Mijn Marantz ervaring SR7400

Started by BernHardN, November 6, 2005, 22:39:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BernHardN

Sinds kort ben ik op zoek naar een andere surround versterker en mijn voorliefde gaat uit naar Marantz.
Maar wat kan ik nu beter nemen b.v. een nieuwe sr 5500 of een wat oudere sr8000 of sr7200.
zijn deze modelen op veel punten (behalve de dts-es) sterk verbeterd of zijn het alleen maar meer keuzes in menu's
gaarne jullie ervaringen met deze modellen




alvast bedankt,
Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Dracoplasm

Ik zou persoonlijk eerder voor de sr7200 gaan dan voor de sr5500.

Ik heb zelf de sr6200, die ik beter gecontroleerd, krachtiger en beter vond klinken dan de sr5300, sr5400 en de sr7300 (als ik me niet vergis).

Echt advies geven kan ik je niet, wat voor luidsprekers ga je erbij gebruiken en heb je al een aantal beluisterd?
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

BernHardN

dank voor de snelle reactie.
op dit moment heb ik de Q1's (kef) maar deze gaan naar achter als ik weer geld heb voor b.v. Q4 deze moet ik nog eens goed beluisteren.
de center is een Q9
deze de 1 en 9 had ik in de winkel op een denon beluisterd en klonken op m'n Pioneer thuis beter! maar de pio is inmiddels verkocht.



Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Oracle

Zonder meer de 7200 boven de 5500. Het extra vermogen en betere voeding zal je een beter geluid opleveren dan ondersteuning van de laatste formaten en zo....

Groet,
Mark

BernHardN

kijk dat soort antwoorden daar wacht ik op  ;)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

IQM

De Marantz 5500 levert voor gevoelige luidsprekers voldoende vermogen. Maar op een moeilijker aan te sturen speaker loopt hij volledig leeg.
Dat heb ik zelf gemerkt. Ik heb mijn Marantz SR5500 al heel snel ingeruild voor een SR8500.

Technisch zijn de 7500 en 8500 bijna gelijk. De 8500 heeft een zwaardere ringkern trafo die meer vermogen levert dan de standaardtrafo van de 7500.
Zelf ben ik bijzonder gecharmeerd van de bediening, die is helemaal top ! Wat minder tevreden ben ik over het feit dat de versterker na het (analoog) aansluiten van mijn DV6400 speler stoorgeluiden heeft die er niet meer uitgaan, dat is dan weer jammer.
Maar voor dat geld heb je er een prima versterker aan.
Marantz SR 8500
Marantz DV 6400 vM
Van den Hul Thunderline
Van den Hul D-352 Dali Suite 2.8 + 1.7 RELQ150SE

guitarman

Quote from: IQM on November  7, 2005, 09:32:10
! Wat minder tevreden ben ik over het feit dat de versterker na het (analoog) aansluiten van mijn DV6400 speler stoorgeluiden heeft die er niet meer uitgaan, dat is dan weer jammer.
Lijkt mij behoorlijk kl*te en eigenlijk onacceptabel. ligt het niet aan die vM tweak? (of is dit vloeken in de kerk?)
Marantz SR8500, Marantz DV7600, B&W ASW750 sub, 5 x B&W VM1, Epson TW620 ISF, Projecta Cinelpro.

Nicode

Welke stoorgeluiden bedoel je?
Ik heb mijn dv9500 ook analoog aansluiten maar ik hoor niets qua bijgeluiden
Wilson Benesch - Naim - Atlas

Minguel

Ik zou je eerder de 7xxx als tip meegeven ipv de 5xxx. Ik weet niet hoe groor je ruimte is, maar ik zou (ikikik, het gaat natuurlijk om jouw keuze) eerder voor de Q5 gaan ipv de Q4. Vond de 5 mooier klinken als de 4, zeker als front speaker. Heb afgelopen weekend overwogen de q4 te kopen als achterspeakers, maar heb uiteindelijk gekozen voor de Q-compact.

Heb zelf de KEF-Q7; ging voor B&W 604 kijken, hoorde de KEF-Q5 en kwam thuis met de Q7. Beste combi (voor mijn oren) die ik tot nu toe gehoord heb icm Marantz (SR8500). KEF is mij zo goed bevallen in die korte tijd, dat ik inmiddels ook een center (Q10c en rears Q-compact) heb aangeschaft.

Ga eerst luisteren, marantz met kef moet je in de betere hifi zaak als combi kunnen beluisteren.

