tips gezocht

Started by MrPink, March 12, 2002, 17:20:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MrPink

Hallo mensen, ik ben een enorme beginner en leek op het gebied van HT. Het duizelt me nu al van termen gebezigd op dit forum :o Hoe dan ook, mijn huidige systeempje ziet er als volgt uit:

TV: Sony Wega 28FX65
DVD: Onkyo 535 - aangesloten via S-Video en Coax
Receiver: Onkyo 575
Front: Dali Suite 2.5
Center: Dali Suite 2.5
Rear: B&W DM110
Sub: Rel Q100E

Ik ben er eigenlijk heel tevreden mee (ik weet niet beter ;) ) Zijn er dingen die ik (op eenvoudige manier) kan tweaken of verbeteren in deze opzet? Ik ben al bezig met een ISF Calibratie te regelen :)

Oscar

Roland

#1
De DVD-speler aansluiten op de TV met scartkabel en dan RGB instellen.

garmtz

Welkom op dit forum MrPink (Reservoir Dogs heerst! :)). je hebt al een eerste heel goede stap gezet door hier te komen, je zult nog veel leren hoop ik. Hier mijn lijst met tips (kijk trouwens ook eens op het tips en tweaks gedeelte van dit forum):
  • De rears vervangen door Dali Suite 2.5 of ander model uit dezelfde serie.
  • Een geluidsdrukmeter kopen en de geluidsdruk op all kanalen exact gelijkzetten (calibreren). Als je dit gedaan hebt, kun je eens gaan spelen met bass-management, dus bijvoorbeeld eens je speakers op small of juist large zetten en kijken hoe het klinkt.
  • Flink met de sub plaatsing experimenteren. Zet hem eens richting hoek (maar minstens 20-30 cm van iedere muur af).
  • Experimenteer met kabels (interlinks tussen je DVD-speler en versterker) en tussen versterker en speakers.

cinepaulis

#3
Hallo MrPink,

Welkom op het forum!

Mischien heb iets aan onderstaande tips:
* Speakers op spikes zetten
* Experimenteren met plaatsing van je fronts
* Experimenteren met plaatsing van je rears
* Experimenteer met het meer/minder naar elkaar toe laten wijzen van je speakers.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

MrPink

#4
Bedankt voor de tips! :) Kijken op de tips/tweaks sectie had mij al een lichte hoofdpijn opgeleverd ;)
Ik heb wel weer wat vraagjes:

Roland - ik heb een scart/tulpverbinding tussen mijn receiver en de TV (tulpstekkers in de receiver) en de s-video verbinding tussen dvd-speler en TV. Moet ik deze dus vervangen door een scart, dus naast de eerste scart?

garmtz - denk je dat die rears inderdaad zoveel beter zijn?
Wat betreft de subplaatsing heb ik niet echt veel mogelijkheden. Hij staat nu tussen de mains in, maar er is maar één andere plek die in aanmerking komt, namelijk bij de zijmuur links.
Het calibreren van met name de sub is een heidens karwei...de speakers staan nu op large.
Ik heb, voor zover ik dat weet, goede kabels (IXOS?) gekocht, behalve voor de rears.

Paul - wat voor een verschil maken die spikes precies uit?

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

#5
Ik neem aan dat Roland bedoelt SCART - RGB, scart kan namelijk ook S-video of Composite bevatten. RGB zal in de meeste gevallen de beste kwaliteit geven. Zet dan wel je TV op RGB, en niet te vergeten je DVD speler, let ook op.... niet ALLE scart ingangen/uitgangen op je TV/speler zullen RGB ondersteunen, vaak is dit er maar één. Even kijken in je handleiding lost dit voor je op.

Als je de sub op het LFE kanaal hebt staan dan is afstellen heel makkelijk. Gebruik een dB meter en een test DVD, zoals Avia, VE of Platinum (of de interne ruisgenerator), je crossover kan dan gewoon op 120Hz staat (op je sub), en je kunt via de dB meter je sub instellen.
kijk op naar dit document van het HTweb. http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Subwoofers%20en%20frequenties.PDF
Je vindt daar ook nog meer documenten over het afstellen van je HT. http://www.hometheater.nl

Spikes onder je speakers zorgen voor een betere ontkoppeling van de vloer, en zullen vaak leiden tot een wat makkelijker klinkende speaker, strakkere bas en beter hoog/mid.

