Aparte HT ruimte?

Started by searcher, September 23, 2002, 18:36:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

searcher

Als je mocht kiezen zou je dan kiezen voor een aparte HT ruimte of toch de bestaande woonkamer.
Wat geniet de voorkeur en waarom?

Bijvoorbeeld een zolder of juist een kelder,een garage box of misschien wel een opslagcontainer welke gehuurd kan worden.( het laatse voorbeeld is niet echt praktisch)
Als je nu zou verhuizen speelt dan HT een beslissende rol in de keuze?

m.v.g Searcher



B. Kuiper

Als ik de ruimte zou hebben een aparte ruimte, maar in mijn huidige setting. Een driekamer flat, gebruik ik de woonkamer die ik min of meer voor 90% als HT ruimte heb ingericht. Voor mij dus de mix tussen HTruimte en woonkamer.

Maar given the choice, een aparte HT ruimte waar alles full force op los gelaten zou worden. Je moet wat te dromen houden.

Bas
"Always a little further"

Robbo

In je huiskamer is natuurlijk wel gezelliger maar als ik zou kunnen kiezen dan komt het bij mij ook in een aparte kamer.

Een 5.1 of 7.1 opstelling met CRT neemt toch aardig wat ruimte in, en zeker als je wat harder wilt draaien kun je daar beter een aparte kamer met isolatie voor inrichten.

Voorlopig is mijn huiskamer nog mijn HT, maar da's dus wegens plaatsgebrek. Over een aantal jaren is de bedoeling om een eigen huis te (laten) bouwen. En als het enigszins kan, met een flinke kelder..... :)

Rob



The Foundation

Mocht ik verhuizen , is de 1e vereiste :
WAAR kan ik mijn HT kwijt , op de benedenverdieping !

Momenteel is het ook apart , vroeger was het in de woonkamer .

Ik ben naar boven verhuist naar een slaapkamer .
Maar het nadeel is dat ik naar beneden toe ook moest isoleren qua geluid

Lynxxx

Ik heb mijn huidge apprtement gekocht om de ruimte en had twee kamers op de zolder verdieping ter beschikking voor HT. In 1 daarvan heb ik een klieine geluidsstudio gebouwd. In eerste instantie was ik van plan om in de resterende andere zolderkamer een htje te bouwen, maar bij nader inzien leek het me toch beter om deze in de woonkamer te maken want:

1) Vveel woonkamers in apprtementencomplexen zijn voorzien van een verlaagd plafond, waardoor de isolatie naar boven (en naar beneden door plafond van de onderburen ) aanzienlijk beter is dan bij de slaapkamers. Dat was in ieder geval bij mij het geval. Mocht ik eens tot diep in de nacht een film op een wat harder geluidsniveau zitten kijken, dan zit ik niet meteen schuin boven mijn buurman zijn slaapkamer te tetteren.

2) De woonkamer is veeeeeel gezelliger. Ik moet er niet aan denken dat ik voor elke keer dat ik film wil kijken naar boven toe moet en daar een halve keuken moet gaan neerzetten om niet elke keer heen en weer te hoeven lopen voor eten en drinken :)

3) kostenbesparing! Als ik een aparte HT ruimte maak moet ik OOK nog een aparte stereo/surround installatie in mijn woonkamer plaatsen, dat wordt een beetje teveel van het goede. Mijn tv zou immers gewoon in de woonkamer blijven staan en daar wil ik ook surround op dammit :)

4) veiligheid. Alhoewel mijn studio apparatuur ook behoorlijk wat watjes verstookt, staat deze in een goed geisoleerde ruimte en op een aparte stroomgroep. Die ruimte was net te klein voor HT en reeds verbouwd door de vorige bewoners.

De ruimte ernaast is gevoelig voor lekkages (dakpannen). Daar heb ik liever geen 40 KV apparaat onder staan :)

De woonkamer vond ik beter geslaagd. Gezelliger, cosier, lagere kosten.
Dat HOEFT niet veel ruimte in beslag te nemen. Als straks de gipsplaatjes tegen mijn projectorconstuctie aangeschroefd zitten is de projector niet storend aanwezig. Mijn speakers zijn fors te noemen, maar staan niet in de weg en het projectieoppervlak (dat nu WEL in de weg hangt ivm semi-vaste opstelling voor mijn raam) is eenvoudig op te lossen met een rolscherm.
Als straks alles klaar is is het enige dat echt zichtbaar aan mijn kamer is veranderd, de projector. De rest is gelijk gebleven.

