Cine4Home Z4 tuning, 6800:1

Started by mvdzwaan, November 9, 2005, 09:44:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mvdzwaan

http://www.cine4home.de/Tuning/Z4/Z4Tuning.htm

Na een complete D65 tuning en een rood-oranje filter is het gelukt een 6800:1 contrast te krijgen met dynamische iris
Zonder dynamische iris was er nog 1450:1 te verkrijgen.

Zoals ik het begrijp heeft Frank de Z4 al een beetje "opgegeven" wat ik in het kader van deze info wel jammer vind, aangezien de Z4 een aantal voordelen t.o.v. de AE900 heeft waardoor ik eigenlijk voor de Z4 zou willen gaan, maar het bezwaar van de zichtbare iris sterk vond meewegen. Als dat bezwaar weg is, met nog steeds 1450:1......

Rob_Dingen

Hoi

Ik heb nog wel vertrouwen in de Z4 je hebt namelijk een vaste Iris instelling en daarnaast nog een auto iris instelling die je uit kunt zetten.
Frank had ook de Lamp op auto staan waardoor het beeld dus na verloop van tijd veel zwarter word (lamp in eco) of ineens meer licht hebt(lamp full).
Dus met de lamp op eco en auto iris uit een kleur filter en met de vaste Iris instellen dat je voldoende licht hebt ziet hij er erg goed uit.

Rob

Robert - Jan

@mvdzwaan,

Als je de Z4 wilt zien spelen, kan je gerust langskomen. Wel even afspraakje maken natuurlijk  ;)

Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

mvdzwaan

Quote from: Rob_Dingen on November  9, 2005, 11:51:00
Hoi

Ik heb nog wel vertrouwen in de Z4 je hebt namelijk een vaste Iris instelling en daarnaast nog een auto iris instelling die je uit kunt zetten.
Frank had ook de Lamp op auto staan waardoor het beeld dus na verloop van tijd veel zwarter word (lamp in eco) of ineens meer licht hebt(lamp full).
Dus met de lamp op eco en auto iris uit een kleur filter en met de vaste Iris instellen dat je voldoende licht hebt ziet hij er erg goed uit.

Rob

Ik wil ook geen discussies uitlokken uit andere threads, en ik begrijp Frank z'n standpunt ook wel.

Is het jou ook al gelukt om 1450:1 uit de Z4 te halen zonder de auto-iris ? 1450 zit redelijk in de buurt van de 1680 o.i.d. die uit de AE900 gehaald wordt en dan zou ik zelf dus voor de z4 kiezen vanwege de betere lens-shift, de reinigingsmogelijkheden en ook wat signalen over minder VB en iig beter weg te regelen VB als hij er al is.

Rob_Dingen

Hoi

Ik ben er maar heel kort mee bezig geweest en heb niet het contrast ratio gemeten.
Tegen de tijd dat ik hem serieus gemeten en gecalibreerd heb meld ik dat wel.

Rob

J.A.F._Doorhof

#5
Ik heb de Z4 zeker niet opgegeven, maar ik filter sowieso pas na 200 uur.
Ik zal er zeer zeker serieus naar kijken als ik er weer één krijg maar ik vind het gewoon jammer om de primaries op te geven.

Ik zal voor de test er wel één filteren en raporten posten als ik er weer één in mijn handen krijg.
De eerste Z4 die ik gehad heb moest afgeleverd worden en de tijd ontbrak me om er ENORM veel tijd in te stoppen. Ik heb de primaries gemeten en ben er toen vanuit gegaan geen filters te testen omdat de primaries enorm goed waren.
Voor de test zal ik het bij de eerst volgende doen.

Ze geven trouwens nergens een plaatje met filter en de primaries, daar ben ik wel nieuwsgierig naar namelijk.
Ook als je het verhaal leest geven ze aan dat MAXIMAAL 6800:1 mogelijk is, dat was met de HS50 ook mogelijk maar het beeld zag er niet uit.
Het is een beetje vaag wat ze nu precies als uiteindelijke CORRECTE CR geven, als je leest zie je dat de standaard waarde (met goede kleuren) 1450:1 blijft.
Maar goed mijn duits is wat roestig.
Maar ze geven CORRECTE kleuren weer met een CORRECTE grayscale en dat is gewoon NIET correct.
Correcte kleuren is een combinatie van Primaries EN grayscale EN Gamma niet één van die drie.