Succes met je keuze en laat tzt weten wat het geworden is.
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

BernHardN

en hoe is de 6300 dan die zie bijna nergens, zit hij meer aan de kant van de 5xxx of richting 7xxx.
heeft iemand er nog een over?

en zijn er sugesties waar ik nog meer kan kijken/luisteren of link op het web





Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Dracoplasm

Bestaat er wel een 6300? Ik heb zowiezo een 6200 en die bevalt geweldig, beter dan de 5300, dus denk dat hij vergelijkbaar zal zijn met de 7XXX serie.
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

IQM

Quote from: minguel on November  7, 2005, 21:53:43
Heb zelf de KEF-Q7; ging voor B&W 604 kijken, hoorde de KEF-Q5 en kwam thuis met de Q7. Beste combi (voor mijn oren) die ik tot nu toe gehoord heb icm Marantz (SR8500). KEF is mij zo goed bevallen in die korte tijd, dat ik inmiddels ook een center (Q10c en rears Q-compact) heb aangeschaft.
Dat idee heb ik ook. Met mijn vorige SR5500 leek de muziek aan de Kef Q5 te blijven plakken. Maar een SR5500 is een totaal andere versterker dan een SR8500 dat kun je echt niet vergelijken. Uiteindelijk ben ik bij Dali uitgekomen. Dat klonk niet veel minder dan de B&W 8 serie maar is wel een heel stuk goedkoper.


Quote from: guitarman on November  7, 2005, 14:41:53
Lijkt mij behoorlijk kl*te en eigenlijk onacceptabel. ligt het niet aan die vM tweak? (of is dit vloeken in de kerk?)
Het ligt niet aan de vM modificatie. Dezelfde speler aan een SR5500 deed het prima. Daar hoorde ik bij maximum volume geen enkele ruis.
Ik heb er vrij lang over gebaald maar heb me er over heen gezet. Als je wat dicht bij de speaker zit is het alleen vanaf volumestand 0 hoorbaar. (zonder een input signaal.) In de winkel heb ik ook naar een Denon, Onkyo, Rotel, NAD en ga zo maar door geluisterd. Geen van alle waren ze echt stil bij hoog volume zonder ingangsignaal. Bovendien, wie speelt zijn muziek op volume stand 0 ? Dan dreun je zo ongeveer de kamer uit met een SR8500


Maar om terug te komen bij de topic starter. Bij Hobo in Apeldoorn staat een gebruikte SR7000 te koop voor € 300,- En voor een SR7400 vraagt Hobo € 699
Vink in Groningen heeft een tweedehands PM7200 met 2 jaar garantie staan voor € 399,- Geen surround maar wel lekker.
Zo snel kon ik geen andere tweedehands Marantz receivers vinden in het noorden des lands. Via hear.nl staat er ook nog een zilveren SR6200 te koop voor € 250,- maar dat is weer een stuk verder rijden voor de topicstarter. En dan moet het ook net de juiste kleur zijn.
Marantz SR 8500
Marantz DV 6400 vM
Van den Hul Thunderline
Van den Hul D-352 Dali Suite 2.8 + 1.7 RELQ150SE

wil

Quote from: Dracoplasm on November  8, 2005, 13:25:29
Bestaat er wel een 6300? Ik heb zowiezo een 6200 en die bevalt geweldig, beter dan de 5300, dus denk dat hij vergelijkbaar zal zijn met de 7XXX serie.
Ja hoor, die bestaat ook. Lees hier maar.


De verschillen zijn heel gering. De sr6300 heeft o.a. een paar dsp modes. Qua vermogen zit ie tussen de 5300 en de 7300 in maar qua prijs zat ie dicht bij de 7300. De meeste mensen hebben dus gekozen tussen een 5300 en een 7300 omdat de 6300 te hoog geprijst zat.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

nwolsink

Quote from: IQM on November  8, 2005, 14:27:25
Dat idee heb ik ook. Met mijn vorige SR5500 leek de muziek aan de Kef Q5 te blijven plakken. Maar een SR5500 is een totaal andere versterker dan een SR8500 dat kun je echt niet vergelijken. Uiteindelijk ben ik bij Dali uitgekomen. Dat klonk niet veel minder dan de B&W 8 serie maar is wel een heel stuk goedkoper.

Het ligt niet aan de vM modificatie. Dezelfde speler aan een SR5500 deed het prima. Daar hoorde ik bij maximum volume geen enkele ruis.
Ik heb er vrij lang over gebaald maar heb me er over heen gezet. Als je wat dicht bij de speaker zit is het alleen vanaf volumestand 0 hoorbaar. (zonder een input signaal.) In de winkel heb ik ook naar een Denon, Onkyo, Rotel, NAD en ga zo maar door geluisterd. Geen van alle waren ze echt stil bij hoog volume zonder ingangsignaal. Bovendien, wie speelt zijn muziek op volume stand 0 ? Dan dreun je zo ongeveer de kamer uit met een SR8500


Maar om terug te komen bij de topic starter. Bij Hobo in Apeldoorn staat een gebruikte SR7000 te koop voor € 300,- En voor een SR7400 vraagt Hobo € 699
Vink in Groningen heeft een tweedehands PM7200 met 2 jaar garantie staan voor € 399,- Geen surround maar wel lekker.
Zo snel kon ik geen andere tweedehands Marantz receivers vinden in het noorden des lands. Via hear.nl staat er ook nog een zilveren SR6200 te koop voor € 250,- maar dat is weer een stuk verder rijden voor de topicstarter. En dan moet het ook net de juiste kleur zijn.