Zo hield ik mooi een kamer over om wat fitness apparatuur neer te pletteren. Na al dat hangen voor dat projeciescherm (ik durf het bijna niet te zeggen, moet er immers ook nog een beetje bewogen worden :)



Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

cinepaulis

Tja, ik heb een beetje beide situaties meegemaakt. Voorheen zat ik bij mijn ouders in een dedicated HT 'hok' van ca. 3x4.5 m op de 1e verdieping in een 2-onder-1-kapper. Alles donker gemaakt, 3 bioscoopstoeltjes, projectie etc. Was best leuk, dat wel.
Het werd alleen snel erg warm met 3 personen en de apparatuur. Tevens moesten alle versnaperingen naar boven worden gedragen en drank bleef dus niet koel. Heen en weer lopen was ook niet handig.

Inmiddels zit ik nu in de woonkamer van ca. 4x6.5 m van mijn appartement. Wat betreft projectie een tikkeltje minder omdat ik niet de muren en plafond niet zwart heb gemaakt. Desondanks vind ik het erg gezellig dat ik het gewoon in de woonkamer heb geintegreerd. En als het projectiescherm omhoog is, dan lijkt het nog redelijk op een normale woonkamer.
Op dit moment ben ik echter een beetje aan het zoeken naar manieren om eventueel wat geluidsdemping op 'estetisch verantwoorde' manier aan te brengen. In een dedicated hok mag alles gewoon zwart. In de woonkamer wil ik het een beetje maskeren als 'decoratief paneel' of 'sfeervol wandkleed' of zoiets.


SLOTGEDACHTE: ;)
Ik zal niet gauw meer kiezen voor een donker hok met bioscoopstoelen. Het staat erg fraai en maakt het meteen een echt bioscoopje, maar nog even relaxed napraten is er niet bij.
Een dedicated ruimte is wel leuk, maar dan moet er behalve de woonkamer wel een hok vrij zijn van een beetje royale afmetingen. Veel kleiner dan 4x6 zie ik niet echt zitten. Mijn ervaring is dat je anders veel inlevert op een stukje ruimtelijkheid in het geluid, het staat niet echt 'los' en klinkt nogal specifiek uit een bepaalde speaker.

Praktisch gezien heb ik absoluut rekening gehouden met mijn HT hobby bij het zoeken naar een apartement. Wat betreft de locatie i.v.m. overlast (heb nu een hoekappartement op de begane grond en aan de andere zijde een gang, dus effectief alleen de bovenbuurman). En wat betreft de indeling: er moet wel een beetje bruikbare woonkamer in zitten waar je wat ruimte hebt om je speakers vrij op te stellen en een comfortabele bank en een tafeltje etc.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

robbie V

Ik ben zelf net klaar met het verbouwen van een zolder tot HT (paar maanden) en ben daar enorm gelukkig mee.

Streef je naar de hoogste beeld en geluid perfectie dan ontkom je er bijna niet aan om een aparte ruimte in te richten voor je HT (in mijn geval 5,5 x 4 dus bijna perfect)
De volledig vrije keus in plaatsing van de speakers geeft je toch net dat stukje extra resultaat.

Als het HT bedoeld is als een voornamelijk sociaal gebeuren dan is de woonkamer de aangewezen plaats.

Het blijft een keuze maken waarbij de beschikbaarheid van een fatsoenlijke ruimte natuurlijk de grootste rol speelt.

Ik heb veel zorg besteed aan de inrichting.

Bewust gekozen voor witte wanden om er geen bedompt hok van te maken en gebruik planten om de akoestiek natuurlijk te houden. Met diverse groepen inbouwhalogeentjes en een meerkanaals digitale dimmer met afstandsbediening kan ik simpel elke gewenste sfeer oproepen. Zodoende kun je ook dat ongezellige effect van "de film is afgelopen, het licht gaat weer aan" veel beter controleren. Met een twinkelende sterrenhemel van meer dan 10 m2 en andere sfeerelementen is het eigenlijk een ruimte geworden die veel gezelliger en vriendelijker is dan de standaard bioscoop omgeving.

Nee ik zou nooit meer terugwillen naar de woonkamer :-)

Dat is dan ook eigenlijk mijn advies aan de mensen die een aparte HT ruimte willen inrichten, maak er een ruimte van die een eigen leven kan leiden ook zonder dat er een projector staat te brullen en de dinosaurussen door de kamer rennen. Je zult beleven dat het je favoriete ontspanningsplek is waar je dan ook nog films kunt zien.

