat de introduktie niet goed vanwege het achterblijven van steun vanuit de softwarekant. DVD-Audio heeft voornamelijk steun gekregen van Warner Music. Ruim een jaar geleden zijn er een aantal titels uitgebracht en daarna werd het lang stil. Een half jaar geleden waren er weer plannen voor nieuwe titels, maar voor Warner is DVD-Audio duidelijk geen prioriteit en werd er nauwelijks wat ondernomen. DVD-Audio is nu op sterven na dood. De ontwikkeling vanuit softwarefabrikanten gaat veel te traag om het medium te kunnen dragen.

Grote concurrent van DVD-Audio, de Super Audio CD, ondergaat hetzelfde lot, alhoewel de SA-CD meer succes heeft geboekt. Met name Sony Music wist in korte tijd vele titels uit te brengen, maar ook dat hield een half jaar geleden op. Ook Sony Music blijkt een nieuwe drager niet succesvol te kunnen neerzetten. Universal Music schijnt nog wel SA-CD een kans te willen geven, maar ook deze maatschappij heeft zijn reputatie flink tegen. We hoeven daar dus weinig van te verwachten.

Wij hebben op zich vertrouwen in nieuwe kwalitatieve produkten, maar helaas niet in bepaalde Nederlandse uitgevers. We zullen dan ook stoppen met het voeren van DVD-Audio en Super Audio CD's. De voorraad wordt opgeruimd.

Bron: Rodisc
Beter duur dan niet te koop.

J.A.F._Doorhof

Tja,
Jammer dat het bij Ro-disc niet loopt, maar mischien heeft dat meer te maken met de on-line verkopen.
Ik heb de prijzen vaak genoeg vergeleken en hoewel ik vroeger regelmatig in Rotterdam te vinden was is dat nu toch echt niet meer zo. Mijn DVD-A collectie groeit niet hard maar wel stabiel.

Ik denk dat dat vanzelf wel komt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MdB

QuoteJammer dat het bij Ro-disc niet loopt, maar mischien heeft dat meer te maken met de on-line verkopen.

Rodisc heeft ook een on-line verkoopkanaal maar ik denk dat de manier van bedrijfsvoering een belangrijk argument is. Bijv. Rodisc wil zich profileren als hoog kwalitatieve winkel met alle film en geluidsdragers die er te verkopen kan worden maar wordt door de Nederlandse importeurs genegeerd en Rodisc negeerd de importeurs doordat er slecht materiaal afgeleverd wordt op de Nederlandse markt.
Beter duur dan niet te koop.

J.A.F._Doorhof

Rodisc is niet met zijn tijd meegegaan.

De prijzen zijn echt schreeuwend duur voor bv Oosterse films, terwijl je dezelfde versies on-line koopt inclusief shipping voor € 12,00 betaal je bij Rodisc rustig € 30,00 - € 35,00.

Ze hebben wel een grote selectie obscure titels (mijn favoriete genre ;D), maar sinds de echte opkomst van Internet is het alleen intressant als de prijzen concurrerend zijn, immers alleen dan pak je een paar DVD's mee en bestel je niet on-line, echter on-line zijn de prijzen vaak de helft van wat Rodisc vraagt, dan gaat de lol er wel gauw af.

De kennis van films is trouwens wel goed, dus op zich klopt dat wel. Nu de prijzen wat naar beneden, en minder mopperen via de E-mail op alles dat volgens hun fout gaat (en soms hebben ze best gelijk ;)).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

martin

Ik denk ook dat de prijzen van de software teduur is kijk naar het verschil van NL en uit de U.S, het scheelt bijna de helft kwa prijs.

Toch zijn de grote boosdoeners de maatschappijen die de software moet uitbrengen, als zij (bijna) niks uitbrengen valt er ook niks tekopen. ook de muziek genre moet veel gevarierder worden.

Maar goed in amerika lijkt DVD-A toch tegaan winnen.

MdB

QuoteMaar goed in amerika lijkt DVD-A toch tegaan winnen.

Lijkt mij sterk overdreven tot nu toe. Punt blijft dat er te weinig software uitgebracht wordt. Reden voor deze stelling is dat in Amerika aangeboden software ook door import in Nederland verkocht kan worden zoals door bijv. Rodisc maar helaas is het aanbod te beperkt OF Amerikaanse software is typisch alleen populair in Amerka ;D OF .................... ??? ???