Maar nogmaals mijn duits is roestig.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert - Jan

Quote from: J.A.F._Doorhof on November  9, 2005, 21:00:48
Ze geven trouwens nergens een plaatje met filter en de primaries, daar ben ik wel nieuwsgierig naar namelijk.
Ook als je het verhaal leest geven ze aan dat MAXIMAAL 6800:1 mogelijk is, dat was met de HS50 ook mogelijk maar het beeld zag er niet uit.
Het is een beetje vaag wat ze nu precies als uiteindelijke CORRECTE CR geven, als je leest zie je dat de standaard waarde (met goede kleuren) 1450:1 blijft.
Maar goed mijn duits is wat roestig.
Maar ze geven CORRECTE kleuren weer met een CORRECTE grayscale en dat is gewoon NIET correct.
Correcte kleuren is een combinatie van Primaries EN grayscale EN Gamma niet één van die drie.

Maar nogmaals mijn duits is roestig.

MvrGr.
Frank

Het verhaal is mijn inziens helemaal niet vaag, ze beschrijven duidelijk wat ze gedaan hebben.

Cine4home is uitgegaan van de Dynamic preset, net zoals jij gedaan hebt voor de calibratie.
Om een zo groot mogelijke CR te krijgen hebben ze ervoor gekozen om de lamp op maximaal te zetten, auto-iris mode aan, roodfilter erop en opnieuw calibreren. De resultaten na calibratie zijn een correcte kleurbalans, correcte grayscale én correcte gamma (2.25).
Dat levert dan uiteindelijk de volgende metingen op:

Kleurverloop:


Temperatuur 6500K:


en gamma


Het is inderdaad jammer dat er geen overzicht van de primaires en secundaires bij staat.

Resultaat met bovenstaande instelling is een CR van 6800:1   :o

Schakelen ze nu de auto-iris uit, dan blijft er nog een CR van 1450:1 over. Dat is nagenoeg hetzelfde als gemeten (door Cine4home) bij een AE900 mét auto-iris (1500:1). Helemaal niet slecht dus, zeker als je bedenkt dat dit het echte in-beeld-contract is en niet het verschil tussen volledig zwart en voledig wit met auto-iris  8)

If they don't know wine is finer, let them boil water!

Starred

Quote from: Robert - Jan on November 22, 2005, 13:10:51
Schakelen ze nu de auto-iris uit, dan blijft er nog een CR van 1450:1 over. Dat is nagenoeg hetzelfde als gemeten (door Cine4home) bij een AE900 mét auto-iris (1500:1). Helemaal niet slecht dus, zeker als je bedenkt dat dit het echte in-beeld-contract is en niet het verschil tussen volledig zwart en voledig wit met auto-iris  8)

Die 1450:1 is de CR zonder foefjes (auto-iris). Dit is echter nog wel het on/off contrast en niet het ansi (in beeld) contrast.
Als je een ansicontrast van 1450:1 zou hebben zou je zo'n beetje de beste projector hebben die er bestaat  ;)
Een (zeer) goede waarde voor ansicontrast is 500:1

J.A.F._Doorhof

Toch blijf ik nieuwsgierig naar de plaatjes van de primaries en secondaries.
Een rechte grayscale en gamma vertellen maar de helft van het verhaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert - Jan

Ik heb de cine4home gevraagd naar hun ervaringen betreffende het effekt op de primaries en secondaries bij filtering. Ben benieuwd of er een antwoord komt waar we wat aan hebben...
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Rob_Dingen

Hoi

Dat is vrij simpel het heeft bij de Z4 geen nadeel want je kunt namelijk de primaries afzonderlijk afstellen.
Dus als rood wat meer verzadigt word door het filter kan dat terug geregeld worden.
Zelfs als dat niet zou gaan is het voordeel van het contrast altijd nog groter als het nadeel in de rood primarie.

Rob

J.A.F._Doorhof

Dat mag de klant zelf bepalen vind ik :D
De primaries zijn inderdaad terug te zetten maar ook daar zit een beperking aan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"