tweater kapot dm801 series 80

Started by dm801, November 8, 2005, 17:51:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dm801

ik heb mijn tweaters opgeblazen nu heb ik dus een probleem
want die zijn niet meer te krijgen (importeur gebeld)mijn vraag aan jullie
kan ik hier ook andere tweaters in zetten, wil dan gelijks een andere kast bouwen ala avalon,
wie kan mij hier bij helpen welk rendement moet ik hebben en hoeveel ohm.
zelf dacht ik aan een vifa ringradiator

muziek

Het beste zal zijn deze tweeters te laten herstellen. Met andere is het bijna onmogelijk om deze op de zelfde kwalititeit te brengen. 

fgroen

Die 801's zijn toch serieuze speakers, waar een heel concept aan ten grondslag ligt. (onder andere kwa time-alignment, kastconstructie en afstraalgedrag)

Dus andere kast bouwen en andere tweeters toepassen komt neer op het strippen van de middentoners en woofers uit een paar oude speakers en daarmee een heel nieuw concept gaan neerzetten. Hergebruik van het 801 filter kun je namelijk wel vergeten. Je gooit daarmee dus heel veel van het originele 801-concept weg. De vraag is of dat je bedoeling kan zijn.

Als je een nieuw paar speakers wilt bouwen, zou ik me niet laten beperken door de aanwezigheid van oude componenten, maar met alle keuzevrijheid vanaf "scratch" beginnen. Dat is dan denk ik inspirerender.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Ik vraag mij af hoe krijg je een dergelijke tweeter kapot? En zeker een tweeter van een degelijk geconstrueerde en afgefilterde DM801? Het zijn geen disco-boxen of PA-luidsprekers hoor, mocht je ze daarvoor gebruikt hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Quote from: Sander_Sassen on November  9, 2005, 11:07:46
Ik vraag mij af hoe krijg je een dergelijke tweeter kapot? En zeker een tweeter van een degelijk geconstrueerde en afgefilterde DM801? Het zijn geen disco-boxen of PA-luidsprekers hoor, mocht je ze daarvoor gebruikt hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Dat had ik maar even buiten beschouwing gelaten. O0 :-X

Doet me ineens denken aan een huisgenoot, die zijn tweeters had opgeblazen doordat zijn cassettedeck (ja ja, jaren geleden!!) stuk ging en de 100kHz bias toon op 0dB zijn versterker binnenkwam. Die was dus al geschikt voor SACD, want de tweeters gingen onhoorbaar in rook op!  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.