Eigenlijk jammer dat er niet één standaard systeem is waar ALLE fabrikanten achterstaan. Nu zijn de belangen verschillend oftewel de neuzen staan niet in dezelfde richting wat alleen maar verliezers oplevert. Maar wat maakt het uit, toch.......... :P
Beter duur dan niet te koop.

martin

DVD-A lijkt mij toch de beste keus, maar goed wie zijn wij. ;)

blue-eyes

Het lijkt JOU de beste keus, een mening dat overigens niet onderbouwd is.

Geef eens aan (aub :)  ) waarom je dat vindt?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

martin

Quote from: blue-eyes on September 29, 2002, 16:11:27
Het lijkt JOU de beste keus, een mening dat overigens niet onderbouwd is.

Geef eens aan (aub :)  ) waarom je dat vindt?

Als je alles met een DVD kan doen, waarom dan weer een nieuw medium als SACD...dit is iets wat alleen weer voor de mensen is weggelegd die daar echt voor intresseren, met DVD-Video is de link DVD-Audio veel sneller teleggen voor de gewone consument. Nee Phillips en Sony willen gewoon kosten wat het kost SACD opdringen. Terwijl de software industrie nog steeds een afwachtende houding blijven aannemen.

MdB

QuoteTerwijl de software industrie nog steeds een afwachtende houding blijven aannemen.
Misschien is dit wel het probleem ;D Hadden ze maar gekozen dan was deze strijd ook weer voorbij met mogelijke uitkomst dat de meest slechtste technische oplossing gewonnen had.
Beter duur dan niet te koop.

blue-eyes

Niet dat ik niet met jullie eens ben, maar mag altijd graag discussies aanwakkeren.

Er wordt gesteld dat DVD alles biedt, maar als dat nu niet het geval is, dat dat gesteld wordt door de audio/video industrie?

Als consument wil je toch het beste? Dus ook de nieuwste technieken? HD DVD ook maar aan de kant, ten faveure van het huidige DVD standaard? (dacht het niet :) )

Persoonlijk wil ik gewoon het beste, en het beste kan best binnen een jaar na een eerder produkt op de markt komen. Voor de consument is het niet duidelijk, en tevens kostbaar om bij te blijven.

Vanuit de producenten kan ik het ook begrijpen, immers handel is geld, waarom direct een nieuwe op de markt zetten als je het andere nog kan gebruiken, en daarna nog uitmelken? Volstrekt logisch, maar ja, zoals gezegt niet goed voor onze portemonaie.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

martin

Phillips wil natuurlijk niet weer op z'n bek gaan.

wie herrinnert zich nog de Video 2000 & CD-I en DCC nog van Phillips, allemaal kostbare missers.

blue-eyes

let wel: marketing missers, niet zozeer technische missers!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

martin

#13
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de gemiddelde consument niet zo gauw overstapt op een nieuw medium.
En het mag natuurlijk niks kosten, vandaar dat MP3 erg goed loopt, de gewone CD verkopen zakt als 'n plumpudding in elkaar, ach dat de kwaliteit veel minder is "Who Care's".

Kijk dalijk met die Blu-Ray zijn de nieuwe mogenlijkheden weer sky high..denk aan een Concert met beeld en 24/96 DVD-A kwaliteit. Nu krijg je alleen een stilstaand beeldje.

MdB

QuoteHet kan natuurlijk ook zo zijn dat de gemiddelde consument niet zo gauw overstapt op een nieuw medium.
Terecht zou ik zeggen anders hadden we elk jaar wel een ander medium.
QuoteEn het mag natuurlijk niks kosten, vandaar dat MP3 erg goed loopt, de gewone CD verkopen zakt als 'n plumpudding in elkaar, ach dat de kwaliteit veel minder is "Who Care's".
MP3 heeft als sterke punt dat de informatie gecomprimeerd is en daarna op iedere HUIDIGE goedkope grote medium kan opslaan dus bijv. een harddisk jukebox van 20Gb met 200 nummers. Zeg maar met welk apparaat dit kan met eenvoudige bediening?
QuoteKijk dalijk met die Blu-Ray zijn de nieuwe mogenlijkheden weer sky high..denk aan een Concert met beeld en 24/96 DVD-A kwaliteit. Nu krijg je alleen een stilstaant beeldje.
Geloof je het zelf ;D Zal de zelfde problemen blijven als nu GEEN SOFTWARE te krijgen.
Beter duur dan niet te koop.

blue-eyes

de opmerking over de consument.....


toch heeft de industrie (en uiteindelijk wijzelf ook) daar baat bij. De early adopters betalen het meest, daarmee wordt al een deel van de R&D betaald, zodat wij al minder hoeven te betalen. Bij snelle opvolgers van produkten, zijn er altijd early adopters, gelukkig wel!

Ik moet wel bekennen dat ik zelf ook vrij vroeg ben (mijn eerste cdrom brander heb ik meer dan 2000 gulden voor betaald) maar toch net even iets later dan "normaal" .

En daarnaast, nieuwe produkten hebben gewoon tijd nodig..... En steun vanuit aanverwante industrie.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

martin

Quote from: MdB on September 29, 2002, 17:55:49
QuoteMP3 heeft als sterke punt dat de informatie gecomprimeerd is en daarna op iedere HUIDIGE goedkope grote medium kan opslaan dus bijv. een harddisk jukebox van 20Gb met 200 nummers. Zeg maar met welk apparaat dit kan met eenvoudige bediening?

Je wil toch wel kwa kwaliteit er op vooruit en toch niet achteruit, dat het makkelijker is dat moet ik je toe geven.
MP3 is leuk voor een walkman of als achter grond muziek op de PC maar toch niet voor een beetje goede installatie, tenminste MP3 klinkt op mijn set voor geen meter.

MdB

QuoteJe wil toch wel kwa kwaliteit er op vooruit en toch niet achteruit, dat het makkelijker is dat moet ik je toe geven.
MP3 is leuk voor een walkman of als achter grond muziek op de PC maar toch niet voor een beetje goede installatie, tenminste MP3 klinkt op mijn set voor geen meter.

Ik ben het met je eens Martin, geen misverstanden ;D maar MP3 heeft een bestaansrecht en andere hardware en/of software kunnen de voordelen van MP3 niet leveren dus gaan de gemiddelde mensen toch konsessie doen qua geluidskwaliteit.
Beter duur dan niet te koop.

martin

Het lijkt er dan een beetje op dat het tenkoste gaat van de mensen die wel kwaliteit willen.

Gelukkig kunnen we tegenwoordig ook over de grenzen shoppen en zijn we niet regio afhankelijk, want dan hadden we het slecht ;)

PS. van welk medium maken jullie gebruik DVD-A of SACD ?

ik zelf DVD-A en ik heb er ook al wat software voor.

MdB

QuotePS. van welk medium maken jullie gebruik DVD-A of SACD ?
Oei een pijnlijke vraag, geen van beide. Heb mijn dvd-speler een tijdje geleden verkocht en nog geen andere gekocht. Zit nog te dubben welke speler. :-\
Beter duur dan niet te koop.

martin

 ;D ja hallo..wel met de grote jongens mee praten maar zelf niks hebben. ;D ;D

Tja is een combi speler niks van pioneer 656 of de 757, kan je nooit geen blauwtje lopen, dan heb je de beide formaten tot je beschikking.

blue-eyes

ik zou reeds een week de trotse beziter van een denon dvd 3800 moeten zijn, ware het niet dat er nog niet geleverd is ;)

dvd audio dus

\off topic
kennen jullie toevallig de poa 4400 a van denon? dit zijn eindversterker monoblokken, ik denk uit beginjaren 90. Iemand wil ze aan mij kwijt. Wat is een redelijke prijs hiervoor?
\end off topic ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

MdB

QuoteTja is een combi speler niks van pioneer 656 of de 757, kan je nooit geen blauwtje lopen, dan heb je de beide formaten tot je beschikking.
Je hebt gelijk maar software aankopen en later er niets meer aan hebben is toch echt de slechtste aankoop. Maar de belangrijkste reden is dat ik een 720P dvd-speler wil aankopen.

Zonder dvd begint je leven aardig saai te worden als je ooit een dvd-speler gehad hebt. Dus dacht ik de Denon-1600 als tijdelijke speler te gaan kopen voor de winter.
Beter duur dan niet te koop.

blue-eyes

bij organize electronics in lelystad staat nog een denon 3300 te koop voor 1250 euro, die zou je wel wat goedkoper mee kunnen krijgen denk ik, speelt ook DVD-A.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

martin

De 3800 is een pracht speler, me vader gaat deze ook binnekort kopen, samen met een plasma TV.
tussen de 3300 en de 3800 zit toch wel aardig wat verschillen in.