tips gezocht

Started by MrPink, March 12, 2002, 17:20:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RuudG

#25
Hoi Frank,
QuoteEen speaker kan met 4 spikes namelijk nooit in balans staan (theoretisch)
Ik denk dat je hier juist praktisch bedoeld. 3 punten, niet liggend op een lijn, spannen een vlak op. Een vierde punt toevoegen in dit vlak is theoretisch geen probleem, maar praktisch moeilijk uitvoerbaar. Je zal altijd een beetje te hoog of te laag zitten met dat vierde punt en daardoor onbalans krijgen.

Groeten,

Ruud

J.A.F._Doorhof

#26
Humm,

Daar heb je weer gelijk in  ;), puur theoretisch zou het natuurlijk WEL kunnen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

#27
Inderdaad, dikke vloeren :) Mijn buren klagen echt wel hoor, als er iets te klagen valt. Toen ik nog in mijn flatje hoorn studeerde stonden ze gelijk op de stoep (lees: het balcon ;) ), maar nu niet. Sterker nog: ik heb het ze gevraagd, maar ze horen niets.

Groetjes,
Oscar aka Lucky Person cq Vuile Mazzelaar ;D

rip

#28
even nog een vraagje over die tegels onder de speaker,

ik ga in straks verhuizen en zit dan ook met een parketvloer, nu staat het idee van een tegel onder de mains mij wel aan, maar dit moet er wel een beetje uitzien aangezien de hele handel gewoon in de huiskamer komt te staan. mijn voorkeur gaat dus niet uit naar een grijze dertig dertig in de kamer.

nu ben ik hier en daar al eens wezen kijken naar een marmeren of granieten tegel maar het probleem is dat dit alleen per vierkante meter te koop is en dat is wat veel.

weet iemand hier een bedrijf waar je gewoon losse tegels kunt bestellen, of is er nog een andere oplossing.

mvrgr,

richard

J.A.F._Doorhof

#29
Klinkt vreemd, maar ga eens kijken bij een maker van grafstenen.

Die mensen hebben vaak meer dan genoeg over, en dit kun je vaak heel schappelijk over nemen, je kunt ook keuken mensen proberen, maar daar is het vaak of duurder of ze helpen je helemaal niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Vraagje Frank,
Over welke balans en optimale bereiken bij luidsprekers heb je het eigenlijk?
Dat dat ding niet wiebelt bij het minste of geringste of waterpas of zwaarte kracht? Welke nadelige natuurkundige balans wet tov geluid?
Wat ik wel weet van driehoeks verbindingen is dat deze goed kunnen zijn voor de horizontale werking denk  maar aan bijv, hijskranen: horizontaal driehoekig vertikaal vierkant,

Voor een vertikale werking, waarbij een stabiele basis gewenst is zal er 9,9 van de 10 keer gekozen worden voor een vierkante/rechthoekige basis (denk aan wolkenkrabbers etc.)

Puntje over gewicht: gewicht kan wel degelijk de stabiliteit van producten die bewegende onderdelen bevatten ten goede komt zie je bijv bij het verzwaren van CD/dvd spelers en luidsprekers dmv zakjes zand.

Maar als je mij nu uitlegd over welke balans je het hebt
komen we misschien weer eens dichter bij elkaar.

ps. Die muntjes zijn slechts een tijdelijke belegging ;D en zullen niet meer gedoe zijn dan die schijfjes er onder plaatsen. Je kan gratis het principe uit testen van de spikes zonder dat je hier voorgoed geld voor hoeft neer te leggen ;D. Maar ja zoals met alles op dit forum:gratis tips en truuks en doe er zelf mee wat je wilt.

Beleg ze,
Jeetinder

J.A.F._Doorhof

#31
;D

Tjonge, daar gaan we  ;D.

Er spelen meer dingen mee dan alleen maar balans.

Ten eerste balans (logisch), een speaker of apparaat op 3 spikes zal altijd volledig ontkoppeld zijn, over stevigheid is een ander verhaal, je moet er niet te hard tegen aan lopen. Door de trillingen van de kast is het belangrijker dat de speaker goed ontkoppeld is als de echte pure stevigheid.

Maar dat is niet alles.
De ene spike aan de voorkant (ipv 2 aan de voorkant) heeft te maken met de transversale trillingen van de kast.
Aan de kant waar de units zitten zullen niet alleen de geluidsopgewekte trillingen op de panelen werken maar ook de trillingen veroorzaakt door de units zelf. Deze tegenlopende trillingen over de verticale as van het paneel noemen we de transversale trillingen van een speaker. Deze trillingen kunnen voor "modulation distortion" zorgen en daardoor een afname van de detailiring in het geluid.

Vandaar de 3 spikes met één voor en 2 achter. En inderdaad zoals Garmt al aangaf, als je met de 2 achterste spikes gaat schuiven kun je je geluid zelfs nog wat tunen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#32
Goed kloppend verhaal, alleen KOPPEL je een speaker met spike of cones aan de vloer, je ONTkoppelt hem niet. Dat doe je met dempers.

Spacebass

Ik begrijp wel waar de spikes zelf voor zijn  ;D,
maar als het gaat over de transversale trillingen van de unit, is volgens mij toch weer afhankelijk van de luidspreker zelf.
De meeste high-end luidspreker fabrikanten hebben hier juist rekening mee gehoudenIN de behuizing zelf.
Deze worden dusdanig rigide gebouwd door speciale tussenschotten te plaatsen op de plekken waar dit het meeste effect heeft, en worden de transversale trillingen door de behuizing zelf geelimineerd (Vandaar dat zware gewicht  ;D).  
Een goed voorbeeld daarvan is de Signature 800 van B&W die een soort scheeps constructie hebben gebruikt.
Een pikant detail is dat zij aan de voorzijde zelfs drie poten gebruiken (Zouden ze bij B&W weten waar ze mee bezig zijn?  ;) )!

