Verslag van crash-course ISF

Started by Durk, November 21, 2005, 11:01:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Durk

Afgelopen zaterdag ben ik met mijn BENQ onder de arm naar frank getogen voor een crash-course ISF calibratie. Hierbij een korte impressie:

Omdat ik graag de achtergronden van calibratie wilde weten en mijn projector nog gecalibreerd moest worden, was dit een uitgelezen kans. Dus ik heb me opgegeven en om 10 uur was ik aanwezig in het pand van ITC.

De crash-course begon met een stukje theorie, waarin onder andere de volgende onderwerpen zijn behandeld:

•   Algemene kleurleer
•   ICE chart
•   Gamma curve
•   Brightness/contrast
•   Sharpness
•   Type projectoren met bijbehorende nadelen/voordelen en artifacts
•   Type aansluitingen
•   Bekabelingen
•   Verschillende schermtypes, gain e.d.
(niet limitatief en in de juiste volgorde)


Bij het behandelen van de gamma curve merkte ik wel waarom ik ooit de beta vakken heb laten vallen. Gelukkig kon Frank e.e.a. op eenvoudige wijze uitleggen.

Interessant was Frank zijn visie op het demonstreren van projectoren. Op eenvoudige wijze liet Frank zien hoe het niet moest en hoe het wel moest.

Vervolgens was de eerste projector (een Sony VPL-HS10) aan de beurt. A.d.h.v. diverse stappen liet Frank zien hoe een projector gecalibreerd werd. Hierbij werd uitvoerig stilgestaan bij de afstelling die je thuis kunt doen aan de hand van een afstel dvd. De eerste projector was gefilterd, waardoor ook het effect van filteren kon worden gedemonstreerd. De voordelen en de nadelen van de filtering werden beoordeeld (a.d.h.v. Metingen). Aan de hand van een stukje film werd het ons al snel duidelijk dat filtering in dit geval zorgt voor een betere contrast-ratio, maar dat de kleur-echtheid naar beneden gaat. Aangezien de CR winst hoger was dan het verlies in kleur-echtheid, adviseerde Frank om in dit geval het filter te laten zitten.

De tweede projector, een TW-10H, werd een beetje een teleurstelling, en dan met name voor de eigenaar. Uit de doos leek het alsof er een enorme winst behaald kon worden met de projector. De grayscale leek namelijk meer een brownscale. Het bleek echter al snel dat de projector stuk was gegaan. Helaas voor de eigenaar en helaas voor ons. Ik hoop dat de eigenaar snel weer kan genieten van zijn projector.

Na deze projector was de lunch aan de beurt. Onder het genot van wat lekkere broodjes werd verder gediscussieerd over diverse onderwerpen.

Na de lunch werd het tijd om mijn projector op de pijnbank te leggen. De BENQ PE-7700. De enige DLP in de zaal. Al snel werd duidelijk dat DLP voor sommige mensen echt niet als prettig wordt ervaren. Gelukkig heb ik geen last van regenbogen of fatigue na een tijdje kijken. Frank liet de aanwezigen zien wat de nadelen waren van DLP: dithering, noise en regenbogen. Op het 100HZ van de peter finzel disc zag ik voor het eerst van mijn leven regenbogen. (zelfs dan met moeite). Frank liet ook zien dat het calibreren van de DLP was moeizamer was omdat de kleurverhouding iedere keer wijzigde. Desondanks was Frank binnen no-time klaar met de BENQ. (het was de 100st / 200st. volgens eigen zeggen).

Als laatste projector was de Panasonic PT-AE700 aan de beurt. Opvallend vond ik de vele oh's en ah's na het zien van mijn projector, temeer omdat ik kort tevoren mijn Panasonic had omgeruild voor een BENQ 7700. Zo werd goed duidelijk dat de keuze tussen DLP en LCD een zéér persoonlijke is en niet kan worden gesteld dat DLP de betere is.
Bij de Panasonic hebben we geleerd hoe de enhanced colour management werk. Aan de hand van deze instelling kunnen de primaries van de projector gewijzigd worden. Een erg handige en leuke feature. Een andere feature die we na het doorlopen van de crashcourse beter begrijpen is de gamma-functie van de BENQ. Waar op de andere projectoren de grayscale op 6 punten kon worden aangepast, kon op de Pana de grayscale op 9 punten worden aangepakt, namelijk ook Gamma hoog, midden en laag.

Als intermezzo vertelde Frank iets over de CR-metingen. Aan de hand van de Panasonic liet hij zien hoe een CR meting beïnvloed kon worden, waardoor Frank zelfs bijna de fabriekswaarde van 2000:1 kon meten.

Als afsluiter van de middag hebben wij een Pioneer Plasma gecalibreerd zien worden. Het calibreren van deze plasma verschilde van de projectoren door het gebruik van speciale software. Na het calibreren krijgt de gebruiker van de plasma 2 extra beeldinstellingen in zijn menu te zien, ISF dag en nacht. Deze calibratie laat zien dat de ISF theorie ook door de fabrikanten wordt erkend en zelf wordt geïmplementeerd in de nieuwste weergevers.

Frank is een zeer bevlogen verteller die echt weet waar hij mee bezig is. Hij heeft in korte tijd de basisbeginselen van ISF op ons overgebracht. Frank heeft voldoende gelegenheid gegeven tot  het stellen van vragen. Deze 'momenten van rust' waren voor mij uitstekend geschikt om de vele informatie die Frank heeft overgebracht, rustig op mij in kon laten werken.
Al met al kon ik terugzien op een zeer leerzame en interessante dag.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

shamrock

Durk, je kon de ervaring van afgelopen zaterdag niet beter verwoorden. Ik was overigens een van de aanwezigen die het beeld van de Panasonic AE700 (LCD) rustiger voor mijn ogen vond dan het beeld van de duurdere BenQ 7700... en ik vond dat voor mijzelf persoonlijk een verrassende conclusie.

Door de algemene kennis over kleurleer (gamma, kleurtemperatuur etc. etc.) ben ik nu beter in staat om de discussies op dit forumbord te volgen en de testen in sommige vakbladen (zoals het Duitse Heimkino) beter te volgen. En tevens heb ik met de ervaringen van deze dag nu een goed uitgangspunt van de eisen die ik ga stellen aan mijn nieuwe projector, die binnenkort mijn instapmodel van Sharp (PG-10BS) moet gaan vervangen.

Shamrock (Rudy)
Denon DVD-3800
Epson TW5000
Beamax A-scherm (100 inch)

Durk

ik denk dat iedereen het beeld van een lcd rustiger vindt. Het is maar net welke afweging je maakt. Ik stoorde me aan de VB die op de pana was te zien. Al was dat met een koud paneel al bijna niet meer te zien.. ik zat er echter op te letten...
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

chippius

Ook ik ben aanwezig geweest bij de eerste calibratie-dag. En misschien wel een van de aanstichters aangezien ik de vraag had gesteld voor trainingen aan particulieren. Dit was in eerste instantie alleen mogelijk in een groep van minimaal 5. Dus heb ik gevraagd voor een oproep op het forum. Aldus geschiedde en afgelopen 19 november was het zover. Met mijn Panasonic AE700 onder de arm naar Emmeloord. Ik vond het een zeer leerzame dag. Alles werd zeer duidelijk uitgelegd zodat zelfs noobs ;)  het kunnen begrijpen.

Nu is niet alleen mijn beamer mooi gecalibrreerd maar weet nu ook meer van de theorie erachter en heb andere beamers gezien. Ik ben erg blij met mijn beamer. Gelukkig was er geen Z4 op AE900 bij ;). Ik wil graag nog meer weten over calibreren en dit eventueel zelf gaan uitvoeren voor mensen. Dus als er wellicht ooit nog een gevorderden cusrsus wordt georganiseerd dan houd ik me ten zeerste aanbevolen (misschien een ideetje Frank?)

En dat isf-calibratie meer gemeengoed worden was wel te zien bij de nieuwste pioneer plasmascherm. Wat een prachtscherm trouwens (na calibratie met software van pioneer zelf helemaal!)

J.A.F._Doorhof

Als je je ISF diploma wilt halen zul je een cursus bij het ISF moeten volgen.
Ze geven ze heel soms in Nederland, reken dan op rond de 1700,00 en je hebt natuurlijk een analyzer nodig (rond de 3000,00).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dimmie

Zou je mij een email adres of telefoonnummer kunnen geven van ISF?, lijkt me erg interessant om zo'n cursus te volgen. Geef je zelf ook nog workshops voor beginners(particulieren)?

Alvast bedankt,

Dimitri
Berkel en rodenrijs

J.A.F._Doorhof

Op dit moment doen we geen workshops voor particulieren, de aanvragen waren niet bepaald overtuigend en voor 3 man is het niet te doen.

via www.imagingscience.com kun je rechtstreeks bij het ISF boeken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


donaldk

Vandaag was er dus eentje in Utrecht, zo ook dinsdag. Echter "reserved for PIONEER Vision2000+ dealers", dus Vincent hoe was het;-).

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview