Beeldkwaliteit _altijd_ beter dan analoog?

Started by EdoE, September 24, 2002, 12:09:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EdoE

Ik ben persoonlijk altijd zeer onder de indruk geweest van de beeldkwaliteit van digitale satellietontvangst, maar is deze _altijd_ beter dan analoge ontvangst? Waar ik de schoen zie knellen is in bepaalde situaties waarin het digitale kanaal "volloopt" en er teveel compressie zichtbaar wordt (ofzo): bijvoorbeeld bij voetbalwedstrijden, wanneer een bal het net heftig laat bewegen, en dit in beeld wordt gebracht vanaf een camera in het doel, of bij opspattend water, zoals in een close-up van een fontein of boeg van een snel varende boot.

Dergelijke beelden heb ik met digitale overdracht nog nooit uitstekend zien doorkomen. Ligt dat aan het gebruik van mindere apparatuur, of is het gewoon niet anders? Ik ben benieuwd...

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Hummm,

Wat zijn de verdere componenten ?

Ik heb zelf al een paar jaar digitale schotel ontvangst en projecteer dat behoorlijk groot, maar heb nog nooit blocking of naijl effecten gezien, en ik kijk behoorlijk wat voetbal op de projector.

Mischien heb je een te sterk signaal dat de boel overstuurt ?
Hoe zien de fouten er precies uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EdoE

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 24, 2002, 16:59:26
Ik heb zelf al een paar jaar digitale schotel ontvangst en projecteer dat behoorlijk groot, maar heb nog nooit blocking of naijl effecten gezien, en ik kijk behoorlijk wat voetbal op de projector.

Mischien heb je een te sterk signaal dat de boel overstuurt ?
Hoe zien de fouten er precies uit.
De fouten die ik zie betreffen eigenlijk precies wat je omschrijft: blocking wanneer de bal in het net krult, bezien vanuit de camerapositie _in_ het doel.

Ik heb het gezien op Nokia MediaHighway-receivers in verschillende opstellingen. In al die opstellingen was overigens een relatief kleine schotel opgenomen (niet groter dan 70 cm). Zelf heb ik nog geen sat-installatie, overigens.

Cheers,

Edo

J.A.F._Doorhof

Hummm,

Is me hier echt nog nooit opgevallen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

Dit klinkt als MPEG artefacten. Dit kan komen door een matige encoder, maar dan zou iedereen er last van moeten hebben (wat b.v. het geval was toen de RTL zenders net overgeschakeld waren naar een digitale transponder; met name bij Formule 1 was dit duidelijk te merken).

Waarschijnlijk heb je geen perfecte ontvangst. Staat de schotel goed gericht en zitten alle kabels goed vast?

Trouwens: het grootste deel van de kanalen die door de kabelmaatschappijen worden doorgegegeven komen tegenwoordig van (digitale) satellietfeeds. Alleen de Nederlandse, Belgische en (in de grensstreek) Duitste publieke omroepen zullen nog volledig analoog binnenkomen.

Rob_Dingen

Hoi Edo

Ik snap wat je bedoelt ik zie dat ook en heb hier 2 ontvangers staan die het allebij doen
Nokia 9302 en de Echostar 7000
Dat zijn volgens mij gewoon films of uitzendingen die te hoog gecomprimeerd zijn
Dus zie je af en toe dat het beeld blokerig word

Rob

SiR-ROUND

Ik stam nog uit de tijd dat we in de Broadcast analoge satellietontvangst deden, en geloof me, qua beeldkwaliteit zal het nooit meer hetzelfde zijn nu het digitaal gecomprimeerd is...

Ja er was SNR etc., maar bij een goed signaal en een juiste afstemming was het beeld pas echt goed en zo gelijk mogelijk aan het origineel.

Als ik nu bv witte shirtjes zie is het 1 egaal wit vlak zonder details...

Dit komt door vele lagen van omzettingen en compressie...




EdoE

Quote from: SiR-ROUND on September 26, 2002, 23:35:32
Ik stam nog uit de tijd dat we in de Broadcast analoge satellietontvangst deden, en geloof me, qua beeldkwaliteit zal het nooit meer hetzelfde zijn nu het digitaal gecomprimeerd is...
Dus de mooiste kwaliteit komt nog steeds van een grote hark?

Cheers,

Edo

SiR-ROUND

Nou... hark?

;D

Je kan wel mooie dingen maken met digitalisreing zoals het SDV formaat. Das realtime 4:4:4 sampling en erg goed. Maar theoretisch gooi je altijd wat weg.

Mpeg daarentegen is compressie, afhanleijk van de beeldinfo en encoder settings kan je het maken of kraken.