Dolby surround via kabel-tv?

Started by kwizi, September 22, 2002, 16:15:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kwizi

Hai,

Ik zie elke keer in de radio/televisie gids het tekentje voor dolby surround ondersteuning achter sommige films staan. Mijn vraag is, werkt dit nu ook echt in dolby surround? En moet je daar een 'speciale' tv voor hebben die dat ondersteund en doorstuurd naar je versterker?

Mvrg Paul

J.A.F._Doorhof

Hi,

Je kunt het via bv je video laten lopen (beeld naar je TV en geluid naar je receiver), sommige TV's hebben ook een stereo uitgang voor naar je receiver.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henk

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een Stereo-TV (of video). Uiteraard heb je ook nog een Dolby Prologic (I of II) installatie nodig.

Sommige TV's hebben een speciale audio-uitgang, maar het is ook mogelijk om het geluid af te tappen van de SCART connector. Hiervoor zijn speciale SCART kabels te koop.

Kwizi

Hmm ja ik heb dus een stereo tv, en een dolby versterker, maar merk niet echt veel van dolby surround via de tv. Als ik mijn versterker op Auto Decode zet vindt hij ook alleen maar een stereo signaal..??

Groetjes Paul

Henk

Een versterker kan het verschil niet zien tussen een 'normaal' stereosignaal en eentje die Dolby Prologic gecodeerd is. De decodeerfase is namelijk een vast algoritme. Bij het origine Dolby Prologic komt dit er opneer dat het signaal wat links en rechts hetzelfde is naar de center wordt gestuurd en het signaal wat links en rechts precies in tegenfase is in de achterkanalen terecht komt. Dolby Prologic II zit iets slimmer in elkaar, maar het principe is hetzelfde: uit een stereosignaal worden extra signalen gegenereerd (zie de site van Dolby voor meer technische details).

Bij een 'Dolby Surround' film is er rekening gehouden met het feit dat de consument een Dolby Prologic setje heeft. Meestal betekent dit dat er wat te horen moet zijn in de achterkanalen. Dit kan varieren van 'sfeer geluiden' (b.v. bij Star Trek en de X-files) tot helicopters die over je woonkamer lijken te scheuren. Een goed testmethode voor je DPL decoder is trouwens het TMF kanaal: die knoeien zodanig aan het geluid dat er aardig wat herrie in de achterkanalen komt.

Als je toch denkt dat er iets niet klopt in je setup, dan kan het zijn dat je installatie niet goed afgesteld (doe dit bij voorkeur met een Dolby Digital test DVD en een dB-meter). Verder kan er iets aan de hand zijn met het signaal wat uit je TV komt. Bij mijn TV klinkt het geluid wat uit de tulpstekkers komt voor 'geen meter', terwijl een aftakking van de SCART kabel voor een prima surround zorgt.

Lynxxx

Daar moet ik je helemaal geliujk in geven. TMF is berucht om zijn nogal surround gemaakte jingletjes/trailertjes en veel van de muziek die ze uitzenden is dolby surround.

Dobly DIgital kan helaas alleen ontvangen worden met een digitale satteliet decoder ;(


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl