Infinity Kappa's vreten Marantz SR 12S1 op...

Started by adwo, November 18, 2005, 23:47:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

adwo

Hallo,

Eerste post hier na al een tijdje meelezen. En natuurlijk gelijk een 'probleem'...

Ik heb vanaf vandaag de overstap gemaakt naar een dedicated HT receiver. Aangezien ik meer waarde hecht aan 'muzikaliteit' (en wat dat dan ook mag zijn, maar vooruit) heb ik gekozen voor de Marantz SR12S1.

Mijn Onkyo voor- eindversterker combi konden mijn Infintity Kappa 8.2i's makkelijk hebben. Een mooi open geluidsbeeld met de bekende hoeveelheid Infinity bas. Vanavond de Marantz aangesloten en 'what the heck': totaal gesloten geluidsbeeld, stemmen op de achtergrond en totaal geen volume. Ook alle bas is verdwenen. Als ik het ding opendraai tot -15 dB dan, hé, hé hij maakt wat herrie, muziek zou ik het niet willen noemen.

Dan maar een DTS dvd van Diana Krall. Ook hier weer compleet nix vergeleken met vroeger toen ik de Yamaha DSP-E800 gebruikte voor de surround en center kanalen.

Volgende test: mijn surround speakers (superkleine DCM's) aangesloten op de voorkanalen. Je zou zeggen dat de Marantx de 10 cm woofertjes toch in beweging zou moeten kunnen krijgen. Ook hier weer een zware teleurstelling, domweg geen volume/SPL wat het ding oplevert.

Kortom de vraag: is dit een bekend probleem? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Groet,

Adwo

en ja: het is een 2e hands die ik ongeluisterd gekocht heb. Ik weet het: soms gok je en verlies je...
Marantz SR-12 S1, Marantz DV-12S2, Energy Veritas V2.2i main, Energy Veritas V2.1i rear, JM Lab Electra CC-900 center, Sunfire True subwoofer MK II, Minipods

adwo

Ik had al wat zitten zoeken naar bekende problemen met de SR12, maar kon niets vinden. Nu heb ik hier op het board gelijksoortige problemen  gelezen: de volume knop moet ver open en daarnaast problemen van mensen die een 'verlies' van vermogen aangeven..

Heeft iemand dit eerste hand meegemaakt, het apparaat laten testen en vervolgens een oplossing gevonden?

Ben erg benieuwd,

Adwo
Marantz SR-12 S1, Marantz DV-12S2, Energy Veritas V2.2i main, Energy Veritas V2.1i rear, JM Lab Electra CC-900 center, Sunfire True subwoofer MK II, Minipods

SpeedyAndré

Zou het kunnen dat hij compleet foutief is ingesteld en dat hij daardoor slecht lijkt te presteren?
De Kappa 8.2i is geen lieverdje en de 160W per kanaal van de SR12 is bij 6 ohm gespecificeerd.
Als je pech hebt kan de SR12 geen laagohmige speakers aansturen.
Neem die 160W per kanaal trouwens maar met een flinke schep zout, want de 'power consumption' is 530W en dat is het maximale vermogen dat ie kan leveren verdeeld over alle kanalen, minus het rendementsverlies van voeding en versterkers.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

adwo

André,

Bedankt voor je reactie. Ik heb de Marantz al gereset naar de standaard fabrieksinstellingen, dat heeft niet echt geholpen. Hij draait nu een paar uur continue en het is wel wat beter geworden, cq ik ben wat meer gewend aan het geluid. Ik zet net even Tribe called Quest up (rap) en de stuwende bas is volledig verdwenen t.o.v. van mijn oude Onkyo.

Ik had inderdaad ook nu pas gezien dat de 160 Watt bij 6 Ohm is, 8 ohm is 'maar' 105 Watt per kanaal...

Ik zal morgen de Onkyo even op de voorkanalen zetten en bekijken of het geluidsbeeld gewoon 'slanker' is of dat ie 'kraft und saft' mist om de Infinity's  aan te sturen...

Het klinkt nu zoals mijn oude geïntegreerde Pioneer PM-656 versterker: niet goed genoeg!

Had ik toch moeten doorsparen voor een Tag McLaren set...  ;)

Groet,

Adwo
Marantz SR-12 S1, Marantz DV-12S2, Energy Veritas V2.2i main, Energy Veritas V2.1i rear, JM Lab Electra CC-900 center, Sunfire True subwoofer MK II, Minipods

adwo

Hmm, nadenken helpt ook altijd...

Als echte audiofiel (haha) had ik de Kappa's ge-biwired. De impedantie halveer je daarmee omdat hoog en laag dan parallel staan. Dat trok de Marantz dus effe niet...  :-[

In ieder geval is nu de geluidsdruk en de bas weer terug en komen stemmen tenminste weer 'los' van de speaker. Morgen maar eens goed gaan luisteren...

Groet,

Adwo
Marantz SR-12 S1, Marantz DV-12S2, Energy Veritas V2.2i main, Energy Veritas V2.1i rear, JM Lab Electra CC-900 center, Sunfire True subwoofer MK II, Minipods

Richi

Hoi Adwo,

Spijtig om te horen, maar ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met mijn SR12. Deze heb ik nieuw gekocht toen ie nèt uit was (besteld zonder te luisteren) en mijn eerste ervaring was net als wat jij beschrijft. Een heel gesloten geluid met stemmen op de achtergrond. En het volume moest echt open om er geluid uit te krijgen, maar dan klonk het allemaal nogal rommelig.

Er zijn mensen die heel te vreden zijn met deze receiver, zo ook degene die de mijne heeft gekocht. Ik geloof dat hij met Piega speakers speelt en dat matcht heel goed. Zo niet met mijn Tannoys. Helaas. Ik heb van alles geprobeerd met bekabeling en zo, maar uiteindelijk ben ik overgestapt op een andere (stereo) set en daarmee ben ik heel tevreden.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Mariusz

Dat het geluid wat te warm wordt kan ik me voorstellen, maar wat ADWO beschrijft is toch behoorlijk extreem, waardoor ik me toch stiekem afvraag of de SR12 wel gezond is. Ik heb hem pas geleden bij Correct beluisterd en ik was zeer onder de indruk van de donderende slagen die dat monster kon uitdelen ??? Volgens de AUDIO met 71 AK punten is het de sterkste AVreceiver die er zo'n beetje is. Dus het blijft een vaag probleem... Speakers waren dacht ik een Magnat Q905...
Stereo 'HT': Marantz PM8003 - Marantz UD5005 - Sonus Faber Cremona Auditor Graphite
Stereo: Yamaha A-S2100 - Topping E30II DAC - B&W 804D

Vincent

Hi


Dit is 1 van de meest krachtige 5.1 receivers die er op dit moment te krijgen zijn. Maar ik kan me voorstellen
dat ie problemen heeft met dit soort speakers. Ik heb hem zelf ook en hij klinkt hier als een klok. Ben er 100% tevreden over. Maar ik denk dat deze match niet gaat werken.. Misschien kijken naar de Onkyo 5000 serie. Deze zit nog een stap boven de Marantz qua vermogen. En anders toch naar een losse voor eind combinatie .. Wat eigenlijk een must is met deze speakers.

Grtz

Vincent

Audiofiel

Quote from: adwo on November 19, 2005, 02:19:42
Hmm, nadenken helpt ook altijd...

Als echte audiofiel (haha) had ik de Kappa's ge-biwired. De impedantie halveer je daarmee omdat hoog en laag dan parallel staan. Dat trok de Marantz dus effe niet...  :-[
De impedantie is gelijk of je nu het 'blikje' op de speaker gebruikt, of dat je de aansluiting van de kabels pas op de versterker 'aan elkaar knoopt'. Heb je misschien een fase-probleem door de biwire? Dus plus op hoog en plus op laag omgedraaid? Dat scheelt je ook wel het een en ander aan rendement, vooral bij de overgangsfrequentie. Uit fase staan = uitdoving!

