vifa premium 11

Started by PaulSQ, November 7, 2005, 11:15:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Momenteel ben ik bezig met de bouw van een setje Vifa premium 11.

gegevens

De vifa pl14 dient dus voor het midlaag. De speakers staan nu onafgewerkt te spelen en ik vind het laag gewoon onvoldoende, dit wist ik voor aanschaf al en is dus geen ramp. Nu zijn er een aantal opties voor uitbreiding waar ik tussen twijfel. Ik Hoop dat jullie me wat argumenten voor de verschillende alternatieven kunnen geven. Ik zet mijn huidige voor en nadelen er vast bij:

1. toevoeging actieve subwoofer

+ lekker makkelijk
+ sublaag later nog goed aan te passen
- midje wordt niet ontlast van het laag, hoe erg is dit?
- extra laag is mono
onzeker: wat voor monoamp haalt de kwaliteit van mijn Rotel RB991?

2. 2 1/2 weg systeem maken. De huidige behuizing verkleinen tot 5 liter gesloten en een extra unit voor het laag erbij.

+ extra laag is stereo
+ filtering is nog redelijk te doen
- mid wordt nog steeds niet ontlast van het laag, of toch iets door de kleinere behuizing?
- finetuning later is erg gecompliceerd

3. 3weg systeem maken

+ mid ontlast van het laag
+ alles in stereo
- erg gecompliceerd om te bouwen!
- finetuning later is erg gecompliceerd

Één en ander is in grote lijnen te herleiden tot de volgende vragen:

- welke subamp is kwalitatief net zo goed als mijn rotel in het laag laten we zeggen tot 250 hz (later misschien uitbreiden naar stereo sub)

- hoe groot zal de vooruitgang qua mid zijn als ik mijn pl14
a. in 5 liter gesloten laat spelen
b.          "                     "              en 250 highpass filter

Het budget is in eerste instantie  om en nabij de 400 á 500 euro.


Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

FivePack

Hoi,
als je vindt dat je te weinig laag weergave hebt en dan nu als 1 van de keuzeopties hebt er een 2,5 weg van te maken, had je dan op voorhand niet beter kunnen kiezen voor de Premium 22XT of zelfs de 33??? Dit zijn beide namelijk wel 2,5 weg systemen.

Dus in dit geval als je blijft bij de 11, dan zou ik in jouw geval ervoor kiezen er een leuke sub bij  te maken.
Rotel RSP-1068 | Rotel RMB-1075 | Rotel RT-1080 | Rotel RCD-1072 | Panasonic DVD-S97| Vifa Premium 33 , 22 centre , Monitor 30 | 2 * UCD400AD monoblock | Kabelzooi...  | Panasonic 42PE55 | Cayin A-88 EH-KT88 buizen | Epson TW-3500

PaulSQ

MBT de keuze destijds;

enerzijds een kwestie van budget, ik wilde gewoon eens gaan beginnen, en het mid & hoog van de premium beviel mij zeer goed (veel monitors geluisterd)

anderzijds, de premium 22 is zo in zo nog een mogelijkheid, filter ed van de huidige 11 kan ik gewoon behouden, misschien tweeter iets minder afzwakken, en een extra zuiltje voor het laag toevoegen, poort dichtmaken en behuizing iets verkleinen en klaar! Maar ook de 22 voldoet zonder sub niet aan mijn wensen eigenlijk. Het lieftst wil ik ook een speaker die gesloten kan spelen, met een hele flauwe afval, dit bevalt mij het beste.

Ter illustratie, bij Metallica met One wil ik het liefst het gevoel hebben dat de band recht voor mij staat te spelen!


Dit mbt de keuze voor speakers, nu graag de focus op bovenstaande vragen ;)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS