[NAIM] upgrade-> bron of amp

Started by fireman, November 15, 2005, 21:11:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Wat is de beste upgrade? de bron of de amp.

Ik heb nu een heel fraai setje. nl een naim setje. zie -> naim set

Ik heb dus een nait5/FC2/CD5i, ook heb ik nog een FC (olive) die ik nu niet meer gebruik omdat ik de FC2 heb kunnen kopen.

Ik zit er aan te denken om mijn CD5i + FC (olive) in te ruilen voor een CD5x. Zie Phonologic

Of moet ik voor een zwaardere eindversterker gaan. Momenteel heb ik een 2 x 30 watt geïntegreerde versterker. Hier zou ik een 2 x 70 watt eindversterker aan willen hangen (NAP200) en later de NAC202 voorversterker erbij plaatsen

Maar waar kan ik het beste beginnen met de upgrade en zal dit alles wel de meoite waard zijn.

Zijn er kenners van naim hierzo?

Mijn speakers zijn de A4 van Scan Speak. ca 87 dB/ 4 Ohm.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Erik van Voorst (in memoriam)

#1
Fireman mag ik een eerlijk antwoord geven...

Ik zou de cd-speler als eerste bekijken.....

Het is wel zo dat Naim cd-spelers over het algemeen... ::)......duur betaald worden...

Ik zou zeker eens een Rotel  er naast beluisteren....

Uiteraard zijn er legio mooie cd-spelers...als je als bron een cd speler Cantilena beluisterd zal je ook in vervoering kunnen raken...in een direct vergelijk  :o

Ik heb zelf een paar maanden geleden Naimspelers gehoord in zo een direct vergelijk...zelfs diegene met een aparte voeding
vergeef mij de types....

De meeste verassingen kreeg ik  tot en met  het 2400 Euro segment van Naim...dan zijn er echt mooiere andere
spelers zoals Rotel en Cantilena....
maar nogmaals alleen als je er niet omgeeft dat het een ander merk/formaat heeft...... ;)

De persoon waarmee ik ging luisteren had perse zijn zinnen gezet op een naim.....hij vond de lade ook zo mooi...
...hij heeft na veel vergelijkend luisteren (bij CAC en Alkmaar) uiteindelijk de Cantilena gekozen...maar nogmaals ...bij hem staat alles uit het zicht....

Het is uberhaupt allemaal mooi spul...dus het blijft een luxe-probleem... 8)

Maar ik denk dat een andere cd speler ...Naim or Otherwise...het grootste "verschil" gaat opleveren...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Alco

#2
QuoteZijn er kenners van naim hierzo
Nou,...een kenner zou ik mezelf niet willen noemen, maar wel al wat jaren een liefhebber die 't nodige aan Naim heeft beluisterd/gehad.

Zie: http://members.home.nl/koerts/HiFi_history_menu_page.htm ;)

Zelf gehad: Nait-2, Nait-3r, Nait-3r, CD3.5, CD3.5 + flatcap, CDX, NAC72 + NAP180, NAC102 + NAP180.
Beluisterd naast/in vergelijking met Nait-2: NAC72/NAP90, NAC72/NAP140

Ik ben 't wel met Erik eens dat Naim CD-spelers duur betaald worden, maarja...dat geld voor heel veel merken.
Ik zou never nooit de nieuwprijs voor m'n Naim CDX betaald hebben, en ook niet de prijs die de CDX mij moest kosten, als ik er toen niks op in te ruilen had.

Ook vind ik de Naim voor-eind versterkers vrij duur voor wat ze bieden.
Dat klinkt wellicht gek voor een echte Naim fan, maar eigenlijk bedoel ik 't meer als compliment voor de instap modellen van Naim.
Hun geintegreerde modellen halen namelijk voor 'n zeer groot deel 't niveau van de duurdere voor-eind combi's.

Uiteraard zijn de voor-eind combi's beter, maar als ik 't in procenten zou moeten uitdrukken zou ik willen zeggen dat mijn Nait-2 voor 90% 't niveau haalt van de 102/180 combi die ik heb gehad, voor 1/4 van de prijs.
De meerwaarde zat 'm wat mij betreft meer in de vermogensreserve, met daardoor een ruimere keuze in speakers, en in de a.b.
Voor de Nait-1, en de Nait-3R geld hetzelde.

De meeste Naim aanhangers op 't Naim forum hebben al jaren de filosofie 'source first', en zouden liever een CDX2 aansluiten op bijv. een Nait-5i, dan een CD5i op een 202/200 combinatie.

Rotel maakt ook goede CD-spelers met een uistekende prijs/kwaliteits verhouding, maar als 't karakteristieke Naim geluid je aanspreekt, zou ik bij Naim blijven.

Over 't algemeen zijn veel Naimoholics iets minder enthousiast over de Nait-5.
Die zou iets van de 'autentieke' Naim-sound zijn verloren, en wat softer klinken.
Als ik in jou positie zou zitten Fireman, dan zou ik eerst de Nait 5i proberen.
Da's een betaalbare optie, omdat ie nog goedkoper is dan je Nait-5, maar volgens velen wel (iets) beter.
Dan heb je ook meer vermogen, wat je luidsprekers ongetwijfeld ten goede komt.

Ik heb onlangs bij de nieuwste Naim dealer in Groningen, een 202/200 + CDX2 mogen beluisteren,
i.c.m Naim Allea speakers, en de set op/in een Naim Fraim.
(wow,...love at first sight 8) ;D) jammie!)

oja, btw....wat zondermeer klankmatig veel winst zal boeken, is wanneer je (indien mogelijk i.v.m WAF/kids) je Naim set op een goed rack kunt plaatsen, i.p.v op elkaar stapelen!

Succes!

Mvg,
Alco :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

garmtz

Ga je opties eens beluisteren en laat er andere spelers naast zetten... Veel gebruikte alternatief voor NAIM spelers: Resolution Audio Opus 21. Onbekend, maar zeer mooi.

Wijx wondere wereld

zit wel in een andere prijsklasse als de naim 5x
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

garmtz


Alco

QuoteZo'n €4000 meen ik.

Da's dan inderdaad niet echt een alternatief lijkt me, aangezien de CD5x iets van 2300,- kost.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

fireman

Binnenkort heb ik thuis een demo met een CDX. Als ik grote verschillen hoor dan ga ik nog eens de demo met de CD5x doen. Deze sluit ik dan aan op mijn FC2.

De nait5i is geen optie voor mij omdat ik aan mijn inputs gebruik. + dat ik nu gebruik maak van de FC2 (niet mogelijk met de 5i)

Mijn toekomstige set zal (misschien) zijn: NAC202/NAP200/CD5x/FC2. Lijkt me een setje om van te smullen. Nu is het al goed en het wordt alleen maar nog beter. Nu heb ik 2 x 30 watt dan heb ik 2 x 70 watt.

Maar tzt ga ik eerst wat demo's doen om eens te ervaren of het écht de moeite waard zal zijn.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Nahpets

Fireman,

Ik krijg de indruk dat je enorm geïnterresseerd bent in Watt's terwijl het allemaal om muziek draait. Ik bedoel, staar je er niet blind op.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

FrankB

Quote from: enno on November 17, 2005, 14:59:01
Fireman,

Ik krijg de indruk dat je enorm geïnterresseerd bent in Watt's terwijl het allemaal om muziek draait. Ik bedoel, staar je er niet blind op.

Enno  :)

Klopt, dat is ook niet belangrijk. Maar een zwaardere Naim zou weleens wat losser kunnen klinken, allemaal wat vloeiender. Maar dat is een kwestie van luisteren!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

fireman

Quote from: enno on November 17, 2005, 14:59:01
Fireman,

Ik krijg de indruk dat je enorm geïnterresseerd bent in Watt's terwijl het allemaal om muziek draait. Ik bedoel, staar je er niet blind op.

Enno  :)

Nou ik ben niet geïntereseerd in watt's. Ik heb het bewijs nu zelf staan. Maar het is wat FrenkB zegt. Alles lekker (nog) wat losser laten klinken. Gewoon verbeteren.

Gezien mijn speakers 4 Ohm en 87 dB zijn lusten die wel wat. Maar de naim watt's die ik nu heb zijn al zéér goed.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wijx wondere wereld

zullen het binnenkort wel merken of het met meer power beter klinkt   ;D

Kan btw ook nog een Krell 250 meenemen als die in de auto past
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

fireman

Quote from: The one and only Wijx on November 17, 2005, 18:11:41
zullen het binnenkort wel merken of het met meer power beter klinkt   ;D

Kan btw ook nog een Krell 250 meenemen als die in de auto past

neem maar mee, alleen wel een pré erbij want vanaf mijn naim gaat het niet lukken  :'(
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Wijx wondere wereld

welk nummer DIN? Ik kan wel in de winkel kijken of ze nog een simpel adaptertje hebben. Bij conrad bijvoorbeel verkopen ze er een heel stel
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Alco

#14
Wat betreft 't aantal watt's....  Naim watts zijn inderdaad niet echt te vergelijken met de gemiddelde aantal watt's.
Naim besteed veel aandacht aan de (vaak zware) voeding, waardoor Naim versterkers een vrij ruime vermogensreserve hebben, ondanks hun relatief geringe vermogen.
Ik kan met mijn 15watt m'n 85db speakers prima aansturen. (echter niet bedoeld voor langdurig snoeihard draaien, tijdens 'n feestje o.i.d. ::) ;) )

Wel heb je met een zwaardere Naim voor-eind combi meer keuze in luidsprekers en inderdaad (op wat hoger volume) wat meer gemak en controle in de weergave.

Ben benieuwd naar je bevindingen met de CDX.

Mvg,
Alco
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Wijx wondere wereld

sorry krell gaat niet mee, net ff mee lopen sjouwen. Wat is die kl*te versterker zwaar. 60 kilo staal
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun