Lampduur mede afhankelijk van het scherm/projectievlak?

Started by -Freek-, November 3, 2005, 18:38:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-Freek-

Is het echt zo dat de lampduur van een beamerlamp mede afhankelijk is van de qualiteit van het scherm, of gaat hij bijvoorbeeld soieso langer mee als je op een scherm projecteerd ipv de muur? En waarom?

B.J.

Wanneer je niks veranderd aan je instellingen van de beamer kan er natuurlijk geen verschil zijn!

Martin_M

Dat maakt toch helemaal niets uit.

Sommige projectoren hebben een soort zuinige stand (wordt verschillend genoemd) waarbij de lampduur wel omhoog gaat. Maar verder staat de lamp altijd even hard te 'stralen'. Ook ongeacht de helderheid die je instelt en zeker ongeacht de kwaliteit van het projectievlak.
Sommigen denken wel eens dat de lamp minder fel brand als je de helderheid naar beneden zet. Dit is dus niet zo (energieverbruik blijft ook gewoon gelijk).

Waar heb je dat gelezen/gehoord??

Alleen als je een scherm hebt met een erg hoge gain waardoor je vaker in die zuinige stand draait, hebben ze gelijk. Of dit in de praktijk ook kan weet ik echter niet.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

-Freek-

Ok, bedankt. Dacht ik ook al, maar wou toch ff checken ;). Heb ik ooit een keer ergens opgevangen.

J.A.F._Doorhof

Klinkklare onzin (sorry voor de kort door de bocht response).

Dit is hetzelfde als iemand die me wist te vertellen dat ik bij de dag stand van een plasma moest meten met de analyzer halverwege de kamer ipv op het scherm :D
Gelukkig kon de klant er niets aan doen die wist niet eens wat een analyzer is maar de verkoper was ISF gecertificeerd, tja.......................
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

Hoi

Het zou kunnen zijn dat hij misschien wel iets gehoord heeft van die strekking maar dat het over CRT gaat.

Rob

searcher

Jaag de vraagsteller niet weg ,... ;)

Misschien is de achterliggende gedachte dat de vrager denkt dat er meer licht output nodig is voor een muur bijvoorbeeld als een scherm,....
Vanuit die gedachte kan ik me voorstellen dat hij de levensduur van de lamp er in betrekt.



                                                                                                                  mvg Searcher



J.A.F._Doorhof

Als het op CRT zou slaan is niet de kwaliteit van het scherm van belang maar de reflectie waarde.
Daar zou iets in kunnen zitten, met een lagere gain zijn mensen mischien geneigt het contrast hoger te zetten voor meer lightoutput.

Maar als je de vraagstelling bekijkt lijkt het me dat de termen gain of CRT niet bij de antwoordgever aanwezig was als kennis, anders zou het wel duidelijk uitgelegt zijn neem ik aan :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"