Bij multichannel muziek/films is het belangrijk dat AL je speakers gelijkwaardig zijn, vandaar dat Garmt waarschijnlijk aangeeft om je rears te upgraden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

#6
Aha, het wordt steeds duidelijker :)
Wat bevat een "gewone" scart kabel? Of is een scart-rgb een speciaal soort kabel? Ik neem aan in elk geval met aan beide kanten een scart stekker.

Ik moet natuurlijk wel eerst een Db meter hebben :) Is dat trouwens hetzelfde als de geluidsdrukmeter waar Garmtz het over heeft?

Hmmm, ik hoop dat mijn parketvloer de spikes een beetje kan hebben. Kan ik eventueel iets onder de spikes zetten?

Ik zal kijken of ik me die rears kan veroorloven ;)

Groetjes,
Oscar

MrPink

#7
Inmiddels heb ik een scart-rgb kabel gekocht (een IXOS Gold), scheelt inderdaad! :)

Nu verder met de andere tips.

Groetjes,
Oscar

garmtz

#8
QuoteBij multichannel muziek/films is het belangrijk dat AL je speakers gelijkwaardig zijn, vandaar dat Garmt waarschijnlijk aangeeft om je rears te upgraden
Klopt. Bedankt voor de aanvulling Frank.
QuoteIk moet natuurlijk wel eerst een Db meter hebben  Is dat trouwens hetzelfde als de geluidsdrukmeter waar Garmtz het over heeft?
Ja, klopt, maar ik vind "dB meter" altijd een term die voor meerdere uitleg vatbaar is. Een dB is een logaritmische verhoudingsmaat en zegt niets over hetgeen wat je daadwerkelijk meet. Je kunt namelijk van alles uitdrukken in dB's. Daarom gebruik ik liever het woord geluidsdrukmeter (je meet immers geluidsdruk, met als [logaritmische] eenheid dB(A) geluidsdruk, hoewel je eigenlijk Pascal geluidsdruk meet, maar deze eenheid is lineair, wat minder aansluit bij het logaritmische gehoor van de mens), maar dB-meter is voor de meeste mensen een meer populair begrip.

HJ

#9
een db-meter kun je kopen bij conrad ik schat 30/35 euro,eigenlijk zou je er gelijk een testdvd bij moeten nemen(bv.avia of video essentials of de ultimat platinum).
met deze disc kun je het geluid en je tv beter afstellen.

MrPink

Aha, ik snap het! Nou, die Dali rears komen er nog wel...hopelijk kan ik dan ook voordelig wat kabels regelen, want die moeten natuurlijk wel een behoorlijke afstand afleggen.

Wie of wat is Conrad? En uit andere posts begreep ik dat, voor een leek als ik, de Ultimate Platinum de slimste keus is, klopt dat?

Oh, nog een vraag: hoezeer trilt het geluid via de spikes door naar beneden? Dit in verband met mijn benedenburen...

Groetjes,
Oscar

jaco

#11
MrPink,

Als je spike gebruikt zal je speaker meer stabiel staan. Hij trilt als het ware minder, en dus hebben ook je buren er dan minder last van.
Conrad is een winkel/verzendhuis waar je electronica onderdelen kan kopen. Ze hebben een website en bezorgen thuis. www.conrad.nl

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#12
Met spikes zullen je buren er juist MEER last van hebben, de spikes voeren namelijk de trillingen af naar de grond.

Als je wilt dat de buren minder last hebben zou je dempers kunnen gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#13
Quote...Hmmm, ik hoop dat mijn parketvloer de spikes een beetje kan hebben. Kan ik eventueel iets onder de spikes zetten?

