Advies welke afstandsbediening

Started by asterduc, November 12, 2005, 11:26:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

asterduc

Graag had ik tips en advies bij de keuze van een universele AB.
Dit is voor mij toch één van de moeilijkste keuzes in mijn HT opbouw.
Ik lees frekwent over onmogelijke programmatie en ergernis bij gebruik van Prontos en andere toestellen.

Momenteel gebruik ik de universele afstandsbediening van mijn Rotel RSX-1056 versterker en die bevalt mij redelijk goed.
Aangezien de Rotel te koop staat zal ik naar een andere unit moeten overschakelen.


Dit zijn de eisen:

1. eenvoudig te configureren en te bedienen.

2. geen overbodige of vergezochte funkties nodig.

3. aansturen van bekende IR apparatuur zoals een Denon DVD, Marantz CD.

4. aansturen van minder bekende apparatuur zoals Optima H57, Audyn versterker.

5. aansturen van onbekende apparatuur zoals Velleman IR domotica, electrische gordijnrail

6. duidelijke toetsen en weergave waardoor de AB zonder leesbril kan gebruikt worden (zeer belangrijk)

7. zuinig met batterijen of oplading via docking station.

8. het toestel wordt alleen als EB gebruikt (dus geen PDA, Tel of whatever)

9. Eénhand bediening.

10. Verzamelfunkties of scripts mogelijk. Dus het activeren van meerdere kanalen met 1 knopdruk.


Ed.



Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Arno P

Voor mij is er maar 1....Pronto  ;) Kost even wat tijd om een werkbare menu-indeling te verzinnen (let wel het aanmaken gaat snel maar de mogelijkheden zijn gewoonweg te veelzijdig), maar dan heb je er jaren plezier van..

asterduc

Quote from: Arno P on November 12, 2005, 11:34:53
Voor mij is er maar 1....Pronto  ;) Kost even wat tijd om een werkbare menu-indeling te verzinnen (let wel het aanmaken gaat snel maar de mogelijkheden zijn gewoonweg te veelzijdig), maar dan heb je er jaren plezier van..

Bedankt Arno.

- welke Pronto bedoel je dan, want er zijn er blijkbaar een hele reeks.

- moet je door de hele ingewikkelde procedure of kan het ook eenvoudig als je alleen basis funkties wenst.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Arno P

Quote from: asterduc on November 12, 2005, 15:04:31
Bedankt Arno.

- welke Pronto bedoel je dan, want er zijn er blijkbaar een hele reeks.

- moet je door de hele ingewikkelde procedure of kan het ook eenvoudig als je alleen basis funkties wenst.

Ed.

Je moet je in het begin even verdiepen in een programaatje dat pronto-edit heet aangezien je hiermee de progjes van je pc naar de pronto kunt loaden.

Nagenoeg elke pronto is voldoende...de eenvoudigere (zwart/wit) zijn goed tweedehands te vinden voor <100Euro...de kleurenuitvoeringen zijn wel duurder...

Als je de pronto koopt, zorg dan ook dat je er het dokking station bij hebt+adapter+pc-verbindingskabel. Als je dit geinstalleerd hebt ga je eens neuzen op www.remotecentral.com en pak je hier een van de files van de andere pronto-freaks die toevallig jouw apparaat erbij hebben staan. Ook is er een sectie die alleen op apparaat (versterker, cd-speler enz) is ingedeeld. Dit downloaden -> jouw pronto in -> en uitproberen...doet het meestal meteen...

Hierna kun je een traject in gaan van buttons aanpassen...menu-tjes indelen....maar dit hoeft niet...gewoon laten zoals het is kan ook...

msomers

#4
De Easycontrol 8 of Easytouch 35 van Marmitek zijn programmeerbaar en kunnen ook op nieuwe (nog te ontwikkelen apparaten) worden ingeleerd door de aanwezige leerfunctie. Voor meer informatie kijk eens op xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

[commerciele link verwijderd door admin]

Control sys.

#5
Er is ook een nieuwe pronto t e verkrijgen namelijk de RC 9800i, deze is WiFi en IR aanstuurbaar, en je via een Streamium beelden, geluid, plaatjes filmpjes etc, vanaf een pc op een reguliere tv zien of horen. De RC 9800i is daarddor ook een MP3 streamer.



Succes ;D

mcsluis

heb vandaag voor 6 tientjes de logitech 525 gehaald. Werkt prima, maar waarschijnlijk wil je iets luxers! Heeft een display, leerfuncties uitgebreide database en display. redelijk veel waar voor een paar centen

Hoeksel

Quote from: mcsluis on January  6, 2006, 02:45:38
heb vandaag voor 6 tientjes de logitech 525 gehaald. Werkt prima, maar waarschijnlijk wil je iets luxers! Heeft een display, leerfuncties uitgebreide database en display. redelijk veel waar voor een paar centen

De topmodellen van Logitech hebben ook nog eens een lader (885 in elk geval). Dan ben je voor relatief weinig geld klaar! Zelf heb ik de 525 in bestelling staan. Over de Logitech Harmony 885 is een flink topic op dit forum.

mcsluis

Quote from: Hoeksel on January  6, 2006, 10:38:44
De topmodellen van Logitech hebben ook nog eens een lader (885 in elk geval). Dan ben je voor relatief weinig geld klaar! Zelf heb ik de 525 in bestelling staan. Over de Logitech Harmony 885 is een flink topic op dit forum.

waarom in bestelling? Ik lees overal dat hij zo moeilijk te krijgen is, maar bij de mediamarkt ligt hij per tien in de schappen. althans hier in groningen

Hoeksel

Quote from: mcsluis on January  6, 2006, 11:02:46
waarom in bestelling? Ik lees overal dat hij zo moeilijk te krijgen is, maar bij de mediamarkt ligt hij per tien in de schappen. althans hier in groningen


Heb hem bij 4Launch gekocht, en die hebben geen voorraad (online winkel), maar ze zijn wel goedkoop in in Eindhoven waar ik woon. Of winkel jij nog analoog  ;D

mcsluis

Quote from: Hoeksel on January  6, 2006, 11:22:50
Heb hem bij 4Launch gekocht, en die hebben geen voorraad (online winkel), maar ze zijn wel goedkoop in in Eindhoven waar ik woon. Of winkel jij nog analoog  ;D

Als het geduld er voor heb, en het scheelt ook een paar duiten. dan shoppen we digitaal, maar als het begint te kriebelen, en ik wil iets gelijk hebben dan stap ik ouderwets op de fiets.

Hoeksel

Quote from: mcsluis on January  6, 2006, 15:31:51
Als het geduld er voor heb, en het scheelt ook een paar duiten. dan shoppen we digitaal, maar als het begint te kriebelen, en ik wil iets gelijk hebben dan stap ik ouderwets op de fiets.

Zojuist een bericht ontvangen dat ik hem mag ophalen! Ik heb ook geen geduld hoor, maar dit was een impuls-aankoop na 20:00......

asterduc

Ik heb ondertussen een tweedehands Pronto 940 gekocht.
Echter, het toestel ligt mij niet zo.

Veeeel te groot. Ik kan het amper met 1 hand gebruiken.
Bijna alle funkties zijn via de touchscreen te bedienen. Daar heb je dus sowieso 2 vrije handen voor nodig.
Aangezien ik een leesbril nodig heb kan ik het toestel zelden zonder bril gebruiken.

Technisch en qua mogelijkheden biedt het natuurlijk alles wat je maar kunt indenken. Ik heb nu 4 toetsen geprogrammeerd Muziek aan, muziek uit, film aan en film uit.  Daarbij worden de gordijnen en de lichten bediend alsook alle nodige componenten. Zelfs mijn vrouw kan nu de film starten ;D

Maar toch vind ik een onhandig ding om te gebruiken.
Daarom ga ik een poging wagen met een éénhandstoestel zonder touchscreen. Ik dacht aan de Logitec Harmony.

Kan iemand mij zeggen of de 885 ook een leerfunctie heeft? die heb ik namelijk nodig voor gordijn en lampbediening.
Kun je bij de 885 ook Macro's met delaywaarden aanmaken?

Alvast bedankt.
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



hillie

Ik denk dat de Pronto overkill is voor de topic starter. Persoonlijk vind ik de Pronto's helemaal niks. Philips heeft het concept compleet verneukt en vragen er een enorme prijs voor.

Logitech 525 is mijn aanbeveling. Logitech 885 is ook een goede optie.

@asterduc

Ja de 885 kan je oude ABs inleren. Een paar merken (zoals B&O) zijn uitgezonderd. En ja, je kunt macro's instellen en delaywaarden toevoegen. Ik vind hem super.


asterduc

Bedankt Hillie,

gezien de lage prijs van de 525 tov 885 denk ik je raad op te volgen.

Het docking laadstation bij de 885 is wel een voordeel. Ik heb geen idee hoelang die AA batterijen in de 525 meegaan.
Momenteel heb ik een design Logitech Bluetooth keyboard en dat vreet batterijen (alleen de muis ervan heeft een lader).
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Control sys.

Beste allemaal,

Waarom zou de pronto overkill zijn. Kijk als je het alleen als een vervanger gebruik voor een paar afstandbedieningen, dan geef ik je je gelijk daar in. Maar met een pronto kan je veel meer dan je denkt.

Ik heb verschillende pronto's gebruikt in combinatie met een aantal componenten, en heb hiermee diverse boardrooms ingericht. En dit als een vervanging tov een duur Crestron of AMX systeem.

Je moet wel weten hoe je de strings en macro moet maken, anders kom je om in een jungle.

Hebben jullie al verdiept in de mogelijkheden met UpNp. Of met EPG. De nieuwe RC9800i/00 heeft dit standaard, en met een streamer product kan je beelden, foto's ed direct van je pc op bv een reguliere tv toveren. En de prijs is ook laag, onder de € 500,00 excl.

Ik zou maar verdiepen in de materie.

Suc7


asterduc

#16
Quote from: VDSN on January 19, 2006, 18:49:28

En de prijs is ook laag, onder de € 500,00 excl.


daar koop je 10 Harmony 525's voor!
het is maar wat je laag noemt.

jaja, appelen met peren, maar het gaat mij om een afstandsbediening, geen volledig domoticasysteem.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Control sys.

ja precies appels met peren.....
de rc9800i is net uit, is geen pronto.

het heeft epg, heeft WiFi, etc


helaas als hillie hierin verdiept had was hij zeker hier meer positief over

suc6 verder

C.

hillie

De RC9800i is een nieuwe poging van Philips. Wat moet je er mee? Hij is niet handzaam en je moet er een PC naast hebben die dient als server als je er volledig van wilt genieten. Zonder een PC is de RC9800i overkill. Internetten wil je niet op zo'n klein schermpje met lage resolutie. Maar goed, hij is net uit en moet zich nog bewijzen.

Je moet de RC9800i niet gaan vergelijken met een AB als de logitech Harmony 885. De RC9800i zal een tegenhanger zijn van de MCE en SONOS. Ik juich het initiatief toe, maar ik kijk liever de kat uit de boom. Want rommel maken is Philips goed in.

asterduc

Ligt dat nu aan mij, zijn die AB nu werkelijk zo slecht of heb ik de verkeerde uitgekozen.

Eerst de Pronto 940: Na enkele uren programmatie eindelijk alle functies erin.  Dat ding blijkt dan zo onhandelbaar (veel te groot, veel te zwaar) en onleesbaar (te weinig contrast) te zijn dat ik naar een alternatief op zoek ga.

De harmony 525: vandaag toegekregen. Dat is al wat handiger, ligt goed in de hand en je kunt blindelings de toesten vinden. Programatie via internet. Ik sta hier wat negatief tegenover maar dat blijkt dus een fout vooroordeel te zijn want het loopt vlot. Alle toestellen zijn voorhanden.
Zelfs de Goels electrische gordijnrail, de Velleman lichtbediening, de Audyn versterker (weliswaar onder de duitse tweelingnaam Aaron) en ja ook de Esound CD-E5 speler is voorhanden.  Ik sta verbaasd.

Wanneer alles in het geheugen zit probeer ik de functies uit en wat blijkt. De Denon en de Esound doen het goed, en dat was het. Optoma kent de helft van de functies niet, de versterker lukt ook niet en de gordijnen ook niet. De verlichting wonder boven wonder wel.

Dan manueel de functies inbrengen. Dit moet echter via de PC software en die wil niet zo bugfree werken als ik had gehoopt. Bij vele instructies loopt het boeltje vast of geeft hij corrupte codes.
Na 3 uur poging geef ik het maar op. Ik probeer het later nog eens en hoop dat ik dan wat verder kom.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Control sys.

Hillie,

waar basseer je dat je een pc moet hebben als een server, dat is onzin. de RC 9800i heeft ee database van meer dan 12000 IR codes, het heeft EPG, dit kan je oproepen door je RC 9800i in je draadloos netwerk te plaatsen. Het heeft een vaste layout, zodra je de juiste device gevonden heb, worden alle bruikbare buttons direct voor je aangemaakt. het is geen pronto, je kan wel IR codes in leren. Via WiFi kan je files van je pc streamen, zoals muziek, videofilms en foto's.
Je kan er niet mee internetten, dat is onzin, dat was bij de Ipronto.
Graag wil ik weten waar jij je feiten op de Philips producten basseer, ik denk dat je toch niet voldoende in de verschillen Philips producten hebt verdiept.


Hoor graag je reactie.

C.

asterduc

Heb er net nog eens 3 uur opzitten om die rot AB (Logi Harmony 525) te programmeren.
Eindelijk enkele functies erin, maar de uitgestuurde signalen zijn te lang of te kort. Bij het aanpassen slaat heel de software vast en zon der software upload kan hij niet verder.

Ongelooflijk dat dit niet uit de handel wordt genomen!

Dan was die Pronto toch wel wat anders.

Zelfs een vrouw kan de Harmony instellen. Jazeker, gewoon om je gekende TV aan en uit te zetten.
Alles wat verder gaat is ellende.

Neem bvb de gecombineerde instructie om een CD te starten.
Daarbij vraagt hij welke ingang je wilt gebruiken van de beamer???
... en die is er niet uit halen.
Dus telkens de CD op gaat start ook de beamer op!!!

En dan die bediening met al die vragen, ipv gewone functietoetsen. Jaja, echt voor dummies.
Maar probeer daar maar eens iets anders te doen dan de straight foward keuzemogelijkheden die je krijgt.

Dit is wat mij betreft de eerste en de laatste Harmony die ik aan heb geschaft.



Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



hillie

Quote from: VDSN on March  1, 2006, 22:01:03
waar basseer je dat je een pc moet hebben als een server, dat is onzin. ........ Via WiFi kan je files van je pc streamen, zoals muziek, videofilms en foto's.

Geen onzin, je PC dient als server voor de AB. Je geeft dit zelf ook aan. Misschien was PC een beter woord ipv server. De PC speelt de rol van een file/media server.

Quotede RC 9800i heeft ee database van meer dan 12000 IR codes, het heeft EPG, dit kan je oproepen door je RC 9800i in je draadloos netwerk te plaatsen. Het heeft een vaste layout, zodra je de juiste device gevonden heb, worden alle bruikbare buttons direct voor je aangemaakt. het is geen pronto, je kan wel IR codes in leren.

Dit heeft niets te maken met server (of PC). Je hebt geen server (of PC) nodig voor de codes.

QuoteJe kan er niet mee internetten, dat is onzin, dat was bij de Ipronto.

Gelukkig maar.

Quote
Graag wil ik weten waar jij je feiten op de Philips producten basseer, ik denk dat je toch niet voldoende in de verschillen Philips producten hebt verdiept.

Het is mijn mening gebaseerd op het falen van voldoende verschillende Philips produkten en de uitermate arrogante service in Nederland. Er zijn andere redenen die deze mening onderbouwen, maar daar ga ik mij niet over uiten. Laat ik het anders uitdrukken...alleen over mijn Philips scheerapparaat en Senseo ben ik te spreken.

hillie

QuoteHeb er net nog eens 3 uur opzitten om die rot AB (Logi Harmony 525) te programmeren.
Eindelijk enkele functies erin, maar de uitgestuurde signalen zijn te lang of te kort. Bij het aanpassen slaat heel de software vast en zon der software upload kan hij niet verder.

Tja, dat is klut. Binnen een 1 uurtje lukte het me om de 885 volledig te programmeren en te testen.

Ik denk dat je er goed aan doet om Logitech te bellen en het probleem voor te leggen. Ik geloof dat ze je goed helpen.

Of je bent een noob, of de logi is niet lekker. :-)

asterduc

Quote from: hillie on March  1, 2006, 23:02:00
Tja, dat is klut. Binnen een 1 uurtje lukte het me om de 885 volledig te programmeren en te testen.
Ik denk dat je er goed aan doet om Logitech te bellen en het probleem voor te leggen. Ik geloof dat ze je goed helpen.
Of je bent een noob, of de logi is niet lekker. :-)

Het ene moment heeft hij probleemloos connectie met de PC om dan bij de volgende volledig vast te slaan.

Misschien toch ergens iets fout in de kabel of in de software of zo.

Ergerlijk!


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102