Maar goed ik kan me voorstellen dat niet alle luidsprekerbehuizingen zo rigide zijn en dat kan je weer duidelijk horen aan het "kastgeluid".

Maar kan je dit nog even uitleggen:

Quote"Ten eerste balans (logisch), een speaker of apparaat op 3 spikes zal altijd volledig ontkoppeld zijn"

Waarom is dit ??? (Ik zal wel een l.l zijn dat ik hier de logica niet van inzie..heb geen natuurkunde op niveau gehad dus dit stuk kennis ontbreekt bij mij..shit had ik beter toch naar die lessen moeten gaan..  ;D ).

Ontkoppel ze
Jeetinder.

Even nog een aanpassing,
Kijk ik snap wel dat je met drie pootjes minder contact hebt met de ondergrond hebt als met 4 pootjes, maar waarom "volledig ontkoppeld"? (even daar gelaten wat Garmtz er over opmerkte met "ontkoppellen doe je met dempers").

J.A.F._Doorhof

#34
Tja,

Ik moet ook zo veel typen  ;D, natuurlijk koppelen.

En nee inderdaad niet volledig gekoppeld, maar goede drukpunten zorgen voor een goede afvoeringe en dat de zorgt weer voor de goede en juiste koppeling.

Het zal inderdaad ook aan het speakerontwerp liggen. Maar met de speakers die ik getest heb werkte het goed.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sum1

Over het gebruik van 3 spikes i.p.v. 4:

QuoteKijk ik snap wel dat je met drie pootjes minder contact hebt met de ondergrond hebt als met 4 pootjes, maar waarom "volledig ontkoppeld"? (even daar gelaten wat Garmtz er over opmerkte met "ontkoppellen doe je met dempers").
Ik denk dat Frank bedoelt dat bij 3 spikes alle punten contact hebben met de ondergrond. Immers  3 willekeurige punten liggen altijd in een vlak. Als je er een 4e punt bij wil hebben moet je echt moeite doen om die in hetzelfde vlak te krijgen.

Vandaar dat Freddy de bierbrouwer dus ook graag terras-tafeltjes met 3 poten wou...  ;)

Ik heb zelf ook 4 spikes onder m'n speakers (ook i.v.m. met "prefab gaten" :-[) en het is altijd die laatste spike waarmee ik zit te klooien, die draai ik meestal net iets te hoog of te laag. En dan staat ie weer te wiebelen!  >:(

Dit merk je vooral op een harde ondergrond, op vloerbedekking heb je hier wat minder problemen mee...

Jeetinder

#36
Dat is inderdaad wat ik in eerste instantie bedoelde  met dat Freddie de bierbrouwer uitstapje, waar Frank zoals hij eerder zei, het niet van heeft.
Ik maakte maar een bruggetje naar de koelkast Frank  ;D.

Eh..even nog een kleinigheidje drie poten waarborgen wel dat ze allemaal de ondergrond raken maar nog niet dat de luidspreker ook goed staat (ongelijke ondergrond enz.).
Zal je toch weer moeten in/uit-draaien om ze symetrisch/ waterpas te krijgen tov zijn/haar wederhelft..
Hé dus toch nog iets voor de weet: Zorg er wel voor dat je spikes kan verstellen in hoogte!!

Ok..ok ;) ik weer aan het zeik-mieren..(Ik lijk bijna mierende audio-freak.. :-[ brrrr...)
ben ik weer een beetje wijzer geworden,
bedankt Frank!

Sorry mrPink, heb het verhaal misschien een beetje te veel afgeleid van je echte vraag..

(Tijd voor een biertje..het is weekend!)

Cheers!
Jeetinder

MrPink

#37
Is niet zo erg hoor Jeet, alle info is nuttig :)

Groetjes,
Oscar

MrPink

Ik heb dit oude topic maar even opgeduikeld om mijn laatste ontwikkelingen weer te geven :)
Inmiddels heb ik, eindelijk, mijn Dali Suite rears binnengekregen en opgehangen. Het is inderdaad een geweldige verbetering! Het geluid is nu een eenheid, nu alle speakers van hetzelfde merk en dezelfde serie zijn.
Verder zijn al mijn kabels nu van Ixos (Eichmann komt misschien nog wel eens).
De spike onderzetters waren op, dus die komen nog.

Het lijkt erop of ik voorlopig even klaar ben...tenzij er nog meer tips zijn ;)

Groetjes,
Oscar

PS Ik bedacht me nog een vraagje: heeft het zin om eens een aparte voor- of eindversterker te kopen? Of is dat in deze opzet een beetje onzin?

cinepaulis

#39
MrPink,

Proficiat met je nieuwe aankoop! En goed om te horen dat het inderdaad winst in het geluid heeft opgeleverd.

Of het zin heeft om voor + eindversterker aan te schaffen ?
Ja, dat heeft wel zin, maar is doorgaans niet bepaald goedkoop. Dan zou je voor jezelf een budget moeten opstellen en eens kijken wat je voor die prijs zoal kunt krijgen. Onder de 2000 euro kan het wel eens lastig worden om een voor + eindversterker combinatie te kopen. Maar in die prijsklasse worden ook goede receivers gemaakt.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

MrPink

Bedankt :)

Eigenlijk bedoelde ik naast mijn huidige Onkyo 575 een aparte voor- of eindversterker, om daar later weer een completerend geheel van te maken.

Groetjes,
Oscar

HJ

#41
hoi oscar,je wachten is beloond! :D
veel plezier met je aanwinst.


MrPink

#42
Dankje Guzz :)

Groetjes,
Oscar