MrPink,
Ik heb zelf een laminaatvloer (een soort "parket voor beginners" ;D ) en mijn speakers staan ook op spikes. Maar je kunt speciale spike-onderleg-schijfjes kopen. Het werkt wat minder goed als de spikes rechtreeks door de vloerbedekking laten prikken en op het beton laten rusten, maar ja, je moet iets.  :-/
Wat in ieder geval ook belangrijk is, is dat je speaker stabiel/stevig staat, dus hij moet niet meteen heen er weer wiebelen als je zachtjes met je vinger er tegenaan duwt.

Overigens hebben die spike-onderleg schijfjes weer een soort laagje eronder (want ook deze mogen de vloer niet beschadigen) wat dus weer een beetje absorbeerd/dempt. Hoogstwaarschijnlijk zullen je onderburen er zeer weinig to niets van merken. Hoogstens bij zeer harde volumes, maar dan maken die spikes ook niks meer uit, dan horen ze het toch wel.

Wat ik je overigens ook kan aanraden is het leggen van een vloerkleed op de grond direct voor je speakers. Zeker bij een parketvloer is dit zeker geen overbodige luxe. Eigenlijk wil je zoveel mogelijk reflecties van de vloer dempen, dus wat betreft geluid is vloerbedekking beter. Maar zoals gezegd, met een vloerkleed (of meerdere) kun je al een heel stuk verbeteren. Het geluid zal wat directer en beter plaatsbaar worden.

Schiet me nog iets te binnen (sorry als het wat langdradig wordt ::) ):
Wat ook winst oplevert is het nauwkeurig plaatsen van je speakers tot de achterwand. Ofwel: probeer beide op dezelfde afstand tot de achterwand te plaatsen (op de centimer nauwkeurig!). Dit lijdt tot een beter stereobeeld waarbij je center image 'vaster' en duidelijker wordt.

Tot slot:
Er worden allerlei termen gebruikt om geluidsverandering te beschrijven. Enkele zijn redelijk duidelijk, maar misschien zijn andere nogal wazig. Daarom een poging om ze ietsje beter toe te lichten:

Stereobeeld:
De linker en rechter speaker produceren samen een denkbeeldig podium. De afmetingen van dit podium worden als het ware uitgedrukt in de 'breedte van het stereobeeld' en de 'diepte'. En ook hoe duidelijk of hoe precies bepaalde instrumenten te plaatsen zijn binnen het stereobeeld.

Center image:
Hier bestaan vast wat varianten op, maar hiermee bedoel ik de mate waarin twee speakers in staat zijn om halverwege een geluidsbron te laten horen. Dus als je precies midden voor de linker en rechter speaker zit, dan moet je precies recht voor je de stemmen horen, ook in 2 kanaals stereo weergave, zonder gebruik van een center speaker. Hoe overtuigender dit het geval is ("je zou zweren dat je center speaker aan staat!") hoe beter. Je kunt ook zeggen dat dan 'het center image duidelijker/vaster/beter wordt'.

groeten en veel forumplezier !
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

MrPink

#14
Geweldig al die reacties en tips! Bedankt hoor! :)

Gisteren heb ik de mains en sub op spikes gezet. Onder de spikes heb ik kleine stukjes antikrasvilt geplakt. Voorlopig lijkt dit goed te werken :)
Ik heb de mains exact even ver (links/rechts) van het 'midden' (cq de TV) staan en ook exact even ver van de achterwand af. Stereobeeld en center image lijken heel goed (ook zonder center bij stereo weergaves). Het enige wat niet consistent is, is dat de achterwand bij de linker speaker beton is, en bij de rechter hout/glas. De speakers staan redelijk stabiel, maar ik zal kijken of ik dat nog kan verbeteren.

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

#15
Gebruik 3 spikes ipv 4.
Een speaker kan met 4 spikes namelijk nooit in balans staan (theoretisch).

Gebruik dan 1 spike midden voor, en 2 achter. Dit geeft de beste resultaten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

#16
Ehhh, er zijn prefab spikegaten onderin de speakers... :-/

Groetjes,
Oscar

garmtz

#17
Oscar, gebruik liever metalen onderleggers dan vilt. De speakers dienen hard gekoppeld te worden. Er zijn speciale spike onderleggers te koop.

MrPink

#18
Ik zal de spike onderleggers kopen :)

Groetjes,
Oscar

HJ

#19
beter nog:
neem een tegel en zet daar je speaker op,op spikes en leg onder die tegel rubber oid om de trillingen te dempen die anders in de vloer zouden gaan.

Spacebass

#20
Mr Pink...

Een zgn "High-End" audio freak had een jaar of tien geleden een soort gelijk probleem, zijn vrouw wilde absoluut geen spikes op hun parketvloer...

Er waren toen nog niet van dat soort kant en klare pakketjes ("Spike-onderleg-schijfjes" waar cinepaulis over spreekt).
Hij heeft dit toen opgelost door stuivers te nemen die weer op hij rubbere schijfjes (of was het nou vilt??) precies onder de spikes plaatste. (Kan je meteen die oude stuivers toch nog ergens voor gebruiken, of neem gewoon 50 euro cents)

Je kan dit welicht proberen of je een gunstig effect merkt, kan je altijd nog die speciale schijfjes aanschaffen. (zelf staan ze bij mij op de vloer, heb gelukkig geen onder buren).

En Frank..Je refereert volgens mij naar een uitspraak van Freddy de bierbrouwer die ooit een zei niet te begrijpen waarom (terras)tafels 4 poten hebben, omdat ze op een ongelijke vloer altijd wiebelen).

Ik weet niet wat voor soort spikes de Dali hebben, maar mijn fronts hebben vier spikes die je standaard meegeleverd krijgt. Die kan je eventueel weer vast draaien op kunstof kegels (voor het verschuiven wellicht?) en ook nog eventueel het hele gevalletje vervangen met meegeleverde in te draaien rubbere noppen.
Je kan ook per spike de hoogte af stellen en "locken" zodat je je luidprekers alle kanten op laten hellen zonder dat ze wiebelen . (Is met 55 kg p stuk wel Een "hell of a job" ;D)

Spike ze,
Jeetinder

J.A.F._Doorhof

#21
Ik baseer me niet op die uitspraak, maar puur op zuivere praktijk ervaring en natuurkunde. Je kunt nooit perfecte balans bereiken op 4 punten, ook al weegt iets 1000 kg, er zal altijd inbalans zijn.

Ook met de speakers waar je je spikes kan opdraaien etc. zul je nooit het optimale bereiken.

Meestal plaats ik gewoon de Oehlbach spikes ernaast, die spikes zijn dermate hoog dat ze onder de andere spikes uitkomen.

De grootste winst in 3 spikes gebruiken zit ook in het gebruik van 1 spike voor en 2 achter. Als je dat bv omdraait dan klinken 4 spikes (uit balans) zelfs beter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

#22
ik heb kleine gepolijste ponsplaatjes van rvs,hierin sla ik een centerpunt en daar past precies de punt van een spike in.zo heb ik nooit beschadigingen aan de vloer of aan de tegel en het staat leuk,en het is lowbudget ;).


MrPink

#23
Ik heb de Dali rears besteld (en Vögels ophangbeugels), dus ik zal dan ook meteen maar uitkijken naar die spike onderleggers. Ik heb niet echt veel zin om met muntjes te gaan klooien, dan geef ik liever wat geld uit. Gelukkig hebben mijn (beneden)buren nu geen last van het geluid. Ook om bijvoorbeeld 4 uur 's nachts niet, dus het zal sowieso wel loslopen, denk ik.  ;D

Groetjes,
Oscar

J.A.F._Doorhof

#24
Dikke vloeren  ;D.

Dan ben je inderdaad een lucky person, of je buren klagen gewoon niet, dan ben je ook een lucky person.

Toch moet je daarmee oppassen, als ze namelijk één keer geklaagt hebben dan blijft dat doorgaan.

Je kunt beter wat zachter draaien, als de buren over de vloer krijgen, maar algemeen overleg is het beste. Maw ga gewoon bij je buren zitten en kijk HOE hard het allemaal kan voordat ze het horen. Dit is een aanpak die veel profijt opleverd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"