Alternatief 'speakerdoek' (elipson)

Started by Elmo1234, November 7, 2005, 10:53:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Elmo1234

Hallo allemaal,

Mijn buurman zag me gister weer lekker knutselen aan een stel speakers, en hij vroeg mij even naar zijn stel elipson speakers te komen kijken. Het type weet ik niet maar ze zijn in ieder geval flink oud. Waar het omgaat is het volgende, voor de woofer en tweeter zit een beschermingsmateriaal. Dit bestaat uit een soort schuim van enkele mm. dik, met een redelijk open structuur.

Dit materiaal is in de loop der jaren bijna compleet vergaan, dus dat ziet er niet uit. M'n buurman hoopte dat ik zou weten waar dat 'spul' tekoop zou zijn. Ik weet er echter even weinig vanaf als hij, overigens wist speaker&co ook niet waar dat spul tekoop zou zijn.

Ondertussen heb ik elipson gemaild met deze vraag, maar ik heb meer vertrouwen in de kennis hier op het forum :D. Dus, zou iemand weten hoe dit spul heet en nog veel beter, waar het eventueel tekoop is?

Mvg. Elwin


geenius

#1
Monacor. Alleen verkrijgbaar in zwart in de maten 480x378mm; 780x422mm; 668x579mm en 611x480mm. Te koop bij elke electronica winkel (moet waarschijnlijk wel besteld worden). Hoe groot moet het zijn? Ik heb toevallig nog twee stukken van ongeveer 150x600mm liggen - zou ik voor de zekerheid moeten nameten, mag je zo hebben. :)

Elmo1234

Wat is zo'n forum toch een uitvinding! Alvast bedankt Tony, ik ga vanavond even langs om de preciese maten op te nemen. Het zou zomaar kunnen dat de stukken die jij overhebt voldoende zijn.

Vanavond of morgen stuur ik je wel even een PM.

geenius

Ik zal mijn stukken vanavond even nameten. :)

fgroen

Mijn vader heeft 1303's, ook uit het stenen tijdperk.

Hij heeft dat probleem dus ook al aan de hand gehad, en waarschijnlijk binnenkort weer. Hij heeft toen via de dealer (in dit geval Snijders in Rotterdam) gewoon nieuwe op maat gesneden frontjes kunnen bestellen. Kweenie wat het kostte.

Zelf die dingen maken is natuurlijk ook een leuke bezigheid...  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Elmo1234

#5
Ondertussen heb ik een bericht terug van elipson zelf. Ze blijken verschillende soorten frontjes kant en klaar te kunnen leveren, dus dat klinkt positief.

Straks even de typenr's vragen bij de buurman en eens zien wat het wordt.

Update: Heb via de site van elipson gezien dat het ook om de 1303's gaat, en ben ondertussen via de mail te weten gekomen dat de frontjes voor dit type inderdaad gewoon leverbaar zijn. Ze kosten 14e per speaker.

Walter_PPK

Hee die heb ik ook gehad. Leuke speaker. Jammer van de enorme conusuitslag van de middentoner. Ik heb zelf dun zwart schuim op maat gesneden. Best goed gelukt toen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

fgroen

QuoteZe kosten 14e per speaker.

Daar kun je niet voor tobben.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.