audio rack

Started by albert, September 26, 2002, 21:49:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

albert

Ik ben dus van plan om een nieuw rack te gaan bouwen omdat ik nu nog zo'n gammel LB kastje heb.
Mijn idee was om de platen van MDF te doen. Het wordt dus gewoon een staand meubel met 4 MDF platen. Wat voor soort bevestiging zou ik tussen de platen moeten doen? Heeft iemand ideeen of tips.

bvd,

Albert

Henk

Wellicht is de TNT FleXy TableĀ® iets voor jouw: MDF planken in combinatie met stalen draadeindes als staanders.

Andere tips zijn te vinden op www.audiotweaks.com

Grindtegel

JA! die heb ik recentelijk ook zo gemaakt (maar dan met 4 draadeinden ipv drie)

Op de site ziet deze er niet zo mooi uit maar ik moet zeggen dat ie er best leuk uitziet als ie helemaal af is.

Ik heb de planken wel zwart geschilderd, misschien dat het daarom komt (en omdat ik hem zelf gemaakt heb natuurlijk ;D ;D )
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

albert

#3
hallo Grindtegel & Henk,

Henk bedankt voor de link naar dat rack, ziet er mooi uit, niet te ingewikkeld.
En Grintegel, heb nog even een paar vragen aan je:
die steel washers en neoprene washers: wat zijn dat precies?

En ik snap ook nog niet precies hoe ze de platen perfect waterpas krijgen?
En zijn het alleen die stalen schroefdraden die op de grond rusten, en dus als poten dienen?
ALs je me hierop antwoord zou kunnen geven,

Alvast bedankt!

Albert


Grindtegel

De constructie staat inderdaad op de uiteinden van de schroefdraad. Ik heb er dikke vilt-rondjes onder geplakt zodat mijn vloer niet beschadigd.

De planken krijg je waterpas door de schroeven te verdraaien, simpeler kan niet.

Wat betreft steel- en rubber washers, ik heb tussen de schroef en de plank alleen een metalen ring zitten, kon geen rubberen ringetjes vinden met de juiste doorsnede.

Die metalen ring zorgt ervoor dat je de schroeven zeer strak kan aandraaien zodat de constructie niet kan gaan wiebelen.

Het meubel is zeer solide, maar ook erg zwaar (wat alleen maar goed is). Ik heb MDF planken van 55x55cm en ze zijn 2,5 cm dik. De draadeinden hebben een diameter van 18mm.



Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

albert

ok, hartstikke bedankt voor de informatie.
Ik denk dat ik zeer binnenkort dan maar es de Hobby Bob moet gaan uithangen.

Groeten,

Albert

jaco

#6
Ik heb zo'n principe ook jaren gebruikt.
Houd er rekening mee dat je je een ongeluk draait aan de moeren..
Die van mij is 180 cm hoog, en 2 delen breed met 6 schroefdraden. Het is iets van M18 of M20.
Het staat nu in de garage, alleen al omdat ik weinig zin heb het uit elkaar te schroeven.
Ik heb de bodem 2 platen dik gemaakt, en de onderste heeft een gat zo groot dat de onderste moer van de schroevdraad daarin valt. Zo raakt dat de vloer niet.

Ik heb nu de audio apparatuur in 19" racks staan. Dat bevalt me nog beter.
Je moet overigens even zoeken als je M18 in lange lengtes wilt hebben. De meest bouwmarkten hebben dit niet staan.

Heb je belang bij een 2e hands rack ? Je zou de planken moeten schuren en opnieuw moeten spuiten en dan ziet het er prima uit. Met wat ombouw kun je het ook 1 breed maken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MrPink

Wat voor een 19" racks zijn dat, Jaco?

Groetjes,
Oscar

jaco

Oscar,
I wil niet de 19" rack kwijt hoor. Maar de planken met draadeinden waar het hier over ging.

Maar ik heb smalle 19: racks: 1 van 180 cm hoog, en 1 van 80 cm hoog. Past net alles in met wat koelruimte.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

MrPink

#9
QuoteI wil niet de 19" rack kwijt hoor.
Dat had ik al begrepen. :) Die planken met draadeinden zijn trouwens een beetje te hoog voor mij.
Waar heb je die 19" racks gekocht? Of heb je ze zelf gemaakt?

Groetjes,
Oscar

jaco

Oscar,
De racks heb ik bij mijn vorige werkgever van de sloop gered. Ze stonde klaar om naar de schredder te gaan. Snel in de bedrijfsauto geladen en naar huis gereden (met toestemming chef technische dienst)

Kopen kun je ze wel, meestal zijn ze aan de dure kant..
Het bedrijf wat voor home cinema de mooise racks maakt is middle atlantic. http://www.middleatlantic.com/enclosure/main.htm
Ze hebben ook erg veel plankjes en andere dingen die leuk zijn.

Je moet wel rekening houden dat er 60 en 80 cm breede 19"racks zijn. Voor audio toepassingen ben je mijn inziens het beste uit met een 60 breed, 80 diep rack. Als je een 80 cm breed rack hebt is er wel erg veel ruimte aan de zijkant (origineel bedoeld voor computerbedrading langs de zijkanten omhoog te werken - niet van toepassing voor audio.)

Ik dacht dat Rob D. wel weet wie deze racks in Nederland kan leveren.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Ik heb ook nog 2 racks/kasten staan voor de verkoop.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Dank je Jaco! :)

Heb je iets meer info over de racks die jij hebt, Frank?

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Dank je, ik zoek toch iets anders, meer open...eigenlijk wel iets zoals die Flexye ongeveer...misschien moet ik dat gewoon maar proberen, met mijn twee linkerhanden...

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

Je kunt altijd de zijpanelen eruit halen  ;D, zo een kast is totaal demonteerbaar, de grote kracht voor mij was juist dat ik alles op slot had zitten ivm eventuele diefstal en kleine vingertjes. ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Ik moet nog eens even goed nadenken, en ook zien wat ik straks onder mijn TV kwijt kan in het bijbehorende meubel, want misschien heb ik niet eens meer een rack nodig! :)

Gelukkig heb ik geen last van grijpgrage vingertjes...ik heb mijn vriendinnen tot nu toe goed onder controle! ;D

Groetjes,
Oscar