Projectorreviews : Z4 vs AE900

Started by mvdzwaan, November 14, 2005, 09:17:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Kerstmanno

Hmmm ja, even naar de summary gekeken.

Er vanuitgaande dat de foto's de verschillen kunnen weergeven, snap ik niet dat hij de projectoren even goed vindt.

Sanyo


Panasonic


Panasonic ziet er VEEL natuurlijker uit. Calibratie zal vast wonderen doen, maar op deze manier vind ik er een wereld van verschil tussenzitten.

mvdzwaan

Foto's zijn nooit representatief, aan de andere kant, met vergelijkende foto's onder dezelfde condities vallen voor mij veel bezwaren weg...

Overigens is de hele review wel doorspekt van verschillen, maar toch ook de opmerking dat ze beide de meeste kopers zullen kunnen overtuigen, en de verschillen pas naast elkaar zichtbaar worden.....

en zo blijft de Z4 het dus goed doen met een aantal belangrijke features

J.A.F._Doorhof

De kleurstellingen van de panasonic zijn inderdaad zeer natuurlijk, net iets natuurlijker dan de Z4 (maar met een kleine marge) en beter dan de TX200 (afgelopen weekend gereviewd).

Op dit moment is mijn favoriete lijstje.

Panasonic
Z4/TX200

De TX200 heeft een veel betere iris dan de Z4 maar heeft iets mindere kleurweergave.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mvdzwaan

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 14, 2005, 11:17:35
De kleurstellingen van de panasonic zijn inderdaad zeer natuurlijk, net iets natuurlijker dan de Z4 (maar met een kleine marge) en beter dan de TX200 (afgelopen weekend gereviewd).

Komt die review nog op het forum ? (kan ik hem ook gelijk overnemen voor hdreview.nl  ;)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mvdzwaan


J.A.F._Doorhof

breek me de bek niet open :D
We zijn redelijk hard met Epson aan het onderhandelen op dit moment.
Als het zo door gaat worden we weer gewoon dealer :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roteldebotel

QuoteHmmm ja, even naar de summary gekeken.

Er vanuitgaande dat de foto's de verschillen kunnen weergeven, snap ik niet dat hij de projectoren even goed vindt.

Dat vindt hij ook niet echt. Bij het lezen van de gehele review merk je toch zijn voorkeur voor de AE900. De z4 raadt hij aan voor tweakers, zij die hoge plafonds of lage projectietafels hebben(vanwege de ruimere lensshift) of bij wie de WAF een significante rol speelt.

De AE900 heeft duidelijk de voorkeur als het gaat om geringe SDE, snelle iris response(alhoewel hij  het meer heeft over de storende werking van de z4 en dit nog niet heeft gecontroleerd bij de 900) en deinterlacing bij 480 i (tv) materiaal. Black level en kleurweergave zijn out of the box ook beter, maar hij meent wel dat de verschillen na calibratie wellicht niet meer van toepassing zouden zijn.

Rob_Dingen

Hoi

Heb niet zo'n vertrouwen in deze review kijk eens naar het voorbeeld met de foto's van het gezicht.
Daar heeft de Pana een berg meer detail en scherpte terwijl de Sanyo overal scherper uit de bus komt ???

Rob

Kerstmanno

Quote from: Rob_Dingen on November 14, 2005, 14:29:52
Hoi

Heb niet zo'n vertrouwen in deze review kijk eens naar het voorbeeld met de foto's van het gezicht.
Daar heeft de Pana een berg meer detail en scherpte terwijl de Sanyo overal scherper uit de bus komt ???

Rob

Had ook speciaal een gezicht foto erbij gepakt. Vond het verschil nogal groot!

J.A.F._Doorhof

Die scherpte vind ik ook vreemd (kon vanmorgen geen foto's zien door een DNS storing) de Sanyo IS iets scherper dan de Z4 hoewel dit niet heel veel scheelt, minder als op de foto's is dat wel te zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred


J.A.F._Doorhof

nou ja je snapt me wel :D
De Z4 is iets scherper dan de 900
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert - Jan

QuoteDe z4 raadt hij aan voor tweakers

Die opmerking moet je wel even in het goede perspectief plaatsen. De AE900 is uit de doos al heel behoorlijk afgeregeld, de Z4 duidelijk niet. Het afregelen/calibreren noemt hij dus tweaker. Hij geeft in zijn tekst aan dat dit $500+ zou moeten kosten  :o. We weten allemaal dat Frank en Rob dat voor een vijfde van die prijs doen, sterker nog, het zit bij de prijs inbegrepen als je de pj bij ITC koopt.

Quotemaar hij meent wel dat de verschillen na calibratie wellicht niet meer van toepassing zouden zijn.
Was wel zo leuk geweest als hij dat ook had gecontroleerd  :P Het vergelijken van 2 projectoren waarvan er 1 behoorlijk is afgeregeld en de ander niet is toch een beetje appels met peren vergelijken, dat doet toch geen enkele reviewer (op dit forum  ;))...
Dat met die foto's snap ik ook niet. Alle reviews zeggen dat de Z4 iets scherper is en op de foto's zie je het tegenovergestelde ??? Tevens viel me op m'n laptop op dat het zwart van de Z4 donkerder is dan van de AE900, terwijl dat ook andersom hoort te zijn (zie dat verschil op m'n crt-monitor trouwens niet zo erg)
If they don't know wine is finer, let them boil water!

RAD

Ik zou graag een goede vergelijking tussen beide projectoren willen zien.
Was pas in de gelegenheid om beide projectoren te zien, Z4 en de Pana AE900,
ik moet zeggen ik persoonlijk vond de Pana er ook beter uitzien, maja, dat is maar mijn mening. :P