Wie zegt er dat de bioscoop het goede voorbeeld is? (mag er geeneens roken!)

J.A.F._Doorhof

Voor een HT ruimte moet je volgens mij toch zorgen voor perfect beeld en geluid op de eerste plaats, witte muren horen daar jammer genoeg niet bij ;D, het is dan meer een algemene ontspanningsruimte, toch ? :D

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FuzzyLogic

Ik ben meer gegaan voor een donkere ruimte, heb daar bij het zoeken naar een woning ook wel degelijk proberen rekening mee te houden.
Het is de zolder geworden, op zich een prima ruimte.
Slechts een klein dakraampje, wat buiten de HT ruimte valt.

Het enige nadeel is dat ik de HT gepland heb van dak tot dak, dus zo :
_______
/| \
/ | \

Hij wordt 3,10 breed en zo'n 5 meter lang, speakers gaan achter het doek, wordt echt wall 2 wall projectie.
Muren worden zwart (bedekt met stof), plafond zwart, vloer: tapijt, in een donkere kleur, maar geen zwart, dat is iets te.. ;)

Het geheel is opgetrokken uit Hout, icm gipsplaten, en houtwol voor geluids isolatie.

Dit heeft een hele tijd stil gelegen, maar de komende weken ga ik er weer tegenaan en hoop ik er film te kunnen kijken voor het einde van dit jaar.
Kan ik die Mitsubishi CRT eindelijk eens gaan gebruiken..

Er zijn nog wat praktische problemen waaronder de plaatsing van de CRT. Deze hangt nu in een dode hoek van het dak zie foto.
http://213.169.233.50/bios/113-1341_IMG.JPG
Dus iets uit het midden, maar wel op de juiste afstand tov het doek. ik kon zo op het eerste gezicht bij een test met bioskoop doek geen grote afwijkingen konstateren in het beeld. (suggsties?)

Het plan is om die dode hoek dicht te maken, zodat de projector als het ware in een eigen projectie ruimte hangt.

Binnenkort zal ik wat meer foto's online zetten.

Michael

Hairball

Ik heb tijdens de keuze van ons nieuwe huis rekening gehouden met een aantal wensen:

De standaard ruimtes en...

Kantoorruimte
Poolruimte
aparte HT ruimte.

Je kunt de HT ruimte bekijken op de site van Frank en op catventures.itspeople.com

Voor ons was het dus een extra punt om mee te nemen in de keuze voor een nieuw huis.

Nico

I hate HT.........

Just kidding :)

jaco

Ik had ook wel een aparte ruimte willen hebben, maar die was financieel even niet haalbaar.

als voordeel zou ik willen zien:
- geen ramen, dus makkelijk donker te maken
- Acoustisch aan te passen, en goed te isoleren
- kabels weg te werken, en verlichting en airco etc van te voren in te plannen.

Verder zie ik wel de voordelen zoals opgenoemd worden van de woonkamer, dus zoals ik het nu heb. Het is nog wel iets een woonkamer, en je zit daar misschien wat makkelijker na te praten etc. De keuken is verdraaid handig dichtbij, evenals het toilet.

Voor eventueel ooit een dedicated ruimte geld voor mij wel dat hij wel een bepaalde maat moet hebben. Liefst 4,5 of meer breed. Graag 6 a 7 meter (of meer) lang. Ook de hoogte mag wel 250 of zo zijn zodat je daar ook nog kan isoleren. Verder past er dan een platvorm in verschillende hoogte in voor 2 zitrijen.
Helaas is dit nogal moeilijk te vinden in betaalbare huizen..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Ideaal voor mij zou zijn:

Een kelder met een hoogte van 2.45-2.50
Breedte 4 mtr en lengte van 7.50 mtr.
Het liefst zelfs 5.5 mtr breedt zodat je met valse muren de hele ruimte spits to kan laten lopen (verloop van 75cm per kant).

Dromen mag altijd ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2002, 11:52:58

Dromen mag altijd ;D.

MvrGr.
Frank

Tja dromen zijn bedrog werd er eens gezongen.
Hier in de buurt zijn er huizen die die afmetingen benaderen maar helaas koop huizen en onbetaalbaar voor mij in ieder geval.

Je kunt altijd verhuizen Frank een voordeel is dat het wat makkelijker aanloopt ;D

m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

Ach ik ben zeer tevreden op dit moment.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2002, 13:30:14
Ach ik ben zeer tevreden op dit moment.

MvrGr.
Frank

Dat kan ik me voorstellen ;) overigens ik ook.

m.v.g Searcher