Overigens heb je voor bijna alle Infinity's een stabiele (eind)versterker nodig, misschien kun je eens een eindversterker lenen en die op de pre-outs aansluiten?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

SpeedyAndré

Infinity adviseert versterkers van 40-300W voor de Kappa 8.2.i  ::)
Ik kijk meestal eerst naar het max. opgenomen vermogen (hier 530W) en dan weet je of de belofte van tig x 160W waargemaakt kan worden.
Dat de 160W bij 6 ohm wordt gespecificeerd duidt op mooi maken van de cijfers en een te verwachten probleem met laagohmige speakers zoals deze.
Omdat hij kennelijk met alleen laag of alleen hoog wel grip heeft op de speakers zegt genoeg, je kunt beter 8 ohm speakers aansluiten.
Het is zonde, maar ik denk ook dat je met een losse eindversterker op de front speakers verder komt  ^-^

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Richi

Quote from: Audiofiel on November 20, 2005, 11:13:41
De impedantie is gelijk of je nu het 'blikje' op de speaker gebruikt, of dat je de aansluiting van de kabels pas op de versterker 'aan elkaar knoopt'. Heb je misschien een fase-probleem door de biwire? Dus plus op hoog en plus op laag omgedraaid? Dat scheelt je ook wel het een en ander aan rendement, vooral bij de overgangsfrequentie. Uit fase staan = uitdoving!

Overigens heb je voor bijna alle Infinity's een stabiele (eind)versterker nodig, misschien kun je eens een eindversterker lenen en die op de pre-outs aansluiten?

Hoi Arjen,

Ik meen me te herinneren dat we bij de shootout bij Paulie op een bepaald moment de plus en min hebben verwisseld toen mijn SR-12 Paulie zijn Tannoys aanstuurde en dat dit een verbetering gaf. Met andere woorden: het bewust uit fase aansluiten gaf een verbetering in het geluid. Met name de dynamiek en de stemmen verbeterde. Kan jij je nog herinnneren wat we toen precies gedaan hebben?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Audiofiel

Quote from: Richi on November 21, 2005, 08:13:40
Ik meen me te herinneren dat we bij de shootout bij Paulie op een bepaald moment de plus en min hebben verwisseld toen mijn SR-12 Paulie zijn Tannoys aanstuurde en dat dit een verbetering gaf. Met andere woorden: het bewust uit fase aansluiten gaf een verbetering in het geluid. Met name de dynamiek en de stemmen verbeterde. Kan jij je nog herinnneren wat we toen precies gedaan hebben?

We hebben toen de HELE speaker uit fase gezet (+ en - omgedraaid). Dat noemen ze ook wel de absolute fase, soms op een voorversterker zelfs om te draaien. Dit geeft een (hele) kleine verandering in het geluidsbeeld.

Waar ik nu op doelde was dat de fase tussen hoog en laag (via biwire) wellicht is omgedraaid. Dat geeft een (hele) grote verandering, omdat dan tonen van de woofer door de tweeter worden uitgedoofd en omgekeerd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

adwo

Het wisselfilter van de Kappa's is gescheiden opgebouwd. Intern is er geen verbinding meer tussen hoog/mid en laag. Dus halveer je de impedantie met bi-wiring..

Ik heb mijn oude Onkyo M-508 eindtrap er nog even tussen gehangen en het geluidsbeeld van de Marantz is gewoon 'dunner'.. De bas is slanker en de dynamiek is ook minder.. Stemmen klinker wel ronder en minder hard qua 's' klanken, maar in stereo overtuigd ie nog niet.

De Kappa's zijn wel onderdeel van het probleem, vandaar ook dat ze te koop zijn!  ;D

Bedankt voor de reacties,

Adwo
Marantz SR-12 S1, Marantz DV-12S2, Energy Veritas V2.2i main, Energy Veritas V2.1i rear, JM Lab Electra CC-900 center, Sunfire True subwoofer MK II, Minipods

Audiofiel

Quote from: adwo on November 23, 2005, 00:40:24
Het wisselfilter van de Kappa's is gescheiden opgebouwd. Intern is er geen verbinding meer tussen hoog/mid en laag. Dus halveer je de impedantie met bi-wiring..

Die 'dus' is helemaal niet logisch. Kijk maar eens naar onderstaand schema van (mijn eigen) Dynaudio Gemini, een speaker die standaard GEEN biwire heeft (om een andere reden is dat gekozen).



Het blauwe stuk van het filter is het gedeelte dat het laag voor zijn rekening neemt; het groene gedeelte is het filterdeel van het hoog. Op de plaats van de rode cirkels zijn de twee simpelweg uit elkaar 'te trekken'. Daarmee verandert het filter electrisch niet van eigenschap. Of nu hier in het filter deze 'knip' wordt gemaakt, of in de versterker, dat maakt helemaal niets uit.

Is het nu duidelijk geworden?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.