Duur duur duur, ik koop ze (SR-7300)gemiddeld tussen de 200 en 300. Ik zou ook niet lager gaan dan de 7300, een 7200 is nl al best wel oud
::Marantz SR8002 | DUNE BD PRIME 3.0| Phonar S3 Premium | Phonar Camparo 5P ::SVS PB12 plus

BernHardN

Nou, hij is binnen.
En moest natuurlijk direct met m'n nieuwe speelgoed spelen, mijn Hemel wat een instel mogelijk heden heeft dat ding :o
Nou ben ik met m'n vorige (pioneer vsa-e06) niet veel gewend maar zoals IQM al zij het geluid komt echt los van mijn speakers echt helder, de omstreden B&W Sound Experience DVD, met DTS soundtracks was dan ook een openbaring (heb dan nog maar 3 speakers L, R & Ctr)
De AB. is even wenen maar dat komt wel.
kortom een goede koop,

@ IQM; zal even proberen om het CD geluid via annaloog te stuuren

Elwin bedankt en veel succes met je Rotel


Bernhard



Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Audiofiel

Quote from: BernHardN on November 11, 2005, 11:29:18
De AB. is even wenen maar dat komt wel.

Is de afstandsbediening zo slecht dat je er tranen om moet laten? :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fikszo

Quote from: nwolsink on November  8, 2005, 17:55:19
Duur duur duur, ik koop ze (SR-7300)gemiddeld tussen de 200 en 300.

Waar koop je ze  voor dit bedrag.??
Daar lust ik ook wel een 7300 voor ter vervanging van mijn 5300.....
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

BernHardN

Quote from: Audiofiel on November 11, 2005, 11:48:01
Is de afstandsbediening zo slecht dat je er tranen om moet laten? :o

Nou tranen op je voorhoofd, dat heet anders geloof ik  ::)

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Audiofiel

Of bedoelde je de stad Wenen? ;) ;D

@fikszo: ik geloof geen snars van de tweedehandsprijzen die nwolsink noemt. Daar zie ik ze nooit voor staan.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BernHardN

Vraagje,
achterop zitten component aansluitingen en in de manuel staat als je digitaal in gaat en component er weer uit dan zal dat een wereld van verschil zijn in kleur en contrast.
is dit zo of kan ik nog steeds beter gewoon via scart (RGB) rechtstreeks naar m'n tv







Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fikszo

Quote from: Audiofiel on November 11, 2005, 12:26:39
Of bedoelde je de stad Wenen? ;) ;D

@fikszo: ik geloof geen snars van de tweedehandsprijzen die nwolsink noemt. Daar zie ik ze nooit voor staan.

Kan ik je helemaal in vinden. Uiteraard kijk ik ook rond of ik niet voor weinig een 7300 kan plaatsen in mn meubeltje ter vervanging van mn 5300, maar mijn beeld is dat er nog altijd zeker  200 euro bij moet ( 450 euro tov. 250 euro)
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

rbormans

Quote from: BernHardN on November 11, 2005, 12:31:28
Vraagje,
achterop zitten component aansluitingen en in de manuel staat als je digitaal in gaat en component er weer uit dan zal dat een wereld van verschil zijn in kleur en contrast.
is dit zo of kan ik nog steeds beter gewoon via scart (RGB) rechtstreeks naar m'n tv
Bij mijn weten kan je niet digitaal in met video op een SR7400. Dus rechtstreeks scart RGB naar de TV (er is ook namelijk geen enkele conversie in de SR7400 wat component betreft). Bovendien heeft het meestal geen zin op de AV receiver te gebruiken voor video te routen want het is alweer een extra tussenstap.
Maar mogelijks heb ik je vraag misbegrepen?
Raf

BernHardN

Kijk dan maar eens op de Duitse ebay daar wordt er een aangeboden, dus niet via NL ebay in Dtsl. maar ebay.de







Bernhard

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fikszo

MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

BernHardN

Quote from: Raf (B) on November 11, 2005, 13:38:40
Bij mijn weten kan je niet digitaal in met video op een SR7400. Dus rechtstreeks scart RGB naar de TV (er is ook namelijk geen enkele conversie in de SR7400 wat component betreft). Bovendien heeft het meestal geen zin op de AV receiver te gebruiken voor video te routen want het is alweer een extra tussenstap.
Maar mogelijks heb ik je vraag misbegrepen?
Raf

QuoteComponent Video in/out ensures high quality video connection for maximized video content reproduction

die gele <in en die bovensten groen, blauw en rood >uit  toch?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100